Az nlc. fórumon 20 éves fennállása óta közel 300 ezer témában indult csevegés, és több mint 1 millió hozzászólás született. A Facebook megjelenése és térhódítása miatt azonban azt tapasztaltuk, hogy a beszélgetések nagyrésze áttevődött a közösségi médiába, ezért úgy döntöttünk, a fórumot hibernáljuk, ezentúl csak olvasása lehetséges. Új hozzászólást és témát nem tudtok indítani, azonban a régi beszélgetéseket továbbra is megtaláljátok.

(N)agyonféltett gyerekek

Torolt_felhasznalo_377888
Torolt_felhasznalo_377888
Létrehozva: 2016. augusztus 23. 13:13

Lehet, hogy én vagyok túl lazamami, de azt veszem észre a környezetemben, hogy az ovis gyereket túlféltik a szülők.


Nektek nem tűnt fel, hogy ezek a gyerekek szinte életképtelenek a szüleik nélkül? Pedig ők már igencsak okos, értelmes korosztály.


De hogy ne mehessen a lakótelepen egy kört biciklivel egyedül? Vagy nem tudnak egy pulóvert felvenni? Vagy ne tudjon bemenni a fagyishoz kérni 1 gombóc fagyit? A legdurvább, hogy képtelenek a szüleik utasításai nélkül együtt játszani..bandába verődve. Ma már 'animátor' nélkül nem tud 3 ovis kitalálni szabadtéri/beltéri játékot? 


 


Milyenek lesznek ezek a gyerekek? Pedig maholnap iskolaérettek..

  1. 2016. december 3. 08:36155.

    Csak poenbol irtam;-)


    Amugy szeretik a sulit? Ha jol emlekszem, igen.


     

    előzmény:
    évi* (154)
    2016-12-02  20:05
  2. 2016. december 2. 20:05154.

    Hát azért nem bánom, hogy valaki megtanítja őket írni-olvasni-számolni, nekünk meg marad a hobbi. :-)

    előzmény:
    Caithleen (153)
    2016-12-02  17:36
  3. 2016. december 2. 17:36153.

    Akkor nem is muszaj a normal;-))


     

    előzmény:
    évi* (152)
    2016-12-02  12:12
  4. 2016. december 2. 12:12152.

    Nekem is pont az jutott eszembe, hogy mi magunk vagyunk az alternatív suli. :-)

    előzmény:
    Capuccino (150)
    2016-12-02  08:13
  5. 2016. december 2. 11:57151.

    Igen, ezekbol sokmindent meg lehet(ne) valositani otthon, a gyakorlat viszont sajnos nem ez, foleg ha a gyerek egesz nap iskolaban gyurodik, aztan meg le kell ulnie a nem tul motivalo hazikhoz. Hol marad ido a hetkoznapokban? Legalabbis ezt hallom nagyon sokfelol, hogy mennyire tulterheltek a gyerekek, es mar alsoban is:-(


    En egyebkent me'g tanari kepzettseggel se ereztem magam eleg kompetensnek mindazok nyujtasara, amit az iskola ugy en bloc tudott a sajatos kurrikulum, specialis targyak reven. Ezert is orultem tenyleg, hogy nemhogy ellopott ido, sokkal inkabb egy ajandek ido volt a suli. Szerintem nincs annal nagyobb orom, ha egy szulo jo helyen tudja a gyereket (legyen az barmilyen ovi/suli!), ill. ha a gyerek visszanezve azt mondja, ennel jobb oktatasi format nem is kaphattam volna (amit az en fiam tavaly mondott egy oszt.tarsanak az uj suliban).


    Es egyebkent mi is rengeteg mindent melle tettunk mindannak, amit ott kapott, apja term.tud-os vegzettsegu, en a nyelvekben, muveszetekben vagyok otthon, meg is kapta mindket oldalrol az input-ot, persze nem direkt, oktatos formaban, hanem termeszetes beszelgetesek, kozos tevekenysegek soran. Nehezen is tud most donteni tovabtanulas kapcsan, mert epp ugy erdeklik az id.nyelvek (3 van kepben:-), mint a tortenelem, filozofia, ugyanakkor vonzodik a biologiahoz, fizikahoz, kutatasokhoz is, szoval me'g fogalma sincsen hova, merre. Mondjuk, ez kisebb gond, mintha azert nem tudna donteni, mert semmi sem erdekli vagy gyengek az eredmenyei:-)

    előzmény:
    Capuccino (150)
    2016-12-02  08:13
  6. 2016. december 2. 08:13150.

    na mindezeket mi itthon csináljuk :) én ezért érzem lopott időnek a sulit sokszor. Mert vannak tanárok tanítók akik szó szerint kisrobotságot várnak el. ennyi. se többet se kevesebbet... És akkor jön a mi földbeszúrt bot kötél körző szemléletünk. meg a növényeket nézzük meg a kiránduláson, meg figyeljük meg a bogarakat...  de amúgy ez tanárfüggő. mert a kislányom pl gyakorlatibb szemléletű tanítókat kapott. ők jönnek mennek, nem kell ülni 45 prcig, kérdezhetnek, megfigyelhetnek...  szóval egy hagyományos suliban is lehet azért kreativan hozzáállni a dolgokhoz.

    előzmény:
    Caithleen (148)
    2016-12-01  18:28
  7. 2016. december 1. 18:33149.

    Bocsanat, hosszu lett!


    De talan tudtam erzekeltetni, hogy nem onmagaban a hazi a lenyeg, hanem az is fontos, ami megelozi (kurrikulum milyensege, tanorak massaga). A ketto egyutt adja azt a kombinaciot, amitol mashogy csapodik le a dolog, es amitol nem kenyszer sem a suliba jaras, sem az otthon vegzendo feladat.

    előzmény:
    évi* (147)
    2016-12-01  12:34
  8. 2016. december 1. 18:28148.

    Ezek valoban jo hazik lennenek:-) Legalabbis egy bizonyos korosztalyig..., ha jol emlekszem, a fiuk nalatok me'g 10 ev alatt vannak, ugye?


    Nos, erre irtam, hogy a gyerekem iskolajaban ebben az idoszakban egyaltalan nem volt me'g hazi feladat:-) Mert nem is kell, pont azert, hogy ilyen jo dolgokra, amiket irsz, legyen eleg idejuk! A rendszeres hazik naluk hatodik osztalytol, 12 eves kor fele indultak be, ekkor sem napi szinten.


    Es a nagyobbak, ahogyan nyilik az ertelmuk, intellektualis iranyba is elkezdik keresni a kihivasokat. De foleg akkor ha es azert, mert nem rontottak el idejekoran a rajuk vert "kotelezo" dolgokkal. A hazijaik projekt jelleguek, amiken tobb napon (sot heten) at dolgoznak, igy aztan nem egyenhazik. Es az is hozzatartozik, hogy maga a fotanitas, amihez a hazi keszul, altalaban erdekfeszito es motivalo. Pl lokalis foldrajznal iskolaidoben 4 napot gyalogturaztak a kozeli tajvedelmi korzetben, itt vizsgaltak asvanyokat, novenyzetet, allatvilagot menetkozben, vegigkovettek, hogyan lesz a kis erbol patak, majd folyo, amely a tengerbe omlik. Az utolso 8-10 merfoldes szakaszt 10-10 fos kenukban tettek meg a torkolatig. Ezeket az elmenyeket egyutt megbeszeltek, feldolgoztak utana a suliban (elovilag, foci, meteorologia, egyeb szpontbol) , majd ki-ki otthon papirra vetette, voltak szempontok, de nem kotelezo jelleggel, es ki-ki sajat inklinacioi szerint alkotta meg a munkat, volt, aki festett, volt aki verset irt, volt, aki plaszticinbol gyartott terepasztalt illusztraciokent, stb.


    Vagy Europa foldrajznal mindenki valasztott egy orszagot, es azt 1-2 heten at kutatta, gyujtott anyagot hozza, nemcsak szigoruan foldrajzbol, de az illeto orszag zenejebol v muveszetebol, a nyelvebol, ilyenkor motivaltak oket, hogy probaljanak keresni onnan valo embert, es azt mentorkent "hasznalni", gyujteni onnan valo targyakat, vagy fotokat. Ebbol megirtak (rajzoltak/illusztraltak) otthon egy onallo munkat vegul, amelyet egyenkent eloadtak az osztaly elott mintegy referatum formajaban. Sokan hoztak az illeto orszagra jellemzo etelreceptbol keszitett finomsagot is! Az en fiam persze Mo-ot valasztotta, sok egyeb mellett pl. vitt egy nepdalt, kottat-szoveget kiosztotta a gyerekeknek, es a tangoharmonikajan eljatszva tanitotta nekik:-) Ill. felkert egy magyar vendegovonot, aki ott volt epp a suliban,hogy egyutt mutassak be, milyen egy autentikus magyar parbeszed, stb stb... Nagyon komolyan dolgoztak rajta a gyerekek, hihetetlen munkak szulettek. Pedig ugye itt osztalyzas, ilyesmi nem is volt.


    De mondhatnam a geometriat is, amikor az oran tanultakat terben kellett modellezni otthon, ciposdoboz, zsinorok segitsegevel, nagyon izgalmas feladat volt, az en kolkomnek legalabbis:-) No de magat a tanorat is tobbszor a szabadban tartottak, pl a tengerparton, ahol a homokba leszurt bot, kotel voltaz oriaskorzo, es tenyleg terben helyzetek el dolgokat, tanulnivalokat, nemcsak papiron, stb...


    A nyolcadikos projekt egyebkent ezt a folyamatot koronazza meg, onalloan valasztjak, egesz ev soran dolgozhatnak rajta, onalloan vagy mentorral, es majusban van a bemutato. Erre hivatalos minden szulo, sot az egesz iskola. Kiallitjak a munkajukat, es eloadast tartanak rola, dia vagy filmbemutatoval, stb. Aki kivulrol jon, nem ismeri ezt a modszert, nem is tudja altalaban hovatenni, hogy ezek 14 eves gyerekek, amiket alkottak, ahogyan eloadjak magukat, nagyon utos tud lenni. Pedig belulrol nezve csak egy egyertelmu beerese az eveken at fokozatosan felepitett folyamatnak.


    Ezekre irtam, hogy onallosagot es kreativitast igenyelnek, nem unalmasak, mecahnisztikusak, hanem megmozgatjak a fantaziajukat, es tenyleg bele tudjak tenni onmagukat is. Ezert nem nyug altalaban.

    előzmény:
    évi* (147)
    2016-12-01  12:34
  9. 2016. december 1. 12:34147.

    Kíváncsivá tettél! :-) Mondj példát a nem-normál házira!


    Ha az én családomat nézem, akkor olyan házit tudnék elképzelni, amit élvezettel végeznek, hogy például: 


    "Menj ki az erdőbe és keress meg 3 db geoládát!"


    "Menj ki a rollerpályára, és gyakorold az ugrásokat, míg fejre nem állsz!"


    "Játssz le pár parti társasjátékot!"


    "Ugrándozz és hangoskodj ész nélkül a tesóiddal a trambulinban!"


    ...vagy valami ilyet...

    előzmény:
    Caithleen (143)
    2016-11-30  18:32
  10. 2016. december 1. 09:25146.

    ebben tökéletesen egyetértek, egy jó suli, ahol a helyén van az adott diák hatalmas pluszt tud adni.

    előzmény:
    Caithleen (145)
    2016-12-01  08:52
  11. 2016. december 1. 08:52145.
    En abbol indultam ki, amilyen nihilt gyakran latok a fiamek korosztalyaban ezen a te'ren. Az a ritkabb, aki szivesen es kedvvel tanul, meg akar onmaga allit maga ele' uj kihivasokat... Meg abbol is ugy erzem, hozott valami plusszot, amilyen visszajelzeseket kapok rola a mostani iskolajabol, ismerosoktol, stb.
    Nem gondolom, hogy csak alternativ iskolaval a hatterben lehet ilyet elerni, felre ne erts, de abban, amilyen o most, ahova o eljutott, nagyban benne van. Az csak egy extra bonusz, hogy nem kellett az altalad is emlitett paradoxonnal tul koran szembeneznie...

     

    előzmény:
    Capuccino (144)
    2016-11-30  21:39
  12. 2016. november 30. 21:39144.

    Azért ha otthon rendben a dolog, nem veszíti el az ember a motivációját, meg a tanulást, önképzést... Egyszerűen csak annyit épít be, hogy ezeket a suliban nem lehet ;)  Legalábbis szerintem többekkel így van/volt.  Nyitott attól még nyitott marad.

    előzmény:
    Caithleen (143)
    2016-11-30  18:32
  13. 2016. november 30. 18:32143.

    Ezt siman elhiszem "normal iskola" es "normal hazi" vonatkozasaban:-)


    De esetleg az is lehet, hogy meglepetest okoztal volna magadnak, ha van lehetoseged kiprobalni ezt a masfajta hozzaallast, masfajta megkozelitest;-) Vagy ki tudja, persze.


    A ferjem (aki vilageleteben unatkozott az iskolaiban, nem is szeretett jarni, ennek ellenere a summa cum laude egyetemi diplomaig vegig kituno volt) szokta volt mondani a fiam alt. iskolas eveit vegigkiserve, "ha en ilyen suliba jarhattam volna"... Tenyleg hihetetlen jo dolgokat csinaltak, es nagyon jol volt felepitve az alt. iskolas kurrikulum. Ez, mondjuk, nem akadalyozta meg oket abban, hogy a szabadidejuket is elvezzek, amibol joval tobb jutott, mint a normal sulisoknak, mert tenyleg nem terheltek oket foloslegesen hazikkal.


    En ennek tudom be, hogy a fiam gondolkodasa ennyire nyitott maradt, es hogy olyan konnyeden tanul uj dolgokat, ill. marhara motivalt onfejlesztes szempontjabol. Egyszeruen nem vesztette el ezeket az alapvetoen mindenkiben meglevo dolgokat az iskolai elet monotonitasaban, mert hogy nem volt az:-))


     

    előzmény:
    évi* (140)
    2016-11-29  14:56
  14. 2016. november 30. 18:23142.

    Igazabol nem arrol volt szo, hogy nekem nem tetszett a poroszos rendszer, a gyereket tudtam nehezen elkepzelni benne, belole kiindulva. Ezert kerestem alternativakat (szo szerint, he-he), es igy jutottunk a mindannyionk szamara kedvezo valtozatig. Oszinten szolva, akkor az elejen me'g nem is tudtam, mennyi mindenben valaszol a gyerek es a mi igenyeinkre is, ez menet kozben derult ki szamomra.


     

    előzmény:
    trebaci (138)
    2016-11-29  13:47
  15. 2016. november 30. 17:57141.

    És még mennyien vagyunk evvel így

    előzmény:
    évi* (140)
    2016-11-29  14:56
  16. 2016. november 29. 14:56140.

    Hát nálam aztán várhatták volna idők végeztéig, amikor majd igénylem a házi feladatot. Majd sohanapjánkiskedden biztos eljött volna a pillanat. :-) Mindig is volt jobb dolgom, mint az iskola.

    előzmény:
    Caithleen (135)
    2016-11-25  14:22
  17. 2016. november 29. 14:51139.

    "Tegnap pont szó esett a környékbeli iskolakrol és gyakorló anyuka jelentette ki: a katolikus iskola nem jött be se neki, se a gyerkocnek. Már amelyik elérhető táv.ban van. Maradt az állami, de ott nincs panasza egyikojuknek se."


     


    Ez még talán személyfüggő is lehet, nem csak katolikus/állami. De jól tették, ha váltottak és az új bevált.

    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_286997 (137)
    2016-11-26  07:49
  18. 2016. november 29. 13:47138.

    Nem baj, ha nem tetszik a "poroszos" rendszer. A baj ott van, ha nem tetszene, oda járatnád és itt írnád, hogy mennyire rossz.


    Neked nem tetszett, más típusúba járt a fiad és az tetszett, bevált. Ez így jó.


     


    (Nekem személyesen nem jönnek be az alternatív pedagógiák, de szerencsére nincs is dolgom velük, így minden OK.)


     


    Amúgy szerintem MINDEN iskolában a tanár és a diák feladata a munka menete. A házit, meg a többit nem a szülőnek a szórakoztatására kell kitalálni, hiszen ő jár dolgozni, nem ő jár a suliba, hanem a gyerek. Csak sok pedagógus tévedésben van (sajnos más tekintetben is).

    előzmény:
    Caithleen (135)
    2016-11-25  14:22
  19. Torolt_felhasznalo_286997
    Torolt_felhasznalo_286997
    2016. november 26. 07:49137.

    Persze, sokaknak bevalik, ahogy a magantanulas is. Vekerdy is az altersulik híve.


    Tegnap pont szó esett a környékbeli iskolakrol és gyakorló anyuka jelentette ki: a katolikus iskola nem jött be se neki, se a gyerkocnek. Már amelyik elérhető táv.ban van. Maradt az állami, de ott nincs panasza egyikojuknek se.


    Nyilván ha komoly gondokat okoz a családban egy bizonyos közeg, ha megoldható, sztem is érdemes váltani. De ha a váltás folyamatos, mert itt se jo, ott se jo, amott se jo, akkor már nem biztos h az intézményekben van a hiba, lehet h akkor már tényleg alkalmazkodni kene vagy teljesen kiszállni a rendszerből...


    Ennyi volt csak a bologatasom mögött, semmi több.

    előzmény:
    Caithleen (135)
    2016-11-25  14:22
  20. 2016. november 25. 14:23136.

    ...azokban...


    Kicsit sok lett:-)

    előzmény:
    Caithleen (135)
    2016-11-25  14:22
  21. 2016. november 25. 14:22135.

    Egyebkent azokban azokban is van rendszer:-)


    Az altalunk valasztottban pl az volt, hogy nem terhelik idejekoran mechanisztikus hazikkal a gyerekeket, csak amikor mar ok maguk is igenylik, es szivesen csinaljak. Nem mellekesen ezek onallo gondolkodast es alkotast felteteleznek, nem "drill" jelleguek.


    Pont azert, mert csak felsoben kerul bevezetesre a hazi intezmenye, igazabol tenyleg a gyerek es tanar kozott intezodik az is, mi tortenjek, ha megsem tudta megcsinalni valaki. Nem vonjak ebbe bele a szulot, eleg jol mukodik a kolcsonos bizalom.

    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_286997 (134)
    2016-11-25  13:27
  22. Torolt_felhasznalo_286997
    Torolt_felhasznalo_286997
    2016. november 25. 13:27134.

    "Ha pedig ez nem tetszik, akkor viheted magániskolába vagy valami csodás alternatív pedagógiai programmal rendelkező intézménybe."


    előzmény:
    trebaci (128)
    2016-11-24  09:24
  23. 2016. november 25. 08:57133.

    előzmény:
    évi* (132)
    2016-11-24  14:12
  24. 2016. november 24. 14:12132.

    Nem AKARJUK, csak nincs pofánk kifogásokat keresni. Ezzel az erővel sosincs megfelelő időpont a házira, mindig akad jobb dolgunk is. :-)

    előzmény:
    trebaci (131)
    2016-11-24  13:33

Címlap

top