Gasztro

Magyar kistermelők, akik a legnagyobb multiknak szállítanak

Magyar tej van a túrórudiban, magyar süti egy nagy kávézólánc tányérjain, magyar élelmiszerek egy német áruház polcain. Lehet, hogy úgy veszel magyar finomságokat, hogy nem is tudod, honnan származik.

A világ legismertebb kávézólánca, mióta csak betette a lábát Budapestre, igyekszik minél több magyar beszállítóval dolgozni, már csak azért is, mert tisztában vannak vele, hogy magyar ízlésnek magyar termék kell – tudtam meg Szabó Orsolyától, a Starbucks marketingspecialistájától.

Azt, hogy kitől vásárolnak, számos szempont befolyásolja. Mivel állandóan változik a kínálat,  fontos a rugalmasság, az egyediség, díjazzák, ha valaki olyan termékkel jelentkezik, ami máshol nem kapható. A csak szezonálisan kapható promóciós ajánlatok, mint például a karácsonyi sütemények, további lehetőséget jelentenek a beszállítói kör bővítésére.

A répatorta mellett pont az ilyen szezonális jellegű sütemények készítésében menő a Manna Farm cukrászüzem is, ők állandó beszállítói a Starbucksnak. A Manna Farm kereskedelmi igazgatója, Kiss Andrea azt mondja, az auditált minőségbiztosítási rendszerük miatt kerülhettek be a kávézólánc kínálatába. De Andrea szerint az alapanyag- és technológiai trendek követése miatt is lehetnek a kávézó polcain. Használnak nyírfacukrot, és készítenek paleo- és proteines termékeket, illetve az elsők között sütöttek ősi búzával.

Kiss Andrea, a Manna Farm kereskedelmi igazgatója
Kiss Andrea, a Manna Farm kereskedelmi igazgatója

A kilenc évvel ezelőtti indulásnál még Andrea maga csinált mindent, mostanra 15 fősre duzzadt a csapat.

A nagy megrendelő persze nagyobb biztonságot ad, de az állandó változás a kínálatban egyben szakmai kihívást is jelent, mindig valami újjal kell jelentkezni. Közben pedig a versenytársak száma is növekszik, hiszen egyfajta desszertforradalom kezdődött meg az elmúlt két évben.

Bár friss élelmiszert is be lehet hozni külföldről, a Lidl már 2004-es piacra lépése óta dolgozik magyar beszállítókkal. Két éve 2013-ban egy külön programot indítottak, így az elmúlt két évben 321 magyar beszállító kapott esélyt, és ezzel a magyar termékek aránya 60 százalék fölé emelkedett a polcokon – mondta Tőzsér Judit, a cég PR vezetője. Ha a címkéket nem is olvasgatja minden vásárló, a kampányok beszállítói azért biztos mindenkinek feltűntek már a hirdetéseken. Én például szinte személyes ismerősnek érzem a csirkés bácsit, aki a pénztár felett mosolyog rám a Lövölde téri üzletben.

Az elvárások magasak, az állandó minőség mellett fontos a folyamatos volumen biztosítása is, és a Lidlnél is van auditkövetelmény. Aki viszont bekerül a körbe, nemcsak a hazai vásárlókat érheti el, de 27 európai ország boltjaiba juthat el a cégcsoporton keresztül.

Mi van a pöttyök mögött?

Tekintettel rá, hogy a környező országokban is akad néhány tehén, a Pöttyös és Milli termékeket gyártó Friesland Campina használhatna szlovák vagy román tejet, de a túrórudik, krémtúrók és vajkrémek mind magyar tejből készülnek. 500 hazai beszállítóval dolgoznak, ami az összes aktív partner 80 százalékát jelenti, ezen belül 50 szerződött magyar tejtermelővel állnak hosszú távú kapcsolatban – tudtuk meg a cég beszerzőjétől, Dóka Pétertől. A Friesland is saját szakmai programot indított, amely akár anyagi támogatást is jelenthet a fejlesztéseknél. A beszállítók kiválasztásánál alapvető fontosságú a minőség, a hosszú távú elköteleződés és a gyártó üzemtől való távolság sem mellékes, ezért jelenleg a termelők jó része Szabolcs-Szatmár megyében található.

Dóka Péter úgy látja, a magyar tej minősége kiváló, és a beszállítókkal is kiegyensúlyozott a viszony, mindkét félnek nagyobb problémát jelent viszont a folyamatosan változó tejpiaci helyzet – mint például idén az uniós tejkvóta eltörlése – és gazdasági környezet.

A magyar Bátor-Trade tejet csak a Pöttyös gyártójának szállít. Petis Mihály azt mondta, hogy egy nagy partner, ha a felvásárlási árban nem is feltétlenül jelent előnyöket, de a tartós és korrekt szerződésnek köszönhetően biztonságos alapot teremt. Ez pedig azért is lényeges, mert a szükséges fejlesztésekhez hitelre van szükség. A korábban említett és sajnos a mezőgazdaságra általában is jellemző nehezen kiszámítható gazdasági környezet okozta problémákat, például a felvásárlási ár kérdését, a Bátor-Trade is kompromisszumokat hozó párbeszéddel szereti megoldani. Így aztán nemcsak a vadonatúj telepen tejet adó mintegy 1000 tehén és a Pöttyös-rajongó vásárlók lehetnek boldogok, de a gyártó és a beszállító is.

Magyar kistermelők, akik a legnagyobb multiknak szállítanak

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top