Utazás

Az eddigi legtávolabbi galaxist fedezte fel a Hubble

Minden korábbinál távolabbi galaxist fedeztek fel amerikai csillagászok a Hubble űrteleszkóp segítségével. A GN-z11 katalógusjelű csillagrendszer csak egészen halványan látható az univerzumban.

Földünktől cca. 13,4 milliárd fényév távolságban húzódó GN-z11 katalógusjelű csillagrendszert a Hubble a világegyetem keletkezése után 400 millió évvel mutatott formájában észlelte.

Az amerikai csillagászokból álló kutatócsoport szerint a GN-z11 egészen addig tarthatja a legtávolabbi ismert galaxis rekordját, amíg fel nem bocsátják a jelenleg építés alatt álló James Webb-űrteleszkópot a majdnem 26 éve szolgáló Hubble helyett. A Hubble által észlelt fényhullámok segítségével egy elmosott képet is rögzítettek a galaxisról, amelyen a határozatlan körvonalú csillagrendszer sötétvörös színben jelenik meg. A valóságban a távoli galaxis “szíve” annyira forró volt, hogy a színe inkább világoskék lehetett, de a megtett hatalmas távolság miatt a fény hullámhossza a színspektrum másik végére tolódott el. A tanulmány egyik szerzője, Gabriel Brammer csillagász szerint a homályos kép olyan galaxist takar, ahol a csillagok születése őrült tempóban zajlott, tízszer gyorsabban, mint a Tejútrendszerben.

“Egyre közelebb kerülünk ahhoz az időszakhoz, amiről úgy gondoljuk, ekkor alakulhattak ki az első csillagok, ugyanis nem telt el túl sok idő a GN-z11 galaxis és az ősrobbanás között” – hangsúlyozta a tudós.

Hosszú ideig a kutatók kilences értékű, az ősrobbanás után mintegy 550 millió évvel megfigyelhető galaxis felfedezésének lehetőségét valószínűsítették, a mostani észlelés teljesen felborította az eddigi tudományos versenyt. Pascal Oesch, a Yale Egyetem kutatója, és a tanulmány főszerzője szerint őket is meglepte a gyönyörű űrfelvételeket készítő Hubble felfedezése – írja a Híradó.hu.