A pápai iskola, ahol ládikóban gyűjtik az élet apró örömeit

Amióta az eszemet tudom, mindig összeszorul a szívem, amikor egy iskola bejárata előtt állok. Előjönnek a régi emlékek, a lámpaláz, a vizsgadrukk, az ismeretlentől való félelem; ez az érzés azonban teljesen elhagy, amikor a Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola kapuját átlépem. Az épület örömteli zsivajtól visszhangzik, az aulában a játéktól kipirult arcú kicsik sorakoznak, a bejárat melletti táblán pedig ez áll: Mosolygós Iskola – és ekkor még csak nem is sejtem, hogy 32 tündéri kisdiáknak köszönhetően az elkövetkező két órában fülig ér majd a szám. 
Az első emeleten a 3. z.-sek várnak rám, osztályfőnökük, Lívia néni ugyanis benevezte őket a Nők Lapja Café Keressük az ország kedvenc osztályát pályázatára. “A mi osztályunk nagyon jó kis közösség. Együttes munkával, egy hatalmas boldogságtablóval, elnyertük a Boldog Iskola címet, amire nagyon büszkék vagyunk. Azóta már három osztályban is zajlanak boldogságórák, mert szeretnénk megpályázni az Örökös Boldog Iskola kitüntetést. Sikerült megszereznünk a Mosolygós Iskola címet is, hirdeti az iskola bejáratánál a tábla, hogy jó hozzánk járni gyereknek, felnőttnek egyaránt” – írta levelében. 
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
A tanár néni egyáltalán nem túloz. Ebben az iskolában tényleg sikerült megvalósítani valami nagyon fontosat: olyan gyerekek járnak ide, akik – képességeiktől, lehetőségeiktől teljesen függetlenül – egy olyan intézmény kapuit léphetik át minden reggel, amely biztosítja nekik a legfontosabbat, a felhőtlen gyermekkort. 
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
“A mi iskolánkban minden énekel. A csengő kezdi reggel, s az osztály ráfelel. Énekel a tábla, hogyha kréta szántja. Nálunk abból is muzsika fakad, ha nyikorog a pad…” – énekelik az Erkel-kendős diákok.
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
A csoda mögött természetesen egy csapat felnőtt, többek között egy jóságos igazgató néni és egy olyan osztályfőnök áll, aki pontosan tudja, milyen fontos szerep az övé. “Én vagyok a tyúkanyó, ők a kiscsibék – nevet Kindertné Surányi Lívia. – Azt szeretném, hogy jól érezzék magukat. Elvégre ez egy alapozó időszak, ez egy életre meghatározó élményt jelent a gyereknek, arra a pedagógusra, aki megtanítja írni, olvasni és számolni, örök életére emlékezni fog.”
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Neki köszönheti az intézmény a boldogságórákat is, másfél évvel ezelőtt ugyanis belevágott a boldogságóra-programba, amit Bagdi Bella, a Jobb Veled a Világ Alapítvány elnöke 2014-ben indított útjára. A boldogságórákon a gyerekek olyan fontos dolgokról tanulnak, mint a pozitív gondolkodás, az emberi kapcsolatok, az élet apró örömei, a hála vagy a bocsánatkérés.
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
 
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola

Osztálytermükben minden a tanultakra emlékezeti őket. Az örömfalnak nevezett faliújságon azok a témák szerepelnek, amiket már alaposan körbejártak. 

Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola

Örömládába gyűjtik, hogy mit jelentenek számukra az élet apró örömei. 

Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola

Bagdi Bella dalától visszhangzik az osztályterem. 

Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola

“A boldogságórák hatására megváltoztak a gyerekek társas kapcsolatai. Tudatosabban segítik egymást. Barátkoznak egymással. Érzékenyebbek. Sok olyan témát érintenek, amiről úgy gondolnánk, hogy természetes. Pedig nem” – magyarázza az igazgatónő, Heizer Zoltánné

Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola

Boldogságórán a gyerekek megértik és megtanulják, hogy miért fontos például az ölelés. Míg sokaknak ez játszi könnyedséggel megy, másoknak idő kell, mire képesek őszintén kitárni a karjukat. 

Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola

Hasonlóan fontos téma a bizalom: a gyerekek nemcsak azt sajátítják el, hogy milyen bizalommal kitüntetni társaikat, de azt is, hogy azzal visszaélni nem szabad. 

Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola

És hogy megértsem, hogyan tanulnak ezekről a nagyon is komoly témákról, a gyerekek bemutatják a játékos gyakorlatokat. Egy kisfiú a tanár néni öleléséből nekifut…

Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola

…és osztálytársai szoros hálójába repül. Látni, eszébe sem jut, hogy féljen, és tényleg, társai olyan erősen tartják, hogy teljesen belilulnak az ujjacskáik. 

Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola

Osztályfőnökük hangsúlyozza, nincs teljesítménykényszer, nincs szorongás. A gyerekektől nem várnak el olyan teljesítményt, amit nem tudnak megugrani – és ezt a szülőkben is igyekeznek tudatosítani. Ebben az osztályban nemcsak az ötösnek, de a négyesnek is nagyon tudnak örülni. 

Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola

“A boldogságóráknak köszönhetően szoros közösséggé kovácsolódtak össze. Minden gyereknél van összetűzés és haragszomrád, ez természetes, de őszintén bocsánatot tudnak kérni. Nem is kell már beavatkozni” – magyarázza Lívia néni, aki azért hozzáteszi, egyáltalán nem angyalok ülnek a teremben, előfordul a piszkálódás és a nézeteltérés, de a gyerekek már elég okosak ahhoz, hogy ezt egymás között elrendezzék. 

Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola

“A boldogságprogramnak köszönhetően a gyerekek megküzdési stratégiákat kapnak a kezükbe. Megtanulják, hogyan tudnak kijönni olyan helyzetekből, amelyek számukra kellemetlenek. Megtanulják, mindenre van megoldás, hogy mindig van kiút. Ha valakinek nehezebben megy a tanulás, annak segítünk. Akinek beilleszkedési gondjai vannak, azt támogatjuk. Az osztályban például nincsenek kiközösítések, nincsenek periféria-gyerekek, akik kiszorulnak a népszerű gyerekek mellől” – folytatja. 

Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola

Amikor a gyerekeket kérdezem erről, játszi könnyedséggel magyarázzák: “Összetartók vagyunk: ha valakinek nehezen megy a tanulás, akkor segítünk neki” – bizonygatja egy kisfiú, és még engem is meggyőz, ha a matekkal gondjaim lennének, nekem is segítene. 

Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola

“Például ha valaki sír vagy fáj a hasa, annak segítünk, hogy ne fájjon. Biztatjuk, hogy ne sírjál, mert jó lesz” – veszi át a szót egy másik fiú. Ő arra az osztálytársra gondol, akiről tavaly kiderült, Crohn-beteg, és akit az egész osztály felkarolt: támogatták, hogy végig tudja csinálni a tápszerkúrát, a gyerekek megértették, nem kínálhatják az ételeikkel, amikor pedig magántanuló lett, a gyerekek jártak hozzá játszani. 

Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Ahogy a teremben körbenézek, nyugalom jár át, hiszen egy olyan generáció kis képviselőit láthatom magam előtt, akikre a világnak hatalmas szüksége van. Boldog vagyok!