Mit vesznek a nők?

Megosztás
 
Még több megosztás ▾
Emlékeznek még a „Mi kell a nőnek?” című filmre, amelyben a macsó reklámszakembert alakító Mel Gibson egy baleset után meghallja a nők minden gondolatát? Nos, ugyanez a kérdés foglalkoztatja manapság a teljes üzleti szférát. Próbálják megérteni – mert nincs más választásuk –, mi mozgatja a globálisan a vásárlások 65 százalékát bonyolító legbefolyásosabb fogyasztókat, a nőket?
A londoni olimpia záróünnepségének egyik csúcspontja volt, amikor a Spice Girls – a banda, amelynek a „Girl Power” kifejezést is köszönhetjük – belevágott legendás dalába, a Wannabe-be: „Elárulom neked, mit akarok, mi az, amit igazán akarok!” A képlet a régi: a nő mondja a magáét, de a férfi nem figyel oda rá. A nők ma nagyobb vásárlóerőt képviselnek, mint Kína és India együttvéve. Ehhez képest, egy 2006-os amerikai felmérésben a nők 91 százaléka állította, hogy a reklámok készítői nem értik meg őt. Ugyanerre a következtetésre jutott a Boston Consulting Group tanácsadó cég 2010-es világméretű kutatása is: az üzleti életet uraló férfiaknak halvány elképzelésük sincs arról, milyen alapvető szerepet játszanak ma a nők a gazdaságban, vagy nem értik, hogyan kellene kiszolgálni őket. A férfi szakemberek nem készek a férfi és női vásárlók közötti különbségtételre, a női vásárlók pedig nem hajlandók megvenni azokat a termékeket, amelyeket nekik is kínálnak. Elegük van abból, hogy ósdi marketingeszközökkel közelítenek hozzájuk, ahol a nőies azt jelenti, hogy a férfiaknak tervezett termékeket átfestik rózsaszínre, és rajzolnak rájuk egy szívet.  
Nemzetközi adatok szerint ma a nők hozzák meg a döntést a napi bevásárlások 91 százalékában, az egészségügyi kiadások 80 százalékában, az autóvásárlások 65 százalékában és a komputervásárlások 66 százalékában. Az utóbbi évtizedekben a nők olyan piacokon is (autó, komputer, tőzsde) feltűntek, ahol korábban senki nem számolt velük.  
A nők jobb vásárlók, mint a férfiak – ezt a saját bőrünkön tapasztaljuk. Jobb vásárlók vagyunk, mert jobban élvezzük a vásárlást, másrészt nemcsak magunknak veszünk dolgokat, hanem az egész családunknak. És bár a világtörténelem során még soha nem rendelkeztünk annyi pénz felett, mint manapság, nem lehet minket férfiakra szabott módszerekkel vásárlásra bírni. 

Mit vesznek a nők?


Pink helyett link


– A reklámcégekben a kreatív szakemberek általában férfiak. A reklámok többségét a mai napig férfiak írják, akik nem beszélik a nők nyelvét – mondja dr. Papp-Váry Árpád, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Marketing Intézetének vezetője. – Azokról a magyar országmarketingfilmekről, amelyeknek az volt a csattanójuk, hogy itt a legszebbek a nők az egész világon, például sejthetjük, hogy férfiak írták őket, és férfi turistákat értek el velük. Hiszen melyik nőnek jutna eszébe, akár szingli, akár házas, ennek hallatán Magyarországra tervezni a legközelebbi nyaralását? A nagyobb ügynökségeken belül ezért hoztak létre az utóbbi években női csapatokat is, hogy a női termékeken ők dolgozzanak.

A lapozható füzetért kattints a képre
A lapozható füzetért kattints a képre
Faith Popcorn és Lys Marigold amerikai jövőkutatók 2000-ben megjelent könyvében, az Eveolution-ben (magyarul Éva-marketing címmel jelent meg) szintén amellett érvelnek, hogy a nőkhöz máshogy kell közelíteni, mint a férfiakhoz. Popcorn szavaival élve ugyanis a nők nemcsak biológiailag, de „shopológiájukban” is különböznek a férfiaktól. Amíg a férfiak csupán megvásárolnak egy márkát, addig a nők „csatlakoznak” hozzá. Az előbbi kitart ideig-óráig, utóbbi egy életre szól. A nők nem lépnek kapcsolatba olyan márkákkal, amelyeket erőszakkal tukmálnak rájuk. Nem szeretik az egész pályás letámadást, sem az egyéjszakás kalandokat. Ha egy márkával elkötelezték magukat, hűségesen kitartanak mellette, s egy női vásárló háromszor nagyobb valószínűséggel ajánlja kedvenc márkáját egy barátjának. A nő szeretné, ha a szerettei is szeretnék, amit ő szeret.   
– A nők a vásárlás során is valójában kapcsolatra vágynak, a férfiakat pedig ilyenkor is a versengés motiválja – mondja Molnár-Bánffy Kata, a Salt Communications PR-ügynökség tulajdonosa. – A nőknél tehát az a nyerő eladási stratégia, ha a reklám a közösséghez tartozást és a felelősségvállalást hangsúlyozza. Ha azt sugallja, hogy ha ezt megveszed, azzal egy közösség részévé válsz, és tartozni fogsz valahová.
A férfiakat vásárláskor alapvetően az vezérli, hogy találjanak egy konkrét problémára egy többé-kevésbé elfogadható megoldást. Egy egyedülálló férfiról például könnyen elképzelhető, hogy azért nem vesz széket éveken át, mert van otthon egy csinos sörösládája, amely szerinte a célra ugyanúgy megfelel. A nők ehhez képest még egy tusfürdő vagy kéztörlő esetén is a szőke herceget, a tökéletes választ keresik. Hiába áll otthon halomban, vesznek belőle még egyet, csak mert más a flakon formája, vagy mert a kéztörlő érdekesen van beszegve.

Akcióvadászat

A nők kifejezetten azokat a termékeket keresik, amelyeknek a promóciójára felfigyeltek, áll a GfK Hungária Shopping Monitor 2011-12-es tanulmányában. Tudatos vásárlásra utal, hogy gyakran összehasonlítjuk az akciós árakat a nem akciósokkal, és összevetjük a különféle márkák árait is. Amíg a férfiak inkább időt takarítanak meg és a legközelebbi üzletbe mennek, a nők előnyben részesítik a nagy alapterületű, széles kínálatot nyújtó hipermarketeket, hogy kíméljék a családi kasszát. Hajlandóak vagyunk többet utazni azért, hogy olyan helyen vásároljunk, ami megfelel az igényeinknek – inkább ritkábban és nagy tételben szerezzük be a fogyasztási cikkeket.
Impulzusvásárlásra alapvetően a nők hajlamosak. Gyakrabban vásárolunk olyasmit, amit előre nem terveztünk, vagy nincs is rá éppen szükségünk. A szintén impulzusvásárlásra csábító vonzó csomagolás leginkább a nőkre, 20–29 év közöttiekre, budapestiekre és magasabb jövedelemmel rendelkezőkre van hatással.
– Egy nő nem elégszik meg azzal, hogy jó vásárt csinált. Mindig kell neki mellette valami érzelmi többlet is – mondja dr. Törőcsik Mária trendkutató, a Fogyasztói magatartás című könyv szerzője. – A nő hamar elveszti az érdeklődését, ha műszaki paramétereket, grafikonokat, számokat mutatnak neki. Egy autó vagy műszaki cikk megbízhatóságáról a márka alapján dönt. Megbízik egy márkában, azon belül pedig a dizájn alapján választ. Melyik szín tetszik, vagy melyik autóban tudja jobban elhelyezni a piperéit, melyiket tudja otthonosabban belakni. Úgy van vele, hogy ha úgyis vennie kell mondjuk szappant, miért ne adhatna kicsivel többet egy olyanért, amivel a puszta funkcionalitáson túl még örömet is szerez magának?  

Mit vesznek a nők?Öko, bio, fair trade

Az öko-, bio- és fair trade termékek piaca kimondottan olyan területe a világkereskedelemnek, amelyet a nők hívtak életre. – Női igény, hogy a vásárlásunk kielégítsen magasabb rendű, nem materiális szempontokat is – mondja a trendkutató. – Többet vagyunk hajlandóak fizetni, ha tudjuk, hogy a lokális termék vásárlásával helyi termelőt segítünk, vagy hogy az adott kozmetikai termék úgy készült, hogy nem használtak hozzá állatkísérleteket.
Más kérdés, hogy a nők társadalmi felelősségérzetével a piac könnyen vissza is élhet. Tim Harford gazdasági újságíró Undercover Economist (A leleplezett gazdaság) című könyvében szemléletes példákon keresztül magyarázza el, miért a nagy vásárlóerővel rendelkező középosztálybeli, középkorú nők azok, akikről a legkönnyebben lehet a legtöbb bőrt lehúzni.
Ha például egy fair trade kávé 20 százalékkal többe kerül, mint a sima, a vásárló azt feltételezi, az árkülönbözet a termelőhöz vándorol. Ehhez képest a valóságban a többletprofit legalább 90 százaléka marad a kávézónál, hiszen egy kávé árában elhanyagolható tételt jelent csak maga a kávébab. Az ökotudatos, biorajongó nőket a piac tárt karokkal öleli keblére, és sok esetben nem lát bennük mást, mint olyan vásárlókat, akik hajlandóak jóval többet fizetni, egyszerűen csak jól kell nekik „becsomagolni” a dolgot. Mert ahogy a marketingkönyvek sulykolják: nem a valóság számít, hanem az, amit a vásárló annak hisz. Legtöbbet az illúziókért vagyunk hajlandóak fizetni.

A Nők Lapja 37. számában több mint 100 pénztárcakímélő kupont talál! A kuponok szeptember 14-16-ig válthatók be.
  
Ajánlott oldalak: Nőnap, Állásinterjú, Szociológia, Női
Kapcsolódó hozzászólások
Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás
Nyereményjáték Orbit

Orbit

Nyerj egy évre elegendő Orbit Bubblemint rágót és egy rágó adagolót!

Játszom
Nyereményjáték Bögre áprilisban

Bögre áprilisban

Megnyerheted a Nők Lapja Café egyedi bögréjét!

Játszom
Nyereményjáték C&A - Nők Lapja játék

C&A - Nők Lapja játék

Szavazz a C&A és Nők Lapja rendezvényén készült fotókra!

Játszom

Címlapon

Legjobbak

"Az életem tényleg az, amivé a gondolataim teszik"

Érdemes egy próbát tenni és tulajdon gondolataink...
Facebook lájkok száma
Megszabadult legendás tetoválásától Pamela Anderson

Leszedette tetoválását Pamela Anderson

Az ötven felé közeledő Pamela Anderson rájött, hogy...
Facebook lájkok száma
Elvált nőként a társkeresőn

Elvált nőként a társkeresőn

Én is ehhez a módszerhez fordultam. Szégyen, nem...
Facebook lájkok száma
Ezért vitáznak annyit a házastársak

Ezért vitáznak annyit a házastársak

Miközben vudubabák segítségével mérték, mennyire...
Facebook lájkok száma
Nagyot zakózott Kim Kardashian – fotó

Nagyot zakózott Kim Kardashian – fotó

Kellemetlen baleset érte Kim Kardashiant egy...
Facebook lájkok száma
Így néz ki Kim Kardashian a műhaja nélkül – fotók

Így néz ki Kim Kardashian a műhaja nélkül – fotók

Rövidebb és gyérebb a frizurája.
Facebook lájkok száma
Marihuánaautomatát állítottak fel

Marihuánaautomatát állítottak fel

Három hónappal a marihuána legalizálása után üzembe...
Facebook lájkok száma
Levetkőzött Palvin Barbara – fotó

Levetkőzött Palvin Barbara – fotó

Elkészült az eddigi legmerészebb fotó a leghíresebb...
Facebook lájkok száma
Későn érő zsenik

Későn érő zsenik

Van az úgy, hogy a zsenialitás – bár ez a ritkább eset...
Facebook lájkok száma
A léleknek is kell a böjt

A léleknek is kell a böjt

Friss erő, lendület!
Facebook lájkok száma

Legtöbbet megosztott cikkek

Várkonyi Andrea: „Gáborral hagyjuk élni egymást”

Várkonyi Andrea-interjú

A papír nem számít.
Facebook lájkok száma262
„Néha aggódunk, nehogy összeessenek” – miért van annyi bukás a nyelvvizsgán?

Nyelvvizsga – miért van annyi bukás?

A diákok 40 százaléka megbukik
Facebook lájkok száma136 Hozzászólások száma129
Lenyűgöző fotók: majdnem 70 éve ugyanaz a lakás berendezése

Lenyűgöző fotók: majdnem 70 éve ugyanaz a lakás berendezése

Íme egy darabka, kiváló állapotban megőrzött múlt.
Facebook lájkok száma99 Hozzászólások száma11
Így még tuti nem hallottad Elvis slágerét

Így még tuti nem hallottad Elvis slágerét

Világszerte elismert klasszikus zenészek mutatták meg...
Facebook lájkok száma83
VV Alexa feltöltette száját, mélyen vallásos anyja kiborult - fotó

Megváltoztatta külsejét VV Alexa - fotó

VV Alexa a minap feltöltette a száját, ez a tette...
Facebook lájkok száma72 Hozzászólások száma4
Büszke volt cigány származására a némafilmek sztárja

Büszke volt cigány származására a némafilmek sztárja

Ma 125 éve született Londonban Charlie Chaplin...
Facebook lájkok száma58
A mai gyerekek nem tudják, mire való a walkman – videó

A mai gyerekek nem tudják, mire való a walkman – videó

Magánál a készüléknél már csak a kazetta okozott...
Facebook lájkok száma36
Retró: ez maradt a neonfényes Budapestből

Retró: ez maradt a neonfényes Budapestből

Csemege, Omnia, Méteráru, Esti Hírlap, Bambi:...
Facebook lájkok száma32 Hozzászólások száma4

© 2014 NLC - Nők lapja café. sanoma média budapest zrt. Minden jog fenntartva | impresszum | médiaajánlat | közönségszolgálat | felhasználási feltételek | adatvédelem