Szabadidő

Kis illemtanóra nyaralóknak

Mielőtt felkapjuk a bőröndöt, és elindulunk a nagyvilágba, nem árt tisztában lenni néhány udvariassági szabállyal, hogy ne kerüljünk kellemetlen helyzetbe.

Természetesen nem várható el egy turistától, hogy csak azért, mert néhány napra vagy hétre külföldre látogat, tökéletesen tisztában legyen egy másik ország etikettjével. Ám ha nem akar kínos szituációkba keveredni, nem árt néhány illemszabályt előre megismerni. Már csak azért is, mert nem minden országban szeretik a kivillanó lábakat, a fedetlen vállakat és kebleket, a pihenőidőben harsogva beszélő idegent. Sajnos a magyarokról néhány országban már elterjedt egy-két kellemetlen előítélet. A legfontosabb szabály, ha szeretnénk nyaralás közben felhőtlenül kikapcsolódni, hogy legyünk tekintettel másokra, mert így ők is tekintettel lesznek ránk!

Spanyolország, Portugália

• Ezekben a mediterrán országokban feltűnően hangsúlyos a mindennapi életben az udvariasság. A spanyol nők gyönyörűek, és ennek a magyar férfiak csak nehezen tudnak ellenállni. A harsány leszólítás, a nő után fütyülés azonban nem divat.

• A borravaló nem kötelező, de aprót illik hagyni.

• A spanyolok csak a bikaviadalon pontosak. Ezért tehát kár lenne megsértődnünk.

• Ha beszélgetni kezdünk valakivel, kerüljük a vallási témákat.

• Az ebéd utáni szieszta, a nagy hőség miatti szünet 12–16 óráig tart. Ilyenkor nem illik sehová telefonálni.

• Az „O.K.” mutatása durva sértés.

• Portugáliában vigyázzunk, mert a nyelvi rokonság ellenére sértés, ha spanyolokként közeledünk hozzájuk!

Olaszország

• Az olaszok imádnak aludni. A reggel általában délig tart, az este pedig éjszaka kezdődik.

• A déli szieszta itt is fontos, ebben az időben nem szeretik, ha zavarják őket.

• Az étteremben nagy illetlenséget követhetünk el, ha a tányérban maradt szószt kenyérrel kitunkoljuk, vagy ha a spagettit evés előtt késsel feldaraboljuk.

• A borravaló – 15% – általában szerepel a számlán, amelynek kifizetése presztízs.

• Hölgyeknek, ha társasággal vannak étteremben, nem illik fizetni.

Görögország

• Az idősek tisztelete nagyon fontos.

• A „Zorba, a görög” sikere óta a szirtáki kedvelt zene és tánc. Szívesen fogadják a külföldieket is tánc közben, nyugodtan bekapcsolódhatunk.

• A görögök nem szívesen mondanak nemet, de nem szokás az olyan határozott elutasítás, mint nálunk.

• Érdekes kísérője a „nem”-nek a fej felkapása, a szem tágra nyitása, a szemöldök felhúzása, s közben rosszalló csettintés a nyelvvel. Az „igen” fejjelzése a mi „nem” jelzésünknek felel meg.

• A piacon fontos az alku.

• A borravaló – 10-15% – a szállodai és éttermi számlában szerepel.

Törökország

Muzulmán hitű ország, de a szabályok nem olyan merevek, mint az arab országokban.

• Pikáns viccek mesélésétől tartózkodni kell.

• Jellegzetes a bazárban való alku, enélkül nincs is vásárlás.

• A törökök rokon népként kezelnek bennünket, ez ellen ne tiltakozzunk!

• Az idősek nagy tiszteletnek örvendenek, soha ne kiabáljunk egy idős emberrel!

• A nők öltözéke szolid legyen, kerüljük a mély kivágásokat, és miniszoknyát a legnagyobb melegben se viseljünk! Rövidnadrág csak a tengerparton illendő.

• A török konyha a vallás miatt sertéshúst nem használ, ezen ne lepődjünk meg látványosan az étteremben!

Egyiptom, Marokkó

• Férfi és nő soha nem adhat csókot egymásnak a nyilvánosság előtt.

• A pihenőnap péntek, ilyenkor szinte semmit nem lehet elintézni.

• A hőség ellenére a testet illik eltakarni. Ha az egyiptomi férfiak megfordulnak utánunk az utcán, akkor baj van a megjelenéssel.

• Tiltott a sertéshús fogyasztása, a sertészsír alkalmazása és a szeszes ital.

• Ha egy magánlakásba vagy mecsetbe megyünk, le kell vennünk az ajtó előtt a cipőnket.

• Minden apró és nagy szívességért elvárt a borravaló. Az éttermi, kávéházi árak a kiszolgálási díjat nem foglalják magukban. Általában 10-15% borravaló szokásos.

• Ha valakivel beszélgetünk, gesztikulálás közben kerüljük a bal kéz használatát.

• Valakire ujjal rámutatni illetlen.

• Ülés közben mindkét lábat tartsuk a padlón. A talp partnerünk felé fordítása agressziót jelent!

• A felemelt hüvelykujj itt kihívást jelent.

• Az araboknál a társalgás intim zónája nagyon közeli, ha egy vonatkupéban egyedül ül valaki, az arab biztosan mellé vagy közel ül le, anélkül, hogy igénye lenne a beszélgetésre.

• A fényképezés általában engedélyezett (kivéve mecsetekben). A helybéliek szívesen vállalkoznak arra, hogy felvételt készítsenek róluk, de a jó szándékukat illik borravalóval jutalmazni.

Thaiföld

• Az üdvözlési forma alapja az imádkozó kezek, a könyökök a törzshöz szorítva, fejjel olyan mélyen bólintani, hogy érintsük kezeinket, és mondjuk: Vai. Ez érkezéskor és búcsúzáskor is használható.

• Szerzeteseket soha ne érintsünk meg!

• A nyílt „nem” az itteni etikett szerint kerülendő, ezért mindenféle átlátszó kifogással próbálkoznak.

• A rövidnadrág is elfogadott, de templomban nem illő. Ha templomba megyünk, régi vagy olcsó cipőben tegyük, mivel belépéskor le kell vetni, és néha ellopják.

• A keresztbe tett láb illetlen és sértő.

• Ne érintsük senkinek, még gyereknek sem a fejét!

• A tömegközlekedési eszközön át kell adni a helyet, ha szerzetes száll fel.

Tipp: akármerre járunk külföldön, soha ne gondoljuk, hogy nem értenek magyarul, mert mindenhol találkozhatunk olyannal, aki beszéli a nyelvet, és kerülhetünk kellemetlen szituációba, ha meggondolatlanul fecsegünk.