Szabadidő

Hétvége Bécsben

Volt idõ, amikor Bécs és a bevásárlóturizmus fogalma egyet jelentett. Itt az ideje azonban leszámolni ezzel a tévhittel, hiszen a császárváros mindenkinek tartogat valami meglepetést.

A tarka-barka Hundertwasser ház

Bécs igazi sokszínű város. Az építészeti remekművek, az izgalmas kulturális programok, a rengeteg kiállítás és a pezsgő éjszakai élet elsőrangú turisztikai célponttá teszik az egykori  Monarchia fővárosát,  nem beszélve a patinás bécsi kávézókról, na meg az isteni Sacher tortáról. Vonzerejét tovább növeli, hogy itt van a szomszédban – autópályán alig három óra alatt odaérhetünk.

A vásárlók Mekkája – a Mariahilfer Strasse

Kétségtelen, hogy ez az az utca, ahol egy füst alatt szinte mindent beszerezhetünk: szert tehetünk a nyári ruhakollekciónkra, de beszerezhetjük a legújabb digitális gépet is.
Érdemes azonban begyalogolni egy-egy merőleges mellékutcába is, sokszor ugyanis a legeldugottabb boltokban találhatjuk meg a legtutibb cuccokat.
Ha már leszakad a derekunk a rengeteg mászkálástól, két vásárlás között üljünk be valamelyik étterembe vagy kávézóba. Próbáljuk ki például a Nordsee gyorsétterem-lánc tengeri herkentyűit – már az illatuk is mennyei.

Ezek voltak az én kedvenceim…

H&M – talán a legolcsóbb divatüzlet, ahonnan biztosan nem jössz ki üres kézzel. Sőt. Az árumennyiség zavarbaejtő, és a méretek tekintetében sem kell aggódnunk. Az én csaknem egy órás ruhapróbálgatásom mérlege: egy nadrág tavaszra, két hajcsat, és három fantasztikus lenvászon ing.

Body Shop – kenceficék, szappanok, fürdőolajok áfonya, mangó, eper és még sorolhatnám, hányféle illatban. Szintén lehetetlen üres kosárkával távozni, bár ez esetben sajnos nem az alacsony árak miatt.

Trzesniewski miniszendvicsek – ínycsiklandozó vajkrémes falatkák, a városban több helyen is, túléléshez ideális.

Starbucks Cafe – hát igen, Bécsben már ilyen is van (nem is egy). Szerintem a cappuccinójuk labdába sem rúghat a zamatos bécsi kávé mellett, viszont ezt némileg kompenzálja a barátságos környezet, és a hatalmas süppedős fotelok, ahol nyugodtan elolvashatjuk kedvenc napilapunkat – senki nem fog elzavarni minket.

Mozart üzletlánc – a csokoládé szerelmeseinek: pralinék, bonbonok, likőrök, szuvenírek minden mennyiségben.

Demel cukrászda
Az egyik leghíresebb cukrászda a városban, már Ferenc József idejében is a császári és királyi beszállító címet viselte. Az üzletet a Hofburg belvárosi bejáratánál találjuk. Őszintén szólva szerintem nagyobb a füstje, mint a lángja, de ugye ízlések és pofonok.

Kulináris élvezetek

Bécs nemcsak a bécsi szeletről, de a kávéról és a Sacher tortáról is híres.
Ez utóbbi állítólag a hasonló nevet viselő hotel cukrászdájában a legfinomabb – és persze a legdrágább is. Ha te sem akarsz egy vagyont költeni arra, hogy efelől személyesen is meggyőződj, válaszd inkább az Aida kávéházlánc valamelyik tagját – olcsó, és fantasztikus a kínálata. Tudom ajánlani például a banántortát.

Piacok Bécsben

Ha különleges fűszereket, sajtokat, halat szeretnénk, legjobb, ha korán kelünk, és kilátogatunk a színpompás Naschmarktra, a város legnagyobb, és egyben leghíresebb piacára. Az eklektikus standok színes kavalkádja a keleti bazárok hangulatát idézi.

Gyümölcskavalkád a Naschmarkt kínálatából

Látnivalók

Bécsben annyi a látnivaló, hogy lehetetlenség lenne itt mindent felsorolni, így csak azokat említem, amelyeket sikerült egy hosszú hétvégébe belezsúfolnom.

Hofburg
A hajdani császári palota impozáns épületegyüttese a város szívében található. Itt székel ma az osztrák elnöki hivatal, de itt kapott helyett a Téli Lovasiskola és számos múzeum is.
Tipp: ha már erre járunk, látogassunk el a közelben található kapucinusok templomához, amelynek kriptájában a császári család tagjai alusszák örök álmukat.

Lepkeház – Schmetterlinghaus
A Burggartenben található üvegházban meseszép trópusi pillangók repkednek a fejünk felett, így közvetlen közelről csodálhatjuk meg őket. Engem például egy türkizkék példány szúrt ki, és vagy két percig potyázott a vállamon.

Ebédidő lepkééknél

Albertina
Ebben a múzeumban tekinthetjük meg a világ egyik legértékesebb grafikai gyűjteményét, amely több mint 65 ezer fametszetből és rézkarcból áll, közöttük Dürer, Cezanne, Picasso és Rubens műveivel.
A múzeumhoz tartozik egy tekintélyes méretű ajándékbolt is, ahol a galériában látható remekművek köszönnek vissza – hűtőmágnes, képeslap és repró formájában.

A Múzeumi Negyed – MuseumsQuartier
Az Óváros szélén, a hajdani császári lóistállók helyén található Bécs híres-nevezetes művészeti központja, amely egyike a világ tíz legnagyobb kulturális városrészének. Nemcsak múzeumaival (Leopold Múzeum, Modern Művészetek Múzeuma, Műcsarnok) csábítja a látogatóit, hanem éttermeivel, kávézóival is -nem véletlenül lett a bécsi fiatalok legkedveltebb találkahelye.

Belvedere
A két palotaépületet káprázatos, szökőkutakkal és szobrokkal ékesített tájkert köti össze.

A barokk kastélyban osztrák mesterek tárlatait csodálhatjuk meg, itt található például Gustav Klimt A Csók c. festménye is. Ha kinézegettük magunkat, heveredjünk le egy padra, majszoljunk el egy szendvicset, és élvezzük a franciakertek látványát.
Az egész komplexumhoz tartozik még egy Alpesi kert is, ami márciusban sajnos még zárva volt, pedig állítólag meseszép a bonsai gyűjteménye.

Hundertwasser ház (Hundertwasserhaus)
A mázas hagymakupolákkal díszített lakóházat F. Hundertwasser osztrák művész tervezte, és annak ellenére az egyik legnagyobb látványosság, hogy kicsit utazni kell érte (bár ha értünk a térképek nyelvén, könnyen kikombinálhatjuk a legideálisabb útvonalat).
Az épület vidám hangulatát fokozzák a tetőkertek és az erkélyekre állított szobrocskák.
A házban magánlakások vannak, amik természetesen nem látogathatók, viszont a homlokzatról pompás fotókat készíthetünk.
A lakóépülettel szemben található a Hundertwasser Village nevezetű butiksor a világ leghíresebb szecessziós toalettjével, ahova sokan csak azért fizetnek be, hogy megörökíthessék azt.

Prater
A bécsiek kedvenc zöldterülete, – ahova rengetegen járnak ki kocogni, görkorizni, napfürdőzni – a városközpont szélén terül el. Valaha vadaskertként funkcionált, ma vidámpark üzemel itt. Rám jellemző módon sikerült a nyitás előtti napon érkeznem, de az Óriáskerék  szerencsére egész évben üzemel, így madártávlatból is megnéztem magamnak a várost.

A nyitvatartás szezononként változó, de a nyári hónapokban mindig éjfélig forog a kerék, így akár a város esti fényeiben is gyönyörködhetünk.
Ha elég vastag a pénztárcánk, akár egy romantikus vacsorát is eltölthetünk kedvesünkkel az erre a célra kialakított „luxuskabinban”.

Bécsben öt metróvonal közlekedik, amelyeket különböző színekkel és számokkal jelölnek, így pofonegyszerű használni őket.
A buszra, villamosra és a metróra egyaránt érvényes vonaljegy ára 1,50 euro. Ha legalább egy éjszakát a városban töltünk, jobban járunk,  ha 24 (5 euro) vagy 72 (12 euro) órára érvényes napijegyet váltunk, így az adott időszakban korlátlan mennyiségben utazhatunk.

Közlekedés

A bécsi tömegközlekedés gyors, megfizethető, és hatékony – nálam abszolút jelesre vizsgázott. A város bármely pontjára sikerült szinte azonnal eljutnom, három percnél többet soha nem kellett várnom egyik megállóban sem, ráadásul az esetek nagy többségében ülőhely is volt (sőt még olvasnivaló is, amit senki nem nyúlt le).

Parkolás
Bécs egyes kerületeiben csak korlátozott ideig parkolhatunk (max. 120 perc), célszerű tájékozódnunk, ha szeretnénk megkímélni magunkat attól, hogy németül kelljen könyörögnünk a kerékbilincs eltávolításáért. Ha szállodában szállunk meg, ingyenes parkolójegyet kapunk, így ezt a problémát elkerülhetjük.

Kapcsolódó fórumok:

Bécsben mit érdemes venni »
Bécsi vásárlás »
1napos Bécs gyerekekkel »