Öltözködjünk

Olimpia 2016: így versenyeznek egymással a legnagyobb sportmárkák

A legnagyobb sportmárkák az olimpián mindent bedobnak, hogy győztesként kerüljenek ki a versenyből. Egészen pontosan a reklámversenyből.

Nagyjából 3 milliárd ember nézte világszerte az olimpia nyitóünnepségét, aminél nagyobb nézőközönséget egyetlen esemény sem tud felmutatni. Ez pedig kihagyhatatlan lehetőség a márkáknak, hogy elérjék a sport iránt valamelyest is érdeklődő embereket, azaz a legszélesebb célközönségüket.

Távolról sem mindegy

A legújabb fejlesztések bemutatására, a márkahűség megerősítésére és új vásárlók megnyerésére egyaránt felhasználhatók a megfelelően elhelyezett logók és márkanevek. Az olimpiai békelángja ezért vérre menő csaták vezérfényévé vált már jóval az indulás előtt, hogy a szponzorációs szerződések, televíziós közvetítések, helyszíni installációk a legtökéletesebb módon legyenek pozicionálva. Távolról sem mindegy, hogy a szponzorált olimpiai csapatok sportolói milyen ruhát, cipőt viselnek a versenyek alatt és között.

Nagy online visszhangot váltott ki például az  a Nike által megosztott fotó, amin az USA olimpiai kosárlabda csapata szerepel a hivatalos Nike szerelésben. Aprócska probléma, hogy több tagot is az Adidas szponzorál, így a beállításnál “egészen véletlenül” az érintett játékosok cipői nem látszanak. A diszkrét cipőkitakarást egyébként már hagyományos képi elemnek is mondhatjuk, hiszen a 2008-as és 2012-es csapatfotón is, mit ad Isten, épp azoknak a játékosoknak nem látszott a lábfeje, akiket nem a Nike szponzorált.

A konkurens márkák kitakarása nem csak a Nike által bevett szokás. A minőségi futófelszereléseiről ismert Brooks például az általa szponzorált Jeremy Taiwo tízpróbázó számára adta fel a feladatot azzal, hogy az ugró- és dobószámainál ragassza le a konkurens márkajelzéseket.

Mindez talán kicsinyesnek tűnhet, de ha belegondolunk, mennyi eurómilliót költ el egy-egy sportszeróriás az olimpiával kapcsolatos hirdetésekre, támogatásokra, érthető, hogy odafigyel rá, hogy más márka ne az ő pénzén szerezzen ingyen reklámot magának.

Jeremy Taiwo (Fotó: AFP)
Jeremy Taiwo (Fotó: AFP)

Teszt, élesben

Míg a Nemzetközi Olimpiai Bizottság már hónapokkal korábban azzal volt elfoglalva, hogy az eseményt nem szponzoráló márkák ne használhassák fel az ötkarikás játékokra utaló szavakat, kifejezéseket offline és online megjelenésükben – bár kétségkívül lazítottak a korábbi szabályokon –, a vezető sportmárkák fejlesztéseik tökéletesítésén is dolgoztak.

Az Adidas népszerű Boost futócipői például idén már olimpikonok lábaira is felkerülnek, ezzel is népszerűsítve azokat. De a Nike Zoom Superfly Elite cipőit, amik részben 3D nyomtatási technológiával készülnek, szintén 1500 atléta teszteli élesben. Az Adidas számára nagyon jó reklámértékkel bírt a Stella McCartneyval a brit csapat számára készített formaruha kollekció is. A látványos, nemzeti színeket és elemeket felhasználó ruhák bemutatását széles körű elismerés övezte. A NikeLab az által szponzorált amerikai és brazil csapatok számára tervezett spéci nadrágokat és dzsekiket, kimondottan az éremátadó ceremóniákra.

Helen Glover és Heather Stanning brit evező páros
Helen Glover és Heather Stanning brit evezős páros

A két legnagyobb rivális márka az előző olimpiák alatt is komoly versenyt folytatott a minél több és minél hatékonyabb kommunikációért. A 2012-es londoni olimpiát a Nike például arra használta fel, hogy bemutassa extra könnyű, Flykit névre keresztelt kötött futócipőjét, ami egy 43-as méret esetén alig volt 160 gramm. Igaz ez a változat csak a profi sportolóknak volt elérhető, piacra dobtak egy alig nehezebb, 220 grammos változatot is, Flyknit Trainer+ néven. Ezzel a húzással pedig jól a rivális Adidas bütykére léptek, hiszen náluk is évek óta dolgoztak hasonló megoldáson – pechükre lassabban.

További hírek, érdekességek, interjúk, fotósorozatok a 2016-os olimpiáról az NLCafén.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top