Otthon

Melyik az igazi ajándék?

Egy átlag karácsonyi szezonban több mint 2 milliárd forintot költünk csokoládéra. És akkor nem számoltuk az ilyenkor illõ egyéb ajándékhegyeket; vagyis az éves ünnepi összköltekezés határa maga a csillagos ég.

Mára már elcsépelt közhely, hogyan vált a „szeretet ünnepe” a „szerzés ünnepévé”, és bár ezt a szomorú tényt sokan és sokat emlegetik, semmi sem mutat arra, hogy eme felismerés bármit is változtatna a karácsony = vásárlás formulán.

Egy matrica…

Persze kísérletek mindig vannak. Most egy matrica járja be a várost: utcákon, telefonfülkékben, szórakozóhelyen kukkant rá az elcsigázott karácsonyi vásárlóra. A matrica bal oldalán egy giccses mikulásfej mosolyog bárgyún, mellette egy árcetli: 5000 forint. Jobb oldalt néhány színes bőrű gyerek iskolapadban. Felirat: „Egy afrikai gyerek féléves taníttatása”. Ár: 5000 Ft. „Melyik az igazi ajándék?” kapjuk meg végül a kérdést, egy honlap címmel egyetemben.

Globalbalance egy új civil kezdeményezés, mely saját bevallása szerint a „globális szolidaritás” népszerűsítésére jött létre. Hogy mi az a globális szolidaritás? Hát az, amikor felismerjük, hogy nem egyedül élünk a világban, és hogy az a világ, amiben nem egyedül élünk, teli van – finoman fogalmazva – „egyenlőtlenségekkel”.

Világszerte 800 millió éhező

A globális egyensúly honlapjáról azt is megtudhatjuk, hogy jelenleg is 800 millióan éheznek a földön, hogy a világon a leggazdagabb 5% a globális jövedelmek egyharmadával rendelkezik, ugyanannyival, mint az „alsó” 80 százalék; hogy 2025-re már a világ népességének 40%-a (!) szenved majd az édesvíz szűkösségétől. Arra, hogy ezek nem épp szívderítő karácsonyi témák, Sólyom Éva, a honlap egyik munkatársa így reagált: „Az ilyen globális problémák, és még inkább az ezekre adható válaszok végiggondolása, igenis közel állnak a karácsony lényegéhez. Más kérdés, hogy a karácsonyi bevásárló-láz közepette az emberek mintha felejteni is akarnának; úgy csinálni, mintha a kirakatok világa tényleg a való világ lenne. Pedig jól tudjuk, ez egy nagyon hamis kép”.

Hogy mit lehet elérni egy jópofa matrica kampánnyal, arra a kampány egyik koordinátora, Csillag Gábor igyekezett válaszolni. „A matrica egy szélesebb kampány része, melyben azt próbáljuk tudatosítani, hogy Magyarország immáron a legfejlettebb (leggazdagabb) világhoz tartozik, és ez nem csak lehetőségekkel, hanem felelősséggel is jár. Tapasztalataink szerint idehaza ezt a felelősséget csak kivételes természeti katasztrófák esetében érzik az emberek. A legtöbben azt gondolják, a nagyvilág problémái vagy nem ránk tartoznak, vagy eszköztelenek vagyunk abban, hogy változás történjen.” Csillag szerint épp azért választották ezt az ötezer forintos kampányt, hogy szétoszlassák azt a tévhitet, miszerint egy „átlagember” nem tehet semmit. A honlap két olyan lehetőséget is kínál – az Afrikáért Alapítvány kongói és az Afroaid kenyai támogatási programját – ahol a kis pénz igenis nagy segítség.






További információ:
• Globalalance »
• Email » 
Az Afrikáért Alapítvány honlapján szereplő diáktámogatási programból például egy az egyben kiderül, hogy 5000 forintnyi tandíjköltség átvállalásával biztosítani lehet egy kongói diák iskoláztatását egy teljes szemeszteren keresztül. Egy ilyen célra 5000 forint valóban megdöbbentően kevés, főleg ha figyelembe vesszük, mennyit és mire költünk egy–egy karácsonyi bevásárláskor. Úgyhogy még mielőtt megvennénk a következő műkarácsonyfát, világító hóembert, vagy mikulás-bögrét, gondoljuk végig „Melyik az igazi ajándék?”

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top