nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Húzzák a szájukat a neves divattervezők Melania Trumpra

Már a választások kezdetétől egyértelmű volt, az amerikai divatipar vezetőinek határozott érdekük, hogy Hillary Clinton nyerje a választásokat. Anna Wintour hónapokon keresztül tolta Clinton szekerét a Vogue hasábjain, finoman szólva sem burkolt formában. Amerika első emberének és családjának öltözködése ugyanis messze nem másodlagos szempont.
Benecz Judit
f Ajánlom

Gardróbdilemma

Döntéseiknek ráadásul óriási súlya van a divat világában. Ha az amerikai elnöki család egy tagja megjelenik egy eseményen, az garantáltan vezető hír, a fotók pedig körbejárják a világot. Öltözködésük, stílusuk nagyobb sajtónyilvánosságot kap, mint bárki másé, ezért meghatározóbb a divatkövetők körében, mint akármelyik mozisztáré vagy szupermodellé – gondoljunk csak a brit királyi családra és Katalin hercegnére, aki ugyan nem elnökfeleség, de a párhuzam jól látható. Épp ezért a márkák számára dollármilliók múlnak azon, kik lesznek kedveltek a Fehér Házban, az elnöki pár gardróbja a teljes amerikai divatipar jövőjét befolyásolja.

Az elmúlt nyolc évben a divatvilág vezetői nagyon szoros és jól működő (értsd: jól jövedelmező) kapcsolatot alakítottak ki az Obama családdal, azon belül is Michelle Obamával. De őket megelőzően már Hillary Clintonnal is épült a jövedelmező barátság, ő volt például 1998-ban az első first lady, aki szerepelt divatmagazin címlapján. Michelle Obama a kezdetektől alapos körültekintéssel választotta ki, mely tervezőktől és milyen stílusú ruhákat vegyen fel. Szívesen karolt fel ily módon fiatal tehetségeket, és nem derogált neki az olcsóbb árkategóriából sem öltözködni. Jason Wu gyakorlatilag neki köszönheti eddigi karrierjét, de a J.Crew, Riccardo Tisci vagy Prabal Gurung márkák szekerén is óriásit lendített egy-egy címlapfotó, amelyen Obama asszony valamelyikük kreációját viselte.

Úgy tűnt, Hillary Clinton megválasztásával tovább erősödik majd a barátság, aminek érdekében a divatvilág nagyágyúi minden bedobtak. Anna Wintour mellett Diane von Furstenberg is komoly adománygyűjtő kampányt folytatott, még a divatvilág egyik legnagyobb eseményét, a New York-i divathetet is felhasználták kampánycélokra. Made for History néven a Vogue nagyasszonya külön divatbemutatót szervezett, amelyen olyan tervezők mutatták be “exkluzív kollekciójukat”, és fejezték ki politikai nézeteiket, mint Marc Jacobs, Diane von Furstenberg, Tory Burch, Prabal Gurung, Joseph Altuzarra és Jason Wu.

Let's go. #Debate

Hillary Clinton (@hillaryclinton) által közzétett fénykép,

Stepfordi feleség túl nagy önállósággal

Ebbe a nagy igyekezetbe végül Trump győzelme rendesen belerondított tűzpiros, Made in China nyakkendőjével. Donald Trump és családja a teljes kampányidőszak alatt nem kért fel egyetlen divattervezőt sem, hogy tanácsaival támogassa őt a győzelemben, és kérdés, hogy erre sor kerül-e majd a beiktatása után. Turmp legemlékezetesebb ruhadarabja – piros nyakkendőjén és megszokott sötét öltönyén kívül – kampányfeliratos baseballsapkája volt, de felesége és gyerekei öltözékét sem hangolták össze különösképp egyetlen hivatalos alkalomra sem. Nem úgy, mint Hillary Clinton esetében, akinek megjelenését a hivatalos elnökjelöltségtől kezdve maga Ralph Lauren tervezte meg, aprólékos gonddal.

Melania Trump ezzel szemben ugyan minden kampányrendezvényre csinosan felöltözött, ruhatára mégsem az átgondoltság, sokkal inkább egy-egy shoppingkörút termése volt. Úgy viselkedett, mint egy tipikus gazdag feleség: vett pár szép, irtó drága ruhát, amik jól állnak neki. Igaz, az is kérdéses, lett volna-e egyáltalán bárki, aki vállalja a stylist feladatát. Több hír napvilágot látott ugyanis arról, hogy a vezető márkák egyike sem ajánlott fel Melaniának, Ivankának vagy a család más tagjának ingyenesen ruhát a kampányeseményekre, így azokat, ha akarták, ha nem, úgy kellett megvásárolniuk vagy maximum saját divatmárkájuk kínálatából kiválasztaniuk.

Ráadásul az érintett márkák még akkor sem tülekedtek a sajtópromóért, amikor látták, hogy épp az ő ruhájukat, kiegészítőjüket viselte egy-egy hivatalos megjelenésén Melania Trump. Pedig más esetben azonnal hírverést csaptak volna körülötte.  Az elegáns és méregdrága outfitekkel mindezeken felül az is gond volt, hogy ha már egyszer férje jelmondata a “Make America great again!” volt, (Tegyük Amerikát újra naggyá!) válogathatott volna tudatosan is az amerikai designerek munkáiból, hitelesebbé téve ezáltal is a nagyívű mondatokat.

Melania Trump enyhén szólva más eset, mint a korábbi elnökfeleségek. A volt Jugoszláviában született szépség 26 évesen költözött New Yorkba, ahol találkozott a milliárdos vállalkozóval. 2005-ben házasodtak össze, amerikai állampolgárságának tizedik évfordulóját pedig férje választási győzelmével is megünnepelhette. Az exmodell a ’80-as ’90-es években egészen szép karriert futott be, minden jelentős divatmagazin címlapján szerepelt, sőt még pucéran is pózolt egy magazin kedvéért. Kérdés, vajon mindez milyen fényben tünteti fel Amerika első asszonyát és annak családját?

Melaniának pedig – Trumpnak köszönhetően – eddig is volt rá pénze, hogy a legjobb minőségű ruhákból és kiegészítőkből állítsa össze ruhatárát. Inkább tűnik azonban csinos dekorációnak Trump mellett, mint valódi talentumnak, aki csak szépségének és drága ízlésének köszönheti vagyonát, és jól tudja, hogyan kell mosolyogva tűrni cserébe a gondtalan és fényűző életmódért. Pedig számos cikk ír arról is, hogy Melania nemcsak szép, hanem okos is; egyetemre járt (igaz csak egy röpke évig) és öt nyelven beszél, talpraesett, higgadt nőnek tartják. Már csak az a kérdés, hogy ilyen képességekkel hogyan sikerült olyan kínosra a republikánus párt clevelandi elnökjelölő gyűlésén tartott beszéde.

Kétes bizniszek

Tovább színezi a képet, ha a Trump család komoly, de botrányoktól hangos divat- és szépségipari érdekeltségeit nézzük. Trump lánya, Ivanka a Roland Mouret ruházati márka és saját nevét viselő ékszermárka büszke tulajdonosa, de még augusztusban beperelték amiatt, hogy durván lemásolta az Aquazzura cipőkollekciójának néhány darabját. Ráadásul 20.000 sálat kellett visszahívnia ruházati kollekciójából is, miután kiderült, a Kínában gyártott termékek erősen gyúlékony műselyemből készültek.

Donald Trump egy bő évtizede Donald J. Trump Signature Collection néven indított el ruházati márkát, aminek darabjai egyébként kampányának jelszavát ismerve zavarba ejtő módon nem Amerikában készültek. A mexikóiakat támadó elhíresült kampánybeszédének hatására ráadásul a Macy’s üzletlánc, amely 11 éve állt üzleti kapcsolatban a márkával, bontotta Trumppal a szerződést és a kollekció darabjait azonnal levették a boltok polcairól. Igaz, Trump megígérte, hogy a ruhakollekció újbóli piacra dobásakor már csupa Made in America címkés holmik kerülnek az üzletekbe, jelenleg nincs semmi konkrét információ arról, ez mikor fog megtörténni, ha egyáltalán megtörténik.

Melania Trump vállalkozásai körül sincs minden rendben. Saját kozmetikai márkája van, de a 2012-ben indított vállalkozás inkább nevezhető csúfos kudarcnak, mint sikertörténetnek, miután a Melania Beauty alapítói röviddel a kaviár alapú arcápoló család megjelenése előtt sorra beperelték egymást ügyes-bajos dolgaik miatt. Mivel a leendő first lady nevét viseli a márka, az eset meglehetősen kínos, pláne, hogy a termékek a nagy hírverés ellenére jelenleg mégsem kaphatók egyetlen üzletben sem. Mostohalányához hasonlóan Melania az ékszerüzletből is megpróbált pénzt csinálni. 2010-ben a QVC ékszermárka közös kollekciót dobott piacra vele, aminek darabjait ugyan rövid idő alatt elkapkodták az üzletekből, de a közelmúltban a kapcsolat ezen a fronton is megromlott, és a QVC a nyár folyamán szerződést bontott vele. Az üzleti nehézségeket is jól jelzi, hogy a melaniatrump.com oldal jelenleg el sem érhető, helyette az trump.com-ra irányítják át a látogatókat, ami túlterheltségre hivatkozva szintén szünetel.

Jackie után lesz Melania táska is?

Párhuzamot persze mindenhol fel lehet fedezni, az ő esetében például Jackie Kennedy neve merült fel a korábbi elnökfeleségek sorából, mint akire hasonlíthat stílusa. Évekkel ezelőtt egy interjúban ő maga is úgy nyilatkozott, ha egyszer first lady lenne, olyan hagyományos szerepet szánna magának, mint amilyen Betty Fordé vagy Jackie Kennedyé volt. Divat iránti érdeklődése, szépsége mindenképp jó alapot adrá, hogy az egykori Kennedy elnök feleségéhez hasonlítsák, aki szintén gyakorta kihúzta a gyufát azzal, hogy előnyben részesítette az európai divatházak kollekcióit.

Fiatalos, modern stílusa azonban nagy hatással volt az amerikai nőkre, ez pedig megenyhítette a divatipar szívét is.  Ha enged az elvárásoknak az új first lady, és olyan kapcsolatot épít ki a tervezőkkel, magazinokkal, ami számukra is kedvező, valószínű, hogy megenyhülnek, és bár sosem fognak férje idegen- és mássággyűlölő kijelentéseivel egyetérteni, saját jól felfogott érdekükből kompromisszumkészek lesznek. Sőt, az sem kizárt, hogy a Gucci ikonikus Jackie kézitáskájához hasonlóan valamely márka egy szép napon Melania nevű luxuskiegészítőt fog a piacra dobni, hogy így tisztelegjen előtte.

Addig is, amíg ez megtörténik, érdemes visszarántani magunkat a jelenbe, amiben az amerikai divat elit teljes mellszélességgel Hillaryt támogatja. Rasszista, szexista és xenofób kijelentései miatt persze nem is kérdés, hogy az alapvetően liberális beállítottságú divatszakma nagy része felháborodott Trump kijelentésein. Nagy pofon nekik a választás eredménye, a jelenlegi átmeneti zűrzavarban pedig sorra látnak napvilágot a részben egymással is ellentmondó nyilatkozatok. Sophie Theallet divattervező, aki Michelle Obama számára több outfitet is tervezett,  nyílt levélben tette közzé, hogy a Trump nyilatkozatai miatt nem fog az új first lady számára ruhákat tervezni vagy felajánlani, hiszen az úgy tűnne, mintha egyetértene az elnök véleményével. 

Mások azonban már óvatosabban fogalmaznak, és úgy gondolják, kizárólag politikai okokból nem kellene “kitiltani” Melaniát a magazinok hasábjairól, hiszen azok olvasótábora is vegyes, és a szerkesztők számára fontos szempont a széles körű igények kielégítése.

Másrészt azonban az új elnöki családnak is érdeke, hogy csupa szépet és jót írjanak majd róluk, hiszen Trump népszerűségétől és elfogadottságától nagyban függ politikai sikere, ráadásul üzleti vállalkozásaik mostantól még inkább ki lesznek szolgáltatva a politikai játszmáknak.

Mentés

Megosztás Facebookon