Szabadidő

Önfeláldozás: Megnéztem helyetted a Transformers 4-et

Megnéztem a Transformers: A kihalás korát. Elmesélem milyen volt, hogy neked ne kelljen.

Minden igényt kielégít

Amikor anno a fősulin még filmes órákra jártam, a tanárom egy alkalommal kitért a pornófilmekre is azzal a bölcs gondolattal, hogy a pornó azért is egy nagyon speciális műfaj, mert történet nélkül is teljesen működőképes, és képes kielégíteni a célközönség elvárásait. Valószínűleg még senki nem volt a történelem során, aki duzzogva vitt volna vissza a tékába (tudom, ez a mondat így nagyon XX. századi) egy pornófilmet azzal a szöveggel, hogy “milyen pocsék volt a sztorija”. Valószínűleg így van ezzel az egyszeri Transformers-rajongó is: ő azért megy a moziba, mert bazi nagy robotokat akar látni, amint lassítva aprítják egymást a naplementében, miközben a háttérben ott lebeg az amerikai zászló, és annyi robbanást akar, ami csak a csövön kifér. Ilyen szempontból Michael Bay filmje tökéletes rajongósimogató termék. Csakhogy ez a termék az első rész után valahogy elvesztette a szívét.

Csak a reklám

A beépített reklámok és termékelhelyezések Hollywoodban régóta részét képezik az iparnak, de ezeket többnyire sikerül ízléses tálalásban a filmekbe toldaniuk. Például egy autómárka megjelenése a Transformers-mozikban egyáltalán nem feltűnő, mert szervesen illeszkedik a cselekménybe. Csakhogy Michael Bay rendező és a Paramount stúdió a negyedik résznél végképp elvetette a sulykot, így olykor úgy éreztem magam a moziban ülve, mintha az SOS Szerelem pörögne a szemem előtt.

Stanley Tucci egy lövöldözés közepén kivesz a hűtőből egy kínai szójatej italt, és kétszer is jókorát kortyol belőle úgy, hogy a cég logóját jól láthassuk. Li Bingbing olyan áhítattal issza az ásványvizet, mintha a Szinglik éjszakája forgatására szerződött volna, míg Mark Wahlberg az amerikai Bud sörmárkával ápol felettébb közeli viszonyt. Ha pedig a kínai befektetők miatt át kell ugrani Pekingbe és Hongkongba forgatni, ennek sincs semmi akadálya. Az meg kit érdekel, hogy a cselekmény ezt egyáltalán nem indokolná?

Önfeláldozás: Megnéztem helyetted a Transformers 4-et

Shia helyett Mark

A negyedik Transformers mozi legfőbb újdonsága, hogy Shia “nononono” LaBeoufot Mark Wahlbergre cserélték, és vele együtt az emberszereplők teljes gárdája megváltozott. A rendező azt ígérte, hogy az új rész sokkal felnőttebb mozi lesz a korábbiaknál, de ezt mindössze azon értem tetten, hogy Shia csajozási problémái és a szüleivel való erőltetett szópárbajai helyett a nagyon amerikai Marky Mark a tinédzser lányával veszekszik (igen, akciójelenetek közben is) azon, hogy apu szerint a lánynak pasizás helyett az érettségire kellene készülnie, és ne hordjon már annyira rövid sortokat. Bay azzal is hű a széria és a saját hagyományaihoz, hogy háromórás játékidő ide vagy oda, sehogy sem sikerült egyetlen épkézláb női karaktert a történetbe írnia.

Hollywood leghímsovinisztább macsójának filmjeiben egy nő csak Victoria’s Secret katalógusokba (ez a cég is kap egy “bújtatott” reklámot a filmben) illő dögös fiatal csaj lehet, de mivel a célközönséget elsősorban a kamasz fiúk alkotják, talán kár volna ezen csodálkozni. A másik nagy változást a Linkin “mi vagyunk a legpoposabb metál banda” Park lecserélése jelenti, de nem kell pánikolni: az Imagine Dragons nevű banda nagyjából ugyanazt hozza. A kihalás kora tehát mindenben ugyanazt teljesíti, mint a második és harmadik rész, egyedül a csomagolás változott, hála az új szereplőknek.

A logika halála

Mivel a filmet pusztán annak alapján rakták össze, hogy miképpen lehet az egyik akciójelenetet minél rövidebb szünet után a másikra pakolni, kár is volna logikát keresni benne. Az egyik akciójelenet közepén megmagyarázhatatlanul felszívódó szereplők vagy a fél Kínán pillanatokon belül átautózó emberek láttán egy idő után teljesen immúnisak leszünk a logikai buktatókra, valamint a gravitáció törvényeinek totális figyelmen kívül hagyására. A Transformers: A kihalás kora olyan, mintha két kisfiú kezébe adnánk egy csomó átváltozó robotfigurát, és hagynánk, hogy órákon (pontosan 166 percen) át játékháborúzzanak velük a gyerekszobában. Az egyetlen, de nagyon fontos különbség, hogy ez a gyerekszobai marháskodás bő kétszázmillió dollárból készült, és ott vannak benne a robotdinoszauruszból robottá változó dinobotok is. Igen, dinobotok! És tüzet okádnak. Kérdés?

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top