nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Szaunázni jó!

Szaunázni mindig jó, ilyenkor télen, a hidegben még többen kapnak hozzá kedvet. Jól esik edzés után, az egész napi síelést követõen, de egyszerûen testet-lelket melengetõ kikapcsolódásnak sem utolsó.
Lőrincz Andrea
f Ajánlom

Add meg a módját!

• A szaunázáshoz időre van szükség, általában egy-másfél órás program. Az a legjobb, ha meztelenül használod az izzasztó kamrát. Fürdőruha nélkül az egész testet egyenletesen éri a meleg, és a zuhanyozásokat követően csak így tudsz szárazon bemenni a szaunába. (Az sem mellékes, hogy a méreg drága fürdőruhád rugalmassága ripsz-ropsz megszűnik, ha rendszeresen „beviszed” a melegbe.)
• Jót tesz a bőrödnek, ha szaunázás előtt arc- és testradírt használsz, hogy eltávolítsd az elhalt hámsejteket.
• Mindig száraz testtel lépj be a szaunába. Edzettségednek megfelelően válaszd az alsó vagy a jóval melegebb felső szintet. Ha van elég hely, le is fekhetsz a hátadra, azonban soha ne pattanj fel, a kimenetelt megelőzően 1-2 percet tölts ülve, nehogy megszédülj. Addig legyél bent, ameddig a testednek jólesik (ez általában 8-12 perc).
• Mindig teríts magad alá szaunalepedőt, ez felfogja a lecsurgó izzadságot. Te sem szeretnél más izzadságába beleülni.
• Ha jól esik, akkor dörzsi kesztyűvel, kenderkötéllel beszőtt szivaccsal ledörzsölheted a testedet, a végtagokon mindig a legtávolabbi ponttól a szív felé haladva. (A szaunázás után gondosan mosd ki és szárítsd meg, nehogy a gombák melegágyává váljon a dörzsid.)
• Ha nem vagy edzésben, soha ne jéghideg vízzel zuhanyozz, a víz hőmérsékletét fokozatosan csökkentsd.
• Ha szereted és van rá lehetőség, egy gyors zuhanyt követően ereszkedj bele a hideg vizű merülő medencébe (Hangsúlyozottan csak zuhanyozás után. El tudod képzelni, hogy e nélkül abban a kis merülőben néhány ember után mi mindent tartalmazhat a víz?!) Egyes helyeken jégkamrát is kialakítottak, itt a hőmérséklet 0 fok körüli, pár perc a meleg testnek jólesik ezen a hőmérsékleten.
• Törölközz meg és pihenj 5-10 percet.
• Az egészet 2x vagy ha jól esik, 3x megismételheted.
• Szaunázás közben ne igyál, ám a végén gondoskodj a folyadék és az ásványi anyagok pótlásáról. A legjobb, ha ásványvizet, vagy gyümölcs- zöld- illetve gyógyteát fogyasztasz.
• Használd ki, hogy a melegben kinyílt pórusoknak köszönhetően a szaunázás után az ápoló krémek hatóanyagai könnyebben beszívódnak a bőrödbe.

Mikor tilos?
• Lázas betegségben
• Akut izületi gyulladásban
• Visszérproblémákkal küzdőknek
• Bizonyos hormonbetegségekben
• Szív- és keringési rendellenesség esetén
• Vesebetegségben
• 6 éves kor alatt
• Alkoholos állapotban
• Étkezést követő 2 órán belül

 

Miért jó?
• gyorsul a keringés, az erek kitágulnak,
• fokozódik a sejtműködés és a sejtmegújulás,
• fokozódik a verejtékmirigyek működése, a verejtékkel a szervezetben levő káros anyagok is távoznak.
• növeli a szervezet ellenálló képességét a különböző fertőzésekkel szemben, erősíti az immunrendszert.

 

 

 

 

 

A víz és az illat
A szauna nem gőzfürdő! A szaunának pont az a lényege, hogy egy meghatározott szint alatt maradjon a levegő páratartalma, nem tanácsos nyakra-főre locsolni a köveket. Ahol nincs szaunamester, ott figyeld a falon lévő páratartalom mérőt (soha ne legyen 40 %-nál magasabb). Sokan azt gondolják, hogy a kövek meglocsolásával melegebb lesz a szaunában, és ebből kifolyólag jobban izzadnak. Ez tévedés, hiszen csak a páratartalom nő meg, ezáltal relatíve nő meg a hőérzeted, a fokozott izzadás pedig egyszerűen a pára lecsapódása a testeden.
Kellemes a szauna levegőjét különböző illóolajokkal illatosítani, de mindig kérdezz rá, hogy nem zavarja-e a többi bent tartózkodót.
A citrusok, a fenyő és a rozmaring illata felpezsdít, a levendula ellazít, a nyírfa fokozza az izzadást. Az eukaliptusz nagyon jól tisztítja a légutakat, de sok embernek csípi a szemét, így ezzel legyél a legóvatosabb.

Fontos szauna szabályok:
Csak száraz testtel és ruhával lépj be a szaunába
Mindig törölközőre ülj
Maradj csendben, ne zavarj másokat a pihenésben
Kötelező utána a zuhanyozás (még a merülő medence előtt)
A papucsot hagyd kint, a padokra soha ne lépj fel benne
A szaunában nem illik olvasni, inni, enni (ne csodálkozz, szerencsés vagy, ha te még nem találkoztál ilyennel)
Tartsd be a házirendet, a fürdőruha nélküli profi szaunába csak meztelenül lépj be (ha nagyon szégyenlős vagy, lepedőt csavarhatsz magad köré).

 

Megosztás Facebookon