nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

A boldogság megélése – te boldognak érzed magad?

Az ENSZ kezdeményezésére 2012 óta az egész világon felmérik, hogy az egyes országokban élők mennyire érzik magukat boldognak. Magyarország szerepelt már a középmezőnyben is, de jobbára sereghajtóként, az első százon kívül található, az afrikai és arab országok között. Mitől függ a boldogságunk, és tehetünk-e valamit azért, hogy boldogabbnak éljük meg a napjainkat?
Ábrahám-Hörömpő Andrea
Ábrahám-Hörömpő Andrea
f Ajánlom

Habár a felmérés készítői objektív mérce alapján végezték a rangsorolást, a boldogság alapvetően szubjektív megélésünktől függ. Ugyanazt a helyzetet másképp értékelhetjük attól függően, hogy mennyire vagyunk optimizmusra vagy pesszimizmusra hajlamosak, milyen a személyiségtípusunk és tudatszintünk, vagy milyen a neveltetésünk.

Fontosak-e az anyagi javak?

Összefügg-e a pénz a boldogsággal? Bhutánban például GDP helyett bruttó nemzeti boldogságot mérnek, és azt vallják, hogy a boldogság a szándékkal kezdődik. Ők teljesen másképp gondolkoznak a családról, az időről és a pénzről, mint a nyugati emberek. A bhutániak boldogságának alapja az a nyugalom és a belső béke, ami nem feltétlenül függ vágyaik teljesítésétől. A XXI. század nyugati fogyasztói társadalma azonban sokszor azt sugallja, boldogságunk forrása a legújabb autó, telefon, laptop és más kütyük birtoklásán, a külvilágnak megfelelésen és a legtöbbször instabil alapokon nyugvó látszat megteremtésén nyugszik. És habár az anyagiak hatnak arra, miként éljük meg a hétköznapokat, a pénz szükséges, de nem elégséges feltétele a boldogságnak.

Önbecsülés és önmegvalósítás

Ha úgy érezzük, munkánkban önmagunk lehetünk, kiegyensúlyozottabbak és boldogabbak leszünk életünk többi területén is. Önbecsülésünk pozitívan hat boldogságérzésünkre, és fordítva: a boldogság megélése pozitívan hat vissza az önbecsülésünkre is. Hiszen aki kiegyensúlyozott és boldog, bizakodóbb a jelenével és a jövőjével kapcsolatban, és úgy érzi, bármi is történik vele, mindig lesz lehetősége, hogy életét alakítsa. Amikor úgy érezzük, van választásunk egy helyzetben, kezünkbe vesszük életünk irányítását, és már nem hagyjuk, hogy az élet csak történjen velünk. Ennek köszönhetően a boldogságunkat sem a külvilágba helyezzük, hanem annak forrását megtaláljuk önmagunkban.

A boldogság megélése – te boldognak érzed magad?

Érzelmeink megélése

A választás elismerése tehát kulcsfontosságú, ez azonban már felelősséget feltételez, és azt, hogy elismerjük, valójában tényleg mi teremtjük az életünket. Ez azonban jó esetben nem jár azzal, hogy elfojtjuk negatív érzelmeinket, hiszen az sem segít, ha mindenáron mosolyt erőltetünk magunkra akkor, amikor valójában szomorúak vagyunk. Az, hogy törekszünk arra, hogy pozitív színben lássuk az életünket és optimisták legyünk, nem jelenti azt, hogy el kellene menekülnünk a nehéz pillanatok elől. Amikor képessé válunk arra, hogy érzelmeinket megéljük; elfogadjuk, és természetesnek vegyük azt, hogy életünk gyakran olyan, mint egy hullámvasút, és már nem küzdünk a mélységek ellen sem – életünk kisimul, és a nehezebb időszakok hossza is lerövidül.

Amikor elkezdünk tudatossá válni, figyelni az érzéseinkre, megfigyelhetjük, hogy egyre javulnak a reakcióink a nehezebb helyzetekre is. Tudatszintünk növekedése hozzájárul ahhoz, hogy az életünket is pozitívabb színben lássuk. Dr. David R. Hawkins amerikai pszichiáter egy felmérésében kimutatta, hogy azok az emberek, akiknek életét a bűntudat, félelem, szégyen vagy harag határozza meg, kevésbé érzik magukat boldognak, mint azok, akik magasabb tudatszintjüknek köszönhetően eljutottak már a felelősségvállalás elismeréséig.

A boldogság tanulható

A már korábban említett 2015-ös Boldogságfelmérés a gyermekek boldogságát hangsúlyozza, hiszen boldog gyermekekből könnyebben lesznek boldog felnőttek is. Ezt Magyarországon is felismerték, és a Jobb Veled a Világ Alapítvány Boldogságprogramjának keretében már több mint 300 óvodában és iskolában tartanak boldogságórákat.

Ha szeretnél többet tudni arról, hogyan lehetsz boldogabb, akkor érdemes csatlakoznod a szeptemberben induló 10 hónapos ingyenes Boldogságprogramhoz vagy eljönnöd a novemberi Boldogság Mesterkurzusra, ahol olyan neves szakemberek segítenek neked boldogabbá válni, mint Dr. Sonja Lyubomirsky, az egyik legismertebb boldogságkutató és Dr. Bagdy Emőke, Bagdi Bella, Feldmár András, Müller Péter, Böjte Csaba és Prof. Oláh Attila.

Még több cikk boldogság témában az NLCafén!

 Boldogság órákról készült videót, itt megnézheted:  

Olvass tovább

{PostTitle}

Megosztás Facebookon