Fotó

Retro-metró – lovakkal építették a hármas metrót

1974-ben pontosan december hatodikán a Deák téri aluljárót hozta ajándékba a Mikulás a budapestieknek. Ennek örömére <a href="https://nlc.hu/foto/20131121/a-vilag-legszebb-metroallomasai/" target="_blank">a világ legszebb metróállomásai után</a> összeállítottunk egy izgalmas fotósorozatot arról, hogyan épült ki a főváros mostani, nyüzsgő föld alatti élete. Mert nem csak mi kerülgetjük a 4-es metró építkezését, a metróépítés az ötvenes évektől a hetvenes évek elejéig része a városképnek, és kiváló háttere volt nagy történelmi fordulatoknak. A képeket a Fortepan csodálatos archívumából válogattuk.
Ez bizony a Deák tér az ötvenes években (a háttérben a Sütő utca torkolata). Fotók: Fortepan

Így építették 1952-ben a metróalagutat a Népstadionnál.

Íme, a Baross tér ’52-ben az építkezés ideje alatt.

„Munka versenyben vagyunk” – A metróépítéshez tartozó épületek a Vérmezőn.

Itt éppen talajkutató-fúrást végeznek a metróépítéshez.

A Lövőház utca és a körút sarka, ahol azóta felhúzták a Mammut bevásárlóközpontot – a kerítés mögött építkeznek.

A metróépítés felvonulási területe, háttérben pedig az egykori Margit körúti fogház épülete.

A Népstadion szoborparkjának szigorú szürkesége – jobbra hátul a metró kupolás épülete, amit később lebontottak.

Így nézett ki a Rákóczi út és a Múzeum körút sarka 1954-ben. Vajon befejezték a forradalomig?

Ez már a Kossuth téren a metróépítés területe az 56-os forradalom alatt. (Fotó: Fortepan / Nagy Gyula)

Ez az ismert kép is itt készült. (Fotó: Fortepan / Nagy Gyula)

A metróépítést ilyen falábakon álló bódék jelezték szerte a városban, ennek a tetejéről már leverték a vörös csillagot. (Fotó: Fortepan / Nagy Gyula)

A háttérben itt is látszik a lábas bódé.

Itt is feltűnik egy a háttérben, de ez már egy május elsejei felvonulás a Baross téren néhány évvel a forradalom után. (Fotó: Fortepan / Ongrádi Melinda)

Ez a kép már kicsit később, 1965-ben készült a Blahán. Legalább úgy fel volt túrva, mint most a Baross tér.

Palánkváros – a József körút és az Üllői sarka a Corvinnál a hetvenes években. (Fotó: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény)

Beléptető rendszer a Blahán 1971-ben. (Fotó: Fortepan / Lovas Gábor)

Ez a divat a Nagyvárad téri megállóban 1976-ban. Jobbra fent egy egyenruhás úgy pózol, mintha gépfegyver lenne a kezében, mellette egy álmodozó, sapkás lány. (Fotó: Fortepan / Lovas Gábor)

Emberi pillanat. (Fotó: Fortepan / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény)

A mozgólépcső a Keletinél – még reklámok nélkül. (Fotó: Fortepan / Somlai Tibor)

Két utas a Deáknál.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.