Szépüljünk

Így lett Esztiből Estée Lauder, a szépségipar nagyasszonya

Az Estée Lauder márka nevét már valószínűleg mindenki hallotta. Mégis, vajon mennyire ismerős maga a nő, aki olyan hatalmas és meghatározó birodalmat épített fel a szépségápolás terén saját neve alatt, mint amilyet Coco Chanel a divat világában?

Élete ugyan nem volt olyan botrányszagú, mint Chanelé, mégis megannyi kihívást és izgalmat tartogatott számára. Az 1940-es években megvalósította mindazt, amiről a mai, modern világ női is álmodoznak: sikeres, önálló karriert futott be, saját cégbirodalmat hozott létre a semmiből, miközben boldog és kiegyensúlyozott családi életet élt. Kellett persze hozzá egy nagy adag ambíció és kitartás – de lássuk, honnan, hogyan indult a szépségipar félig magyar származású nagyasszonya.

Kémikus nagybácsi és színésznői karrier

1908-ban született New Yorkban, Josephine Esther Mentzer néven. Édesanyja magyar, édesapja cseh származású volt, ők szólították Esztinek (angolosan Estynek), amely becenevet később hivatalosan is Estée-re változtattak, mikor a kislány megkezdte iskolai tanulmányait.

Estée Lauder 1919-ben, 11 évesen
Estée Lauder 1919-ben, 11 évesen

Már egész fiatalon érdeklődni kezdett a kozmetikumok iránt, édesanyja szépítkezési szokásai meghatározó emlékek voltak számára egész életében. Középiskolás volt, amikor magyar származású gyógyszerész nagybátyja megmutatta neki, hogyan készíthet bőrápoló krémet magának – az élmény és a tudás óriási hatással volt rá. Későbbi első termékeinek egyike is az az arckrém volt, amelynek elkészítését bácsikájától tanulta. Bár vele született tehetsége volt a krémek kémiájához – és mint később kiderült: értékesítéséhez –, szíve még jó pár évig a színészmesterség felé húzta.

Így lett Esztiből Estée Lauder, a szépségipar nagyasszonya

1930-ban házasodott össze Joseph H. Lauterrel, egy osztrák származású üzletemberrel. Vezetéknevüket később változtatták Lauderre, kijavítva ezzel azt az adminisztrációs hibát, amit még férje édesapjánál követtek el, amikor az Ausztriából az Egyesült Államokba emigrált. Három évvel később megszületett első fiuk, Leonard, azonban újabb hat évvel később 1939-ben a pár elvált. Három külön töltött év után a sors újra összehozta őket, ismét egybe keltek, a frigy pedig ezúttal valóban erősnek bizonyult, hisz egész hátralévő életüket együtt töltötték. 1944-ben Estée Lauder életet adott második fiuknak, Ronaldnak, időközben pedig végleg letett a színésznői ambíciókról. Rájött, az ő helye másutt, a kozmetikumok világában van.

Így lett Esztiből Estée Lauder, a szépségipar nagyasszonya

“Telefonálj, küldj táviratot, mondd el egy nőnek!”

Több éves szorgalmas munka után 1946-ban látták elérkezettnek az időt, hogy hivatalosan is kozmetikai céget alapítsanak, így jött létre családi vállalkozásként az Estée Lauder Company, amely kezdetben csak belőle és férjéből állt. Mindössze négy termékük volt, amiket egy korábbi étterem átalakított konyhájában készítettek.

Fotó az első négy Estée Lauder termékről 1946-ból
Fotó az első négy Estée Lauder termékről 1946-ból

Estée már a kezdetektől fontosnak tartotta, hogy személyes kapcsolatot alakítson ki vásárlóival, hitt a szavak és főként a látható bizonyíték erejében. Gyakran és szívesen látogatta a New York-i szépségszalonokat, ahol a hajszárítók burája alatt várakozó hölgyeknek mutatta be krémjeit. Azokat persze ki is próbálhatták, eredményességük pedig gyorsan terjedt szájról szájra a nagyvárosban.

Így lett Esztiből Estée Lauder, a szépségipar nagyasszonya

PR-os munkája végül meghozta gyümölcsét, még a cég alapításának évében a Saks Fifth Avenue áruház ugyanis 800 dolláros rendelést adott le termékeire, amelyeket aztán két nap alatt mind el is kapkodtak. Sikere annak is köszönhető volt, hogy az ajándék minden vásárlás mellé elvét már ekkor kialakította, így a neves áruház vevői minden Estée Lauder krém mellé egy krém alapú porpúdert is kaptak ajándékba.

Így lett Esztiből Estée Lauder, a szépségipar nagyasszonya

Sikere olajozott volt

1953-ban vállalkozása újabb mérföldkőhöz érkezett, amikor megjelentette a Youth Dew fürdőolajat. Tudni kell, hogy az ’50-es években a nők parfümjeiket jobbára különleges alkalmakra kapták, ki kellett várniuk, míg születésnapjukra vagy a házassági évfordulóra férjük meglepte egy illatozó üvegcsével. Ritka esetben vásárolták őket saját maguk számára, Estée Lauder pedig éppen ezen a szokáson akart változtatni, így született meg különleges fürdőolaja, amely egyúttal parfümként is funkcionált. Már megjelenésétől óriási népszerűségnek örvendett, vállalkozása pedig egészen új szintre emelkedett; tengerentúli piacokra kezdett terjeszkedni, és megjelentette férfi kozmetikum márkáit, az Aramist és a Clinique-et.

Így lett Esztiből Estée Lauder, a szépségipar nagyasszonya
Így lett Esztiből Estée Lauder, a szépségipar nagyasszonya

Ambíciója és kitartása a világ egyik leggazdagabb nőjévé tette, aki sikerét a semmiből, saját erejével és kitartásával érte el. A legmagasabb körökben mozgott, a társadalmi elit megbecsült tagja volt, aki olyan magasrangú személyeknek, hírességeknek adott partikat, mint Nancy Reagan vagy Frank Sinatra. A királyi előkelőségekkel is jó kapcsolatot ápolt, Wallis Simpson, Windsor hercegnéje vagy Grace Kelly, azaz Grácia monacói hercegné is közeli ismerőse lett.

Miközben vallotta, hogy a szépségápolásnak 3 percnél nem lenne szabad többet igénybe vennie,  a legapróbb részletekig ügyelt rá, hogy termékei a legjobb minőségű alapanyagokból és a legkorszerűbb eljárásokkal készüljenek.

Mindennek persze ára is volt – olyan, amely az árcédulákon is jelentkezett. 1956-ban jelent meg addigi legdrágább arckrémje a Re-Nutriv, amely 115 dollárba (mai értéken kb 1000 dollár, vagyis 290 ezer forint) került. A marketinggépezet azonban itt is jól működött: a hirdetésekben a krémet egy Picasso-képhez hasonlították, amely esetén, ha azt nézzük, mennyi lehetett a vászon és a festékek ára, alig pár dollárnyi költséget kapunk. Mégis, vagyonokért keltek a festmények. Miért?

Mert a kreativitást fizetjük meg. A szakértelmet. Azt, hogy valami megfelel az elvárásainknak.

Így lett Esztiből Estée Lauder, a szépségipar nagyasszonya

Csak egy Lauder tudhatja

Annak érdekében, hogy megvédjék az általuk kifejlesztett illatokat az ipari kémkedéstől, olyan eljárást dolgoztak ki, amelynek során a parfümök csak 95 százalékban készültek el, majd a hiányzó 5 százaléknyi hozzávalót mindig, minden esetben személyesen ő, férje, vagy valamelyik fiuk adta hozzá a termékekhez, mielőtt azok kikerülhettek volna a cégtől.

A Lauder család 1972-ben, Palm Beachen
A Lauder család 1972-ben, Palm Beachen

A családi összetartás persze nemcsak az üzleti életben volt ilyen erős. Férje és gyermekei messze fontosabbak voltak számára minden szakmai elismerésnél. Igazi büszkeséggel töltötte el, amikor kiderült, fiai továbbviszik a családi vállalkozást, azóta pedig már unokái is a kozmetikai birodalom valamely területét irányítják. 1973-ban adta át idősebbik fiának a cégvezetést, azonban továbbra is ő maradt a cég igazgatósági elnöke még jó pár évig. 1983-ban férje halálát óriási veszteségként élte meg, emlékének áldozva hozta létre a Pennsylvania Egyetemen a Joseph H. Lauder Menedzsment és Nemzetközi Tanulmányok Intézetet (Joseph H. Lauder Institute of Management and International Studies, University of Pennsylvania).

Estée Lauder 1995-ben hivatalosan is nyugdíjba ment, abban az évben, amikor az addigi családi vállalat is működési formát váltott, és a tőzsdére lépett. 2004-ben, 95 éves korában hunyt el olyan családot és cégbirodalmat hagyva maga után, amelyek büszkén és méltón viszik tovább örökségét.

Vállalatom határozott szellemiségével él tovább, gyermekeim és unokáim viszik majd tovább.

Mára bebizonyosodott, nem tévedett, amikor bízott fiai és unokái sikerében. Beauty birodalma töretlenül a legnagyobbak között van, a folyamatos befektetéseknek és innovációnak köszönhetően pedig úgy tűnik, a fiatal generáció tagjai is etalonként tekintenek kozmetikumaikra. Nem véletlen, hogy ez év elején Kendall Jenner lett a márka nagykövete, hiszen személyében megtestesül mindaz a fiatal energikusság és ambíció, ami a márkát a kezdetektől jellemezte. Felkérésével ráadásul nagyon jó lehetőség nyílt rá, hogy aktív kapcsolatot építsenek ki a millenniumi generáció lányaival a közösségi médián keresztül is. Ezt a törekvést erősíti meg az a cégcsoport szintű lépés is, hogy pár hete sikerült üzletet kötniük a fiatalok körében óriási népszerűségnek örvendő Too Faced beauty márkával, így portfóliójukat egy hosszú távon is értékes, erős taggal bővítették.

Így lett Esztiből Estée Lauder, a szépségipar nagyasszonya

 

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.