Utazás

Szellemjáratok: a legrejtélyesebb légikatasztrófák

Óriási műholdfelvételeken bármelyik netező kutathat az eltűnt maláj gép után; már napok óta nem tudják, pontosan mi történt vele. A Kuala Lumpur és Peking között közlekedő járat szombaton tűnt el, a repülés történetében a mai napig vannak olyan repülők, amelyekről sosem derült ki, mi történt velük. Olyan is akad, amit a lezuhanása után 50 évvel találtak meg.

A nagy klasszikus: Bermuda-háromszög

A negyvenes években két brit utasszállító repülőgép is eltűnt a Bermuda, Florida és Puerto Rico között fekvő területen, vagyis a Bermuda-háromszögben. 1948 január 3-án a Star Tiger nevű gép, egy évvel később pedig a Star Ariel – a két gépen 51 utas halt meg. A gépek eltűntek a radarról, és sem roncsokat, sem túlélőket nem találtak soha. A BBC 2009-ben készített egy dokumentumfilmet, amiben felderítették a meglehetősen prózai okokat: az Avro Tudor IV típusú repülők nagyon megbízhatatlanok voltak, mindkét gép nagyon alacsony repült, kevés üzemanyaggal, és az időjárási viszonyok is borzasztóak voltak, bár a vizsgálatok szerint a pilóták nem hibáztak. Szintén a negyvenes években egy gyakorlat során 5 amerikai bombázó is eltűnt itt, aztán a kutatásukra küldött repülőgépek közül is nyoma veszett egynek.

Amelia Earhart

Ő volt az első nő, aki átrepülte az Atlanti-óceánt 1928-ban, igaz, utasként. Ez mégis nagy hírnevet hozott a számára, és aztán később 1932-ben valóban átrepülte egyedül az óceánt, pedig a vezetőfülkébe beszivárgott az üzemanyag, elromlott a magasságmérője, és többször viharos szél dobálta a gépet. Aztán 1937-ben egy korszerű géppel világ körüli útra indult navigátorával, Fred Noonannal. Több megálló és 32 ezer kilométer után a Howland-szigetek felé vették az irányt, még rádión be is jelentkeztek, de sosem érkeztek meg. Több mint 60 repülő és 9 hajó kereste a roncsokat, de nem találtak semmit. Később japán szemtanúk azt állították, hogy japán fogságba esett Earhart és Noonan, és ott haltak meg.

Amelia a repülőgép előtt, amellyel aztán később eltűnt. Forrás: Wikipédia
Amelia a repülőgép előtt, amellyel aztán később eltűnt. Forrás: Wikipédia

 

British South American Airways

A légitársaság egyik gépe még 1947-ben indult útjára, és sosem érkezett meg. Több, mint 50 év kellett hozzá, hogy megtalálják a roncsokat – az Andokban két hegymászó pillantotta meg a gép maradványait, valószínűleg betemette egy lavina, azért nem látták meg olyan hosszú ideig. És ekkor lett nyilvánvaló, hogy az eltűnt járat a Tupungato hegynek ütközött, és lezuhant.

forrás: Time
forrás: Time

 

Életben maradtak

1972-ben az uruguayi rögbisek gépe zuhant le az Andokban, a történetükből regény, később Életben maradtak címmel film is készült. Az utasok negyede meghalt a zuhanáskor, de 27-en túlélték. Maradt némi élelem és víz a repülő roncsai között, de egy idő után halott társaikat ették meg. Természetesen több napig keresték a hatóságok a gépet, de végül feladták a kutatást, amit egy rádión keresztül a túlélők állítólag hallottak is. Végül ketten több napot gyalogoltak, és összetalálkoztak egy chileivel, így mentették meg saját magukat és még 12 életben maradt társukat.

Air France 447-es járata

Pár évvel ezelőtt, 2009-ben az Air France Rio de Janeiróból Párizsba tartó járata zuhant az óceánba 216 utassal és 12 fős személyzettel, a roncsait aztán 5 nap kutatás után találták meg. Senki sem élte túl a katasztrófát. A Brazil Légierő és a Francia Haditengerészet is kutatott a roncsok után, de még két évvel később, 2011 áprilisában is találtak egy egybefüggő gépdarabot holttestekkel. A repülőgép valószínűleg a levegőben több darabra tört. A gépen magyarok is utaztak: a Pető Intézet munkatársa, vele tartott hétéves gyermeke és egy barátja.Társaságukban volt egy komlói 11 éves kisfiú, akit jó tanulmányi eredményeiért jutalomból vittek Brazíliába a nagynénjéhez.

Szellemjáratok:

 

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top