Az nlc. fórumon 20 éves fennállása óta közel 300 ezer témában indult csevegés, és több mint 1 millió hozzászólás született. A Facebook megjelenése és térhódítása miatt azonban azt tapasztaltuk, hogy a beszélgetések nagyrésze áttevődött a közösségi médiába, ezért úgy döntöttünk, a fórumot hibernáljuk, ezentúl csak olvasása lehetséges. Új hozzászólást és témát nem tudtok indítani, azonban a régi beszélgetéseket továbbra is megtaláljátok.

Vezetni tanulok

youlcsi
Létrehozva: 2014. december 11. 13:47

Ez van... 15 év mélázás és gondolkodás után rászántam magam.


Túl a sikeres kreszen szűk 1 hónapja ültem életemben először volánnál. Borzalmas! Túl vagyok 8 (dupla)órán, amiből már 3(és fél) forgalomban volt. Még hátra van 7 a kötelezőkből.


De már most tudom, hogy a 30 óra kevés lesz. Az oktatóm is tudja 


 


Beszélgessünk, akik most kezdenék, már tanulják, vagy friss jogsijuk van!

  1. 2014. december 13. 09:4915.

    A tegnapi vezetést tökre élveztem :) Minden bénázásom ellenére végre tényleg tetszett és várom a folytatást :)


     


    Azon gondolkodtam, mikor lesz az, hogy már látok is, nem csak nézek?


    Éppen édesapám előtt fordultam meg a főúton. Az oktató még mondta is, hogy a piros kocsi előtt meg tudom csinálni... de csak erre emlékszem, hogy ő mondta, de még arra sem, hogy tényleg piros volt-e az az autó... aztán apu hívott később, hogy jártam-e arra, és nem láttam-e őt véletlenül? :o

    előzmény:
    youlcsi (14)
    2014-12-11  21:41
  2. 2014. december 11. 21:4114.

    Nem kaptam tőle táblázatot, de a nagykönyv szerint tanítja a váltást... 20nál 2es, 40nél 3as, 50nél 4es... lefelé 45 alatt 3-as 30 alatt 2es, 15 alatt 1-es. a kocsi ki is jelzi, hogyha váltani kell fel vagy le, de jelenleg még automatikusan mondja is, mielőtt elérném az adott sebességet (főként lefelé, felfelé már van, hogy megy magától)

    előzmény:
    inmélius (13)
    2014-12-11  20:13
  3. 2014. december 11. 20:1313.

    Létezik egy táblázat, ami azt tartalmazza, hogy milyen km/órához hanyas sebesség tartozik. Kaptál ilyet tőle? Vagy valahonnan? Addig miheztartáshoz jó, amíg rutinod nem lesz.

    előzmény:
    youlcsi (11)
    2014-12-11  19:56
  4. 2014. december 11. 20:1212.

    Kanyarodáskor lehet érdekes a vonal, könnyen átcsúszhat rajta az ember, és ha be sem látható a kanyar, jó, ha sávon belül marad az ember.


    Az aknatetők, pocsolya azért érdekes, mert kárt tud tenni a kocsiban. A pocsolya főleg veszélyes, mert nem látod, mekkora a mélysége. Ha lehet, minden ilyesmit ki kell kerülni. Ha szemben jön valaki, akár lassítani is érdemes előtte, megvárni, míg elmegy és kikerülni.


    Nálunk a csiga volt a jelszó, ha olyan helyen mentem, ahol nem kellett volna, rögvest megszólal, hogy elütöttél egy csigát. Így magamban, tojok rá, de most már tudom, hogy miért mondta:) Amit csak lehet, azt ki kell kerülni, a kikerülés a defekthez vagy a tengelytöréshez képest nem nagy ár.

    előzmény:
    youlcsi (10)
    2014-12-11  19:54
  5. 2014. december 11. 19:5611.

    az tuti, hogy el szoktam váltani. pl 2-esből megesik, hogy 3asba megy 1es helyett. az oktató szól érte, de korrigálja is mindjárt. 


    a kuplungot közben ő is nyomja ezerrel, mert nem akarja, hogy ripityára daráljam a fogaskerekeit :D

    előzmény:
    inmélius (9)
    2014-12-11  19:47
  6. 2014. december 11. 19:5410.

    igen, sikk van, aminek az a vége általában, hogy "a kéziféket meg én kiengedem helyetted" :o


    van 2-3 hely a városban nálunk ahol kanyarban kell váltani, amikor pl telizöldnél rákanyarodok a főútra, ugye azonnal kell a tempó.


     


    a sávnak elég nehezen maradok megfelelő részén... na meg általában nem is értem, hogy hogy a fenében van az, hogy a jobbra tartás csak addig lényeges, amíg nincsenek aknatetők a jobb szélen. meg pocsolyák... mert hogy a vízben a hajók mennek, nem mi :D


     


    de a vonalakat pl egyáltalán nem is szoktam nézni az úton :o eddig nem is gondoltam, hogy kellene rájuk kifejezetten figyelmet fordítani :o

    előzmény:
    inmélius (8)
    2014-12-11  19:27
  7. 2014. december 11. 19:479.

    huh, a 82 óra rengeteg :o


     


    azt már az elején leszögezte az oktató, hogy a 30 óra szinte biztosan nem elég... 


    szerencsém, hogy egy nagyon türelmes ember, és mindent jól elmagyaráz. ha nézek rá bután, akkor mindenféle hangemelés nélkül akár 3-4x is egymás után, egészen addig, amíg nem bólogatok, hogy oké, megvan, azt hiszem.


    már mantrázom magamban, hogy belső tükör, külső tükör, hátrapillant és csak utána idnex... de amikor kirakom az indexet (jobbra... másik jobbra) mindig akkor jövök rá, hogy nem így kellett volna.


     


    egyébként probléma, hogy nem bírok több dologra figyelni. a felfelé váltás már megy, de ha kanyarodás közben kell váltanom, bizony elhagyom a sávot... és jelen pillanatban egyáltalán nem látom, hogy mikorra fogom megszokni, hogy egyszerre mindent kell nézni. bicajon megy, belátom az utat, tudom, mi honnan jöhet és nem jöhet, kocsiban ezek nem mennek :/

    idézet:
    youlcsi (4)
    2014-12-11 18:06:01

    Lakott területen érdemes minden kanyar előtt már lassítani, és még a kanyar előtt betenni kettesbe.


    Sebváltáskor a tanulókocsin nekem az jött be, hogy lazán picit felfelé kellett húzni a sebváltót, miközben belöktem a balra, le állásba, akkor lehetett könnyen, hang nélkül váltani. Persze, minden kocsi más és más, ki van-e kopva esetleg, bár tankocsin nem illik.


    Még valami. Nem tudom, van-e gondod azzal, hogy éppen milyen sebfokozatban vagy, és ahhoz képest hová akarsz jutni. A lényeg, hogy ne azzal foglalkozz vezetés közben, hogy melyik fokozatban vagy, hanem azzal, hogy melyik fokozatban akarsz lenni. Persze, ehhez eleinte  tudnod kell a km sávokat egyenes úton, lejtős terepen, emelkedőn. Ha ezt tudod, mármint 1 fokozat pl. kb. 15 km/h-ig, akkor utána váltasz tovább. Egy idő után a motor hangjából érezni fogod, mikor dorombol és pont jó, mikor hörög, húz nehezebben, stb, akkor feljebb váltasz, és nem nézed a kmórát.

    előzmény:
    youlcsi (4)
    2014-12-11  18:06
  8. 2014. december 11. 19:278.

    A SIKK-es indulásra gondolsz? Sebesség, Index, Körültekintés, Kézifék?


    Nem kanyarodás közben kell váltani:) már előtte, és akkor mindenre tudsz figyelni. Az természetes, hogy nem látsz ki (még) a kocsiból. Ha valamit jobban meg akarsz nézni, nyugodtan dőlj előre, hajolj picit oldalra, tekerd ki magad, ha hátra akarsz nézni, mikor mire van szükség. Pl. ha nem látom, hol a felezővonal kanyarodásnál, egyszerűen előre dőlök, és látom.


    A kormány kezelése megvan már? Nekem pl. baromi nehezen lett készség, hogy "nem fejem" a kormányt. Nyugodtan mesélj, kérdezz. Olyan dolgok ugorhatnak be, amelyekről nem is gondolnám, hogy emlékszem rájuk, de ha rákérdezel, eszembe jutnak, te meg profitálhatsz belőle. Ha gondolod, Facén is megkereshetsz, ott lehet csetelni is. Privátban megírom, hogy találsz meg, persze, ne vedd tukmálásnak.

    előzmény:
    youlcsi (4)
    2014-12-11  18:06
  9. 2014. december 11. 19:197.

    A mi csoportunkban is én voltam a legidősebb, de nagyon édik voltak a fiatalok, olyan jó kis csapat lett belőlünk.


    Gondolj arra, hogy ez is csak egy pici szakasza az életednek és nézz rá örömmel, hisz csak egyszer élheted át ezt az élményt, hogy vezetni tanulsz!!!!


    Oktatóm szerint az idősebbek( 25 felettiek), sokkal komolyabban veszik, mert már a saját pénzüket költik a jogsira és nem a szülők pénzét.

    előzmény:
    youlcsi (6)
    2014-12-11  19:10
  10. 2014. december 11. 19:106.

    Neked is köszönöm, hogy írtál.


    Igazság szerint kicsit ufo-nak éreztem magam a kresz-tanfolyamon is. egy 50+os pasi volt, aki nálam idősebb volt, a többiek mind 17-20 között... gáz.


    lehet, hogy az oktató hozzáállása is más egy felnőtthöz, mint egy csitrihez, aki csak a jog szerint számít felnőttnek... nem tudom. 


    na meg az igazsághoz hozzá tartozik, hogy anyuéknak jó ismerőse volt a fazon, valamikor nagyon régen (úgy 30+ éve :o) együtt dolgoztak. nem is akartam igazán hozzá menni, mert teljesen szimpatikus volt az, aki a kreszt tartotta, aztán meg nem is tudom, miért mégis az ő nevét mondtam be az irodában... de nem bántam meg eddig :) amit baromira tudok értékelni, hogy nem csak magyaráz, kritizál, de ha kell, dícsér is.


     


    azért annak örülök, hogy most először úgy érzem, hogy nincs gyomorideg, várom a holnapi órát :)


     

    előzmény:
    korina25 (5)
    2014-12-11  18:15
  11. 2014. december 11. 18:155.

    Szia!


    Én idén vizsgáztam 34 éves fejjel.


    30 óra nekem sem volt elég és atom bénának éreztem magam.Oktatóm nagyon türelmes és kitartó volt velem.


    Saját magamra haragudtam, hogy miért nem megy jobban.


    Aztán egyszer csak jön egy váltás és nagyon ügyes leszel.


    Sok-sok gyakorlás után második neki futásra átmentem.


    Meg lett volna elsőre is csak annyira izgultam, hogy kb. a tudásom 60%-át nyújtottam, oktatóm totál kiakadt.


    Aztán 2 hét múlva simán levizsgáztam.


     


    Légy türelmes magaddal!!!!


     


    Nekem óriási önismereti tréning is volt, eddig életemben minden vizsgámat kisujjból kiráztam, pofára esés volt, hogy ez meg ilyen nehezen megy!!


    Április 8.-án vizsgáztam, azóta rendszeresen vezetek, szuper jó dolog!!!!!


     

    előzmény:
    youlcsi (1)
    2014-12-11  13:47
  12. 2014. december 11. 18:064.

    huh, a 82 óra rengeteg :o


     


    azt már az elején leszögezte az oktató, hogy a 30 óra szinte biztosan nem elég... 


    szerencsém, hogy egy nagyon türelmes ember, és mindent jól elmagyaráz. ha nézek rá bután, akkor mindenféle hangemelés nélkül akár 3-4x is egymás után, egészen addig, amíg nem bólogatok, hogy oké, megvan, azt hiszem.


    már mantrázom magamban, hogy belső tükör, külső tükör, hátrapillant és csak utána idnex... de amikor kirakom az indexet (jobbra... másik jobbra) mindig akkor jövök rá, hogy nem így kellett volna.


     


    egyébként probléma, hogy nem bírok több dologra figyelni. a felfelé váltás már megy, de ha kanyarodás közben kell váltanom, bizony elhagyom a sávot... és jelen pillanatban egyáltalán nem látom, hogy mikorra fogom megszokni, hogy egyszerre mindent kell nézni. bicajon megy, belátom az utat, tudom, mi honnan jöhet és nem jöhet, kocsiban ezek nem mennek :/

    előzmény:
    inmélius (3)
    2014-12-11  17:16
  13. 2014. december 11. 17:163.

    Általánosságban:)


    48 évesen estem neki a gyakorlati képzésnek. Óriási mákom volt, hogy normális oktatót fogtam ki.


    82 óra után mentem neki a gyakorlati vizsgának, én még simán vettem volna órákat, de ő azt mondta, hogy elég, menni fog. Át is mentem elsőre. Az első 30 óra nekem személy szerint arra volt elég, hogy az úton tartsam a kocsit. El voltam kenődve rendesen, másnak még a 30 óra is sok volt, nekem meg.. de az oktató mondta, hogy igen, MÁSNAK elég, neked nem, nem vagytok egyformák. Ez akkor nagyon szarul esett, de utólag: tényleg.


    Amikor az útontartás már ment, utána a vizsga helyszínén a lehetséges vizsgaútvonalakat nyomtuk orrvérzésig, és persze a manővereket. Rettenetes nehezen vettem be a fejembe, kezembe, lábamba a szükséges gyakorlati tudást, kéz-láb koordinációt. Ma már egyszerűen nem is értem, hogy mit nem értettem, meg hogy nem tudtam egyenesbe hozni a kocsit parkoláskor, stb. - de akkor ez rettenetesen nehéz feladatnak bizonyult. Sőt, megsúgom neked, hogy a vizsgán a szerencse mentett meg attól, hogy meg ne vágjanak: hátramenetben kellett kijönnöm a parkolóhelyről. Mindent megcsináltam, amit kell, alaposan szétnéztem, és a kocsi nem indul.... basszus... kéziféket nem engedtem ki. És még jó, mert a semmiből előkerült 2 ember a kocsi hátulja közelében. HUH. Komolyan mondom, pedig úgy szétnéztem, mint állat, és folyamatosan járt a fejem mindkét oldalra, hátra, előre, bedőltem, stb.


    A kocsi azt teszi, amit "diktálsz" neki: ha jobbra akarsz kanyarodni, arra kell tekerni a kormányt és kész. Elsőkerékmeghajtásúval kanyarban válladnál annak az  útnak a vonala, amire rá akarsz kanyarodni, akkor nem lesz szűk a kanyarodásod, nem futsz fel a járdára, padkára, stb. Kanyarodni derékszögben ajánlatos lassítani, 2-es sebességfokozatba átváltani. Kanyargós úton derékszögnél kisebb kanyar 60 km/órával simán bevehető, úton maradsz, sávodban maradsz, ha ezt a sebességet engedi a KRESZ, az út és a látási viszonyok, időjárási tényezők. Mi robotváltós gépkocsit vettünk, direkt miattam, nem csíptem a manuális váltót, ha bajom nem is volt vele. Sokan azt mondják, hogy ezzel a váltóval elvesztem a vezetés élményét, de tojok én a vezetés élményére, egyszerűen el akarok jutni A-ból B-be, lehetőleg különösebb macera nélkül.


    Az oktató: amikor emeltebb hangon magyaráz valamit, ne vedd magadra, nem téged ekéz, hanem - a még nem létező - vezetési stílusodat, tudásodat. Ne szégyelj kérdezni! Ha kell, többször is ugyanazt, addig, amíg meg nem érted. Pl. sokáig nem adtam rendesen gázt kanyarodáskor, de a kocsi mindig ment. Az oktató mindig mondta: gázt, én éppen csak rányomtam, a kocsi haladt. Oké. Aztán egyszer (úgy az ötödik-hatodik oktatói "beszólásnál", hogy gázt) bepöccentem, mondom, mit ismételgeted, hogy gázt, gázt, nem látod, hogy megy a kocsi?! Mire ő: ja, mert nem hagyom, hogy lefulladjon a kereszteződés kellős közepén, és én is adok gázt.... AHA. Na, innentől jobban odaléptem a gázra. Az oktató sem isten, neki sem juthat eszébe minden, hogy mindent meg kell magyaráznia, sokszor olyan dolgokat, amiről nem is gondolná, hogy de igen, azt sem érti a tanuló. Pl. hiába mondta, mit kell látnom a tükrök beállítása során, láttam is (hátsó ajtó kilincse), de csak onnantól tudtam beállítani rendesen a tükröket, amikor egyszer - véletlenül:) - jól állítottam be, és beláttam az utat végre velük.


    Nem tudom, hirtelen ennyi. Majd, ha eszembe jut még valami, írom, vagy ha van kérdésed, kérdezz.

  14. 2014. december 11. 16:362.

    Mit akarsz tudni?


    Márciusban vizsgáztam le és jó hónap múlva lett jogsim, azóta vezetgettem, de vezetni ősztől kezdtem rendszeresen. Ma már egyedül járok a kocsival.

    előzmény:
    youlcsi (1)
    2014-12-11  13:47

Címlap

top