Az nlc. fórumon 20 éves fennállása óta közel 300 ezer témában indult csevegés, és több mint 1 millió hozzászólás született. A Facebook megjelenése és térhódítása miatt azonban azt tapasztaltuk, hogy a beszélgetések nagyrésze áttevődött a közösségi médiába, ezért úgy döntöttünk, a fórumot hibernáljuk, ezentúl csak olvasása lehetséges. Új hozzászólást és témát nem tudtok indítani, azonban a régi beszélgetéseket továbbra is megtaláljátok.
Kisgyereknek angoltanulás
Sziasztok,
Véleményeket szeretnék kérni, tapasztalatokkal, hogy egy kb 2 éves kisgyereknek hol jobb a nyelvtanulás (angol, német): otthon, pl. a szülőkkel képeskönyvekből, zenehallgatással.....egyáltalán ez hatékony lehet-e, vagy inkább jobb a közösségi nyelvtanításra járni, ahol más gyerekekkel van együtt a gyerek?
Családi, ismerettségi körben nagyon megoszlik erről a vélemény....én bennem meg az merült fel, hogy minek fizessek egy vagyont egy tanárnak, ha ezeket a könyveket én is tudom nézegetni a gyerekemmel és ezeket az alapszavakat én is jól meg tudom neki tanítani....de ott van a kérdés bennem, hogy nem tanul-e hamarabb közösségben....bár, pont az ő korában még sok kisebb is van egy csoportban, akik még nem is beszélnek egyáltalán magyarul sem. TŐlük nem sokat tud tanulni.
látod? valami ilyesmi a jó út, így gondolom
valahogy nálunk is igy volt 50 éve is
én a saját példámon tapasztaltam, hogy az angol volt a legfontosabb
és 26 éve élek olyanok közt akikből elég kevésnak volt az anyja nyelve az angol
és "anyanyelvi szinten" akik az angolt tudják azok juthattak valamire
igen az olasz az olasz marad mindig, de jobban beszél amcsiul mint olaszul
és ezt nagyon jól belátták azok akik felnőtten kerültek oda, nem az olasz nyelv lett a fő a gyerekeiknél, hogy azok már ne szopjanak mint ők
nem véletlen a latin-amerikaiak a csicskák a szép spanyol anyanyelvükkel
Ize, en elolvastam, sot ertelmeztem is, es rajtad kivul senki nem liheg a teman, hogy folosleges a magyart (vagy mast), mint anyanyelvet apolni.
Nos, igen, vannak "hulye elmeletek", ez, amit folyamatosan szajkozol, pont ilyen.
Es ugy tunik, tenyleg nem birod folfogni, hogy a masodik, harmadik nyelv magasszintu ismeretet nem gatolja, hanem pont tamogatja, segiti, ha nem sorvad el az anyanyelv. Nezzel mar utana, nem en mondom, hanem teny... (Egy mernokdiploma nem lehet akkora akadaly arra, hogy mas szakteruletek informacioit is megtalald, ertelmezd, hm?)
Ez az olasz peldad megint fenyesen bizonyitja, hogy egyszeruen nem azt olvasod, amit leir valaki...
(Pont az olaszok egyebkent az egyik legjobb etnikai pelda, hogy szinte mindig megorzik a nyelvi-kulturalis hatteret emigracioban is. Nem veletlenul.)
En nem gondolom, hogy "mindent tudok", sot. Viszont tenyleg csak ahhoz szolok hozza, amirol van is relevans ismeretem.
szerintem olvasd el ki mit ír mielőtt előadod, hogy te mindent jobban tudsz
hülye elméletek vannak
amcsiban pölö a sok olasz NEM az olasz jó tudását favorizálta, mert azzal baszhatta volna meg a gyereke jövöjét
egy baromság az anyja nyelvezés
azt kell magasfokon tudni, amin élni akar valaki
engem az angol sokkal jobban érdekelt gyereknek is mint az anyámék német nyelve, mert németországba rohadtul nem akartam élni
tehát nem a német anyanyelvem tudtam a legjobban és mégis magyarul gépészmérnökségig 4.5 átlaggal mentem végig
Fullmoon, koszonom a boldog szulinapi kivansagokat. Ugy telt, ahogy eppen jo volt nekem.
Hat, eleg nagy tevedesben vagy, ha azt hiszed, a magyarok tudnak oroszul... Eleve tobb mint 20 eve nem tanitjak kotelezokent csak elve'tve, de elotte sem volt annyira jo a helyzet. Vagy te talan jol tudsz oroszul? Tudtommal Mo-on jartad ki az iskolak nagy reszet, es akkor, amikor meg kotelezo volt
Anyanyelv fontossaga: nem tudom, szandekosan vagy nem, de megint felreerted. Senki nem mondja, hogy ne tanuljon egy ember (vagy nep) idegennyelveket, csak annyit, hogy ne az anyanyelv rovasara. Ugyanis az anyanyelv magas szintu muvelese a kulcsa nemcsak a kesobbi idegennyelv-tanulasnak, de az osszes tanulasi folyamat sikeressegenek. Es tokmindegy, hogy az anyanyelv torok, magyar v epp koreai.
En elhiszem, hogy te sose hallottal meg errol vagy nem tanultal ilyesmit, bar kicsit furcsa, mert manapsag mar hetkoznapi ismeretnek szamit, nemcsak a nyelveszet vagy pszicholingvisztika foglalkozik vele.
még annyit, mert látom nyomják az anyanyelvbe beőrülést
amcsiban nagyon sok nép van
sok olyan gyerek akinek az anyja apja még más országban született (nem is beszélnek normálisan angolul)
viszont a gyerekek az értelmiképességükhöz mérten angolul beszélnek jól
persze anyja apja nyelvét is beszéli valahogy
DE FŐ az angol, mert az életben angolul viheti csak valamire
aki nem tud angolul az nem tud tanulni és az anyja nyelvén csak csicskás lehet
magyarral is pontosan így
igazán semmit nem tudok magyarban mi van
hallom, hogy van pár ilyen külföldi
és biztos pusziért nincs
de a gyerekbe is pénzt kell tenni, mint mindenbe, ha eredmény kell
25 évesen kerültem spanyolok olaszok környezetébe, olaszokkal üzleteltem, DE a nyelvet soha nem tudtam úgy megtanulni már akkor mint amiket gyerekként
de tuti 1000x többen mint a magyarokból akik ruszkiul beszélnek 40 év gyarmat után
és a finnek is tudnak, mert 64től erre ráment az állam
mert tudták, hogy vége az országnak, ha nép nem tud angolul
nokia se nagyon lett volna ekkora az tuti
és semmi nem is segíti elő, pedig nagyon fontos lenne
nyilván tanulni is kell mellé, MINÉL apróbban
és minél több időt angolul beszélők között töltve
Igaz nem nyelvtanulás, de a mondandódhoz passzol. Ismerős apuka az óvódás gyerekének betanította a matek alapműveleteket, még a szorzótáblát is. Elsőbe ment a kislány, tanítónők dicsérték milyen ügyes, ez a kislány matekzseni. Aztán később kiderült, hogy nem is jó matekos, a gyerek meg ott bőgött az apjának, hogy nem őt küldik a matek versenyre, pedig ő a matekzseni.
Csinalja mindenki ugy, ahogy akarja. Ugyis ugy csinalja. Azert szolok hozza, mert tobb reszbol is kompetens vagyok.
Egeszen pici gyereket folosleges 'kulonorakra' jaratni. Meg 'orak'sincsenek. Az, hogy par szot megtanul idegen nyelven,de tulajdonkeppen semmire sem hasznalja, annak semmi ertelme. Mellesleg, akik tehetos szulok es koran tanittatjak csemeteiket pl idegen nyelvre, az meg is tanul valamennyire. Majd iskolaba kerulven, ahol valoban tanitjak az idegen nyelvet, elszor o lesz az okos, lenezi a 'hulyeket', akik semmit sem tudnak, ugy kb fel evig, majd a'hulyek' raketa sebesseggel elhuznak mellette, ha o abbol probal megelni, amit addig tanult.
Pici gyereket elso perctol kezdve 'erdemes' ket nyelven tanitani, 'erdemes' kerdezem, pl ha az egyik szulonek az egyik,a masiknak a masik az anyanyelve. Azert erdemes, hogy anyanyelvi szinten tudjon kommunikalni a szulovel. Akcentusal, nem helyes kiejtessel folosleges. A rossz beidegzodes csak art.
Ezert hagytam ott pl egy amerikai egyetem angolkurzusat kulfoldieknek, ahol modern okitassal ugy akartak engem? tanitani hogy beszelgessek koreai, indiai stb.. csoporttarsaimmal, mondjuk ismerkedjunk fel oran keresztul. Fel ora alatt en otthon bevagtam egy egesz lecke mennyiseget rengeteg szoval.
Volt ovodaskoru magantanitvanyom, a szuloknek oszinten megmondtam, mire lehet szamitani. De ok ragaszkodtak, hat legyen.
Lanyom apja mas anyanyelvu volt. En tanitgattam gyermekemet magyarul, amikor kerdezte, az mi, mondtam, szek stb.... Az apja meg csak daralt meg motyogott elotte. Na, mondom, ez a gyerek semmit sem tud a te nyelvedbol. Soha egy szot sem mondott. Aztan egyszer az apja raszolt az o nyelven, hogy ne ugralj a heveron,mert leesel. A gyermek magyarul mondta, hogy nem. Tehat ertette,de nem beszelte.
Iskolaban tagozaton tanulta az angolt, en meg megtanitottam neki egy masik idegen nyelvet otthon. Elsos gimis koraban lekorozte az egesz gimit. Egy rongyos konyvbol tanult, meg kazetta sem volt, a rongyos konyvet en tanultam elotte rongyossa, o meg cafattokka.
30 eves ven? en 50 evesen kezdtem angolt tanulni, ma abbol elek es jol!!! Orosz? Egy tanitvanyom imadta, mindig ram hivatkozott, hogy o azert tud oroszul,mert jo tanara volt. Ma abbol el es jol. Feher hollo, akik akkor lehulyeztek, ma irigylik. Mert ki tud oroszul? Aki meg jol tud, az megel belole, hol a vetelytars?
Ja, sajat gyermek ma 4.5 nyelven beszel, Magyar ugye anyanyelve, angol kell a munkajahoz, egy, ami az adott orszag nyelve, ahol ma el a fel a masik hivatalos nyelv az orszagban, amit tulajdonkeppen nem hasznal, es egy masik nyelv a rokonai miatt. Tobbi minek, ha nincs ra szukseg? Nekem a magyar anyanyelv, angol, az itteni hivatalos nyelv. Orosz, nemet alszik. Nem kell.
Tenyleg mindIg eltunodtem, milyen folosleges hoskodes, az en gyermekem mar all, jar, ,a tied meg nem, az enyem mar toltottkaposztat eszik, te meg bebietelt adsz neki.. Felnottkorban a par honap kulonbseg hu de nagyot szamit. Tenyleg nem az szamit, amit tud az ember, azt mire hasznalja? Vagy csAk azert, hogy hoskodni lehessen vele?
Modern korban elunk, a kutyuk ismerete fontos, de itt is ertelmetlen a vetelkedo, hogy en kicsit jobban ertek hozza, tehat kicsit kulonb vagyok. Pl baratnommel elmegyunk egyutt kicsit kiruccanni, majd hivja a csAladja sorban telefonon, es beorditjak a telefonba, amit szemelyesen nem mernek, pedig otthon leulve nyugodtan meg lehetne beszelni. Hazamegyunk, na milyen jo volt az egyutt toltott ido, na ja. Akkor jo, ha tenyleg kinyomja a telefont, azt meg nem teszi, mert barmi tortenhet.
Gondolom, egy 2 eves komoly informaciokat szerez a netrol. Inkabb megtanulna a szobatisztasagot meg kanallal villaval enni, stb...Gombot sokkal biztonsagosabban nyomogat majd par ev mulva.
3. osztalyban okos kislany kenterbe verte a alapokat,majd, amikor komoly tananyag kovetkezett, megallt a tudomany.
Semmit nem mondtam senkinek,csak hangosan gondolkodtam.
Tudtam még az állatneveket, bemutatkozni, hány éves vagyok és hasonlókat, de pl. ragozni nem.
Szegény anyukám csak jót akart....
Igen, egyetértek, saját "gyászos" tapasztalataim okán.
Viszont a topiknyitónál ennek feltételei szerintem nem állnak fenn.
Lehet, német gyökereim okán, de az angolnál sokkal jobban ment, hamarabb(évekkel korábban) tettem le belőle a középfokút, mint angolból-holott utóbbit kb 4-5 évvel korábban kezdtem el tanulni-, németből pedig csak harmadikban kezdődött az oktatás, iskolai keretek között.
Azért is utáltam a külön angolt, mert a csoporttársak érzéseim szerint mind előrébb jártak, jobban értették az anyagot, mert általánosban is az angol volt az első nyelvük, nem úgy, mint nekem....
Úgy emlékszem, hivatalosan(gimnázium) 9.-ben kezdtem el az angolt-akkor kezdett kikristályosodni, miket prüntyögtem korábban...
Akkor meg egyszer mondom: arrol a helyzetröl volt szo, hogy egy gyerekkel allandoan egyik szülö (vagy akarki) egy bizonyos nyelven, a masik szülö(vagy akarki) egy masik nyelven beszel. Mindezek a szemelyek allando napi kapcsolatban vannak a gyerekkel. Ebben az esetben az elsö pillanattol kezdve lehet - es velemenyem szerint kell - masik nyelven is beszelni a gyerekkel.
a heti 2szer 45 perc semmit nem er ebben a korban. Iskolaban heti 5ször 45 percnel kezdödik az erdemi nyelvtanitas. Iskolaban. Nem ovis korban es nem ketevesen.
Mintha csak magamat olvasnám. 5-6 évesen már jártam ovis angolra, majd 2.-os koromtól külön angol s 3. osztálytól angoltagozat végig általános iskolában. Illetve gimiben is heti 5x angolóra. Aztán az érettségi előtt félévvel, ott álltam és azt se tudtam hány igeidő van...pff..persze az ódmegdonác nekem is marhára ment...
(Na, nem babaangol, hanem még általános előtt, óvodában kezdtem, saccra 4-5 éves lehettem, utána pedig folyamatosan különóra...utáltam...)
Persze lehet, én vagyok ilyen nyomi, akin nem fogott az óvodai angol...
Pedig úgy emlékszem, egy Debbie nevű afro lány tartotta, aki nem is tudott magyarul.
Gondolom, anyanyelvi környezet(óvoda, szülők) minőségi változást jelentett volna, de ez a heti 90 perc bohóckodás nem adott sokat azon kívül, hogy megtanultam a színeket és énekeltették velem az Olc McDonalds had a farm-ot, amit ómekdonálcelefánt-nak értettem...
Járattak anno babaangolra, heti talán 2*45 percet. Eredménye: semmi. :)
Németül harmadikos koromban kezdtem el tanulni; kb egy év alatt behoztam az angol nyelvtudásom...
Nem vagyunk egyformák.Én már azt várom, hogy ücsörögjünk egy jó pohár bor mellett a felnőtt fiacskámmal és csak beszélgessünk.
Én értettem, h nem neked sürgős. ☺
Csak annyi helyről hallani, h ezt és ezt csináld, h a gyerek ezt és ezt előbb megtanulja. Hát nekem nem sürgős. Megtanulnak mindent a maga idejében. Ki előbb, ki később.
Én abban élek, ami épp van és nem sürgetem, h elmúljon. Bármikor bevállalnám az egészet elölről.
Lehet, hogy idezöjelbe kellett volna tennem. En sem rohantam, lattam a gyereken, higy teljesen egeszseges, igy barmi fejlödes majd jön, ha jönni kell, vagy jönni akar.
en böven bevallaltam volna, ha a "ketnyelvüseg" miatt, csak 2,5 evesen szolal meg, de akkor ket nyelven.
Überanyu - te kivetel vagy.
Én valószinüleg felkötöttem volna magam, ha 1,5 évesen a kiba..siropityogóbőgőmasina nem vált beszédre. És várnom kellett volna az első szóig mégegy évet.
Én szeretm ha haladunk. Mondjuk én nagyon nem bírom a csecsemőkorú kölköket - most meg már főleg a hideg ráz, ha babát latok.
Szerintem ez nem hátrány. Hova sietünk? :-)
En egyiket sem tartomördögtöl valonak, es igenes amellett szavazok, hogy minel hamarabb kezdjen neki a gyerek is a szgepnek - de abban is latok igazat, amit Evi mondott, hogy csak akkor, ha van mellette szülö, aki tud segiteni. Csak pötyögni, jatszani en sem latok hasznot benne.
A minel kisebb korban valo nyelvtanulast azert favorizalom, mert bar en magam tenyleg anyanyelvi szinten beszelek nemetül, de igazan csak 14 eves koromban kezdtem el rendesen tanulni, es vert izzadtam. Nem hagyomanyos nyelviskolaban, nhem emelt szintü gimnazaiumban, hanem egy specialis nemzetisegi gimiben, amiböl akkor 3 db volt Magyarorszagon. Ez volt nekem az anyanyelvi környezet, mert otthon senki nem beszelt nemetül.
Ezert kerestem a lehetöseget a gyerekemnek, hoy neki könnyebb legyen. Ami neki az iskola volt, vagy az ovi, arra volt jo, hogy tudja, ertse, a magyaron kivül van mas nyelv is. Viszont miutan en csak iskolaban tanultam nyelveket, igy egyedül könyvböl es kazettarol megtanultam hollandul. Tanitottam is nemetet, ezert volt nekem könnyü egyedül is tanulni.
A ferjem viszont nemet, engem neha kijavit, hiszen ö az igazi anyanyelvi, nem tudja megmagyarazni, csak azt tudja zsigerböl, hogy ez igy van, igy mondjak stb.
Es ez a különbseg, ha ketevesen anyanyelvitööl hall a gyerek valamit, vagy ha az iskolaban tanulja.
Az én példámban a TV és a szgép kiváltotta az én nem anyanyelvi felkészültségemet. Természetesen szavakat mondtam én is néha a gyereknek, meg énekeltem a magyar mellett angolul is, de az fényévekre volt egy anyanyelvi környezettől. Nekünk a TV és a szgép tudta megadni az anyanyelvi környezetet, de persze nem tud anyanyelvi szinten a gyerek, mert azért nem ez töltötte ki a gyerekkorát! De egész más viszonya van az angol nyelvhez, mint nekem, aki könyvből és tanártól tanultam, ahogy írod - és most nagyon szeretném, ha nem lenne ilyen "könyvszagú" a tudásom!
OKé, de a linket azért rakd be majd légyszi, ha megtalálod, mert érdekel a szilikonvölgyes bagázs azért...
En mondjuk nem mosnam össze a nyelvtanulast a szamitogep hasznalataval. Termeszetesen a szamitogep segithet a nyelvtanulasban, mint a tv, film - ha mar tud valaki egy bizonyos szinten.
Es itt a nyelvtanulasrol volt szo - kisbaba korban. Ismetlem, ha van valaki aki csak azon a bizonyos masik nyelven szol a gyerekhez. Ilyenkor csak az az egyetlen hatrany, hogy a gyerek kesöbb kezd el beszelni - kb fel ev.
En nem akartalak meggyozni, a velemenyemet irtam le a tanulmanyaim, olvasmanyaim es tapasztalataim alapjan. Azt, hogy te hogy csinalod, vegkepp nem minositenem se a multra, se a jovore nezve. Szoval se vedekezesre, se bizonygatasra nincs szukseg, hidd el.
Ez egy külön mentalitás, tulajdonképpen szektásodás.
Aki világviszonylatban számtechhel foglalkozik, az nyilván látja hátrányát is, de egyébként ugyanolyan szülő, mint bárki más, ő is tévedhet. (jó, lehet, hogy én tévedek, de én egyelőre csak előnyét látom annak, amit eddig műveltünk)
Egyébként van egy bizonyos kör manapság, akinek mániája lett ez a visszatérés a természethez dolog - ez bizonyos mértékig nagyon hasznos tud lenni, de akik tanyára költöznek és nem járatják suliba a gyerekeiket, azok is ők! Meg akik csak és kizárólag bioélelmiszert esznek, mert jelenleg megtehetik - de ha nem multis fizujuk lenne, akkor már gondban lennének, azok is. Mindegy, én tudom, miről beszélek, de mivel nem szalonképes, nem fogom részletezni.
Minden gyerekem kb 3 éves korában tanult több nyelvet.
Az egyikem ebből felejtett egyet, a többi jól megy.A többieknek nincs gondjuk.Gyakorlatilag most is ebből élnek, szerencsére ez nagy plusz a munkakeresésnél.
Az tény, hogy a mai gyerekeknek más az infó feldolgozása, mivel eleve más jellegű infókkal szembesülnek. Ami nem baj: hogy szembesülnek ezekkel az infókkal, elvégre nekik már muszáj lesz ezt az újfajta infókörnyezetet kezelni.
Ami baj: hogy nem szembesülnek a régi típusúakkal: de erre nem az a megoldás, hogy elvesszük az újat, hanem az, hogy mellérakjuk a régit is! A kettőnek párhuzamosan kell mennie!
Egyébként én leírtam, hogy nálunk nem csak szgépezés van. Amit te írsz, az lehet annak a következménye, hogy azok a gyerekek beszűkültek, de ez akkor sem a szgép hibája, mégcsak nem is a korai szgép használaté. Hanem a szülői nevelés hiánya, aztán meg az iskolai nevelésé - ez onnan is látszik,. hogy pl. a szövegértés hiányosságaira már gondolom, régesrégen fény kellett volna derüljön az iskola berkein belül. Nem akkor, amikor már egy eggyel magasabb szintű vizsgára készülnek, ahol a szövegértés az alap.
Akkor linkeld! Majd esetleg megnézem.
De ettől még az én gyerekem úgy folytatja, ahogy eddig. És ha lesz még gyerekem, hasonlóan fogok eljárni. Mert engem meg a saját példám győzött meg.
Nézzetek már körül, hogy lassan minden szgép lesz körülöttünk - hiába van nagy reneszánsza a kézműves kölesgolyónak meg ilyen bizbaszoknak, attól még nem abból lesz a jövő! Hétmilliárdan vagyunk és sokkal többen leszünk - muszáj technológiailag ugrani egy nagyot! Akár az űrbe...
Én elvittem 1x gyerekemet 3 éves kora előtt efféle "babaangolra". Nem jó. Hülyeség. Pénzhúzás. Ráadásul a gyerek nem tud félóráig figyelni. Még nem. 2 év múlva megprobálhatod. ;)
Amugy meg -szerintem- barminemű foglalkozás, ahol a szülő is jelen van egy nagy semmi. Vagyis 4-5 evtől már lehet mit kezdeni, de sztem ilyen kicsinek még nem.
Talan nem fogalmaztam eleg pontosan (nem akartam tultaglalni), ez pont szobeli feladat volt. Eloszor pontokba kellett szedni az olvasott cikk lenyeget (s mint ilyen szo se volt ekes kormondatokrol, csak "bullet point"-ok kellettek volna), majd ezen pontok alapjan kellett egy kritikai vitat osszehozni szoban. Sem a cikk ertelmezese, sem a bullet point-ba szedes nem ment nekik, na igy nehez volt eszmecseret produkalni veluk, pedig ez angolbol (vagyis az anyanyelvbol!) az egyik vizsgafeladat lesz most ev vegen.