nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Aktív nyár
Így oldhatjuk a gyerekünket ért évközi stresszt a szabadban

Így oldhatjuk a gyerekünket ért évközi stresszt a szabadban

A gyerekeket rengeteg stressz érheti év közben, amelynek oldására kitűnő alkalom a nyár, és vakáció ideje.
NLC szerző
f Ajánlom

Sokszor hajlamosak vagyunk a stresszhelyzetekkel kapcsolatban csak a felnőttekre gondolni, pedig a kicsiket is rengeteg negatív impulzus éri év közben. Egyre több követelmény, nehéz házi feladatok, váratlan iskolai stresszhelyzetek, családi problémák, nagy nyomást okozó változások, vagy sok egyéb helyzetből fakadóan. A stressz tünetei közt megfigyelhetőek – a sok sírás mellett – a fejfájás, a hasfájás, de aggasztóbb esetben akár a más érzelmi, vagy viselkedési reakció is szóba jöhet (étel visszautasítása, bezárkózás, agresszivitás, stb.). Lássuk, miért érdemes, és hogyan is lehet családon belül oldani a stressz hatásait a nyári időszakban!

Fontos a tudatosság

Abban a legtöbb szakértő egyetért, hogy a mozgás jó hatással van stressz tüneteire és az egészségre is. Persze számos egyéb dologra is érdemes emellett még figyelni szülőként: a mély, tudatos légzés, a boldogító zene, az egészséges, tápláló étkezés, és rengeteg beszélgetés is sokat nyom a latban. A fő kérdés, hogy a szabadtéri aktivitások közül melyek azok, amelyek a legtöbbet segítenek. Nyilván itt előtérbe kerülnek azok a mozgásformák, tevékenységek, amelyeket a legjobban élvez a gyermekünk, de akad jó pár, amelynek különösen nagy jelentősége van a stresszoldásban. Relaxál, lazít, lecsendesít. Nyugtató hatással van az iskolai év során felborzolt gyermek idegekre néhány olyan tevékenység is, amelyekre nem gondolnánk első körben. A horgászat, túrázás, a tanösvények bejárása, de a kajakozás, kenuzás is remek választás. A természet közelségéből fakadóan sokkal könnyebb ellazulni, mélyeket lélegezni, miközben némi egészséges fizikai aktivitást is végzünk.

Mik is az előnyök?
A felsorolt nyári szabadtéri tevékenységeknek nagy előnye, hogy ha családilag vállalkozunk rá, erősíti a családtagok közötti kötelékeket is, amelyeket talán évközben hagytunk kicsit jobban meglazulni. A kajakozásnál például megélhetik a gyerekek a csapatmunka örömét is, de természetesen remek élményeket, családi történeteket is építhetünk a közös kirándulásokkor. Szakértők szerint a szoros, szerető családi háttérrel rendelkező gyerekek könnyebben birkóznak meg a napi stresszfaktorokkal.

Nem elhanyagolható az önbizalom építési ereje sem a hasonló programoknak. A túrázás például megmutatja a gyerekeknek, hogy a kitűzött cél elérésével tulajdonképpen a saját befektetett munkájuk kamatozik.

Megélhetik a gyerekek a csapatmunka örömét. (Fotó: MTI/Balázs Attila)

Ők maguk is dönthetnek a túrák kiválasztásáról, természetesen az ajánlott korosztályok figyelembevételével. Erre vonatkozóan szintén több tanulmány mutatja, hogy azok a gyerekek, akiknek az önbizalma erősebb, kevésbé vannak kitéve a stressznek, illetve annak hatásainak.

A felelősség tudat erősödése sem elhanyagolható, hiszen ha szülőként elvárjuk a gyerekektől, hogy maguknak csomagoljanak be egy-egy izgalmas túrára, vagy horgászkalandra, felelős csapattagnak tekintjük. Esetleg listákat is irathatunk vele, amiről majd ki kell húznia a már becsomagolt dolgokat, fontosabbnak, önállóbbnak érezheti így magát. Természetesen szintén jó, ha saját hátizsákja van, önálló kerek egységnek érzi magát a családon belül. Az öntudat, és a felelősségtudat segít számukra, hogy tényleg két lábbal álljanak a földön, kevésbé szorongjanak.

A lehetőségek kitágítása és a képzelőerő szárnyalása

Az utazás, az új kalandok, az új emberek megismerése, illetve a természettel való közelség segít fejleszteni a képzelőerejüket is. A rácsodálkozás érzéke inspirálóan hat az életben is, az alkotás, a felfedezés és a tanulás örömében.

De lássuk, vajon a horgászat miben nyújt újat a gyerekeknek stresszoldás terén? Tökéletes lehetőség arra, hogy a képzelőerejüket bevessék, gyakorolják a türelmet, és akár hosszabb társalgásba is bonyolódjanak a mellettük lévő családtagokkal. Mi magunk is elindíthatjuk ezt a fajta mentális felfedezőutat, olyan kérdéseket feltéve, hogy Szerinted milyen lesz a kapás?, Szerinted milyen lesz a hal, amit kifogsz?, de akár a jövőről alkotott elképzeléseiről is fogadhatjuk, sőt mi magunk is mesélhetünk neki..

Sokszor ezek a kikapcsolódások nem igenyelnek nagy anyagi terhet, de mégis óriási segítséget nyújtanak a szorongó gyerekeknek. Erősítik a családi egységet, sőt, akár le is rombolhatják az év közben épült esetleges falakat. Lehetnek akár pár órás felfedezúutak, vagy egy-két napos túrák, nagyon sokat adhatnak nemcsak a családnak, hanem a gyerekeknek is.

Ha pedig a természeti programok mellett még tovább erősítenénk a stresszoldó tevékenységek sorát, jöhetnek a kreatív, zenei, művészi tevékenységek is, de az agytornáztató társasjátékok, a puzzle, vagy az olvasás is ajánlott kikapcsolódás a stresszes gyerekeknek.

Szponzorált tartalom
Megosztás Facebookon