Az nlc. fórumon 20 éves fennállása óta közel 300 ezer témában indult csevegés, és több mint 1 millió hozzászólás született. A Facebook megjelenése és térhódítása miatt azonban azt tapasztaltuk, hogy a beszélgetések nagyrésze áttevődött a közösségi médiába, ezért úgy döntöttünk, a fórumot hibernáljuk, ezentúl csak olvasása lehetséges. Új hozzászólást és témát nem tudtok indítani, azonban a régi beszélgetéseket továbbra is megtaláljátok.
XIII.ker.i Waldorf
Sziasztok!
Hallottam egy kezdeményezésről, ami XIII. ker.i Waldorf-óvoda és iskola létrehozására irányul. Mi is itt lakunk, van két kiskorúm, és érdeklődöm a "nem hagyományos" oktatás iránt, de nem sokat tudok a Waldorf-pedagógiáról.
Várom olyan szülők tapasztalatait, akik többet tudnak a témáról mint én, esetleg gyerekeik már waldorfosok, vagy ilyen iskolában végeztek.
Köszönöm!
Angelika, ha esetleg még nem hallottad volna, de a honlapon is fenn van:
Előadás-sorozatot szerveznek szülőknek:
Helyszín: Angyalföldi József Attila Művelődési Központ, XIII. József Attila tér 4.
A belépés ingyenes.
2009. április 15. 18 óra:
Waldorf-alapvetés: honnan jött, mi a célja?
Előadó: Szecsődi János, az Óbudai Waldorf Iskola osztálytanítója
2009. április 22. 18 óra:
Hogyan épül fel a tanterv az életkori sajátosságokból? Miről szól az első 8 év?
Előadó: Pohl Balázs, a solymári Waldorf Tanárképzés tanára, beszélgetőtársak az Óbudai Waldorf Iskola 12. osztályosai, és végzett Waldorf-diákok
2009. április 29. 18 óra:
Az írás-olvasás tanítása-tanulása a Waldorf-iskolákban - esetleg kitekintve a várható "következményekre", művészi minőségekre.
Előadó: Kocziha Miklós, az Óbudai Waldorf Iskola osztálytanítója
2009. május 6. 18 óra:
Matematikatanítás a Waldorf-iskola első 3 évében.
Előadó: Karkus Ottó, a Solymári Fészek Waldorf Iskola osztálytanítója
Az altalam ismert hazai es kf-i intezmenyekben nincsen napkozi. Ovodaban semmikeppen, ez nagyon is ellenkezne a celkituzeseikkel, filozofiajukkal. Nalunk elso-masodik osztalyban van "after school club", de csak hetfon es penteken, es csak 15 oraig.
Tehat az ovi ugy nez ki, hogy 8.30-tol 12.20-ig, az elso osztaly 8.30-tol 12.30-ig, masodik felevtol bejon egy iskolai delutan 8.30-tol 15h-ig vannak keddenkent, masodikban ujabb delutan, es igy otodikes korukra teljes hette no, vagyis minden nap 8.30-15h-ig vannak. Ezen felul nincsen gyermekfelugyelet biztositva, a szulok oldjak meg egymas kozott, nagyszulokkel, vagy esetleg gyermekfelvigyazohoz viszik a csemetet.
Kulcskérdés számomra a Waldorf-al kapcsolatban a napközi léte vagy nemléte.
Külföldön ez hogyan működik?
A mai világban kevés szülő tudja megoldani, hogy dél után hazavigye a gyerekét.
Waldorf óvodába és iskolába nem a gyerekeket veszik fel, hanem a családokat. Azok a családok valók oda, akik képesek önálló gondolkodásra, képesek felelősséget vállalni és dönteni a saját ügyeikben, képesek a közösségért az egyéni igényeiket háttérbe szorítani.
Nem felülről irányított iskolrendszer, tehát nem kimenet orientált.
A gyerekek élettani, fejlődésükből adódó igényekre alapoz, önállóságra és felelősség vállalásra tanít. Nem adja meg hogyan kell gondolkodni, mit kell cselekedni, nem kész tudást kell beennie a gyereknek, hanem a tudást a diákoknak kell megszerezniük és a tanár ebben támogatja a diákokat. A kereteket szigorúan szabályozza, de azon belül megadja az alkotáshoz szükséges személyes szabadságot.
Szegregált iskola, bár ebben fognak velem vitatkozni akik érenek hozzá, de szerintem szük rétegnek való. A családok nagy többsége nem így él. Nem szeretne az iskola részévé válni, nem szeretne elmélyedni egy egy iskolai témában a munka után, nem szeretné ha hétvégén és a nyári szünetben takarítania kéne,festenie, padot csiszolnia, ha a költségvetésről neki kéne döntenie. Mert a magyar átlagembernek van ám egyéb más baja mint az iskolával foglalkozzon.
Koszonom a linkeket, amint lesz idom megnezem oket. Erdekel a tema, bar erintett nem vagyok es nem is lehetek> Sajnos az orszagban ahol elek egy darab Steiner iskola van, az orszag masik feleben. Viszont szerencsere a 'normal' altalanos iskolak tobbsege tenyleg nagyon holisztikus.
Amugy nagyon erdemes elolvasni az egeszet, nemcsak a statisztika miatt (foleg nem azert:-)), de erdekes, hogyan nyilatkoznak a W-os hallgatok egyetemi tanarai, es kimondottan tetszett, ahogy a volt W-os Yale egyetemista nyilatkozik a hattererol.
“ I was asked to describe how my [Waldorf] education has
served me in life – but that’s like asking me how my heart has
served me in life! It has been so essential.
“Now I’m not saying that knitting got me into Yale. But
[Waldorf education] helped me develop a vitally important
capacity which I would call ‘cognitive love’ – the ability to
embrace the world with one’s thinking, to engage one’s mind
actively in loving dedication to a brighter
“In high school, I gained a foundation in real knowledge that
is already evident in college. This is true in math and science, not
just in art and history. In chemistry at Rochester Institute of
Technology, I can explain to my classmates what happens when
a particular acid and a particular base mix because we mixed
those chemicals in 10th grade.
“Other students learned about acids and bases from
textbooks, or their lab experience wasn't meaningful, and so they
can't picture what happens. Classmates and dorm friends
constantly ask me how I know what I know – it's not that I know
more facts than they do, but that I have remembered what I
learned and I know how to connect facts to relate them to what
I'm doing.”
Nagyon egyetertek Angelika neked irt valaszaval, ez egy elgondolkodtato pont.
Ugyanakkor ha emlekszel, en is emlitettem (pont ezert tobbek kozott) az en ismeroseimet, kozmologus-matematikus, szuleszno, karmesterjelolt, a fiam osztalytarsanak nagybatyja orvos, sok-sok tanar, de itt van egy ameriakai tanulmany is a temaban, vonatkozo resz(ha esetleg nem jelenne meg:
http://www.whywaldorfworks.org/documents/Survey_Wald orfGraduates.pdf
16. oldal)
Statistical Data:
• 94% of Waldorf graduates attended college or university
• 88% graduated from college
• 42% chose science as a major
• 47% chose humanities as a major
• 91% are active in lifelong education
• 92% placed a high value on critical thinking
Ismerem a Tomorit!
És milyen érdekes, kifejezetten rosszakat hallottam róla, sőt a személyes tapasztalatom is negatív.
De itt is megmutatkozik, hogy elég egy jó tanító, és akkor voltaképp teljesen mindegy, milyen maga az iskola.
Valaki korábban ajánlott egy linket, ahol meg lehetett nézni waldorfos és hagyományos iskolában érettségiző gyerekek eredményeit.
És minden tárgyból jobb eredményeket értek el, mint a többiek, a fizika eredmény pedig sokkal-sokkal jobb volt.Pedi azazért eléggé reál.
Koszonom. Az, hogy van lehetoseg akar egy evig belefolyni az iskola eletebe mielott valasztanal, tenyleg egy oriasi pozitivum. Igy mar ertem.
Viszont en ismerek tobbeket akik Waldorf/Steiner iskolaba jarnak, jartak, tanitanak mint Mo.-on, mind kulfoldon, es meg kell mondjam mindegyikuk alapvetoen human erdeklodesu. Lehet hogy veletlen, de ok sem ismernek sok realerdeklodesu Waldorfost aki kozepiskolaba is Waldorba jart volna vagy jarna. Altlanos iskolas szinten talan jo is egy koran real elossegu gyereknek a Waldorf iskola, visoznt kozepiskolas szinten mar nem vagyok benne biztos hogy ugyanilyen jo.
Nem is veszem provokacionak, ertem a kerdesedet, csak igazabol en mar sokszor megvalaszoltam, szerintem itt is.
Bevalt alatt mit ertesz? Kinek valt be? Mert ha 6 eves gyerekem van, akkor nekem biztosan nem, hiszen nem ismerem. Tegyuk fel, a Waldorfot sem. Erre irtam le, hogy mielott hivatalosan is az intezmeny keretei koze kerultunk, egy even at voltam nagyon aktiv reszese a rendszernek, pont azert, hogy megismerjem. Erre a jelenlegi korulmenyek kozott sem otthon, sem kf-on nem lattam hasonlo lehetoseget "normal" intezmenyek kozott. Hogy valoban megismerjem, es sajat velemeny alapjan hozzak dontest. Ez volt az egyik elidegenito tenyezo a normal "bevalt" iskolaktol.
Azok utan pedig, hogy kapcsolatba kerultem a hatterrel: a Steiner pedagogiaval es filozofiaval, egyertelmuen emellett dontottem, hipotetikusan es egyebkent is, mint az abra mutatja:-)
Ja, es nagyon gyakran a Steiner iskolaban nem is tudod, amikor elkotelezed magad, hogy ki fogja vinni a leendo elso osztalyt. Tehat szimpatikus tanitoneni alapjan nehez lenne donteni.
Nekem is W. kozepiskolaban tanit az egyik ismerosom (ELTE-s volt csoporttarsam) otthon. Szignifikans, de nem furcsa, hogy o volt az egesz evfolyamon a legjobb fej, mar akkor is tobbdiplomas, azota 4 gyermekes anyuka, akinek termeszetesen a gyerekei is W-osok.
Te egy mar bevalt XII. keruleti iskolaba iratnad a fiad, vagy a vadiuj, meg nem ismert Waldorfba. (Tegyuk fel mindket iskolaban a tanitoneni egyforman szimpatikus.)
Ezzel a kerdessel nem piszkalni akarlak, tenyleg erdekel, mindamellett hogy az egyik baratnom Steiner iskolaban tanit.
Ja, es sehol nem irtam "jatekos tanulasrol", csak az idegennyelveknel es ott is csak az elso 2-3 evben. Amugy tenyleg komoly, ha csak egy mod van ra, empirikus alapokon nyugvo, kutatast, elmelyulest igenylo tanulasrol van szo.
Ez a "jatek a tanulas, jatek az elet" felfogas egy tipikus tevhit a W-fal kapcsolatban.
En is orommel olvasok minden ilyet, es sehol nem is allitottam, hogy letezik egyedul udvozito modszer, megkozelites. Csak azt erdemes latni, hogy az altalad leirtakra (hasonloan a Telapoera) a tobbseg racsodalkozik, orommel persze, hogy "Jeee, ilyen is van? Igy is lehet?" Tehat inkabb kiveteles, mint altalanos.
Azt viszont egyertelmuen allithatom, hogy nagyon gyakran (ahogy Telapo is irta) ez a nagyon pozitiv ertekeles egyes tanitokhoz kotodik, akik szemelyiseguk, hozzallasuk reven meg tudjak teremteni ezt a csodalatos kozeget a gyerekeknek. Es ha ugyanebben az intezmenyben esetleg mas tanitohoz kerul a gyermek, szo sincs mar ilyesmirol, vagy csak joval limitaltabban.
Tenyleg nagyon szeretek a tietekhez hasonlo elmenyekrol olvasni, ugyanis szamomra sohasem a korites volt a lenyeg, hanem a GYEREK. Ahol valoban igy veszik korul oket, az csak jo lehet:-))
Nem tudok általános példát mondani, mert csak ezt az egy iskolát ismerem .... mint ahogy sokan mások is csak azt ismerik igazán, ahová a gyerekük jár.
XIII.ker. Tomori Pál Általános Iskol
Szerintem egyébként nem iskolát, hanem osztályfőnököt kell választani elsőben. Ez az iskola sem egy csodasuli, viszont az osztályfőnökre egyszerűen nem is tudok olyan szépet és jót mondani, ami elég volna ..... nagyon szeretik a gyerekek, visszajárnak hozzá .... a múltkor egy suhanc külsejű gyerek jött épp, lehetett vagy 20 éves, arra járt és bejött hozzá, látszott, hogy kotődött a tanárához ....
Ha van egy jó tanító, akkor minden gyerekjáték:-)))))))))
Kivétel ez vagy általános példa?
De jó ilyet olvasni...
Melyik ez a csodaiskola? :)
Nem ismerem a W. iskolákat, csak arról tudok mesélni, amelyikbe a fiam jár. Harmadik osztályok. Náluk sincs házi feladat, vagy csak nagyon ritkán, nagyobb szünetekben. Nem visznek tanszert magukkal, csak hétvégén hozzák haza a táskájukat rendbeszedni. Játékosan tanulnak, nincsenek osztályzatok, csak szóbeli értékelés a szülők felé. Elsőben félévig csak játszottak, játékosan tanultak ... a gyerek igazából nem is mondta soha, hogy tanulnának, nem érezte annak, amit csináltak. Félév után kezdték tanulni a betűket, az olvasást, írni még később, év végéig nem jutottat az ABC végére. A szülők és az ofő között szoros, napi szintű kapcsolattartás van, bármikor fel lehet hívni, beszélni, beszélgetni lehet vele. A gyerekek az osztályt családnak tekintik, egy nagy egységnek:-))) Tényleg nagyon szoros a kapcsolatuk.
Ez egy teljesen átlagos tagiskola a XIII. kerületben.
"Mikor hazajon a kisfiam, magatol ul le, es kezd el olyan dolgokat csinalni, amivel napkozben stimulaltak, es tovabb izgatja a fantaziajat. ... Ha epp matematika van fotanitasban, akkor allandoan azon nyuz, adjak neki fel "sum"-okat, vagyis alapmuveletes feladatokat, vagy "jatsszunk szorzotablat"! Magatol. Nem ez az igazi? Nem igy fog mely es hasznalhato tudast szerezni???
Az is jo pelda, ahogy elso osztalyban bevezettek a lantot es a furulyat. A gyerekem beleszeretett a lantozasba, es egy nap azzal jott haza, a suliban mar csak furulyaznak (azt viszont napi szinten) szeretne lantozni tanulni valakitol, keressek tanart....Amit (nyeltanarkent) szinten nagyon jonak tartok, az az, hogy elso pillanattol ket nyelvet tanulnak: nemetet es franciat. Jatekosan, csak verbalisan, tesztek es feleles nelkul, es megis ragad. (Dalok, versek, korjatekok formajaban egyelore). "
Nem akarom 'elvinni' a topikot, es egyetertek a Waldorf modszer elonyeivel, de: a fentieket szorol szora en is irhattam volna, annak ellenere hogy az en 5 eves fiam egy atlagos iskolaba jar.
Az o iskolajukban osszetartanak a szulok, vigyazuk egymas gyerekeire, szervezunk delutani programokat, jatszoterezest a gyerekeknek, hozzuk-visszuk az osztalytarsakat az iskolabol, iskolaba, kulonorarol, kulonorara.
Az iskola nem a gyerekszamot, hanem a csaladok szamat tartja fontosnak.
Mivel fiuiskola, a fiukat a sajat kepessegeiknek megfelelo modszerekkel tanitjak. (finommotoros mozgas)
Sokat sokat jatszanak, kerteszkednek az iskolaudvaron, szelektiven gyujtik a szemetet, festenek, rajzolnak, varrnak, bevihetik a sajat konyveiket az osztalyba a betugyakorlashoz. Jatekosan, anyanyelvi tanarokkal tanulnak ket nyelvet. Most eppen afrikai csaladoknak gyujtenek penzt kecskekre azzal, hogy otthon 'dolgozniuk' kell minden nap (elpakolni a jatekot, segiteni kerteszkedni stb.) amiert a szuloktol kapnak par fillert. Harom het alatt osszegyujtott penz megy az afrikai csaladnak.
Tehat a fentiekkel csak arra akarok ravilagitani, hogy igen, a Waldorf modszer kituno, de vannak mas iskolak is amik nagyon jok, es amik a gyereket mint egesz lenyt oktatjak, tanitjak, muvelik.
"Mikor hazajon a kisfiam, magatol ul le, es kezd el olyan dolgokat csinalni, amivel napkozben stimulaltak, es tovabb izgatja a fantaziajat. ... Ha epp matematika van fotanitasban, akkor allandoan azon nyuz, adjak neki fel "sum"-okat, vagyis alapmuveletes feladatokat, vagy "jatsszunk szorzotablat"! Magatol. Nem ez az igazi? Nem igy fog mely es hasznalhato tudast szerezni???
Az is jo pelda, ahogy elso osztalyban bevezettek a lantot es a furulyat. A gyerekem beleszeretett a lantozasba, es egy nap azzal jott haza, a suliban mar csak furulyaznak (azt viszont napi szinten) szeretne lantozni tanulni valakitol, keressek tanart....Amit (nyeltanarkent) szinten nagyon jonak tartok, az az, hogy elso pillanattol ket nyelvet tanulnak: nemetet es franciat. Jatekosan, csak verbalisan, tesztek es feleles nelkul, es megis ragad. (Dalok, versek, korjatekok formajaban egyelore). "
Nem akarom 'elvinni' a topikot, es egyetertek a Waldorf modszer elonyeivel, de: a fentieket szorol szora en is irhattam volna, annak ellenere hogy az en 5 eves fiam egy atlagos iskolaba jar.
Az o iskolajukban osszetartanak a szulok, vigyazuk egymas gyerekeire, szervezunk delutani programokat, jatszoterezest a gyerekeknek, hozzuk-visszuk az osztalytarsakat az iskolabol, iskolaba, kulonorarol, kulonorara.
Az iskola nem a gyerekszamot, hanem a csaladok szamat tartja fontosnak.
Mivel fiuiskola, a fiukat a sajat kepessegeiknek megfelelo modszerekkel tanitjak. (finommotoros mozgas)
Sokat sokat jatszanak, kerteszkednek az iskolaudvaron, szelektiven gyujtik a szemetet, festenek, rajzolnak, varrnak, bevihetik a sajat konyveiket az osztalyba a betugyakorlashoz. Jatekosan, anyanyelvi tanarokkal tanulnak ket nyelvet. Most eppen afrikai csaladoknak gyujtenek penzt kecskekre azzal, hogy otthon 'dolgozniuk' kell minden nap (elpakolni a jatekot, segiteni kerteszkedni stb.) amiert a szuloktol kapnak par fillert. Harom het alatt osszegyujtott penz megy az afrikai csaladnak.
Tehat a fentiekkel csak arra akarok ravilagitani, hogy igen, a Waldorf modszer kituno, de vannak mas iskolak is amik nagyon jok, es amik a gyereket mint egesz lenyt oktatjak, tanitjak, muvelik.
Nagyon lelkesítő, amiket írsz, Caithleen.
Éppen azért, mivel a tapasztaltakat osztod meg velünk.
Ilyen élményekkel akár elfogult is lehetsz.
Így, az ismerkedés kezdetén, rengeteg kérdés és kétely van bennem.
Szeretnék tisztán látni waldorf-ügyben és azt hiszem, ehhez valóban az szükséges, hogy minél több időt töltsünk abban a körben, megismerjünk diákokat, szülőket, óvodákat, iskolákat....
Persze az ellenérveket is meg kell hallgatni, feltéve, ha nem csak amolyan légbőlkapott véleményosztogatás.
Úgy tudom, a 13. kerületbe is szerveznek majd ilyen találkozókat, előadásokat, ami segíthet majd a közeledésben.
Ha időd van, még írjál. Konkrét dolgokra is kíváncsi lennék, hogy miket csinálnak a gyerekek a ti iskolátokban.
Orulok, ha egyetertesz (fel is fogtam:-), csak valahogy furcsanak tunt, hogy (talan) az altalam leirtak hangzottak demagognak, dogmatikusnak, holott en nem elmeletrol, hanem csak kezzelfoghato es szemelyesen atelt gyakorlatrol, a mindennapjainkrol irtam pl. az altalad megvalaszolt 34. hsz-ban.
Ezen tenyleg nem erdekes vitatkozni. De szivesen beszelgetek priviben, ha van kedved:-) Es nagyon bizom benne, hogy lesz esetleg lehetoseged egyszer megtapasztalni (akar elkotelezettseg nelkul), amirol itt beszelgetunk.
Sajnálom, hogy nem sikerült átvinnem az üzenetet.
Amiket kiemeltél nyelvészeti szempontból érdekesek lehetnek, de szemantikailag épp nem a fontosak.
Én épp azt mondom: jó, ha van egy ilyen alternatíva és a céljaival egyet tudok érteni.
A részletekről meg vitatkozhatunk privátban :-)
"Nem vagyok Waldorf hívő"
Es Waldorf ismero vagy-e? Mert hogy ugy elfogadhato a hit vagy tagadas. No mindegy, nem is lenyeges. En viszont nem szeretnek senkit meggyozni. Nem feladatom a "terites", az viszont teny, hogy szivesen meselek az elmenyeimrol.
Demagog, almodozo es dogmatikus: nekem e harom jelzo kicsit uti egymast egy es ugyanazon dolgora alkalmazva, de biztos csak tul kritikus vagyok nyelvesz-beallitottsagomnal fogva a szemantikaval kapcsolatban:-)
Azert kivancsi lennek, vajon mi keltett ilyen hatast, mert eleg szomoru, ha ilyen gyatran sikerult volna atadnom a mondanivalomat. (Ugyanakkor teny, hogy sokan nem ezt olvassak ki belole, halistennek:-)
Szoval az elozo hsz: menj es vegyel reszt benne, tapasztald meg, akkor neked is szol. En egy even at voltam kapcsolatban a fiam ovijaval, egy even at latogattam a rendezvenyeiket, szuloi esteket, mielott odakerult volna. Az emlitett nyiltnapokon elsosorban szulokkel beszelgettem, akiknek evek ota odajar a gyereke, mert ezt hiteles mercenek gondolom. No es megismerkedtem Steiner filozofiajaval, mert enelkul tenyleg demagogia lenne.
Mindennek a mérlege az, hogy a végén a gyerekből, amikor felnőtt lesz, mi lesz, és hogy az-e az ő választása.
Nem vagyok Waldorf hívő, de a magyar oktatást határozottan megkérdőjelező vagyok. Miután befejeztem az általánost, a gimit meg a fősulit, nem az az érzés alakult ki összességében bennem, hogy hű de jó volt, milyen sok hasznosat tanultam és még élveztem volna is. Inkább épp ellenkezőleg.
Amikor először vitt a cégem képzésre, rettegtem, hogy fel kell állnom és beszélnem kell, felenem kell. Ráadásul angolul... Nem így történt: amerikai típusú oktatásokat kaptam, csoport munkákkal, felelősségre vonás nélkül. Elkezdtem a tanulást, képzéseket élvezni. Először nevettem a hülye amerikaikon, de aztán észrevettem, hogy gyakorlatban alkalmazom a tudást, amit NEM formálisan tanultam.
Sikeres vagyok (egy nagy multinál), sikeres vagyok a magánéletemben és azt tudom, hogy ezt biztosan nem a magyar oktatási rendszernek köszönhetem.
Amit itt leírtok a Waldorf-ról, bár sokban néha demagógnak, álmodozónak és dogmatikusnak hangzik, összességében még mindig közelebb van, ahhoz, amit én keresek fiaimnak.
Nem gyári szabvány munkagépeket, papagáj robotokat szeretnék belőlük nevelni. Legyenek nyitottak, kérdőjelezzenek meg mindent, akár engem is.
Ez, ha jól értem, a Waldorf ígérete, és ezt a magyar oktatási rendszer biztosan határozottan NEM ígéri.
XIII. kerületi vagyok és egy ilyen alternatíva, mindenképpen érdekes még elkötelezettség nélkül is.
Mi Magyarorszagon kezdtuk a W. tortenetunket, szoval annyira nem kotnem angolszasz terulethez. Engem nem tudott elriasztani az otthon letezo szemlelet, ugyanis a sajat szememmel gyozodtem meg a dolgokrol, amikor a 3 eves gyerekemnek ovit kerestem, es jutottam el a W-hoz. Mindenkinek ajanlom ezen iskolak nyilt naphoz hasonlo rendezvenyeit, mert ott tenyleg maga dontheti el, szimpatizal vagy nem. Es ne normal iskolakban megszokott kirakat-foglalkozasnak kepzeljetek el ezeket, hanem valodi informacios-forraskent szolgalo utmutatasnak.
Angliaban sem mas szerintem a W. megitelese azok reszerol, akik nem ismerik. Nekem is mondta mar ismerosom, hogy "miert nem iratod a gyereked rendes iskolaba"???
Latod, ez szomoru, ha egy gyermeket az osztalyozas osztonoz a tanulasra... Es nem pedig az egeszseges es osztonos tudasszomj munkal benne.
Ezek szerint nem olvastad el a topikot, mert tobben is irtunk rola, hogy is mukodik ez, es a beleinkelt videofilmben pedig nagyon szepen megfogalmazza a Zsolt nevu tanar, ajanlom a figyelmedbe.
Nalunk pl nincsen evekig hazi feladat sem. Es tudod, mi az erdekes? Mikor hazajon a kisfiam, magatol ul le, es kezd el olyan dolgokat csinalni, amivel napkozben stimulaltak, es tovabb izgatja a fantaziajat. Ev elejen addig gyakorolgatta a folyoirast, amig "tokelyre" nem vitte. Mostanaban a magyarul olvasasban ker egyre nehezebb feladatokat. Ha epp matematika van fotanitasban, akkor allandoan azon nyuz, adjak neki fel "sum"-okat, vagyis alapmuveletes feladatokat, vagy "jatsszunk szorzotablat"! Magatol. Nem ez az igazi? Nem igy fog mely es hasznalhato tudast szerezni???
Az is jo pelda, ahogy elso osztalyban bevezettek a lantot es a furulyat. A gyerekem beleszeretett a lantozasba, es egy nap azzal jott haza, a suliban mar csak furulyaznak (azt viszont napi szinten) szeretne lantozni tanulni valakitol, keressek tanart. Nos, most volt egy eve, hogy elkezdett maganuton is lantozni a mar tobbszor emlegetett tanarbacsival. Imadja, elvezi, es meg a napi gyakorlashoz sem kell "eroszakot alkalmaznom", ami egy 7-8 evesnel eleg jo eredmeny szerintem. De ez nem az en erdemem, hanem a rendszere;-))
Amit (nyeltanarkent) szinten nagyon jonak tartok, az az, hogy elso pillanattol ket nyelvet tanulnak: nemetet es franciat. Jatekosan, csak verbalisan, tesztek es feleles nelkul, es megis ragad. (Dalok, versek, korjatekok formajaban egyelore). Amikor otthon voltunk, es lattam a fiamnal 1 evvel fiatalabb kis elsost este 7-kor szotarbol magolni a nemet szavakat, anyukaja kerdezgette ki, akkor kicsit elfacsarodott a szivem. Orulok, hogy az en gyerekem nincs kiteve ennek. no meg a kozel 10 kilos iskolataskanak, amit reggel a kis hatara akasztottak. Hogy egyebet ne emlitsek.
Az azért szerintem sokat elárul az állami oktatás színvonaláról is, hogy pl Pokorni Z (egykori okt.min) is w. iskolába járatta mindkét gyerekét. Ez nem nonszensz egy kicsit? Ez olyan mintha én itthon megfőzném az ebédet a családnak és meg is etetném velük, de aztán én elmennék egy étterembe ebédelni.
Én biztos nem íratnám ilyen helyre a gyerekemet...
Nem tetszik pl. hogy nincs osztályozás. Akkor mi ösztönzi a gyereket a tanulásra? Semmi szerintem.... És utána mi lesz, ha középiskolába megy? Ott hogy fog megbírkózni a hagyományos oktatással? Érdemes ezeken is elgondolkodni...
Persze mindenki azt csinál amit akar, ez csak az én véleményem...
azon tunodom, hogy vajon milyen kulonbseg van a Walldorf-iskolak kozott a kulonbozo orszagokban?
Mert valahol fel kell noni egy effele szemleletmodhoz.
Valahol jellemzo lehet, es sokmindent elarulhat a hozzaallasrol az, hogy otthon ugy titulaljak, mint gazdag szulok hulye gyerekeinek gyujtohelye,
Nemetorszagban, mint nehezen kezelheto gyerekek gyulekezete, es mindenki fenntartasokkal beszel rola, amennyiben nem feltetlen Walldorf-hivo, amgolszasz teruleten ezek szerint talan mas a hozzaallas (?), nagyontetszik ahogy irsz rola Caithtleen.
mi Nemeto.-ban elunk es en is gondolkodom mar egy ideje a Walldorf-iskolarol. Bar a szulok koreben nem tul jo a reputacioja, mondva, hogy sokkal gyengebb az oktatas szinvonala, stb.
fiam 6 eves lesz, es valahogy az az erzesem, hogy nem valo neki a hagyomanyos oktatas. NEm az a tipus, aki bele tudna simulni egy ilyen rendszerbe. Tulsagosan aktiv, sajat hatarozott velemenye van, kreativ, folyton valami uj dolgon ugykodik, stb...nem nagyon hajlando azokat a feladtokat elvegezni amelyeknel bizonyos elore meghatarozott semat kellene kovetni, megy a sajat feje utan....persze ez nem feltetlen jelenti azt, hogy Wallorfba kellene jarni.
De: mar korabban olvastam Vekerdy tobb irasat is, es rajta keresztul lett szimpatikus az elgondolas.
Mas kerdes, hogy a gyakorlatban ez mennyire es hogyan mukodik helyi szintre lebontva?
szoval kerdesek vannak, es remelehetoleg az ember megtalalja ra a valaszokat es jo dontest tud hozni.
Botika!
Nagyon koszononom, hogy ezt foltetted, nem ismertem!
Annyira jo volt latni, hogy mashol is igy mukodik, ahogy en mar harom W-os intezmenyben is szemelyesen lathattam.
(Apropo, hany pszichopata es szociopata megszolalt!!!... Na meg hany "gazdag szulo a hulye gyerekevel" egyutt...)
Nalunk is az egyik epitesz apuka tervezte (fizetest nem igenyelve) a gyonyoru Noe barkajat mintazo uj epuletunket, amely csupa fabol es uvegbol keszult.
Pontosan ertem, mire gondolsz. En is megremultem ettol, amikor realizaltamaz aspektust.
Itt viszont olyan szerves resze az ember a gyereke iskolai eletenek, ami tenyleg idealis. Nemcsak rengeteg szuloknek szolo program van, de mi szulok is szerepelunk a gyerekeink elott, ki-ki a sajat tudasat adva beszall az oktatasukba, egyikunk faragast tanitva, masikunk (pl. en olvaso-group-ot vezet), harmadik meghivja a farmjara az egesz osztalyt, ahol lovat csutakolhatnak, segithetnek, stb.
Anyukam is allandoan amulva kommentalja, hogy "nalatok mekkora osszetartas van" a szulok kozott. Rendszeresen segitjuk egymast, teljesen termeszetes, hogy felhivom vmelyik szulotarsat, ha nem tudok menni a gyerekert, vagy ok engem, ha gond van. Irtam mar, bocs az onismetlesert, de tobb mint egy eve hordok egy szomszed falubeli kisfiut a 10merfoldre levo iskolankba, mert a szulei elvaltak, es az anyuka nem tudja megoldani a reggelt a ket kicsi miatt. Orommel vallaltam el, igy az en fiam se ul egyedul reggelente az autoban, jokat kvaterkaznak ott hatul. Vagy amikor baba szuletett a fiam osztalytarsaeknal, beosztottuk, es egy honapig foztunk az ujdonsult 3 gyerekes anyuka csaladjara, hogy ezzel konnyitsuk az eletet. Rendszeresen szervezunk a sulitol nem messze levo jatszoteren suli utani piknikeket, ahol a gyerekek boldogan jatszanak egyutt csapatostul, nem iskolai korulmenyek kozt, mi szulok pedig beszelgetunk, "team-building"-ezunk, he-he... Vaslahogy ezekkel a nem direkt tanitasi momentumokkal erjuk el a legeffektivebb tudast, ugy erzem.