Szabadidő

Az Oscar már kész politika: így néz ki egy profi Oscar-kampány

Ma már egy Oscar-díjhoz nem elég, ha valaki jó filmet csinál, el is kell azt adni a szavazóknak. Szakértők szerint egy legjobb film Oscarért cserébe úgy 2-4 milliárd (!) forintnyi összeget szokás a kampányra költeni. De mire megy el ez a felfoghatatlan mennyiségű pénz?

Ez egy külön szakma

Oscar-szezonnak hivatalosan a november és február közti időszakot nevezik, és többnyire az év e szakaszában bemutatott filmek közül kerülnek ki a későbbi nagy győztesek. Természetesen minden hollywoodi filmnek van marketing- és sajtókampánya, de míg egy átlagos film esetében ez többnyire néhány hét alatt lefut (néhány premier a világ pár nagyvárosában, két-három hétnyi interjúzás és vörös szőnyegen integetés…), az Oscar-esélyes filmek esetében ez az időszak több hónapig is elhúzódhat, ráadásul itt nem az egész világra, hanem leginkább az Amerikai Filmakadémia hatezer szavazójára kell koncentrálniuk, mivel lényegében ők döntenek az Oscarokról. Az évek során az Oscar-díjért kampányolás egy külön szakma lett Hollywoodban, megvannak a maga külön állomásai.

Az Oscar már kész politika: Így néz ki egy profi Oscar-kampány

Lépésről lépésre az Oscarért

Mindenkiben jogosan merül fel a kérdés: az Oscarhoz nem elég annyi, hogy jó filmet csináljanak? A válasz pedig annyi, hogy azért nem, mert minden évben sok jó film készül, és a jó filmek közül is ki kell tűnni valamivel. És hiába csinál valaki jó filmet, ha az nem jut el a megfelelő emberekhez. Az eljuttatáshoz pedig a legésszerűbb módszer egy jól kifundált Oscar-kampány, ami általában az alábbi lépésekből áll.

5. Hirdetésvásárlás a filmes körökben népszerű lapokban és online felületeken
Az Akadémia szavazói többnyire Los Angelesben (kisebb részük New Yorkban) élő, egykoron vagy még ma is a szakmában dolgozó filmesek, akiket leginkább az ezekben a városokban elhelyezett óriásplakátokkal és citylightokkal, valamint a köreikben népszerű olyan magazinokban elhelyezett hirdetésekkel lehet elérni, mint a Variety vagy a The Hollywood Reporter. Az ilyen poszterekre többnyire megkülönböztető jelleggel ráírják, hogy For Your Consideration (vagyis: az ön figyelmébe). Az Oscar-kampány költségvetésének nagyjából a felét szokták hirdetésekre költeni.

Az Oscar már kész politika: Így néz ki egy profi Oscar-kampány

4. DVD-megtekintők postázása
Az internetes linkek korában a DVD-megtekintők postázása felesleges pazarlásnak tűnik, de mivel a szavazók nagy része nyugdíjaskorú, és az internettel sokan közülük hadilábon állnak, még mindig kifizetődő. A postaköltségre és a lemezek legyártására simán elmegy ötven-százmillió forint.

3. A megfelelő PR-szakértő
Ahogy egy politikusnak is van PR-stábja, az Oscar-kampányokat is mindig vezeti valaki, és ma már külön erre specializálódott szakemberek vannak a szakmában. Egy szakértő nagyjából négymillió forintjába kerül egy filmnek, viszont siker (Oscarra jelölik a filmet, netán díjat is kap) esetén jelentős bónuszok járnak, így ez az összeg könnyedén megsokszorozódhat. Egy jó PR-szakértő nemcsak egy film sikeréért dolgozik meg  alaposan, hanem a riválisok rossz hírbe hozásáért is.

2. Ott lenni a többi díjátadón
Decembertől februárig számos kisebb (különböző szakszervezetek gálái, kritikusi szövetségek díjai) vagy nagyobb (Golden Globe, BAFTA) díjátadó gála előzi meg az Oscart, és ezek nagy részén nem árt megjelenni. Utazási költség, szállásköltség, sminkes, fodrász… Ez nem olcsó mulatság.

1. Vetítések és közönségtalálkozók
Persze az Akadémia tagjai nem csak DVD-n nézhetik meg a filmeket, hanem rendszeresen kapnak meghívókat különböző privát vetítésekre, ahol a film után a rendezővel és a sztárokkal beszélgethetnek, akár egy koktélparti keretében.

Ha részletesebben érdekel a téma, ajánlom figyelmedbe a stephenfollows.com alapos cikkét.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top