Baba

Szoptatsz? Akkor jár a vásárlási utalvány

Egy brit kezdeményezés vásárlási utalványokkal akarja meghozni a kismamák szoptatási kedvét. A kitalálók bizakodóak, a kritikusok szerint viszont a kezdeményezőknek fogalmuk sincs arról, mi a jó mamának és babának...

Gondolta volna bárki is, hogy van olyan dolog, amiben az élen járunk, és nem az alkoholfogyasztás? Pedig van. A szoptatás. Úgyhogy ezúttal szeretnénk megkérni minden magyar anyát, hogy legyen büszke magára, ugyanis itthon az anyatejes táplálás világviszonylatban az élen jár. Jó annak a babának, akit szoptatnak: erősödik az immunrendszere, elkerülheti a fertőzéseket, az ekcémát, és később kisebb eséllyel lesz elhízott vagy cukorbeteg, és magasabb IQ-ra, alacsonyabb koleszterinszintre számíthat. Csupa előny, tudja ezt a WHO is, pont ezért ajánlja, hogy az anyák, ha megtehetik, fél évig anyatejjel táplálják a kicsiket. Ráadásul a szoptató mamánál csökken a mellrák, petefészekrák és szülés utáni depresszió kockázata, és erősödik a közte és a babája közt kialakult érzelmi kötelék. Nyilván ez vezette a Sheffieldi Egyetem kutatóit, akik az angliai Yorkshire-ben és Derbyshire-ben 130 anyukát vásárlási utalvánnyal buzdítanak majd szoptatásra. Ezekben a megyékben még az eleve igen alacsony szoptatási aránynál (a brit nők 35 százaléka szoptat az első hónapban) is rosszabb a helyzet. A szoptatásért a csecsemő hathetes koráig 120 fontos, 3 és 6 hónapos korában 80 fontos vásárlási utalványt kapnak a kismamák, többek között a legnagyobb hipermarketekbe.

Eközben hazánkban….

Gitidiszné Gyetván Krisztina védőnő, laktációs szaktanácsadó felhívja a figyelmet arra, hogyan az ehhez hasonló üzenetek a „jó anya – rossz anya” vitához vezethetnek. A csecsemő táplálása ugyanis az anyaság legérzékenyebb pontja: az anya számára az, hogy életben tartja a gyermeket, lényegében megmutatja, hogy milyen anya ő. Végtelenül összetett kérdés, amelyben a tanult mintákon túl tetten érhető az anyjához, társához, szexualitáshoz, nőiességéhez, anyasághoz fűződő viszonya, illetve hogy voltak-e negatív élményei ezzel kapcsolatban. A diszkrimináció, a felülről jövő „jószándék” helyett azt tanácsolja, hogy támogassuk az anyákat: akármennyit is szoptat, sokat számít, és lehet, hogy éppen ez a segítő légkör adja meg a további ösztönzést, hogy gyermekét többször szoptassa.

Megszületésük után az EU-ban a babák 60 százalékát, Magyarországon 90 százalékát kezdik el szoptatni. 2011-ben a magyar csecsemők 43,4 százaléka kapott hat hónapos korig kizárólag anyatejet. Az egyéves koron túl is szoptatott gyerekek aránya 2006 és 2009 között fokozatosan emelkedett, (körülbelül 37 százalék).

Szoptatni erkölcstelen…

Ameddig hazánkban nem igazán kérdés, hogy szoptassunk-e vagy sem, addig Nagy-Britanniának ezen a részén egyszerűen nem szokás szoptatni. Generációk nőnek fel tápszeren, mert a szoptatáshoz rossz képzetek társulnak, sőt akár erkölcstelenségnek veszik, különösen ha néző is akad. Sem a család, sem az utca nyilvánossága előtt nem vállalják, mert nem akarják, hogy elítéljék őket miatta – írja a brit Guardian. Sok a gát: mivel nem láttak mintát, félnek, hogy nem csinálják jól, a barátnőik se szoptatnak, a partnerük nem támogatja őket, az pedig különösen zavarja az újdonsült anyukákat, hogy mások is látják, ha nyilvános helyen etetik a babát. A hír egyik kommentelője meg is osztja negatív élményét, amikor egy parkban szoptatás közben durva szexuális megjegyzéseket tettek rá, azóta szorong. Azért valljuk be, ezzel nem sokat segítenek a helyzeten.

Anyatejet 2 kiló brokkolira?

A vásárlási utalvány nyilván kevés ahhoz, hogy ilyen mélyen rögzült hiteket, félelmeket feloldjon, és azt sem gondolták át, hogyan fogják ellenőrizni a kismamákat. „Bemondásra megy” – ugyanis az egyetlen követelmény, hogy a kismama aláírjon egy nyilatkozatot, a védőnő vagy szoptatási tanácsadó pedig majd kideríti, mi az igazság. Így lesz a bizalmi emberből tejrendőr. Az ötlet vihart kavart: az ellenzők szerint a vásárlási utalványokkal zsarolják a nőket, megszégyeníti azokat az anyákat, akik valamilyen okból nem szoptatnak, és szélesíti az árkokat a tápszerező és szoptató anyák között.

A legnagyobb probléma a programmal az, hogy egyszerű pénzkérdéssé tesz egy igen összetett kérdést. A szoptatás nem csupán arról szól, hogy tejet kell juttatni a gyerekbe. A szoptatás – vagy nem szoptatás – elsősorban belső meggyőződés kérdése, és nem pusztán az anyagi helyzeten múlik. Amikor rosszabb anyagi helyzetben élő nőket kuponokkal próbálnak rávenni a szoptatásra, annak az a negatív üzenete, hogy nekik meg lehet mondani, milyen anyák legyenek, mert kiszolgáltatottak. Választhatnak, hogy megküzdenek a közösség szoptatós anyákkal szembeni előítéletével, vagy megszerzik a havi kosztpénzt. Egy utalványt a kezükbe nyomni mindenesetre sokkal egyszerűbb, mint kideríteni, hogy miért nem akarnak ezek az anyák szoptatni, és ha szükséges, információkkal segíteni őket a döntésben. Mintha nem lenne világos, melyik szolgálja inkább az anya és gyermeke érdekét.

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top