Öltözködjünk

Most akkor plus size forradalom van, vagy nincs?

Bár felkapott lett a plus size, úgy tűnik, azért csak bizonyos határok között. A szépségiparban például még mindig várat magára az áttörés, és a címlapokon is legtöbbször csak a telt nők arcát merik megmutatni...

Sokáig azt vallottam, örülni kell minden apró lépésnek, amit a divatipar vagy a média tesz annak érdekében, hogy valóban bemutassa a nők testalkatának sokszínűségét. Hiszen egy Ashley Graham-címlap sosem a kövérség hirdetéséről szólt, hanem arról, hogy a vásárló döntött: elég a magas, vékony, fehér bőrű, rendszerint szőke szépségideálból és ideje megmutatni: minden női test más és más. A divatcégek jól reagáltak erre a változásra, leginkább tőlünk nyugatra felismerték a plus size nőkben rejlő gazdasági lehetőségeket, egyre több tervező és márka karolja fel a kerekded nőket, és készít számukra ruhákat.

A magazinok is követték az új irányt, hiszen Adele, Rebel Wilson vagy épp Melissa McCarthy is feltűnt a neves divatlapok címlapoldalán és egyre több háztartásban megismerték Ashley Graham, Candice Huffine vagy Tara Lynn plus size modellek nevét, köszönhetően a szélesebb körben elterjedt kampányoknak, amik immár nem csupán egy szűk réteget érték el.

Ashley Graham a Sport Illustrated és Melissa McCarthy az Elle címlapján
Ashley Graham a Sport Illustrated és Melissa McCarthy az Elle címlapján

Miért csak az arcuk látszik?

Míg kezdetben határtalan lelkesedéssel fogadtam ezeket a lépéseket, ma már elgondolkodom néhány sarkalatos kérdésen. Például miért van az, hogy fent említett színésznők és énekesnők, noha felkerülnek a magazinok címlapjaira, mégis kicsit másképp. Valahogy mintha csak az arcuk lenne lényeges, a testük többi részének odaképzelését az olvasó fantáziájára bízzák a lapkészítők.

Nyilván mindannyian tudjuk, hogy Adele kerekded, láthattuk már koncertfelvételen vagy videoklipben, de akkor mégis miért nem látjuk egy másik – ám vékony – énekesnőhöz hasonlóan teljes valójában pózolni a magazin címlapján? Ugyanez a helyzet az ismert és elismert hollywoodi színésznőkkel is, hiszen Melissa McCarthy bájos mosolyát bátran rárakják a divatlap címlapjára, de a teste többi részétől mintha félnének.

Vajon ténylegesen lépnek a magazinok, vagy csak csillámport szórnak szét a szélben? Arról nem beszélve, hogy a telt nők egyik leggyakoribb álbókja is ehhez a témához kapcsolódik: milyen szép az arcod! Aki már megkapta ezt a fals dicséretet, tudja, miről beszélek. Kimondatlanul, de benne van, hogy bárcsak ledobnál pár kilót és egyből dögös lennél. Mintha egy plus size nőben csakis részletszépséget lehetne találni. Mintha nyaktól lefelé nem is létezne!

Adele és Melissa McCarthy
Adele és Melissa McCarthy

Mitől tart a szépségipar?

Sajnos a szépségiparban is ugyanez a helyzet, sőt ott mintha még az sem számítana, hogy Jennie Runk csontos arcélével bármilyen alapozót el lehetne adni. A 2013-as H&M kampányban feltűnt amerikai plus size modell nemrégiben arról beszélt, vajon mi állhat annak a jelenségnek a hátterében, hogy a szépségipar teljes mértékben mellőzi a kerekded modelleket. Érdekes jelenségre hívta fel a figyelmet, ami talán sokunknak eszébe sem jut: a modellügynökségek honlapjain elöl, a kezdőoldalakon rendszerint az úgynevezett “átlagos” modellek szerepelnek, a 42-es méret fölötti hölgyeket csakis jó pár kattintással vagy külön rész alatt lehet megtalálni. A forgatásokhoz modelleket foglaló ügynökök így sokszor el sem jutnak a kissé eldugott részben szerepeltetett modellekig, akik így szinte esélyt sem kapnak arra, hogy egyáltalán részt vegyenek egy szépségipari termékmodellek válogatásán.

Több szépségipari szakember azon a véleményen van, hogy nem lehet leválasztani az arcot és a testet, vagyis amíg a kerekded nők nem lesznek elfogadottak, és az említett magazinok fel nem vállalják a kerekded testek megmutatását, addig a szépségipar is mellőzni fogja őket. Persze születnek próbálkozások, a MAC márka piacra dobott már Beth Ditto nevével fémjelzett kollekciót, és mikor megkérdezték a márka kreatív igazgatóját, milyen alapon döntenek hírességek kiválasztásánál, azt válaszolta, egyetlen szempont van. Ha az adott híresség minden mozdulatát, gesztusát, megjelenését és kisugárzását áthatja az önbizalom, akkor a méret már abszolút lényegtelenné válik. Azt hiszem, ez az irány. Ide kellene elérnie minden cégnek, legyen szó egy ketchupreklámban szereplő kerekded modellről vagy épp egy új rúzs reklámjáról.

 

Vannak úttörők, beindult ugyan a változás, de véleményem szerint ideje lenne kettes fokozatra kapcsolni, és nem a méretet, hanem a szépséget látni!

Most akkor plus size forradalom van vagy nincs?
A szerzőről

A Milánóban élő Szkiba Zsuzsanna – vagyis mindenki Zsuzskája – magát csak pozitívtestkép-aktivistának és önbizalommentornak hívja. 3 éve naponta segít nők ezreinek, hogy – először a lelküket ápolva, majd divattanácsokkal ellátva őket – jobban érezzék magukat a bőrükben. Hitvallása, hogy egy nő szépségét, értékeit s helyét a világban nem a farmernadrágja mérete határozza meg, hiszen egy nő 42-es méret felett is élhet teljes, egészséges és önbizalommal teli életet. Beauty With Plus nevű weboldala és az ehhez tartozó Facebook-közösség tagjai súlytól s kortól függetlenül kíváncsiak tanácsaira, legyen szó a tükörben látható nő megszeretéséről vagy épp a nagyméretű fürdőruhák divatjának újdonságairól. Internetes naplója vidám, pozitív hangvételű, de olykor komoly témákat feszeget, a célja, hogy minden nő visszanyerje önbizalmát, a tükör pedig ne legyen többé ellenség.

Weboldal: www.beautywithplus.com

Facebook: https://www.facebook.com/beautywithplus

 

További plus size témájú írások az NLCafén:

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top