Sztárok

Saul fia: így reagált Nemes Jeles László filmjére a külföldi sajtó

Harminc éve nem ért el magyar film akkora sikert Cannes-ban, mint Nemes Jeles László bemutatkozó alkotása, a Saul fia. A film pedig nemcsak a fesztivál zsűrijét nyűgözte le, hanem a külföldi sajtót is mélyen megérintette. Megnéztük, hogyan látják a magyar rendező filmjét a kritikusok világszerte.

The Guardian

“By any standards, this would be an outstanding film, but for a debut it is remarkable. Director László Nemes’s film has the power of Elem Klimov’s Come and See – which surely inspired its final sequence – and perhaps of Lajos Koltai’s Fateless.”

(Bármilyen mércével ez egy kiváló film lenne, de bemutatkozásként egészen figyelemre méltó. Nemes Jeles Lászó filmjében megvan Elem Klimov Jöjj, és láss című filmjének az ereje – ami bizonyára inspirálta az utolsó jelentet – és Koltai Lajos Sorstalanságának hatása is.)

Vulture

“From its description in the Cannes screening schedule, Son of Saul didn’t seem like a movie most journalists needed to rush out to watch: another Holocaust movie, this one by a first-time Hungarian director, László Nemes, with a lead actor, Géza Röhrig, who was also making his film debut. And yet, it has become the movie at Cannes mentioned most often in conversations about what will win the Palme d’Or. There was a predictor, though: Debut films rarely get chosen for the main competition at Cannes unless they’re extraordinary. A day and a half after watching it, I’m still having flashbacks.”

(A leírás alapján a Saul fia nem tűnt olyan filmnek, amire rohanni fognak a filmkritikusok: újabb Holokauszt-film, ez alkalommal egy elsőfilmes rendezőtől, Nemes Jeles Lászlótól, a főszerepben pedig egy szintén debütáló színésszel, Röhrig Gézával. Mégis ez lett az a film, amit a legesélyesebbnek tartottak az Arany Pálmára. Ez pedig nem volt meglepő: debütáló filmek ritkán kerülnek be a döntőbe Cannes-ban, csak akkor, ha rendkívüliek. Nekem pedig, másfél nappal a film megnézése után, még mindig flashbackjeim vannak.)

Saul fia: így reagált Nemes László filmjére a külföldi sajtó

The Hollywood Reporter

“Utterly uneasy to watch but strikingly and confidently assembled, the film is a powerful aural and visual experience that doesn’t quite manage to sustain itself over the course of its running time, but is a remarkable – and remarkably intense – experience nonetheless.”

(Nehéz nézni, de lehengerlően és magabiztosan összeállított alkotás. A film nagyon erős hangzásbeli és vizuális élmény, ami nem tudja ugyan végig fenntartani magát, de így is figyelemre méltó – és figyelemreméltóan intenzív – élmény.)

Telegraph

“It’s almost too ruthless an achievement for its own good, in a way. It pushes its vision to the bitter end, eschewing emotion, reflection, or intellectual framing as if banned at gunpoint from any such lapses. But these are the very dehumanising conditions Saul is dealing with, and the film’s brave choice is to follow them to the letter.”

(Már majdnem túl kegyetlen, a saját érdekében. A látásmódját a keserűség felé irányítja, kikerüli az érzelmeket és a reflexiót, mintha megtiltották volna. Ezekkel az embertelen körülményekkel kell Saulnak megküzdenie, és a film bátor döntése, hogy ezt a végsőkig követi.)

Indie Wire

“No single entry in this year’s competition impressed more than first-time Hungarian director Laszlo Nemes’Son of Saul, a restless depiction of one man’s attempt to bury his son while interred at Auschwitz. Nemes, who won the Grand Prix, came out of nowhere with this powerfully engaging approach to depicting the horrific uncertainties plaguing every moment of concentration camp life. Mostly shot with close-ups of his beleaguered leading man (Geza Rohrig, whose sullen expression epitomizes the extent to which Holocaust trauma defies verbal explanation), the movie provides a bracing new context for exploring its grim topic.”

(Egyetlen film sem tett olyan mély benyomást, mint az elsőfilmes Nemes Jeles László Saul fia című filmje, aminek középpontjában egy apa áll, aki el szeretné temeti a fiát Auschwitzban. Nemes, aki elnyerte Cannes-ban a zsűri nagydíját, a semmiből bukkant fel, ezzel az erőteljes megközelítéssel, szokatlan módon mutatja be egy koncentrációs tábor bizonytalansággal sújtott perceit. Az elsősorban közelikből álló képekkel, melyeken a főszereplő arca látszik, a film egy egészen új kontextusba helyezi a témát.)

Saul fia: így reagált Nemes László filmjére a külföldi sajtó

Times of Israel

“Son of Saul the best film of the festival, and perhaps one of the most striking works of art about the Holocaust yet made. By bringing us back inside the extermination camps in a new (and dare I say artful?) way, Nemes shakes up the conventions of Holocaust films that have undeniably grown predictable. This movie shocks the system… Nemes, who worked as legendary filmmaker Béla Tarr’s assistant, has come out of the gate with a masterpiece”

(A Saul fia a fesztivál legjobb filmje, és vélhetően az egyik legkülönlegesebb alkotás, ami Holokauszt témában készült. Azzal, hogy visszavisz minket a koncentrációs táborokba egy egészen új (és ki merem jelenteni: művészi?) módon, Nemes teljesen megváltoztatja a Holokauszt-filmek látásmódját, amik mára kiszámíthatóvá váltak. Ez a film sokkolja a rendszert. Nemes, akik korábban a legendás Tarr Béla asszisztense volt, egy mesterművel lépett át a kapun.)

Magyarországon június 11-én mutatják be a Saul fiát, az előzetesét a videóra kattintva megnézheted:

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top