nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Család
Okos gyereket szeretnék – se túl későn, se túl korán ne kezdd el a gyermek fejlesztését!

Okos gyereket szeretnék – se túl későn, se túl korán ne kezdd el a gyermek fejlesztését!

A kicsik már születésüktől kezdve fejlesztik magukat játékokkal, megfigyeléssel és gyakorlással, jó azonban tudnunk, miként segíthetünk rá a fejlődési folyamatra! Nézzük, milyen korban és hogyan segíthetjük porontyunkat!
NLCafé
f Ajánlom

A gyerekek már egészen kiskoruktól kezdve játszanak, és a játékok segítségével fejlesztik képességeiket. Lássuk, mik a különböző életkorok sajátosságai és szülőként hogyan segíthetjük a fejlődést!

Okos gyereket szeretnék – se túl későn, se túl korán ne kezdd el a gyermek fejlesztését!

0-3 éves kor

Az első 3 évben az érzékszervek fejlődése van porondon: a látás, a tapintás, a szaglás, az ízlelés és a hallás különösen fontos ebben az időszakban, így ezekre az érzékszervekre igyekezzünk hatni. Mivel a kicsik mindent a szájukba vesznek, megfognak, leejtenek, fontos, hogy minőségi, mérgező anyagot nem tartalmazó, színtartó és masszív játékokat válasszunk! Jó választás lehet a nagyobb elemekből álló színes építőkocka, amik segítségével a gyerekek megtanulhatják a méretek közötti különbségeket, fejleszthetik a kézügyességüket, és a logikai érzéküket, valamint a színek felismerését is gyakorolhatják a játék során. Egyes készletekben most már a kedvenc mesehőseiket is megtalálhatják a gyerekek, így a bábozás is része lehet a játéknak: a bábozás szintén megmozgatja a fantáziát és segíti az érzelmi intelligencia fejlődését is. A kicsi ebben az időszakban tanul járni is, ezért a játékok mellett maga a járás – pontosabban ekkor még a totyogás – már önmagában is örömet okoz neki, és átéli a “meg tudom csinálni” élményét.

3-6 éves kor

Amikor bölcsődés, majd óvodás korba lép a kicsi, a világ egyre jobban kiszélesedik számára, elérkezik a kreativitás és a társas tevékenységek, a különböző szerepek felfedezésének időszaka. Ebben a korban a gyerek lehet magányosan szemlélődő,elmélyülten rajzolgató, és lehet aktív tagja is a csoportnak: a különböző szerepjátékok és a gyakorló játékok során elindul a szocializáció – beöltöznek orvosnak, eljátsszák az anya, vagy az apa szerepét –, és ez a társasjátékok időszaka is. Ekkor tör a felszínre a kreativitás is: a rajzolás, a festés, a gyurma, az építőjátékok, és már a bonyolultabb építőelemekből álló kockajátékok is tökéletes teret biztosítanak az alkotásra, fejlesztik a kézügyességet, engedik szárnyalni a fantáziát, és megmozgatják az agyat.

Okos gyereket szeretnék – se túl későn, se túl korán ne kezdd el a gyermek fejlesztését!

6-10 éves kor

Iskolás kortól a játékokban már bevezethetők a játékszabályok, ugyanis ekkor jellemzően a versengés és a győzelem a cél egy-egy játék, feladat során. Ebben a korban ismerkednek meg a gyerekek a siker és a kudarc érzésével, így fordítsunk különös figyelmet arra, hogy a gyerek a győzelem esetén megélje az örömöt, de ne essen át a ló túloldalára. Ugyanilyen fontos az is, hogy megtanulja feldolgozni a kudarcot, hiszen felnőttkorában ez fog mintaként szolgálni számára. Lehet, korainak tűnik, de a pénz használatával kapcsolatos játékokkal is megismertethetjük: ha belegondolunk, számos felnőtt számára a pénzzel bánás komoly fejtörést okoz, így érdemes minél előbb megtanítani gyerekünket a pénz értékére és helyes használatára.

Mindig olyan játékokat válasszunk, amelyek a saját csemeténkre szabottak: vagyis vegyük figyelembe, hogy mik az erősségei, de a gyengébb területeket is fejlesszük ügyességi, stratégiai és logikai játékokkal!

Még több gyerekjáték az NLCafén:

Megosztás Facebookon