nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

A divattörténet sötét oldala: a Chanel

A legnagyobb divatházak történetében is előfordulltak komoly válsághelyzetek, kudarcok. Új sorozatunkban ezekről lesz szó. Az első rész főszereplője: a Chanel.
Benecz Judit
f Ajánlom

Talán nem is gondolnánk, hogy mennyi küzdelem, árulás, bűn és megbánás kíséri egy divattervező életét, míg eljut a csúcsra. Így volt ezzel Coco Chanel is, aki számára a második világháborút követően kétségessé vált, lesz-e még jövője a divatszakmában.

Kezdetek és szeretők

Gabrielle Bonheur Chanel a vidéki Franciaországban, Saumurban született, a nyomor közepére. Édesanyja halálát követően az akkor 12 éves Gabrielle árvaházba került két testvérével együtt, ahol sokszor kegyetlenül bántak vele. Kilátástalannak tűnő helyzete ellenére azonban a mindig is kemény akaratú kislány az évek során egyre elszántabb, lázadóbb lett. Alig várta, hogy felnőjön és a maga ura legyen.

Már fiatal lányként is tudatosult benne, hogy szépségének ereje van a férfiak felett, s ezt ki is használta egész élete során. Vagyon, család és stabil háttér nélkül a 20. század hajnalán sok más választása nem is volt egy fiatal nőnek, ha vinni akarta az életben valamire, mint hogy keres egy férfit, akinek a pénzével elérheti céljait. Ennek szervezett formája a házasság volt, a vele járó kötöttségeket és kötelezettségeket azonban Chanel nem akarta – és valószínű, hogy vagyonos szeretői sem vállaltak volna fel egy Isten színe előtt köttetett kapcsolatot vele. Hiszen szép volt és csábító, de társadalmi szempontból ekkor még csak egy felkapaszkodó senki.

A divattörténet sötét oldala: a Chanel
Gabrielle Chanel és Boy Capel

23 évesen Étienne Balsannak, egy vagyonos francia textilipari örökösnek lett a szeretője. Neki köszönhető, hogy megismerte a különféle textileket, az anyagok jellemzőit, felhasználási lehetőségeit. Bár a szeretői státusz anyagi gondtalanságot biztosított számára, a kitartottság egy idő után nem volt elég, így idejét és a kínálkozó anyagi lehetőségeket kihasználva felcsapott kalaposnőnek.

Ekkor jött a nagy szerelem, Boy Capel. Ő volt az, aki Párizsba vitte Chanelt, aki segítette őt, hogy megnyissa első kalapüzletét. 1910-et írunk, amikor “Chanel Modes” néven a 21 Rue Cambon cím alatt a divattörténelem egy új fejezete veszi kezdetét.

Szerelem és gyász

A Párizsba költözést követő szerelmes években Capel bevezette őt a francia arisztokrácia világába, ahol Chanel testközelből láthatta, hogyan élnek, viselkednek és öltözködnek a felső tízezer asszonyai. A látottak nem nyerték el tetszését, így amikor 1913-ban Deauville-ban egy újabb üzletet kapott Capeltől, abban már nemcsak kalapokat, hanem a korszak divatjához képest sokkolóan egyszerű vonalvezetésű és jóval kényelmesebb kötött hurkolt, vagyis dzsörzé anyagú pulóvereket, ruhákat kezdett árulni. Kollekciója tervezéséhez szívesen merített ihletet Capel ruhatárának darabjaiból is. A dzsörzé anyagot ráadásul ezt megelőzően csak alsóneműk készítéséhez használták, így anyagválasztása már önmagában forradalminak hatott.

Kreativitásánál sokszor inkább megérzéseinek, változásokra való ráhangolódási képességének volt köszönhető, hogy olyan öltözékekkel és kiegészítőkkel állt elő, amelyek messze túlmutattak a 19. századi hagyományokból táplálkozó öltözködési szokásokon. Ezzel új trendet teremtett a nők öltözködésében.

Gabrielle Chanel és az első ruhái egy divatmagazinban az 1910-es években
Gabrielle Chanel és az első ruhái egy divatmagazinban az 1910-es években

Capel 1919-es halálával az igazi boldogság is kihunyt életéből. Szeretői ezt követően is voltak, de szerelme egy sem. A gyász, a veszteség keserű érzése azonban ekkor lélekben még közelebb hozta hozzá Franciaország és Anglia asszonyait, hiszen az első világháborút követően szinte nem akadt család, mely ne veszítette volna el legalább egy tagját a véres csatákban. Valószínűsíthető, hogy a 20-as években megszületett kis fekete ruha is egyfelől reflektálás volt a gyászra, amely a fiatal nők mindennapi életének részesévé vált.

Kitűnően ráérzett arra, hogy a világháborút követő társadalmi és politikai-gazdasági változások merre viszik a világot és mindez hogyan hat a nők divathoz, öltözködéshez viszonyulására. A fiatal lányok számára – látva édesanyáik veszteségét, a sok meghalt apát és fiút – nem volt túl vonzó opció, hogy szerelembe essenek és később hasonló szenvedést éljenek át. A kor szinglijei így mohón kaptak Chanel sportos, karcsú, nőies szabású ruháiért, amelyek jól illettek függetlenségi vágyukhoz. A dzsesszkorszak dívái imádták Chanel kollekcióit. 1921-ben jelent meg ma is népszerű No. 5 parfümje, majd több más beautytermékkel és kiegészítővel is bővült kínálata, népszerűsége pedig szárnyalni kezdett.

Coco Chanel és a Chanel no. 5
Coco Chanel és a Chanel No. 5

Viszonyt folytatott Igor Sztravinszkijjel, együtt mulatott Picassóval, az orosz balett számára tervezett ruhákat, népszerűségét kihasználva pedig szép lassan a brit arisztokráciát is az ujjai köré csavarta. Olyan magas rangú személyek fogadták baráti körükbe (és többen közülük az ágyukba), mint Winston Churchill vagy Edward walesi herceg. 1925-ben ismerkedett meg a kor egyik leggazdagabb emberével, Hugh Richard Arthur Grosvenorral, akivel közel tíz évig voltak szeretők.

Kollaboráns vádak és menekülés

Coco Chanel sosem rejtette véka alá antiszemita nézeteit, a 30-as évek rövid hollywoodi kitérőjével kapcsolatban is határozottan állította, az amerikai szórakoztató- és filmipart mozgató zsidó elit tagjainak köszönhető, hogy végül nem sikerült igazán betörnie a piacra, és a filmcsillagok számára tervezett ruháin keresztül nem jutott be az amerikai elit világába.

A második világháború alatt a francia arisztokrácia számára a párizsi Ritz Hotel biztosította a helyszínt, hogy gondtalanul, a háború viszontagságaiból a lehető legkevesebbet érzékelve “vészelje át” a véres időszakot. Itt gyűltek össze az angol elit tagjaival, majd a német megszállást követően remekül elvegyültek a német tisztekkel is. Ennek a zárt körnek Coco Chanel is tagja volt, ez idő tájt Hans Günther von Dinklage báróval kezdett intim kapcsolatot.

A 2013-ban magyarul is megjelent Egy ágyban az ellenséggel – Coco Chanel titkos háborúja könyv szerzője, Hal Vaughan korabeli rendőrségi akták, német hírszerzési jelentések alapján azt állítja, hogy a korábban mindössze az elit társasági élet művelt, közkedvelt alakjának számító von Dinklage nem volt más, mint a német hírszerzés egyik kulcsembere, aki az információkat egyenesen Göbbelsnek szállította. Ebben pedig állítólag partnere volt Chanel is, akinek az Abwehrnél regisztrált ügynökszámát is megtalálták.

Coco Chanel 1944, Párizs (Fotó: AFP)
Coco Chanel, 1944, Párizs – Fotó: AFP

A háború viszontagságai miatt Chanel még 1939-ben kénytelen volt bezárnia couture házát. Igaz a háttérben folytatta tervezői munkáját, de új kollekcióval jó ideig nem jelent meg. A felső tízezer tagjai között bérelt helye volt, Párizs 1944-es felszabadulását követően azonban megváltozott a helyzet. Megkezdődött a tisztogatás, amely során Chanelt kollaboráció vádjával letartóztatták. Kihallgatták, azonban eljárásra, felelősségre vonása végül elmaradt, amit állítólag Churchill és de Gaulle közbenjárásának köszönhetően kerülhetett el és menekülhetett Svájcba.

Ezen a ponton akár véget is érhetett volna a Chanel-ház története, ha végül 1954-ben nem dönt úgy, hogy megkockáztatja a visszatérését. Az elszámoltatás kockázata mellett homofób személyisége is sokáig visszatartotta attól, hogy az 50-es évek francia divatvilágának homoszexuális tagjaival vegyüljön. A fő ok, ami miatt végül az újrakezdés mellett döntött, az volt, hogy az ikonikus No. 5 parfüm, ami megjelenésétől kezdve hosszú évekig a legnépszerűbb illat volt, kezdett veszíteni keresettségéből. Hiányoztak a couture ruhák, a kalapok, a kiegészítők – minden, ami a Chanel nevet fémjelezte.

Visszatérés Párizsba

Végül 1954. február 5-én bemutatta új kollekcióját. Az angol és amerikai sajtó egyből el volt ragadtatva tőle – a franciák azonban még emlékeztek a háborús évekre és Chanel menekülésére, így szülőhazájában kellett még egy kis idő, hogy megbocsássanak neki. És, hogy hány éves volt, amikor a nagy visszatérésre sor került? 71!

Az alapos PR-munkának köszönhetően végül a Chanel márka újra francia közkinccsé vált. Coco Chanel 1971-ben, 88 évesen halt meg; még halála napján is dolgozott.

Párizsi divat - Chanel ruhák, 1960
Párizsi divat – Chanel-ruhák, 1960

Karl Lagerfeld színre lépésével a 80-as évektől aztán új időszámítás kezdődik a márka életében. 1983-as első Chanel-kollekciója óta Lagerfeld szezonról szezonra olyan különlegességekkel rukkol elő, amiket a tehetős tinédzserektől a vagyonos nagymamákig mindenki imád. Művészeti igazgatóként nemcsak az haute couture, de a készruha-üzletág és a kiegészítők tervezése is hozzá tartozik, immár 33 éve. Meg is látszik, 2014-ben a nettó árbevétel 1,4 milliárd dollár volt! Kérdés, vajon ki lesz a méltó utód a trónon, ha egyszer a 83 éves divatcézár meghal? Vajon kinek a személyében találják meg azt, aki képes lesz Coco Chanel és Karl Lagerfeld nyomdokaiba lépni?

Coco Chanel az NLCafén!

Megosztás Facebookon