Az nlc. fórumon 20 éves fennállása óta közel 300 ezer témában indult csevegés, és több mint 1 millió hozzászólás született. A Facebook megjelenése és térhódítása miatt azonban azt tapasztaltuk, hogy a beszélgetések nagyrésze áttevődött a közösségi médiába, ezért úgy döntöttünk, a fórumot hibernáljuk, ezentúl csak olvasása lehetséges. Új hozzászólást és témát nem tudtok indítani, azonban a régi beszélgetéseket továbbra is megtaláljátok.
Waldorf help
2009-08-21 16:441.
Létrehozva: 2009. augusztus 21. 16:44
Sziasztok...jövő szeptembertől megyünk iskolába és szeretnék valami igazán jó iskolát választani a kisfiamnak.Olvastam Vekerdy Tamástól a Gyerekek, óvodák, iskolák című könyvét és az ott olvasottak rendkívül közel állnak ahhoz az elképzeléshez amit megszeretnék valósítani a kisfiamnak...Időben szeretnénk iskolát választani, jó előre feldezni, hogy legyen bőven időnk választani. Lakhelyileg a 11kerületben lakunk, így a kamaraerdei suli jött szóba...Sok infót várnék, de (sajnos) ez mérvadó: MENNYIBE KERÜL ITT TANÍTTATNI A KISFIAMAT????)
Mindenre van példa és ellenpélda is.
Az én fiam waldorfba járt és nyolcadikban megírta az írásbeli felvételit 72 pontra. Egy osztálytársnője 68-at írt. Fel is vették őket színvonalas bp.-i középiskolákba. (Ezek jó eredmények - még egy nem waldorfostól is.) Voltak persze az ő osztályukban is kevésbé okosak, azok mentek szakiskolába.
Nem azon múlik, hogy waldorf vagy nem waldorf. Nézd meg az érettségi eredményeket is, amit állami vizsgabizottság előtt tesznek le.
Szia!
Elso bekezdesedre: akkor nagyon jo helyen lesz a kisfiad. Nekem nagyon szimpatikus az itteni hozzaallas, hogy mindenki a sajat tempojaban haladhat, a tul korai kenyszeritessel nem epitenek tanulasi blokkokat, stb. stb. A mar emlitett Cambridge-ben vegzett kozmologus srac apukaja meselte (o a fiam lanttanara), hogy kb masfel evig semmifele hajlandosagot nem mutatott a kisfia az olvasasra, de ezert semmilyen megbelyegzesben (LEosztalyzasban) nem volt resze, aztan masodik kozepen karacsony korul felvett egy konyvet, es elkezdett olvasni.
R. Steiner pont ezekre alapozva mondja, hogy az alsotagozatos alapkeszsegek megfelelo kornyezetben, megfelelo stimulalasra, motivalasra (de nem kenyszer-gyakoroltatasra!)korabban-kesobben minden kisgyermekben manifesztalodnak, es a hangsulyt az akademikus teruleteken ebben a korban (lasd 7 es 10 eves kor kozott) arra fekteti, hogy ezido alatt biztos iras-olvasas-szamolasi keszsegek alakuljanak ki, megfelelo alapot myujtva a kesobbi elmelyultebb, tobb "fejmunkat" igenylo tevekenysegeknek. De nem terheli semmifele totalisan folosleges informacio-halmazzal a gyerekek fejet. Ad viszont sok olyan plusszot, melyet keves mas iskolaban kapnak meg, mi pont ezekert szerettuk volna gyerekunket W-ba iratni mar oviskent. O ugyanis intellektualisan tul elorehaladott, tul gyors volt, magatol produkalt 4-5 eves korra olyamiket, ami messze iskolas teljesitmeny (iras, tortekben gondolkodas, stb). Megsem jutott eszunkbe "versenyistalloba" iratni, ahogyan sokan javasolgattak, hanem pont ki szerettuk volna egyensulyozni ezt a nagymerteku "fejben elest".
Az (altalam ismert) iskolakra nem is a "baratsagos" szo illene legjobban; massagukat az abszolut gyermekkozpontusaggal es az eletkorokkal total korrelalo tevekenyseg-orientaltsaggal jellemeznem leginkabb. A masik nagyon fontos aspektus a spiritualis neveles, amely normal pedagogiai vonulatokban szinte teljesen hianyzik. Es a harmadik, altalam orommel udvozolt jellemzo a joertelemben vett kozossegi neveles, melyre szinten egyre kevesebb pelda talalhato ma mar.
Utolso gondolatodhoz: igen, pontosan ezt nem szerettem volna en sem, hogy a gyermekem intezmenyes nevelesenek megkezdesevel szamomra lezaruljon az o kis eletenek egy nagyon fontos resze. Ebben az iskolaban, ebben a kozossegben errol szo sincs. Nem lezarult, hanem megnyilott egy kapu szamomra is, hiszen aktivan reszt veszek (nemcsak a takaritas reven:-)) a mindennapjaikban, mert az iskola eredmenyesen vonja be az egesz csaladot az intezmeny eletebe. Lehet, hogy sokan ezt tehernek latjak, plusz kotelezettsegnek. Nekem ajandek.
Köszönöm a mindenféle témát érintő válaszod.
Azt a felfogást osztom, hogy nem 7 évesen kell topmanager képzőbe iratnom a fiam...hogy nem kell írni-olvasni tudnia mikor szeptemberben átlépi az iskola kaput...ezt ott tanulja majd meg...majd amikor iskolás lesz...azt akarom, hogy hogy jtszva szeresse meg a tanulást, legyen gyerek amíg ezt megteheti....élvezze-szeresse az életet....
Egyszerűen barátságos iskolára vágyom....igen feszengős a kisfiam...nagyon kapcsolatorientált és figyelelmigényes...azt akarom megkaphassa ezeket az iskolájában, úgy legalább mint itthon...
Az összeg (szerintem) nem vészes...a közmunka? :-) Szerintem teljesen rendben van, hogy nem cdsak az iskolakapuig isemrem a sulit ahol kirakom a gyereket, hogy a szülőknek is van alkalma összebarátkozni, és tenni együtt a közös iskolánkért....ha azt kaom amire vágyom, megéri.....nekem meg....
hm... izgalmas lehet...
Lassan én is megyek aludni... holnap még benézek estefelé. Jó éjt mindenkinek!
Hű, nagyon köszönöm! Most csak átfutottam, majd holnap részletesen tanulmányozok mindent. A későbbi találataimat majd megosztom akkor én is veletek.
Szia!
Barátnőm lánya waldorfba járt 7.-ig és nagyon megbánta. Kb 40 000ft volt havonta. 7. év végén elvitte a lányt egy szintfelmérőre ahol megálapították, hogy az állami 5.-es szintet sem üti meg a tudása. A továbbtanulásnál sehol nem kell a waldorfos csak a waldorfban. A waldorf érettségit a főiskolán nem fogadják el.
Átíratta a lányt álamiba de ott 6.-tól kellett újra kezdenie az évet és magántanárt is fogadott mellé.
Szóval jól kicseszett a gyerekkel mert vesztett két évet és ezért még havonta fizetett is egy rakás pénzt.
Amúgy a gyerek nekem is sokszor mesélte, hogy ők nem tanulnak csak beszélgetnek órákon. Kinek mi történt a családjában, ki mit csinált hétvégén stb. stb.
Neked is;-))
Epp tegnap ertunk vissza az europai turankrol, egy ideig nem akarok autoba ulni... Remelem, jol vagytok!
Örülök, hogy örülsz. Mostmár nem nagyon leszek itt, lassan indul az őszi szemeszter...
Jó éjt, aludj jól!
Engem erdekel. En ilyesmiket talaltam es tettem kozze a multkoriban:
Ugyanakkor ha emlekszel, en is emlitettem (pont ezert tobbek kozott) az en ismeroseimet, kozmologus-matematikus, szuleszno, karmesterjelolt, a fiam osztalytarsanak nagybatyja orvos, sok-sok tanar, de itt van egy ameriakai tanulmany is a temaban, vonatkozo resz(ha esetleg nem jelenne meg:
http://www.whywaldorfworks.org/documents/Survey _Wald orfGraduates.pdf
16. oldal)
Statistical Data:
• 94% of Waldorf graduates attended college or university
• 88% graduated from college
• 42% chose science as a major
• 47% chose humanities as a major
• 91% are active in lifelong education
• 92% placed a high value on critical thinking
Es meg:
de erdekes, hogyan nyilatkoznak a W-os hallgatok egyetemi tanarai, es kimondottan tetszett, ahogy a volt W-os Yale egyetemista nyilatkozik a hattererol.
“ I was asked to describe how my [Waldorf] education has
served me in life – but that’s like asking me how my heart has
served me in life! It has been so essential.
“Now I’m not saying that knitting got me into Yale. But
[Waldorf education] helped me develop a vitally important
capacity which I would call ‘cognitive love’ – the ability to
embrace the world with one’s thinking, to engage one’s mind
actively in loving dedication to a brighter
“In high school, I gained a foundation in real knowledge that
is already evident in college. This is true in math and science, not
just in art and history. In chemistry at Rochester Institute of
Technology, I can explain to my classmates what happens when
a particular acid and a particular base mix because we mixed
those chemicals in 10th grade.
“Other students learned about acids and bases from
textbooks, or their lab experience wasn't meaningful, and so they
can't picture what happens. Classmates and dorm friends
constantly ask me how I know what I know – it's not that I know
more facts than they do, but that I have remembered what I
learned and I know how to connect facts to relate them to what
I'm doing.”
Nem, abszolute a magyar rendszerre.
Angliaban ugy mukodik, hogy tehet GCSE-t, aki szeretne mar a W. evek alatt. Erre siman felkeszitik a normal W. oktatasban a gyerekeket. Utana azok, akik tovabbtanulnak 16 evesen elmehetnek 2 evre A levelre felkeszulni College-ba, egyeb intezmenybe, es utana egyetemre. Tobb ismeros is ezt az utat jarta be. Illetve tobb kulfoldi ismerosunk az A level leertekelodese miatt sokkal inkabb az IB fele orientalja a gyereket. Igazabol en is ezt szeretnem majd. Csakhogy ez mar az o dontese lesz;-))
Egy kicsit valóban eltértünk... de ő sem tüsténkedik, így talán nem zavarjuk őt olyan nagyon ezzel. Azonkívül a téma gyökere megmaradt.
Öööö... igen, tanítok.
Köszi, kiindulásnak ez már jó.
Ha találok még anyagot erről, bárhol, magyarul vagy angolul (németül sajna nem tudok), érdekel titeket is?
Ühüm, kicsit különböző malmokban őröltünk.
Elvileg itthon is beraknak (ha átvettek már papíron), és feltérképeznek, de lehet, hogy az már olyan, mintha vizsgáznál is. Sokszor eleve kételkedve állnak a gyerek tudásához a pedagógusok, és ha kicsit eltér, akkor már gond van. Ez igaz.
Ez az egyik igazi gond sztem, hogy a különbözőséget tudjuk nehezen elfogadni...és hivatkozunk a magas osztálylétszámra, meg hasonlókra.
Tavasszal Belgiumban láttam több iskolát, ahol nagy létszámú osztályokban (30-40 fő) különböző országokból érkezett bevándorlók gyerekeit tanítják (úgy, hogy szinte mindig van olyan, aki egyáltalán nem vagy nagyon kicsit tud hollandul), és nagyon jó eredményeket érnek el. Pedig nem igazán jól dotált az oktatási rendszer, viszont rendkívül nagy a pedagógiai szabadság, demokrácia. Ezzel élnek is. És nem vissza. (Nyilván ott is lehet ropssz példa, de azt gondolom, hogy itthon sok helyen elképzelni sem tudnák a pedagógusok, hogyan is működhet ez.)
Most is tanítasz még kint?
A magyar rendszerben harmadik es hatodik osztaly utan a legalkalmasabb az atjarhatosag.
Itt Angliaban pedig barmikor.
Erettsegi tema: Waldorf erettsegit 18 evesen, negyedik osztaly vegen tesznek, 13. ev vegen pedig allamit is tehetnek, az utolso even csak az erettsegire/felvetelire keszitve. Ugyanakkor van, aki mar 18 evesen leteszi az allamit is.
Igen, kulfold. Anglia. De Magyarorszagon kezdtuk.
Nekem egy ilyen adatfelem van:
http://www.waldorfsuli.hu/turkossy
Angliaban sem dol a gazsi, de legalabb meg lehet elni a tanitoi fizubol is.
Az atjarhatosagot nem rendszeren belul ertettem, ugy igaz amit irsz, hogy pl egyik allamibol a masikba siman at lehet menni. Hanem, hogy mas rendszerbol bekapcsolodni nehezebb a MO-i allamiba, pl ha kulfoldrol erkezel, vagy egy alternativbol, akkor eloszor vizsgazni kell. Angliaban pl vizsga nelkul beraknak akarhonnan jossz a korosztalyodnak megfelelo evfolyamba es a tudasanyagodat felterkepezik es azt veszik fejlesztesi alapnak, amilyen alapod epp van.
Igen, részben erre gondoltam, csak nem akartam, hogy bárki zokon vegye, ha leírom.
Neked is jó éjt, én is megyek lassan vacsorázni.
Szerintem találkozik a Waldorfban is. Hiszen látják, ismerik, tudják, értékelik egymás teljesítményét a csoportmunkák során. De ezt most azt hiszem, nem fejtem itt ki, nyilván te is tudod ezeket, láthatóan az átlagostól alaposabb ismereteid vannak erről a kérdéskörről.
Azért gondollak szerncsésnek, hogy választhatsz tanítót, mert számtalan településen ennek objektív akadályai vannak a szülők számára (pl. kistelepülésen nincsen egy évfolyamon sok - vagy több - választási lehetőség, esetleg csak rossz és még rosszabb közül választhatnak).
50 évnél is tovább kellett mindig meggondolniuk mit mondanak.Illetve ennyi ideig mondták meg nekik, mit mondjanak.Nem könnyű ezeket a rossz beidegződéseket 10-15 év alatt legyőzni.
Én még emlékszem az "Egyre"= egy módszer, tananyag, tankönyv.
Jó éjt mindekinek!
Topikindító,kívánom, hogy sikerüljön meghoznotok a megfelelő döntést é legyen élményteli a tanulás, bárhol is történjen!
Igen, ez így van, épp ezért átjárható a rendszer szerintem, mert a pedagógusok jelentős része nagyon hasonló tempóban halad a kb. ugyanazon tankönyvek alapján (az egy másik kérdés, hogy ezzel mennyire értek egyet ebben a formában), tehát viszonylag könnyű menet közben beszállni, legfeljebb szükség van kis felzárkózásra (de persze más tantárgyban meg előrébb is tarthat némiképp a delikvens - mindkét eset gyakran problémát jelent a pedagógusnak).
A szöveges értékelés itt is terjedőben van (bár nagyon nehéz bizonyos esetekben rávenni a pedagógusokat erre...amellett, hogy alsóban kötelező).
Valóban, mindennek vannak előnyei és hátrányai, ebben egészen nyugodtan megegyezhetünk. Valamint nyilván nem csak itthon vannak kevésbé jó (mondhatni rossz) pedagógusok... de ritka rugalmatlan, a változásoknak szívósan ellenálló pedagógus-társadalmunk van, az egyszer hétszentség.
Alapvetően is azt vallom, hogy amennyiben állami iskolában gondolkodunk, elsődlegesen tanítót kell választani.
Én legalábbis így teszek, eljárunk a nyílt napokra és ha azt látom, hogy a kisfiam személyisége és a tanító stílusa passzol, akkor a kérdéses tanító mellett döntök.
egyetlen negatívumot említenék, ami bennem felmerült a Waldorf iskolákkal kapcsolatban: nincs verseny.Verseny alatt nem egy eszement, mások lehagyásából, ledöngöléséből álló esztelen rohanást értek, hanem azt a fajta összehasonlítást, ami az önmagamhoz képest való fejlődésen túl mások teljesítményének elérését is jelenti.A mai világ-tetszik, nem tetszik, csupa versenyhelyzetet produkál és nem jó, ha ezzel egy 18 éves fiatal szembesül.illetve addig nem találkozik ezzel.
Félreértettél, nem általában van így, hogy "leadják az anyagot" - bár kétségtelenül a pedagógusok nagy része ezen az úton halad (közvetlen és közvetett) tapasztalataim alapján -, hanem arra az iskolára gondoltam, amiről a topiktárs írt.
Az nagy szerencse, hogy tudsz választani olyan tanítót, aki megfelel az elképzeléseidnek (magunk között szólva, sok szülő nem tudja (és nem is mindig tudhatja) megítélni, hogy mi lenne a megfelelő az ő gyerekének - legyen az iskola, osztály, tanító vagy módszer).
Azzal egyetértek, amit előző hsz-edben írtál,miszerint vannak gyerekek, akiknek éppen a Waldorf a megfelelő, míg másoknak éppen az önkormányzati... (persze ott is lehet különböző tanulásszervezési formákkal, újszerű módszereket alkalmazó pedagógusokkal, és ez a jövő útja, meglátásom szerint).
Most veszem észre, hogy - úgy tűnik - kedvenc szavam lett a "mellesleg"...
Eztán figyelek majd erre.
Én jövőre egy olyan tanítóhoz viszem a kicsim, akihez hasonlót nem fogok találni.Állami iskola.
Hidd el, ott sem csak "leadják " a tananyagot és nem az a cél, hogy egy enciklopédiát bemagoljon a gyerek!Ezek ugyanolyan hözhelyek, mint az,hogy a Waldorfban nem tanítanak semmit.
A "nálatok" az nem Magyarországon van? Csak érdeklődöm, lehet, hogy ott másképp van.
Igen, a hsz-edben részben benne van a válasz is...nevezetesen, hogy "anyagot" tanulnak (gondolom, a tanár "leadja" az "anyagot"...
Más megközelítés fontosnak tartja azt (is), hogy alkalmazni is tudják a tanultakat, sokrétűen, különböző helyzetekben (nem csak a "kályhától elindulva), és azt is, hogy tudjanak problémát felismerni, és megoldani (akár többféleképpen is), és nem mellesleg tudjanak együttműködni (értsd: később együtt dolgotni, csapatban, konstruktívan) másokkal.
Mellesleg az számomra elég feltűnő, hogy a waldorfosok közül csak azokkal vagy körülvéve, akiknek nem jött be... senkivel nem találkoztál még, akinek bevált?
Vajon a jóbarát, aki a Waldorfról írt szakdogát, ha ilyen rossznak gondolja azt, miért választotta éppen ezt tánájának?
Mellesleg, aki nem Waldorfba vitte a gyerekét, és nem bánta meg, honnan tudja, hogy ha oda vitte volna, megbánta volna??
Ja, még mielőtt kérdezed, semmi érdekeltségem sincs a Waldorfban.
Biztosan van olyan gyermek, akinek ez a fajta reformpedagógia kell a kiteljesedéshez.
Mint ahogyan sok olyan gyermek is van, aki nem fog többet kapni a Waldorftól, mint egy állami iskolától.
Én nem gondolom, hogy jobb lenne az itt zajló oktatás, mint az állami iskoláké.
Inkább úgy vélem, hogy a sajátos (és ezt most + értelemben írtam) pedagógia és a szerkezeti felépítés több lehetőséget ad a differenciálásra,egyéni értékek kibontakoz(tat)ására.
Sajnálatos tény,hogy az állami iskolák pedagógusai is tudják jól, hogy egy 30 fős osztályban a valódi differenciálás csak álom és hiába szupertanító valaki, az ottani lehetőségek mindennek gátat szabnak.
Nem tudom, hogy nálatok hogy van ez az iskolaotthonos dolog, de nálunk így működik. Igen tanulnak a gyerekek, mint a normális iskolákban, csak közbe vannak iktatva nekik a játék és pihenőidők. Kollegám kisfia idejár. Annak idején gondolkodtak a Waldorfon, aztán egy tanárképzőn szakdolgozatot író jóbarát tanácsára, aki a Waldorfról írt szakdogát, nem oda vitték a gyereket, és nem bánták meg.
Ismerem a Waldorf filozófiát, csakhogy én a gyerekem érdeit tartom szem előtt, akinek a céljaihoz a Waldorf semmire sem elég, max játszóháznak!
És a legnagyobb baj, hogy sok embert megfertőznek ezzel a filozófiával, olyan gyerekek szüleit is, akik tényleg okosak, jóképességűek, és a Waldorf miatt van aki nem tudta a célját elérni, van aki több plusz év és plusz órák tanulásával tudta csak elérni. Ezektől az emberkéktől is azt hallom, hogy a saját gyermekét majdan jó messzire eltávolítja a Waldorftól!
Több tanár ismerősöm is azt mondta, hogy a szülők a felső tagozatokban kapnak észbe, szeretnék normál önkormányzati iskolába átvetetni a gyereket, mivel jó lenne továbbtanulni, de olyan mértékben levannak maradva ezek a gyerek, hogy minnél felsőbb osztályban akarnak kezdeni, annál kisebb az esély hogy bepótolják normálisan az anygot rengeteg különórával, miközben a normál iskola nagy anyagát is tanulniuk kell!
Hű, bocs, kedves bridget-jones, hogy offoljuk a topikodat...
de most úgysem tolonganak a többiek.