Gasztro

A 30km felveszi a harcot a spanyol paradicsommal

Nagy és nemes feladatot vállalt magára egy magyar csapat, mikor elindították a 30km elnevezésű honlapot és a hozzá kapcsolódó mobilos alkalmazást. A segítségével alternatívát találhatunk a sokat szidott spanyol paradicsommal és szlovák tejjel szemben. Így próbálnak teret adni a közelünkben élő termelőknek, összekötve őket velünk, a vásárlókkal. Ezzel a megoldással benzin is kevesebb fogy, mire megtelik az éléskamránk, és <a href="https://nlc.hu/otthon/20140928/kornyezetvedelem-okotudatossag/">a jegesmedvék is fellélegezhetnek kicsit.</a>

Ahogy letöltöttük a 30km nevű appot, és belemélyedünk, azzal a problémafelvetéssel találjuk szembe magunkat, ami már bennünk is megfogalmazódott párszor: egészséges, kistermelői ételekre vágyunk, nem akarunk mi mindent a hipermarketekből beszerezni, ám nem mindig tudjuk, hol keressük őket, és főleg mennyiért jutunk hozzájuk. A tömegtermelt dömpinggel nyilván nehéz kistermelőként versenyezni, pláne akkor, ha nincs felület, ahol megtalálhatná egymást a kereslet és kínálat. A 30km ezen szeretne segíteni.

A 30 km felveszi a harcot a hipermarketekkel

Karnyújtásnyira van, csak eddig nem tudtál róla

Kipróbáltam a szolgáltatást és nagyon úgy néz ki, hogy ezt megtartom a kedvencek között. A honlapon lévő térkép a lakóhelyem környékén, az irányítószám alapján megmutatja, ha keresek valamilyen terméket, hogy hol lelem. Az appról pedig útközben bármikor tájékozódhatunk, ha esetleg pont az Oktogonnál jönne ránk, hogy friss tejet szeretnénk inni. Mivel az egész országra kiterjedő szolgáltatásról van szó, talán akkor a leghasznosabb, ha másik városban vagyunk épp, mikor vásárolni szeretnénk. A helyi piacot legalábbis biztosan ismerjük, de tehetünk még otthon is új felfedezéseket. A honlap neve jól kilogikázhatóan azt jelenti, hogy az aktuális tartózkodási helyünk 30 kilométeres körzetében dobja fel nekünk a keresett termék lelőhelyét.

Az appot egy magyar startup csapat fejlesztette, a regisztráció vásárlóként és termelőként is teljesen ingyenes. A csapat nem a felhasználókból szeretne bevételt, hanem majd inkább reklámokból tartaná fenn az oldalt. Ezért külön tapsot érdemelnek, valóban a közösség és az összeköttetés tehát a cél, nem a profit, reméljük, van hozzá megalapozott üzleti terv is.

A 30 km felveszi a harcot a hipermarketekkel

Tessék mondani, répatorta van?

Pont répatorta nincs, de hozzá minden alapanyag van a közelünkben. Számtalan termékre rákerestem, a szappantól a manduláig mindenféle ételre – szerintem, ha figyelik a háttérben a keresési szavakat, jókat derülhettek rajtam –, de nem tudtam kifogni az appon. Mondjuk nem mentem el más városba, hogy teszteljem, ám bőven elég volt megtudnom, hogy a lakhelyemtől nem is messze vásárolhatok például bioszappant a lányomnak, egyenesen a készítőtől, vagy hogy nem is kell olyan messzire mennem, ha friss, igazi almából préselt almalevet szeretnék a kisbabámnak. Ráadásul mindezt úgy, hogy a családi gazdaságban még egy érdekes emberrel is találkozhatok majd.

Win-win szituáció

Mert ebben az appban szerintem ez a legjobb, hogy direkt módon összeköt magával a termelővel, ezáltal pedig nem csupán egy termékhez jutunk hozzá, ami esetleg egészségesebb és magyar, hanem élményt is kapunk ajándékba a termék mellé. Mert szerintem nincs az az ember, aki ha találkozik egy termelővel, akitől mondjuk kacsamájat tud venni, és ott találja magát egy kis önfenntartó gazdaságban, ne kérdezné meg, hogyan és miként alakult ki, miért pont kacsa, és mit is csinál a gazda és mióta.

Hozzá pedig még az a jóleső érzés is eltölthet minket, mikor épp kifizetjük a friss ételt, ami jó eséllyel egy hipermarket pénztáránál soha: a saját két szemünkkel láttuk, hogy jó helyre kerül a pénzünk, megérte ide eljönni és vásárolni. Igazi win-win szituáció, a termelő segít nekünk, mi segítünk a termelőnek, és még a hazai gazdaság is fellendül. Mi ez, ha nem sharing economy?

A sharing economy egy manapság egyre inkább elterjedt fogalom, amivel gyakran találkozhatunk. Alapjaiban közösségi gazdaságot jelent, amiben az emberek egy közösségen belül úgy boldogulnak, hogy nem kihasználják egymást, és minél több pénzt akarnak egymásról leakasztani, hanem ellenkezőleg, a javaikat egymással megosztva teremtenek olyan helyzeteket, amiben mindkét fél jól érzi magát. Ilyen közösségi gazdaságon alapuló kezdeményezések miatt van nekünk már telekocsi szolgáltatásunk, könyvmegosztó portálunk, sőt, akár a világot is körbeutazhatjuk úgy, hogy mások megosztják velünk a lakásukat. A sharing economy nem feltétlenül azt jelenti, hogy nem adsz ki pénzt semmiért, hiszen ahogy a telekocsinál, úgy a 30 km-nél is pénzzel fizetünk, hanem annyit jelent, hogy megéri mindkét félnek eladói és vételi oldalon is a létrejött üzlet.
 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top