Öltözködjünk

Mostantól tükröt tartanak a kirakati babák

A kirakatokban már nem csak az erőltetett csípőtartásban álló szobrokkal találkozhatunk, amik szenvtelenül kínálgatják az aktuális trendeket a betérő vásárlóknak. Egyre több márka mutatja meg üveg mögött azt, ami a kirakat túloldalán zajlik.

Tükröt tartanak

A fogyasztói elvárásokból is fakadó törekvést, miszerint a kirakati bábuk minél valósághűbbek legyenek, a River Island egészen új szintre emelte. A ruháival és kiegészítőivel a fiatal korosztályt megcélzó márka ugyanis úgy döntött, hogy üzleteit szelfizős kirakati babákkal rakja tele. A kirakati babák pozőr magatartása persze nem ok nélküli, ők csak mereven mutatják, amit az üvegfal túloldalán látnak. Hiszen mi más fejezhetné ki a legjobban a Z generáció ifjait, mint a kényszeres közösségimédia-használat és a karnyújtásnyi távolságból megörökített csücsörítés? Sajnos még valami.

Készült ugyanis a szelfizősnél zavarba ejtőbb pozitúrába hajtogatott megoldás is. Ez pedig a felhúzott térdekkel kuporgó, gondolataiba mélyedt bábu, arcán a depresszív merengés tökéletes festésével. Szomorú belegondolni, hogy a mai fiatalokat a leginkább ezzel a két, egymásnak ellentmondó mozdulattal lehet bemutatni. Az egyik a tökéletes online ént készítő bulikirálynő, aki öntudatosan pucsít a világ felé. A másik pedig a smink alatt megbúvó, zavart “kisfelnőtt”, aki az ágyán kuporog, amikor senki sem látja, és az életét át- meg átszövő megannyi kérdésre keresi egymaga a választ. Kisarkított példák kimerevítve? Nem valószínű. Egy olyan népszerű fast fashion márka, mint a River Island kellőképp tisztában van célcsoportja legapróbb rezzenésével is.

Királyi kiváltságból plázacucc

A kirakati babák persze nem voltak mindig ilyen finoman hangoltak. Az ipari forradalom idején, a gázlámpák, majd az elektromos közvilágítás és az óriási üvegablakos butikok és áruházak terjedésével váltak keresetté az eleinte fából és viaszból készült, vasrudakkal megerősített lábú babák. A 19. század előtt csak az uralkodó családok tagjainak kiváltsága volt, hogy méretüknek megfelelő bábut készíttessenek, amelyet szabójukhoz elküldve, az megvarrhatta számukra a megfelelő méretű öltözéket.

A 17. századi Franciaországban jelentek meg az első “divatbabák”, már akkor is azzal a céllal, hogy segítségükkel bemutassák a kor udvari öltözködési divatját. Maga Marie Antoinette is készíttetett ilyen babákat, hogy azokat édesanyjának és testvéreinek Ausztriába eljuttatva, tájékoztassa őket a versailles-i udvarban tündöklő legutolsó divatról.

Párizsi kirakat a 20-as évekből (Fotó: Corbis Historical)
Párizsi kirakat a 20-as évekből (Fotó: Corbis Historical)

Az 1920-as években, a némafilmek elterjedésével a manökenek megjelenése is változott. A hollywoodi mozifilmek hang híján az erőteljes mimikát hívták segítségül az érzések bemutatására, így a figyelem központjába a teljes test helyett az arc került. Ennek köszönhetően az áruházi babák is sokkal kifejezőbb tekinteteket kaptak, a kirakatok pedig a mindennapoktól elvárt tökéletes élethelyzetek helyett country-klubos koktélpartiknak adtak helyet.

A babák súlya a ’30-as években csökkent le drasztikusan, amikor a famonstrumok helyét átvették a gipsz változatok. A korszak leghíresebb gyártója Lester Gaba volt, aki egészen új szintre emelte a babák élethű megjelenését. Leghíresebb bábuja a Cynthia nevet kapta, és maga volt az igazi New York-i nő formába öntött mása. A neves Saks Fifth Avenue áruház számára készült bábut tulajdonosa az operától a puccos partikig mindenhová magával cipelte, és ott olyan fotókat készíttetett a “hölgyről”, hogy azzal ő vált az évtized IT-lányává.

Lester Gaba és Cynthia nevű babája (Fotó: Getty Images/LIFE)
Lester Gaba és Cynthia nevű babája (Fotó: Getty Images/LIFE)

Míg a második világháború alatt a műanyag babák tekintete is komolyságot tükrözött, addig a háborút követő években a kirakatok főszereplői széles mosollyal fogadták a járókelőket, hogy a gyász övezte komor hangulatot ezzel is oldják. Az ’50-es években váltották le a törékeny teremtéseket a műanyagból és masszív üvegszálból készített változatok, amik a szürrealizmus népszerűségének köszönhetően egészen absztrakt, valósághűnek nehezen mondható alakot is felvettek.

A ’60-as években már két táborra bomlott a manökenek csapata. Az egyik a tökéletes háziasszonyt mutatta be, aki tupírozott frizurája alól pislogott nagy szemekkel a tömegre, míg a másik az öntudatos, önálló nőt formázta meg, aki magabiztosan néz szembe bárkivel. A Twiggy alakjáról formázott extra vékony, hosszú lábú kirakati babák is ekkor váltak népszerűvé.

A ’70-es évektől a nagyvárosokban elkezdtek terjedni az afrikai, ázsiai, latin-amerikai babák, amik már nemcsak mosolyogtak, de volt, hogy épp aggódást, fájdalmat vagy közönyt fejeztek ki tekintetükkel és testtartásukkal egyaránt. Az álló/ülő alakok mellett a fekvő vagy épp futó pózokba állított plasztik babák is népszerűek lettek. Manapság pedig a manökenek megjelenése olyan változatosságot mutat, mint még soha. A próbababaszerű fej és végtagok nélküli torzóktól a megszólalásig egy élő emberre hasonlító bábukig széles a választék mind színben, mind funkcióban. Ez utóbbi persze csak pénz kérdése, hiszen a legutolsó robottechnológiai fejlesztéseket is ötvöző, bármilyen testalkatot felvenni képes kirakati babákig minden megkapható.

Kirakat bábu gyár Malajziában (Fotó: AFP/Mohd Rasfan)
Kirakatibaba-gyártó üzem Malajziában (Fotó: AFP/Mohd Rasfan)

Politikailag korrekt

Ha bárki azt gondolná, hogy a manökenek idealizált alakjával csak manapság hergelik a vásárlókat, az téved. Az ipari forradalom korában is már a korszaknak megfelelő tökéletes alkatot tolták az üvegekhez, akkoriban épp a dús keblek és a karcsú derék volt az áhított testkép.

Az elmúlt években azonban a karcsúság kultusz hevében sok esetben túllőttek a célon a divatmárkák, és olyan extrém vékony kirakati babákat is hadrendbe állítottak, amelyek az amúgy is testképzavaros fiatal korosztályt csak még tovább frusztrálták. Múlt évben a Topshop kényszerült rá, hogy változtasson a kirakati babák méretén, miután egy vásárlójuk a neten nyílt levélben adott hangot felháborodásának az alig XS-es méretű babák láttán.

Hogy senki se érezze magát a menőségből kirekesztettnek, miközben megmondják neki, mi a trend, a PC viselkedésmód és életszemlélet olyannyira elvárás lett, hogy az már önmagában nem politikailag korrekt. Így teremthetett trendet a természetes szőrzet vállalása, amire az American Apparel divatcég  2014-ben kirakatkampányt is épített.  A csábos fehérneműkben pózoló kirakati babák bugyijából kikandikáló szőrcsomók állítólag 30 százalékkal dobták meg az üzletek látogatóinak számát.

Betegesen vékony babák egy kínai üzletben (Fotó: Getty Images)
Betegesen vékony babák egy kínai üzletben (Fotó: Getty Images)

Vannak persze értelmes kezdeményezések is, mint a fogyatékkal élőkről mintázott kirakati babák. Globális szinten a különböző fogyatékossággal élő lakosság ruházati cikkek iránti keresletét évi 40 milliárd dollárra taksálják, így valóban időszerű, hogy a divatipar hatékony lépéseket tegyen ennek a vásárlóközönségnek a megnyerésére is.

Ahogyan a technológia át- és átszövi a divatipart, úgy válhat a jövőben a kirakati babák szerepe is többé, mint egyszerű termékbemutató tárgy. A robotika, a szenzoros technológia, a gépi intelligencia vagy épp a 3D nyomtatás és a protézistervezés gyors fejlődésének köszönhetően a vásárlásösztönzés új területekre nyomulhat be. A járókelőkre első sorból rálátó babák ugyanis a megfelelő technológiával felszerelve valódi szemkontaktust alakíthatnak ki a potenciális vásárlókkal, inthetnek nekik, reagálhatnak mozdulataikra, miközben villámgyorsan felmérhetik ruhaméretét, korát, stílusát, hogy az üzletbe betérve az eladók azonnal személyre szabott kínálattal rukkoljanak elő. Kell hozzá képzelőerő? Igen. Elképzelhetetlen? Aligha.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top