Utazás

Európa 5 legszebb vasútállomása

Botanikus kert a pályaudvaron, múzeum, ami egykor vasútállomás volt, és freskók, amerre a szem ellát. Néha egy múzeum csak egy karnyújtásnyira van a pályaudvartól.

Atocha pályaudvar, Madrid

Az 1851-ben épült madridi Atocha pályaudvar egyike a világ legszebb és legkülönlegesebb állomásainak. Maga az épület is nagyon szép, de egyediségét annak a botanikus kertnek vagy pálmaháznak köszönheti, ami területének jókora részét elfoglalja. Több mint 7000 növényt találunk itt 4000 négyzetméteren. Évente 16 millió utas fordul meg ezen a meglehetősen központi helyen. Ahányszor csak arra jártam a nyaralásunk alatt, nem tudtam betelni ezzel a csodálatos kis parkkal. A növényeket sétautak mentén helyezték el, az út mellett pedig lámpaoszlopok állnak.

Az Atocha pályaudvar eredeti épülete nagyrészt leégett a 1890-es évek elején. Alberto de Palacio Elissagne volt az építész, aki a régi épület új dizájnnal párosította, amely túlnyomórészt a kovácsoltvashoz kötődött. Gustave Eiffel, a párizsi Eiffel-torony tervezője szintén részt vett a munkálatokban.

1992-ben a pályaudvar egyik felét bevásárolóközponttá alakították át, ahol helyet kaptak szórakozóhelyek és kávéházak is. A sevillai világkiállításhoz kapcsolódott az a projekt is, hogy egy botanikus kertet vagy pálmaházat alakítsanak itt ki, valamint egy tavat, amely 22 halfaj és számos teknős otthona. A növényvilág 260 fajából 7200 példány van itt jelen, köztük szubtrópusi és trópusi növények Indiából, Ausztráliából és Ázsiából. A bejáratnál egy nagy banánfa található, amit az “Utazó fájának” neveznek, s az a hír járja, hogy ha a látogató megáll a fa előtt, és kimondja a kívánságát, amit szeretne, az valóra fog válni.

Megnézem
Összes kép (1)

Sint-Pieters vasútállomás, Gent

Gentben található Belgium  egyik leggyönyörűbb állomásépülete. 1881-ben még csak egy kis állomás volt a Gent-Ostende vonalon. Az 1913-as világkiállítás alkalmából aztán felépült az új Sint-Pieters vasútállomás, melyet Louis Cloquet építész tervezett: egy eklektikus épület mór elemekkel – innen az egzotikus megjelenés. De szembetűnőek a középkori várak és apátsági folyosók elemei ugyanúgy, mint elképzelt állatok szobrai. 1000 négyzetméter festett falon pedig a nagyobb belga városok fő nevezetességei jelennek meg. 2010-re felújították a bejárati csarnokot és a falfestményeket, a főbejárathoz pedig új üvegkupola került. Ma Flandria legforgalmasabb állomása, naponta 45 ezer utast fogad.

Megnézem
Összes kép (1)

Vasútállomás, Toledo

A harmadik különleges és szépséges állomásépületet Toledóban láttuk. Ez volt az egyik első város Spanyolországban, ahová eljutott a vonat, méghozzá 1858-ban. A most látható épületet 1919-ben nyitották meg. A vasútállomást Narciso Claveria y d Palacios (Manila grófja) tervezte, ez talán a legismertebb épülete. Neo-Mudejar stílusban épült, ez egyedülálló, spanyol és mór építészeti elemeket vegyítő stílus. A tető rácsos szerkezete, a falpanelek, az óratorony és az intarziás mennyezet figyelemre méltó, ahogy az ablakok festett ólomüvegének szépsége is vetekszik a spanyol katedrálisokéval.

Megnézem
Összes kép (1)

 

Gare d’Orsay vasútállomás, Párizs

A Musée d’Orsay világhírű múzeum Párizsban, a Szajna bal partján. A csodálatos kiállításnak, amely számos impresszionista remekművet mutat be, az egykori Gare d’Orsay vasútállomás épülete ad otthont, amely 1898 és 1900 között épült. Az 1900-as világkiállításra tervezte három építész: Lucien Magne, Émile Bénard és Victor Laloux. Ez volt a végállomása Délnyugat-Franciaország vasútvonalainak 1939-ig. 1970-ben már kiadták az engedélyt a lebontására, amikor felvetődött az ötlet, hogy építsenek egy múzeumot, ami áthidalja a szakadékot a Louvre és a National Museum of Modern Art, a Georges Pompidou Központ között. Három fiatal építésznek ítélték oda az átépítés jogát, amely 20000 négyzetméter új alapterület tervezését írta elő négy emeleten. Csak a belső elrendezés hat hónapig tartott. Mintegy 2000 festményt, 600 szobrot és egyéb alkotásokat találunk itt. A múzeumot hivatalosan 1986 decemberében nyitotta meg az akkori francia elnök, François Mitterrand. Az épület fényűző, tükrös bálteremmel is rendelkezik, ahol különleges eseményeket rendeznek, és annyira rendkívüli a belső tere az egész épületnek, hogy páratlanul egyedi a hangulata.

Megnézem
Összes kép (1)

Keleti Pályaudvar, Budapest

Nálunk is található hasonlóan szépséges, nagyszabású és elegáns épület, mint a felsoroltak, gyönyörű freskókkal és egyedi szépségekkel, de nekünk sikerült elszürkítenünk. Ez a Keleti Pályaudvar, melyet építésekor (1884) a legkorszerűbb pályaudvarnak tartottak Európában. A csarnok acélszerkezetét Feketeházy János, magát az épületet Rochlitz Gyula tervezte eklektikus stílusban. Szerencsére 2008-ban felújították a meglehetősen díszes pénztárterem freskóit, így mindmáig gyönyörködhetünk Lotz Károly és Than Mór alkotásaiban.

Megnézem
Összes kép (1)

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top