Mit vesznek a nők?

Megosztás
 
Még több megosztás ▾
Emlékeznek még a „Mi kell a nőnek?” című filmre, amelyben a macsó reklámszakembert alakító Mel Gibson egy baleset után meghallja a nők minden gondolatát? Nos, ugyanez a kérdés foglalkoztatja manapság a teljes üzleti szférát. Próbálják megérteni – mert nincs más választásuk –, mi mozgatja a globálisan a vásárlások 65 százalékát bonyolító legbefolyásosabb fogyasztókat, a nőket?
A londoni olimpia záróünnepségének egyik csúcspontja volt, amikor a Spice Girls – a banda, amelynek a „Girl Power” kifejezést is köszönhetjük – belevágott legendás dalába, a Wannabe-be: „Elárulom neked, mit akarok, mi az, amit igazán akarok!” A képlet a régi: a nő mondja a magáét, de a férfi nem figyel oda rá. A nők ma nagyobb vásárlóerőt képviselnek, mint Kína és India együttvéve. Ehhez képest, egy 2006-os amerikai felmérésben a nők 91 százaléka állította, hogy a reklámok készítői nem értik meg őt. Ugyanerre a következtetésre jutott a Boston Consulting Group tanácsadó cég 2010-es világméretű kutatása is: az üzleti életet uraló férfiaknak halvány elképzelésük sincs arról, milyen alapvető szerepet játszanak ma a nők a gazdaságban, vagy nem értik, hogyan kellene kiszolgálni őket. A férfi szakemberek nem készek a férfi és női vásárlók közötti különbségtételre, a női vásárlók pedig nem hajlandók megvenni azokat a termékeket, amelyeket nekik is kínálnak. Elegük van abból, hogy ósdi marketingeszközökkel közelítenek hozzájuk, ahol a nőies azt jelenti, hogy a férfiaknak tervezett termékeket átfestik rózsaszínre, és rajzolnak rájuk egy szívet.  
Nemzetközi adatok szerint ma a nők hozzák meg a döntést a napi bevásárlások 91 százalékában, az egészségügyi kiadások 80 százalékában, az autóvásárlások 65 százalékában és a komputervásárlások 66 százalékában. Az utóbbi évtizedekben a nők olyan piacokon is (autó, komputer, tőzsde) feltűntek, ahol korábban senki nem számolt velük.  
A nők jobb vásárlók, mint a férfiak – ezt a saját bőrünkön tapasztaljuk. Jobb vásárlók vagyunk, mert jobban élvezzük a vásárlást, másrészt nemcsak magunknak veszünk dolgokat, hanem az egész családunknak. És bár a világtörténelem során még soha nem rendelkeztünk annyi pénz felett, mint manapság, nem lehet minket férfiakra szabott módszerekkel vásárlásra bírni. 

Mit vesznek a nők?


Pink helyett link


– A reklámcégekben a kreatív szakemberek általában férfiak. A reklámok többségét a mai napig férfiak írják, akik nem beszélik a nők nyelvét – mondja dr. Papp-Váry Árpád, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Marketing Intézetének vezetője. – Azokról a magyar országmarketingfilmekről, amelyeknek az volt a csattanójuk, hogy itt a legszebbek a nők az egész világon, például sejthetjük, hogy férfiak írták őket, és férfi turistákat értek el velük. Hiszen melyik nőnek jutna eszébe, akár szingli, akár házas, ennek hallatán Magyarországra tervezni a legközelebbi nyaralását? A nagyobb ügynökségeken belül ezért hoztak létre az utóbbi években női csapatokat is, hogy a női termékeken ők dolgozzanak.

A lapozható füzetért kattints a képre
A lapozható füzetért kattints a képre
Faith Popcorn és Lys Marigold amerikai jövőkutatók 2000-ben megjelent könyvében, az Eveolution-ben (magyarul Éva-marketing címmel jelent meg) szintén amellett érvelnek, hogy a nőkhöz máshogy kell közelíteni, mint a férfiakhoz. Popcorn szavaival élve ugyanis a nők nemcsak biológiailag, de „shopológiájukban” is különböznek a férfiaktól. Amíg a férfiak csupán megvásárolnak egy márkát, addig a nők „csatlakoznak” hozzá. Az előbbi kitart ideig-óráig, utóbbi egy életre szól. A nők nem lépnek kapcsolatba olyan márkákkal, amelyeket erőszakkal tukmálnak rájuk. Nem szeretik az egész pályás letámadást, sem az egyéjszakás kalandokat. Ha egy márkával elkötelezték magukat, hűségesen kitartanak mellette, s egy női vásárló háromszor nagyobb valószínűséggel ajánlja kedvenc márkáját egy barátjának. A nő szeretné, ha a szerettei is szeretnék, amit ő szeret.   
– A nők a vásárlás során is valójában kapcsolatra vágynak, a férfiakat pedig ilyenkor is a versengés motiválja – mondja Molnár-Bánffy Kata, a Salt Communications PR-ügynökség tulajdonosa. – A nőknél tehát az a nyerő eladási stratégia, ha a reklám a közösséghez tartozást és a felelősségvállalást hangsúlyozza. Ha azt sugallja, hogy ha ezt megveszed, azzal egy közösség részévé válsz, és tartozni fogsz valahová.
A férfiakat vásárláskor alapvetően az vezérli, hogy találjanak egy konkrét problémára egy többé-kevésbé elfogadható megoldást. Egy egyedülálló férfiról például könnyen elképzelhető, hogy azért nem vesz széket éveken át, mert van otthon egy csinos sörösládája, amely szerinte a célra ugyanúgy megfelel. A nők ehhez képest még egy tusfürdő vagy kéztörlő esetén is a szőke herceget, a tökéletes választ keresik. Hiába áll otthon halomban, vesznek belőle még egyet, csak mert más a flakon formája, vagy mert a kéztörlő érdekesen van beszegve.

Akcióvadászat

A nők kifejezetten azokat a termékeket keresik, amelyeknek a promóciójára felfigyeltek, áll a GfK Hungária Shopping Monitor 2011-12-es tanulmányában. Tudatos vásárlásra utal, hogy gyakran összehasonlítjuk az akciós árakat a nem akciósokkal, és összevetjük a különféle márkák árait is. Amíg a férfiak inkább időt takarítanak meg és a legközelebbi üzletbe mennek, a nők előnyben részesítik a nagy alapterületű, széles kínálatot nyújtó hipermarketeket, hogy kíméljék a családi kasszát. Hajlandóak vagyunk többet utazni azért, hogy olyan helyen vásároljunk, ami megfelel az igényeinknek – inkább ritkábban és nagy tételben szerezzük be a fogyasztási cikkeket.
Impulzusvásárlásra alapvetően a nők hajlamosak. Gyakrabban vásárolunk olyasmit, amit előre nem terveztünk, vagy nincs is rá éppen szükségünk. A szintén impulzusvásárlásra csábító vonzó csomagolás leginkább a nőkre, 20–29 év közöttiekre, budapestiekre és magasabb jövedelemmel rendelkezőkre van hatással.
– Egy nő nem elégszik meg azzal, hogy jó vásárt csinált. Mindig kell neki mellette valami érzelmi többlet is – mondja dr. Törőcsik Mária trendkutató, a Fogyasztói magatartás című könyv szerzője. – A nő hamar elveszti az érdeklődését, ha műszaki paramétereket, grafikonokat, számokat mutatnak neki. Egy autó vagy műszaki cikk megbízhatóságáról a márka alapján dönt. Megbízik egy márkában, azon belül pedig a dizájn alapján választ. Melyik szín tetszik, vagy melyik autóban tudja jobban elhelyezni a piperéit, melyiket tudja otthonosabban belakni. Úgy van vele, hogy ha úgyis vennie kell mondjuk szappant, miért ne adhatna kicsivel többet egy olyanért, amivel a puszta funkcionalitáson túl még örömet is szerez magának?  

Mit vesznek a nők?Öko, bio, fair trade

Az öko-, bio- és fair trade termékek piaca kimondottan olyan területe a világkereskedelemnek, amelyet a nők hívtak életre. – Női igény, hogy a vásárlásunk kielégítsen magasabb rendű, nem materiális szempontokat is – mondja a trendkutató. – Többet vagyunk hajlandóak fizetni, ha tudjuk, hogy a lokális termék vásárlásával helyi termelőt segítünk, vagy hogy az adott kozmetikai termék úgy készült, hogy nem használtak hozzá állatkísérleteket.
Más kérdés, hogy a nők társadalmi felelősségérzetével a piac könnyen vissza is élhet. Tim Harford gazdasági újságíró Undercover Economist (A leleplezett gazdaság) című könyvében szemléletes példákon keresztül magyarázza el, miért a nagy vásárlóerővel rendelkező középosztálybeli, középkorú nők azok, akikről a legkönnyebben lehet a legtöbb bőrt lehúzni.
Ha például egy fair trade kávé 20 százalékkal többe kerül, mint a sima, a vásárló azt feltételezi, az árkülönbözet a termelőhöz vándorol. Ehhez képest a valóságban a többletprofit legalább 90 százaléka marad a kávézónál, hiszen egy kávé árában elhanyagolható tételt jelent csak maga a kávébab. Az ökotudatos, biorajongó nőket a piac tárt karokkal öleli keblére, és sok esetben nem lát bennük mást, mint olyan vásárlókat, akik hajlandóak jóval többet fizetni, egyszerűen csak jól kell nekik „becsomagolni” a dolgot. Mert ahogy a marketingkönyvek sulykolják: nem a valóság számít, hanem az, amit a vásárló annak hisz. Legtöbbet az illúziókért vagyunk hajlandóak fizetni.

A Nők Lapja 37. számában több mint 100 pénztárcakímélő kupont talál! A kuponok szeptember 14-16-ig válthatók be.
  
Ajánlott oldalak: Nőnap, Állásinterjú, Szociológia, Női
Kapcsolódó hozzászólások
Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás
Nyereményjáték Theodora

Theodora

Játékunkon Theodora ajándékcsomagot nyerhetsz!

Játszom
Nyereményjáték Nesquik kakaó ital

Nesquik kakaó ital

Megnyerheted a Nesquik ajándékát, egy Nesquik családi csomagot!

Játszom
Nyereményjáték C&A - Nők Lapja játék

C&A - Nők Lapja játék

Szavazz a C&A és Nők Lapja rendezvényén készült fotókra!

Játszom

Címlapon

Legjobbak

Folttisztítás húsvéti lakomák után

Folttisztítás húsvéti lakomák után

Vége a húsvéti ünnepeknek, asztalt bontott a rokonság,...
Facebook lájkok száma
Illatos fűszerkertek

Illatos fűszerkertek

Akár egy cserépben, akár egy falon megtermelhetjük a...
Facebook lájkok száma
A 10 éves hárfaművész

A 10 éves hárfaművész

Alisa Sadikova még csak 10 éves, de elképesztő...
Facebook lájkok száma
Balesetben meghalt Károly herceg sógora

Balesetben meghalt Károly herceg sógora

A 62 éves férfi olyan súlyos sérüléseket szenvedett,...
Facebook lájkok száma
„Ha mozdulok, egész vagyok”

„Ha mozdulok, egész vagyok”

Szabad tánc, terápia és mozgásmeditációs módszer...
Facebook lájkok száma
Fergeteges fotók: macskáikkal táncolnak a gazdik

Fergeteges fotók: macskáikkal táncolnak a gazdik

A cicák állítólag maguk kérik, hogy táncoljon velük a...
Facebook lájkok száma
13+1 ötlet kerti zuhanyzóra

13+1 ötlet kerti zuhanyzóra

Ugyan még nem a legjobb az idő, de álmodozni és...
Facebook lájkok száma
Ami a kulisszák mögött van: őrült sztárallűrök

Ami a kulisszák mögött van: őrült sztárallűrök

Adele öltözőjében mindig lennie kell ciginek, de tilos...
Facebook lájkok száma
Út a semmibe – lenyűgöző képek

Út a semmibe - lenyűgöző képek

Az Atlanti út 8 hídból áll. A Romsdal-félszigetet köti...
Facebook lájkok száma
Családi titkairól vallott Várkonyi Andrea

Családi titkairól vallott Várkonyi Andrea

A Tények műsorvezetője eredetileg orvosnak készült, ám...
Facebook lájkok száma Hozzászólások száma2

Legtöbbet megosztott cikkek

10 szuper Facebook-oldal anyukáknak

10 szuper Facebook-oldal anyukáknak

Íme, a mi kedvenceink!
Facebook lájkok száma427 Hozzászólások száma2
Itt a nők átlagosan 10 gyereket szülnek

Itt a nők átlagosan 10 gyereket szülnek

Négyszázan voltak, ma 42 ezren vannak. Magyarországon...
Facebook lájkok száma209 Hozzászólások száma4
A jóganadrág váltja le a farmert

A jóganadrág váltja le a farmert

Az amerikai tinik szerint a farmer már nem menő.
Facebook lájkok száma198
Bámulatos fotók: legóból építette meg a Jégvarázs palotáját az apuka

Bámulatos fotók: legóból építette meg a Jégvarázs palotáját az apuka

Hivatalos játékkészlet lehet a kreatív apuka...
Facebook lájkok száma106
Együk vagy ne együk? 10 tévhit az étkezésben

10 tévhit az étkezésben

Ehetünk-e tojást, vagy inkább korlátozzuk a...
Facebook lájkok száma101
Oreo torta

Oreo torta

Te is imádod az Oreo kekszet? Képzelj el egy egész...
Facebook lájkok száma95
3 recept avokádóval

Avokádó

Most akkor zöldség vagy gyümölcs? A végeredmény, úgy...
Facebook lájkok száma94
Futtatók markában – magyar prostituáltak Zürichben

Futtatók markában – magyar prostituáltak Zürichben

A többség kényszer hatására válik prostituálttá
Facebook lájkok száma60

© 2014 NLC - Nők lapja café. sanoma média budapest zrt. Minden jog fenntartva | impresszum | médiaajánlat | közönségszolgálat | felhasználási feltételek | adatvédelem