Az nlc. fórumon 20 éves fennállása óta közel 300 ezer témában indult csevegés, és több mint 1 millió hozzászólás született. A Facebook megjelenése és térhódítása miatt azonban azt tapasztaltuk, hogy a beszélgetések nagyrésze áttevődött a közösségi médiába, ezért úgy döntöttünk, a fórumot hibernáljuk, ezentúl csak olvasása lehetséges. Új hozzászólást és témát nem tudtok indítani, azonban a régi beszélgetéseket továbbra is megtaláljátok.
Waldorfos diák?
Olyan tanárok, szülők véleményét szeretném kérni, akiknek a tanítványa, gyermeke Waldorf óvodába járt, hogy megállják-e a helyüket az általános iskolában, illetve akik Waldorf általánosba jártak, azoknak hogy sikerült a normál középiskola, be tudtak-e illeszkedni, jó lett-e a tanulmányi eredményük, továbbtanultak-e?
Köszönöm a válaszokat előre is!
Sajnos nem tudok végig gép közelében maradni, de azért igyekszem! :-)
Megertettem am, amit irtal;-)
Pont ezert jeleztem, hogy en nem tartom elonynek, meg pillanatnyilag sem. De ez a szubjektiv velemenyem, ettol masnak lehet mas!
Landrover irta, hogy teljesen megvaltoztatta a gyermeket. Nos, en nem ennyire drasztikusan fejeznem ki a mi elmenyunket. Alapvetoen (szerencsere) nem valtozott meg a gyerekunk. Pont azert valasztottuk ezt az utat, mert ugy ereztuk, igy van esely arra, hogy az intellektualisan nagyon is elore szaladt, tul gyors gyerekunk megis egy teljesebb gyermekkort eljen meg. Sokan a mi helyunkben, szituacionkban egy "versenyistallo" iskola mellett dontottek volna (erre biztatott minket a kornyezetunk). En hiszem, hogy nagyon rosszat tettunk volna a gyereknek vele.
Landrover elmenyeire/tapasztalataira en is kivancsi lennek:-)
Akkor valoszinuleg arrol meg nem hallottal, hogy az iskolai feladatokat "levinni" ovodai keretbe, ovis eletkorra tobbet art, mint hasznal. Nemhogy nem fejleszt, vagy keszit fel, de akar tanulasi blokkokat epithet ki egy eletkornak nem megfelelo, gyerekekre felulrol raeroltetett (ilyen tipusu) tevekenyseg.
Az alternativ (vagy csak "normalis") ovibol jovo, eletkora szerint foglalkoztatott gyerek pillanatnyilag sincsen hatranyban egy feladatlapokkal trenirozottal szemben, ha eleteben nem latott meg olyat addig. Nemhogy hosszu tavon.
Arrol ne is beszeljunk, milyenfajta tudas/kreativitas/igazi teljesitmeny nyerheto feladatlapok megoldatgatasa reven szegeny ovodaskoruaknal.
Ezt nagyon kar volt irni..., csak tovabbrontja a kepet... Nem neveztek jotekony gyarosnak.
Es a munkas meg idiota nem egy kategoria, hidd el. Attol, hogy valaki munkas, nem annyira hulye, hogy ne tudja megkulonboztetni a munkaadojat masoktol.
Termeszetesen nem karos a tobbfajta nezopont, de a fel/hamis informacio olyan kontosbe oltoztetve, mintha nem az lenne, mar lehet karos!
Szia.
Nekem két kislányom járt waldorf oviba, egyik iskolába is, a másik (nevelt) lányom állami iskolába. Egyikük sincs elmaradva a társaitól semmiben, legfeljebb több önálló gondolatuk van, amit a waldorfban örömmel fogadnak, a másik iskolában kevésbé.
A nagyobb lányom most 8. osztályos, olyan teherbírása és akarata van, hogy néha az álam is leesik. Nem tudom, hogy középiskolában hogyan teljesítene, de azt igen, hogy bármire képes. Az egyetemet simán venné ilyen hozzáállással. (A családban mindenki diplomás, tudom, hogy miről beszélek.)
Erősen túllihegett dolognak tartom ezt a nagy megfelelési kényszert, amivel folyamatosan stresszelik a szülőket.
A csudába!!!
Még mindig elfelejtettem valamit! Rudolf Steinert azért nevezték "jótékony gyáros"-nak annak idején, mert Emil Molt, akinek a kérésére/támogatásával az iskolát alapította, gyáros volt, és gondolom, a munkásoknak nem volt egyértelmü, hogy ö matemetikus-filozófus-író stb, hanem egy kalap alá vették Molttal. Egyébként R.F. sokat foglalkozott szociális kérdésekkel, írásai is jelentek meg a témában, de most kapok észbe, hogy ez a topikindítót nem érdekli, úgyhogy abbahagyom.:)
Bocs, sok voltam...
Ajjaj!
Az biztos, hogy olyan sokat nem tudok róla (ezt írtam is), de demagóg?
Az ellentmondás félreértésböl adódik: azt írtam(de legalábbis akartam), hogy eredetileg felzárkóztató céllal indult gyári munkások gyerekeinek, de ma már ehelyett a müvész, értelmiségi családok gyerekei a fö közönség, akik éppenhogy nem szorulnak rá. Ezért hoztam a vitaminos példát. Az "alap" itt pedig az eredeti célkitüzést, megközelítést, és filozófiát jelent, ami-ugye- a jól (söt gyakran az átlagnál jobban) szocializált gyerekeknél nem szükséges, legalábbis nem hiánypótló. Sarkítva olyasmire akartam utalni, hogy aki már eleve fejlett, azt nem kell szintre hozni, hanem tovább kell fejleszteni. Na, de ez már agyonmagyarázás, nem baj, ha nem értünk egyet.
Ami pedig az utolsó megjegyzésedet illeti: mit gondolsz, én honnan tudtam (még ennyit is)?;)
Jáj :)))
Hát miattam sokat csuklott szegényem az tuti :)
Viszont a könyv még itt van a polcon :)
A Stöckertné féle Játékpszichológia viszont már messze messze a pinében van dobozban. :D
Így múlik el a világ dicsősége :)
Csak nem a jó öreg Pukánszky féle Neveléstörténet? :D
Nálunk 3 mondtaban elintézték az "alternatív pedagógiai módszereket". Igaz szabadon választhatóként fel lehetett venni. :)
Hat akkor no comment...
Huha!
Annyi demagogiat es ellentmondast tartalmaz a hsz-od, hogy nem tudom megallni a kommentart;-)
Eloszor is: Rudolf Steiner, mint jotekony gyaros??? Ezt milyen forrasbol vetted? Soha nem volt gyaros, meg ha esetleg jotekony igen. Filozofus es tanar volt elsosorban (valoban egy gyaros keresere hozta letre az iskolat, felzarkoztatasrol viszont nemigen volt szo:-)) Aki ismeri az antropozofiat, Steiner munkassagat, netan oneletrajzat, ezt tudja.
"ahol az ismeretszerzés helyett/mellett szocializáció hiányosságainak pótlása, készségfejlesztés, felzárkóztatás volt a fö cél".
Ezt irod egyik mondatodban, a masikban pedig ezt:
Az eredetileg megcélzott hátrányos helyzetü réteg helyett az értelmiségiek, müvészek, nyitott, gazdag kultúrájú, gyermekközpontú családok gyerekei lettek a Waldorf fö közönsége.
es hogy
de az alap ugyanaz, és erröl ma sokan elfeledkeznek vagy nem is tudnak
Ebbol nekem az jon le, hogy az altalad emlitett uj reteg (ahol allitolag nyitott es gazdag kultura, mi tobb gyermekkozpontu hozzaallas van) gyermekei azert ugyanugy felzarkoztatasra, szocialis fejlesztesre szorulnak. Hm... Nincs itt szamodra ellentmondas?
Ijesztoen emlekeztet ez a megkozelites jo oreg Nevelestortenet c. tantargyam kivonatolt jegyzetere, amelybol sem a steineri spiritualis nevelesrol, sem magarol a pedagogiarol nem sikerult semmi relevansat megtudnom...
Talán az elsősök központi mérésére gondolt.
Én rosszul voltam, mikor meghallottam, hogy központi felmérőt kellett az elsősöknek írni (fura keveréke volt a Bender, Frostig teszteknek, megspékelve memória (főleg munkamemória)feladatokkal). Aztán ezt kiértékelték, majd megnézték, hogy melyik gyerek melyik oviból érkezett - majd pontozták az adott ovi iskolára való felkészítésének eredményességét.
Ennyit a játékos nevelésről. :( Meg a klassz óvodai programokról...és a kötetlen foglalkozásról....
Nálunk a szülők kiscsoportban elkérik az óvónőtől a mondókák listáját, nehogy LEMARADJON a gyerek. 3-4 évesen.
Szia!
Remélem, nem tartasz tolakodónak, hogy én is hozzászólok, holott nem vagyok még anyuka és kevés tapasztalatom van a Waldorffal.
Egy dologra viszont felhívnám a figyelmedet: Rudolf Steiner, a "jótékony gyáros" a az elsö Waldorf-iskolát a XX. sz. elején a gyári munkások gyermekeinek alapította, azzal a céllal, hogy mérsékeljék a sajátos társadalmi környezetböl adódó szocializációs hátrányokat. Akkoriban a munkások nagyon sokat dolgoztak nagyon kevés pénzért, szegénység, betegség, borzalmas lakásviszonyok, kilátástalanság sújtotta öket. A mindenkit elérö ellátórendszerek és kommunikációs hálózat hiánya miatt azok a gyerekek, akik a családban nem (kielégítöen) jutottak hozzá az ingergazdag, fejlesztö miliöhöz, ismeretekhez, szokásokhoz, készségekhez, képességekhez, ezt nagyon nehezen tudták pótolni, s még ha jó képességekkel bírtak is, és el is jutottak az iskolába, hatalmas hátrányban voltak a polgári, kisnemesi, nemesi családok gyerekeihez képest. Ezt felismerve hozták létre ezeket a speciális fejlesztö iskolákat, ahol az ismeretszerzés helyett/mellett szocializáció hiányosságainak pótlása, készségfejlesztés, felzárkóztatás volt a fö cél.
Természetesen az iskolák sokat változtak az eltelt idö és a felgyült tapasztalatok nyomán, alakultak a mindenkori igényekhez is, de az alap ugyanaz, és erröl ma sokan elfeledkeznek vagy nem is tudnak. Az eredetileg megcélzott hátrányos helyzetü réteg helyett az értelmiségiek, müvészek, nyitott, gazdag kultúrájú, gyermekközpontú családok gyerekei lettek a Waldorf fö közönsége. Persze az ottani holisztikus antropozófiai szemlélet mindenkinek jót tesz, de ahol nincs speciális feladata, ott nem fog olyan látványos hatást elérni. Pl. ha valakinek súlyos C-vitamin-hiánya van, skorbutos, hullik a haja, a foga, vérzik mindene stb, annál a C-vit. kúra csodát tesz, míg aki átlagosan táplált, annak szimplán jót tehet, de a hatás nem feltünö, söt, egészségesebb lesz, ha nem csak a C-vit.-ra koncentrál, hanem egyformán ügyel minden más szükséges anyag bevitelére.
Lehetnek természetesen olyan gyerekek, akiknek sajátos szükségleteik miatt a Waldorf a legjobb megoldás, mint egyik rokonom, akinél, bár intelligens és tehetséges, egy gyermekkori betegség hatásai miatt a hagyományos oktatás nem lehetett valódi alternatíva.
Nem akarlak sem lebeszélni, sem meggyözni semmiröl, csak hoztam még egy szempontot.
Ne haragudj, meg pedagoguskent se nagyon ertem a kerdest.
Mi gond lehet egy ovibol iskolaba kerulessel?
A gyerek egy Waldorf oviban olyan termeszetes tevekenysegeknek/elfoglaltsagoknak van kiteve, amelyek eletkoranak tokeletesen megfelelok, az ovonok egyszerre figyelnek a kez, a sziv es a fej fejlesztesere anelkul, hogy a szulo/gyerek barmikor ezt eroltetettnek, tul tudatosnak erezne. A szabadjatek dominal, amely ebben az eletkorban a legfejlesztobb elfoglaltsag a gyerekek szamara. Ezt hivom en valodi iskolara valo felkeszitesnek, nem a feladatlapozast vagy sulis tantargyak oviba erolteteset.
Milyen hatranyokra gondolsz, megkerdezhetem?
Ezt nemigazan ertem, ha nem kerultetek vegul is W-ba, honnan tudod, milyen lett volna?
Nekem otthon tobb ismerosom tanit W-ban, pl. az egyik volt egyetemi csoporttarsam, akinek amugy 4 diplomaja van. Negy gyermekebol harmat W-ba jarat (az obudaiba), en nem hallottam, hogy gond lenne barmilyen teren is.
Egyebkent mi is otthon kezdtuk a W-ot, de akkor meg nagyon pici volt a fiam.
A kispesti W. igazgatonojenek a lanya 18 eves koraig W-os volt, nem csinalt plusz egy evet a W. erettsegi utan, hanem siman letette az allami erettsegit is, aztan elsore felvettek az orvosira.
Az angol rendszer annyibol atjarhatobb amugy, hogy itt a normal iskolak sem nyomatnak annyi lexikalis tudast, hogy a kulonbseg latvanyos legyen ezen a teren. Otthon sajnos a kulonbozeti vizsgak erre epulnek, hogy a gyerek magolja be a rengeteg felesleges lexikai anyagot, aminek a 80-90%-a ugyis rovid uton ki fog esni...
Szia,
az unokahugom 5 évesen járt Waldorf oviba, mikor már tanköteles lett, és sima általános iskolába ment tovább.
Az ovit szerette, csak a csúzdát hiányolta, a suliban meg jeles tanuló. Szeretne 8 osztályos gimibe bekerülni- drukkolok neki,
Köszönöm!
Amúgy elsősorban olyan történetek érdekelnének, ahol a kicsiWaldorf oviba járt és normál általános iskolába.
Szóval a két rendszer közötti átjárhatóság érdekel. Mert ugye mi van akkor, ha meggondoljuk magunkat és a picinek mégsem jó a Waldorf? Szóval akkor ne legyen hátránya a normál ovisokkal szemben.
Mindenkinek köszönöm a hsz-eket!
Sajnos azt kell írnom, hogy a magyar és a külföldi waldorfos tapasztalatok nem összemérhetőek. Mi 2 évvel ezelőtt futottuk meg ezeket a köröket, akkor álltunk iskolaválasztás előtt, de végül nem a w. lett.
Szia!
A barátnőd lánya Waldorfos oviba is járt, vagy csak iskolába? Milyen sulikról volt szó, hogy különbözeti vizsgát kellett tennie? Hogy sikerült neki amúgy (mert hogy valahol ez a lényeg)? Felvették?
Köszi szépen a választ!
Köszönöm a választ, megnéztem a Waldorfos linket, hasznos volt.
Igazából elsősorban engem most az óvoda érdekel, de ez is segít a döntésben. Még átolvasom a belinkelt fórumos hozzászólásokat is.
Még egyszer köszi!
Szia!
Pont a napokban mesélte egy kolléganőm, hogy a barátnője lánya waldorfos ált.iskolába járt, és több helyre próbáltak utána jelentkezni, a lényeg az volt, hogy nem kompatibilis az iskola oktatása a sima iskolákéhoz, ezért különbözeti vizsgát kell tennie.
Ha érdekel, majd utánakérdezek, hogy mely iskolákról volt szó....
ÜDv: Serc
Szia!
Milyen erdekes, par perce irtam egy zart topikban pont errol a temarol, idemasolom neked a vonatkozo reszeket. Az en kisfiam meg csak harmadikos, de tobb szulotarsamnak nagyobb gyerekei is vannak, az o tapasztalataik elegge mervadoak.
En is rakerdeztem egy anyukatol, akinek egyik gyereke a fiam osztalytarsa, a masik pedig tavalyelott volt nyolcadikos, hogy " nem volt gond, megkaptak az alapokat???" Mert a lanyka a T-i high school-ban folytatta. Ez az anyuka amugy pszichologus, a ferje hires oceonografus, es o egyertelmuen azt felelte: They got much more here than the basics... Az o nagylanyanak semmilyen atallasi problemaja nem volt. Masik anyukaval is gyakran beszelgetunk, neki meg a T. Boy's Grammar-ben folytatta a fia, ahova meg felvetelizni is kellett matekbol/angolbol/nemetbol. Siman felvettek a sracot.
Ez persze nem magyarorszagi "korkep". De esetleg erdekes lehet belenezned a W-osok erettsegijet vizsgalo tanulmanyba otthoni viszonylatokrol:
http://www.waldorfsuli.hu/turkossy
Illetve az alabbi topik is sok infot tartalmaz pro es kontra a temaban:
http://www.nlcafe.hu/forum/?fid=441&topicid=225089