A gyerek csak okozzon problémákat

Molnár Tibor őrnagy, vadászpilóta

Megosztás
 
Még több megosztás ▾
Az ember szervezetét nem a repülésre tervezték. De ahogy a vizet és a földet, úgy az eget is mindig meg akartuk hódítani. Létezik egy elit alakulat, a vadászpilótáké, akiknek az a dolguk, hogy éjjel-nappal vigyázzanak a légtérre. Naponta akár kétszer járnak a fenti tartományban. Képzeljük el úgy, mint a Top Gun szereplőit. De miért Tom Cruise-ra vágyakoznánk, ha van egy Molnár Tiborunk?
Írta: 2012. 02. 01. Nők Lapja rovat  Forrás: Nõk Lapja
A gyerek csak okozzon problémákat


Vadászpilóták. Azt mondják róluk, hogy „élményfüggők”, az adrenalin a tápszerük. Lehet benne valami. Tibor, amikor nem repül, akkor extrém sportokat űz, síel, motorozik, falat mászik, de búvárkodik is. Dóri, a párja is próbál vele lépést tartani. A kedvéért tanult meg síelni, szükség is van rá, hogy bevállalós legyen, jöjjön valami kis adrenalin is a mozizás, olvasás, számítógépes játékok mellett. Tibor ugyanis mindennek híve, ami izgalmat okoz, amihez kitartás, erőnlét kell.

Kiskorában Nógrád csibésze volt, nindzsaként a barackfáról mászott át a nagymama házának tetejére, onnan meg leugrált. A helyi vasúti közlekedést is megbénította, amikor felrobbantott egy gyufásskatulyát a síneknél, és az állomásfőnök átfésültette a környéket. A büntetés se nagyon törte le kalandvágyát, amely lassanként terelte a mai szakmája felé. Sokáig nem tudta, hogy mi szeretne lenni, nem volt gyerekkori álma a pilótahivatás. „Kerestem az utam…. Nem vagyok szokványos ilyen szempontból” – szabadkozik Molnár őrnagy. Pedig hát más szempontból sem szokványos. Tökéletesen egészséges, például. Egy nátha vagy fájós fog sem férhet bele; mindig ura kell hogy legyen a helyzetnek, neki és a többmilliárdos gépének épségben kell földet érnie, akkor is, ha leáll a hajtómű. Ez – csak úgy mellékesen – vele meg is történt.

„ÖTEN LETTÜNK PILÓTÁK”

A gyerek csak okozzon problémákatNehézkesen mozog, ahogy elindulunk a gépek felé. Rögtön feltűnik, hogy sok helyen védi a testét az úgynevezett G-ruha és túlélőmellény, csak éppen hátul nem.
– A ruha funkciója, hogy elszorítsa a vérereket. Amikor egy éles fordulót csinálok a Gripennel, egy levegőrendszer felfújja a ruhát. Repülés közben a testsúlyunk kilencszeresének megfelelő súly nehezedik a szervezetünkre. A föld 1 G, ahogy mi most itt sétálunk. Odafönt kilenc. Ha valaki ezt nem bírja, nem ülhet Gripenre.

– Meddig alkalmas valaki pilótának?
– Ameddig az orvosok úgy ítélik meg… A májfunkció problémás érték – árulja el –, s ha az ember a fűszeres kaját szereti, vagy túl van egy jó bulin, ahol kicsit „bekarmolt”, akkor ez az érték elszállhat. A pilóták alapvetően szuperegészségesek, de ez a fajta repülés tényleg megviseli a szervezetet. Nem ritka, hogy a 40-45 éves pilóták reggel úgy ébrednek, hogy a párjuk öltözteti fel őket. A magas túlterhelés meszesedéseket okoz. Az ember szíve 6-7 G-nél olyan, mint egy esőcsepp. Annyira megnyúlik.

Molnár Tibor egy kis faluban élt a szüleivel, és Vácra járt szakközépiskolába. Filmek és regények vitték a mai életformája felé.
– Szakközepes harmadikosként, nyári szünetben, minden összesűrűsödött, ami a repüléssel kapcsolatos volt. Akkor ment a tévében az Éghódítók sorozat, és a kezembe került néhány repülős szaklap. Egyszer csak ráébredtem: én ezt szeretném. Nyári munkáztam, és a művezető fia Szolnokon tanult, műszaki katonaként. Tőle hallottam, hogy létezik vadászpilóta szak. Szerencsés vagyok, megfeleltem. Nyolcszázan jelentkeztünk, huszonöt lett orvosilag alkalmas, és mire négy év múlva végeztünk, öten lettünk pilóták. A főiskola előtt én még életemben nem repültem. Fogalmam nem volt arról, hogy a szervezetem hogyan reagál, nem leszek-e rosszul. Egy fél évem úgy telt el a főiskolán, hogy nem tudtam biztosan, bírom-e egyáltalán.

…ÉS AKKOR KIREPÜLTEK AZ ÜLÉSSEL EGYÜTT

A gyerek csak okozzon problémákatA szülei eleinte nem lelkesedtek. Amikor aztán elkezdett repülni, Tibor megnyugtatta őket egy-egy telefonnal, hogy minden rendben. Aztán ez is elmaradt. „A médiából tudták meg a balesetemet is” – mondja tárgyilagosan. Akkor Szlovákiában repült és leállt a hajtóművük, kis magasságon. Ketten voltak az akkori századparancsnokával, Vadas Jenő alezredessel. Próbálták újraindítani a gépet, de nem sikerült, csak a katapultálás maradt. Tibor 150 méterről tette meg, a főnöke úgy százról. A közhiedelemmel ellentétben nem létezik katapultgomb. Egy kart húznak meg az ülés elején, a pilóta lábainál. Aztán kirepülnek az üléssel együtt. Vagy nyolcvan méter magasságba repíti fel őket az ülés, és utána automatikusan elválnak tőle. Ilyenkor rendkívüli nyomás is érheti a pilótát, nagyon rövid idő alatt. A hirtelen túlterheléstől el is veszthetik az eszméletüket.

– Csináltam egy bukfencet, a stabilizáló ernyő kinyílt, és aztán az ejtőernyő is. Láttam magam alatt, hogy lehullt az ülés. Aztán felnéztem, rendben megvolt az ernyő kupolája, és még láttam, hogy a főnököm is kijött a gépből. Aztán egy facsoporttal néztem szembe. Ennek nem örültem. A maradék öt-hat másodpercben, ha tíz fokot el tudtam volna fordulni, nem csapódom a fákba. De nem tudtam. Végül a friss szántásba érkeztem. Az ernyő süllyedése olyan, mintha egy ház tetejéről ugrottam volna le. Nem mindegy, ilyenkor hová érkezel: betonra, döngölt földre vagy szántásba. Ez utóbbi jutott, szerencsém volt. Nyáron is történt egy eset, szintén hajtóműprobléma, de az nem lett olyan súlyos. A tartalék rendszer működött, és a gépet még haza lehetett hozni. Egy hibás géppel nem tudsz akárhová leszállni. Hiába volt egy használaton kívüli reptér Mezőkövesd mellett, az én gépemnek nem volt megfelelő. Az volt a szerencse, hogy magasan voltam.

Géppárja, amellyel egy köteléket alkottak, besorolt mellé. Rádión megbeszélték a teendőket és a társa asszisztált neki. Harc esetén sem hagynák magára a másikat. Egy gép ugyanis nem harcol, az alapegység a kettő, azaz a géppár. Vannak holt terek, amit nem látnak be, lehet, hogy a másik előbb észrevesz egy hibát vagy kigyulladt hajtóművet. Kecskemétre hat-nyolc perc alatt értek vissza. Tibor az eset után megkapta A Hazáért kitüntetést.
– Az ember nem szívesen engedi el a gépet – mondja. – Haza akartam hozni. Az első katapultálásnál éreztem meg igazán, mit jelent ez. A problémás gép amúgy a 39-es volt. Van tizennégy gépünk, bármelyikkel repülhetek. Mindenkinek van kedvence, nekem a 41-es. Sokat repültem vele az első évben, megszerettük egymást, ennyi. De a 39-esre sem haragudtam meg.
Az őrnagy párkapcsolatban él, és ahogy más pilóták, ő is óvja ezt, a veszélyesebb pillanatokról otthon nem mesél, hogy Dóri ne rettegjen, amikor repülni indul reggelente. Tibor persze aggódó anyatípust lát benne, amit majd ha apa lesz, ő fog ellensúlyozni.
– Csalódott lennék, ha a gyerekem a sarokban üldögélve eljátszana egész nap. Okozzon problémákat: legyen kreatív és eleven! Nekem kelljen lépést tartani vele! Másszon fára, és tanuljon belőle, ha leesik. Mindent kipróbálhat majd, de vele leszek; nem hagyom, hogy összetörje magát, de az élménytől sose fogom tiltani.

 

A cikk nyomtatásban a Nők Lapja e heti számában jelent meg. 

A gyerek csak okozzon problémákatA legfrissebb szám tartalmából: 

  • Máté Péter-dalok mai sztároktól
  • A gyerek csak okozzon problémákat
  • 25 évet alszunk át
  • Üzletanyuk
  • II. Erzsébet 60 éve a trónon
  • 30 perc alatt
  • Dr. Vekerdy Tamás rovata

Ha előfizetnél a lapra, itt és most megteheted!

 

Kapcsolódó hozzászólások
Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás
Nyereményjáték Orbit

Orbit

Nyerj egy évre elegendő Orbit Bubblemint rágót és egy rágó adagolót!

Játszom
Nyereményjáték Alveola

Alveola

Megnyerheted az Alveola ajándékát, a 3 db Cuisinart mini robotgépek egyikét!

Játszom

Címlapon

Legjobbak

Iskolapadból a szülőszobára

A korai gyermekáldás nem jelenti feltétlenül a fiatal...
Facebook lájkok száma
Kislánynak adott életet Drew Barrymore

Kislánynak adott életet Drew Barrymore

Első kislánya után ismét lánnyal bővült Drew Barrymore...
Facebook lájkok száma
Vakáció kánikulában – ezek a dehidratáció jelei

Dehidratáció nyaralás alatt

A nyári kánikulában, a családi vakáció alatt a...
Facebook lájkok száma
Megátkozta sírjának meggyalázóit a leghíresebb drámaíró

Megátkozta sírjának meggyalázóit a leghíresebb drámaíró

Egykor a színházlátogatók hintóit és lovait őrizte,...
Facebook lájkok száma
Harci delfineket és oroszlánfókákat is bevet a NATO

Harci delfineket és oroszlánfókákat is bevet a NATO

Tengeri emlősök most először vesznek részt a katonai...
Facebook lájkok száma
Meghalt Kína legkövérebb embere – 300 kiló volt

Meghalt Kína legkövérebb embere – 300 kiló volt

A 22 éves férfi élete az evésről és az alvásról szólt,...
Facebook lájkok száma
Újra összeállt Tom Hanks és Steven Spielberg

Újra összeállt Tom Hanks és Steven Spielberg

Negyedik alkalommal dolgozik együtt a páros, ezúttal...
Facebook lájkok száma
Bárki beköltözhet Catherine Deneuve kastélyába

Bárki beköltözhet Catherine Deneuve kastélyába

A 70 éves francia filmsztár tulajdonában lévő...
Facebook lájkok száma
Zivatarokra és 25 fokra is számíthatunk

Zivatarokra és 25 fokra is számíthatunk

Napos és záporos, zivataros időszakok váltogatják...
Facebook lájkok száma
Elrejti új szerelmét a nyilvánosság elől Détár Enikő

Elrejti új szerelmét a nyilvánosság elől Détár Enikő

Détár Enikő újra boldog, de nem él álomvilágban.
Facebook lájkok száma

Legtöbbet megosztott cikkek

Íme, az ember alkotta természet

Íme, az ember alkotta természet

A Föld napján képekben mutatjuk meg, mit is alkotott...
Facebook lájkok száma284
Árnyékvilág – Egy nap a javítóintézetben

Egy nap a javítóintézetben

Miközben korlátozzák a fiatalok szabadságát, mindent...
Facebook lájkok száma268
Nők, akik „kényszerből” lettek világhírűek és milliomosok

Nők, akik „kényszerből” lettek világhírűek és milliomosok

Mit tehet egy nő, ha a világ összeesküszik ellene?...
Facebook lájkok száma233
Gera Zoltánt választották a nemzet színészének

Gera Zoltánt választották a nemzet színészének

Ő került a közelmúltban elhunyt Szabó Gyula helyére.
Facebook lájkok száma188
Ez a lábbeli válthatja le a flipflop papucsot

Ez a lábbeli válthatja le a flipflop papucsot

A gyógypapucs lesz a nyár divatja.
Facebook lájkok száma168 Hozzászólások száma11
Gyurcsík Tibi határozottan menetel előre a szlovák X-Faktorban – videó

Gyurcsík Tibi határozottan menetel előre a szlovák X-Faktorban – videó

Gyurcsík Tibi a tehetségkutató szlovák kiadásában már...
Facebook lájkok száma130
Gyönyörű helyen romantikázott Katalin és Vilmos herceg – galéria

Gyönyörű helyen romantikázott Katalin és Vilmos herceg – galéria

Ausztrália egyik legszebb, legnyugodtabb és legősibb...
Facebook lájkok száma94
VV6: A nézők nem tudnak túllépni Iza mocskolódásán

VV6: A nézők nem tudnak túllépni Iza mocskolódásán

A Való Világok történetében történt legbotrányosabb...
Facebook lájkok száma90 Hozzászólások száma6

© 2014 NLC - Nők lapja café. sanoma média budapest zrt. Minden jog fenntartva | impresszum | médiaajánlat | közönségszolgálat | felhasználási feltételek | adatvédelem