Család

Bili a bőröndben – avagy gyerekkel is lehet utazni!

Nyaralás kettesben: repülőjegy, útlevél, bankkártya, kis bőrönd, nagy bőrönd és napszemüveg. Ugyanez gyerekkel: kis bőrönd, nagy bőrönd, kis szatyor, nagy szatyor, kis hátizsák, nagy hátizsák, babakocsi, hátihordozó, utazóágy, és – jaaaj, a gyereknek nincs is útlevele!

Sokan a gyerek(ek) megszületése után a fent leírtaktól tartva évekig legfeljebb csak a nagymama balatoni nyaralójáig merészkednek. Összeállításunk segítségével azonban kiderül: néhány apró trükkel egyszerűbbé és pihentetővé varázsolható az elsőre talán túl bonyolultnak tűnő nyaralás is.

• Szállás kiválasztása: lehetőleg legyen két légterű

Bár első hallásra hihetőnek tűnik, hogy csak a méregdrága gyerekparadicsomokban pihenhetjük ki magunkat igazán, néhány alapvető szempont figyelembevételével lényegesen olcsóbban is teljesen otthonosan érezhetjük magunkat. A szállás kiválasztásánál az egyik legfontosabb szempont, hogy egy légterű szoba helyett legalább két légterű apartmant válasszunk. Ez nyilvánvalóan kissé megnöveli a költségeket, de nem annyival, mint amennyivel megkönnyíti a pihenést. Hiszen a baba vagy a kisgyerek délután is alszik, este pedig szintén korán ágyba kerül, a szülők viszont ez idő alatt is szeretnének olvasgatni, tévézni, vagy beszélgetni egymással.

• Bababarát?

Egyre több szálláshely hirdeti bababarátnak magát, ami igen örömteli és szerencsés folyamat. Szállásfoglalás esetén azonban mindenképpen tisztázzuk, pontosan mit is értenek ezen. Ha az apartman minden kényelmi eszközzel el van látva, akkor felesleges magunkkal cipelni az utazóágyat vagy a bilit, de ez nem mindenhol tartozik bele a szolgáltatások sorába, és a kellemetlen meglepetéseket jobb elkerülni.

Bili a bőröndben - avagy: gyerekkel is lehet utazni!

• Egyéb szolgáltatások: játszótér és/vagy játszószoba

A következő igen fontos szempont az, hogy legyen hol játszania a gyereknek. Nyáron, szép időben egy közeli, ingyenes játszótér kiválóan megfelel erre a célra. Rossz idő vagy téli utazás esetén azonban nem árt, ha van a szálláson játszószoba, esetleg a közelben egy játszóház. Szerencsére egyre több szálláshelyen veszik figyelembe a kisgyerekes szülők igényét a beltéri játszólehetőségre, ezért ez már nem kizárólag a felső kategóriás hotelek kiváltsága.

Mivel a játszószobához csupán néhány szabad négyzetméter és pár kiló játék szükségeltetik, örömteli volna, ha még ennél is több szállásadó élne ezzel a lehetőséggel.

• Étkezés: félpanzió vagy önellátás

Kizárólag szoptatott vagy tápszeres babával utazni étkezés szempontjából igen kényelmes. Hiszen mindent pontosan úgy kell csinálni, mint otthon, legfeljebb a babavíz beszerzéséről kell gondoskodnunk. Ha azonban már mást is eszik a gyerek, több megoldás közül választhatunk. Ha korábban is evett már ilyesmit, úgy is készülhetünk, hogy a nyaralás idején minden melegétkezésre üveges bébiételt adunk neki. Némi körültekintéssel azonban az is megoldható, hogy velünk együtt „rendes” főtt ételt egyen a kicsi. Ha a szállás közelében a bevásárlás könnyen megoldható, és az apartmanhoz konyha is tartozik, készülhetünk arra is, hogy többnyire magunknak főzünk. Persze kényelmesebb, ha étteremben eszünk, ilyenkor azonban érdemes előre tájékozódni a kiválasztott étteremről, hogy van-e gyerekmenü, illetve hogy adnak-e etetőszéket például.

• Pakolás: listával!

A legnagyobb gondot minden bizonnyal a csomagok összeállítása jelenti, hiszen nincsen annál bosszantóbb, mint amikor a gondosan kiválasztott szálláshelyen derül ki, hogy otthon hagytuk csemeténk alvórongyiját, vagy véletlenül nem pakoltunk el neki egyetlen zoknit sem.

Bili a bőröndben - avagy: gyerekkel is lehet utazni!

Az efféle bosszúságok elkerülésére kiváló segédeszköz a pakolólista összeállítása, például egy Excel-táblázatban.

A lista összeállítása viszonylag hosszú időt vesz igénybe, de ha egyszer nyugodtan végiggondoljuk, a következőkben legfeljebb az alkalomhoz kell igazítani (télen síléc és télikabát, nyáron fürdőruha és úszógumi szerepel pluszban a listán például). Az így kialakított listát nyomtassuk ki, és pipáljuk ki rajta, amit már elpakoltunk. Így a legnagyobb kapkodásban is (szinte) biztosak lehetünk benne, hogy minden szükséges holmit magunkkal viszünk. Az úti patika összeállításához pedig hasznos információkat tartalmaz korábbi cikkünk: https://nlc.hu/aktualis/20070813/last_minute_uti_patika

• Utazás repülővel: lehetőleg alvásidőben

Ha külföldre, repülővel utazunk, igyekezzünk úgy alakítani, hogy az utazás gyermekünk alvásidejére essen. Ha mégsem sikerül őt a gépen elaltatni, készüljünk fel arra, hogy csak felváltva fogunk tudni enni, és minden fantáziánkra szükségünk lesz, hogy lekössük a figyelmét. Attól azonban nem kell tartanunk, hogy rosszul érezné magát, legfeljebb a nyomáskülönbség okozhat neki néhány kellemetlen percet. Legyen nálunk az itatópohara vagy a cumisüvege, és leszállás közben itassunk vele pár kortyot, hogy a füle kiduguljon.

• Utazás autóval: 2-3 órás szünetekkel vagy éjszaka

Bili a bőröndben - avagy: gyerekkel is lehet utazni!Ha autóval utazunk, tartsuk szem előtt, hogy a kicsik legfeljebb 2-3 órát bírnak napközben egy helyben ülni. Ha ennél hosszabb utat tervezünk, iktassunk be kisebb szüneteket. Az autópályák melletti benzinkutak egy része rendelkezik kül- vagy beltéri játszóhellyel. Praktikus megoldás lehet az is, ha hosszabb útra késő este indulunk el. Így a kezdeti lelkesedés után gyermekünk elalszik az autósülésben, és zavartalanul haladhatunk úti célunk felé. Természetesen csak akkor vállalkozzunk erre, ha a sofőr szívesen vezet éjszaka, és előzőleg megfelelően kipihente magát.

• Útlevél? Személyi!

2009. június 28-tól a 14 év alatti gyermekek is kaphatnak személyi igazolványt. Ez egyrészt az anyakönyvi kivonat helyett személyazonosításra alkalmas, például iskolai beiratkozáskor, másrészt az Európai Unió tagállamaiban úti okmányként is használható. Persze ennek érvényességi idejét indulás előtt ugyanúgy ellenőriznünk kell, mint a hagyományos útlevélét.

• Programok, városnézés, strand: gyerekritmusban

A legtöbb nyaraláshoz köthető program gyerekekkel is kivitelezhető, ha tekintettel vagyunk az ő igényeikre, ritmusukra is. Hátihordó vagy babakocsi segítségével egy néhány órás városnézés vagy erdei túra például könnyedén megvalósítható. Aki szívesebben tölti strandon az idejét, szintén számíthat gyermekei lelkesedésére. Összességében talán a legfontosabb, hogy amennyire megoldható, igyekezzünk tartani a gyermek otthon megszokott ritmusát (étkezés és alvás tekintetében), és figyeljünk arra, hogy egyetlen program se tartson 2, maximum 3 óránál tovább. Akárcsak utazás közben, iktassunk be játékszüneteket (a nagyobbaknak esetleg fagyizást, állatkertezést stb.), így az egész család remekül érezheti magát, és mindenki a közös élményektől felfrissülve, kipihenten érkezhet haza. Akár a gyerekek előtti időkben. Vagy majdnem :).

Néhány hasznos tipp:

– Utazáshoz készítsünk be néhány kedvenc gyerek-CD-t vagy -kazettát: lehet, hogy mi egy életre megunjuk a „jönatigrist”, de az így szerzett nyugalom megér némi áldozatot.

– Ha a szálláson nincs gyermekkád, vásároljunk valamelyik nagyáruházban pár száz forintért kisméretű, felfújható gyerekmedencét. Praktikus, és a gyerekek is nagyon fogják élvezni!

– Ha barátokkal közösen nagyobb házat bérelünk, vagy a kiválasztott apartman hálószobájától viszonylag távol van az erkély, amelyen borozni szeretnénk, vigyünk magunkkal bébiőrt, így biztosan meghalljuk, ha gyermekünk valamiért felriadna.

– Ha külföldre utazunk, mindig kössünk utasbiztosítást!

– Ha kicsit nagyobb a gyerek, utazóágy helyett vihetünk leesésgátlót, amely bármilyen felnőttágyra rászerelhető.

– Ne ragaszkodjunk mindenáron az eredeti elképzelésekhez: ha menet közben kiderül, hogy valami nem a tervek szerint alakul, ne essünk kétségbe! Gyermekünk számára a legnagyobb öröm a nyaralásban az együttlét és a nyugalom, a külső körülmények lényegesen kevésbé bosszantják, mint azt képzelnénk.