Új rovatunkban az adott hónapban lévő évfordulókhoz valamilyen szinten kapcsolódó interjúkat készítünk. Ismert, vagy éppen kevésbé ismert, de érdekes emberek mesélnek. Ez a „Hét témája”. 39 éve, 1971. január 10-én 87 éves korában meghalt Gabrielle „Coco” Chanel, francia divattervező, ez alkalomból beszélgettünk Makány Mártával.
Makány Márta Fotó: makanymarta.com |
Mi a közös Chanelben és Makány Mártában?
Azt nem tudom, de remélem, hogy nála sokkal kevésbé magányosan fogom leélni az életemet… Amikor ő kezdte a tervezést, egy dolgozó nő sokkal furcsább és nehezebb helyzetben volt, főleg ha nem beosztottként, hanem főnökként élt. Egy embernek, ha nőnemű, a 21. században már megbocsájtják, ha dolgozik, sőt. Ő a hozzá hasonló életkörülmények között élő, dolgozó vagy aktívabban élő nőknek tervezett – amely réteg épp akkor volt kialakulóban.
Miben volt forradalmár Chanel?
Innovatív volt. Számos újítást, új anyagokat hozott be a divatba, például az enyhén rugalmas, szövetszerű, kényelmes, fekete dzsörzéruhát. Mintás szövetei pedig színt hoztak a nők életébe.
Bizonyára látta a Coco életéről készült filmet.
Ezek a filmek az átlagembernek nyújtanak benyomásokat, de szerintem sem egy divattervezőnek, sem egy festőművésznek, szobrásznak vagy zeneszerzőnek nem illő kutakodni az életében. Mindenkinek szét lehet választani a szakmai teljesítményét a magánéletétől. Ha én valakinek nem vagyok szimpatikus, attól a ruhám még tetszhet!
Önre milyen hatással volt – ha volt –, és miben inspirálta?
Amikor kialakítottam a saját vonalamat, nem valamelyik nagy tervező lebegett a szemeim előtt. A saját inspirációmat különben sem feltétlenül a divatból veszem, mindig máshonnan. Húsz éve járok ki az Ecserire, és vásárolok nekem tetsző tárgyakat, melyek egyikéről-másikáról kiderült, hogy érdekes, különleges, ritka. Rá lehet bukkanni „vintage” ruhákra is, de én soha nem veszek használt ruhát, csak esetleg olyan textilt, amit újra feldolgozunk.
Mit jelent önnek a francia divat?
Amikor először jártam Párizsban, megragadott, hogy ott tényleg másképp néznek ki az emberek. Gyönyörűen öltözködnek, rengeteg kiegészítőt használnak, naponta megkomponálják a külsejüket. Ott a divat a kultúra része. Van Párizsban a luxusboltok utcája. Amikor egyik üzletből ki, a másikba bemegyek, az nekem olyan kulturális élmény, mintha a Louvre-ban járnék. Ott órákat el lehet beszélgetni az eladóval egy selyemsál szépségéről.
|
|
Egy divattervezőt mi hátráltat legjobban a munkájában?
Ha nem hisz magában és bizonytalan a saját ízlésében.
Mi kell ahhoz, hogy egy magyar divattervező világhírű legyen?
Pénz, elhatározás, kitartás. Nem itthon kell ülni, hanem el kell menni külföldre, és részévé kell válni a világ divatjának. De egyelőre egy meg nem született gyerekről beszélgetünk. Ha valaki befut, azt majd észre fogjuk venni.
|
|
Miért nincsenek a világmárkáknak nagyméretű ruhái?
42-es mérete mindenkinek van, még 44-es is akad. Azon fölüli méretre már nincs szükség.
A kifutóruhákat elnézve sokszor elszörnyülködünk: „jó, jó, de hová lehet ezt fölvenni?!”
Alapszabály, hogy ne ijesszük meg a fogyasztót a hordhatatlanság érzésével. Én erre törekszem.
Lady Gagát igazi divatikonnak tartják, pedig alig három éve tűnt fel. Mit gondol, miért?
Gaga önmagát műalkotásnak tekinti, és valóban imádja a divatot! Átjönnek az energiái, hiteles. Nem vállalkozom arra, hogy megfejtsem a titkát, de ha valakit 25 millióan követnek a Facebookon, az tudhat valamit.
Ön szerint ki a legdivatosabban öltözött híresség?
Victoria Beckham kifogástalan stílusérzékkel rendelkezik, és nagyon ügyesen fölépítette a divatmárkáját. Pedig az indulásakor lesajnálta őt a divatvilág. A ruháiról kiderült, hogy valóban jók, és hűen tükrözik a stílusát. Nem hiszek abban, hogy valami, ami egyébként nem működik, csak a neve miatt hosszú távon eladható lenne.
|
|
Mi az újdonság önnel kapcsolatban?
Karácsonykor jelent meg egy esküvői könyvem, amiben nemcsak a saját ruháimat mutatom meg, hanem öt különböző helyszínt, csokrokat, miliőt. Akinek egyáltalán nincs ötlete, bőven meríthet belőle inspirációt. Abban nem hiszek, hogy a menyasszony „képezze át magát” dekoratőrnek vagy virágkötőnek. Erre ott vannak a szakemberek.
Ha szeretnéd megrendelni Makány Márta könyvét, kattints IDE!
|