Az nlc. fórumon 20 éves fennállása óta közel 300 ezer témában indult csevegés, és több mint 1 millió hozzászólás született. A Facebook megjelenése és térhódítása miatt azonban azt tapasztaltuk, hogy a beszélgetések nagyrésze áttevődött a közösségi médiába, ezért úgy döntöttünk, a fórumot hibernáljuk, ezentúl csak olvasása lehetséges. Új hozzászólást és témát nem tudtok indítani, azonban a régi beszélgetéseket továbbra is megtaláljátok.
Házi feladat:-(
"Felháborodtak a Magyar Szülők a házi feladat miatt
A Magyar Szülők Országos Egyesülete szerint az egész napos iskola mellett nem lenne szabad házi feladatot is adni.
„Házi feladat adásának a 16 óráig nyitva tartó általános iskolában nincs jogi alapja, mivel a tanuló az egész napos felkészítés során készül fel a következő tanítási napokra" - írta közleményében a Magyar Szülők Országos Egyesülete (MSZOE). A szervezet szerint az új Nemzeti alaptanterv és a Köznevelési törvény már nem is ismeri a házi feladat fogalmát.
Az MSZOE-hez szülői és tanulói panaszainak sokasága jutott már el, szerintük ez is jelzi, hogy a házi feladat kérdése jogszabályi rendezést igényel, mivel „a különböző tantárgyakat tanító pedagógusok egymástól függetlenül, többségükben minden szakmai indoklás nélkül, a szülői igényeket és a tanulók otthoni körülményeit figyelmen kívül hagyva terhelik meg, illetve állítják megoldhatatlan feladatok elé a diákokat, még szombaton vasárnap és ünnepnapokon is".
Ha az általános iskola ragaszkodik az írásbeli házi feladathoz, akkor „különösen fontos, hogy az igazgató, a pedagógusok, a szülői szervezet és a diákönkormányzat közösen állapítsa meg a házi feladatra vonatkozó előírásokat". Sok általános iskolában a házi feladatot büntetésként adják fel. „A 8-16 óráig nyitva tartó általános iskolában a házi feladat feladása indokolatlan és ésszerűtlen, ezért sérti a tanulók emberi méltóságát" - írta az MSZOE."
Van, ahol már büntetik, ha munkaidőn kívül "zaklatják" a dolgozót munkahelyi hülyeségekkel /SMS, email, pláne telefon/. A 8 órányi suli tán nem meríti ki a munkanap fogalmát, nem kéne ott és akkor befejezni a napot/hetet???
Ebben teljesen igazad van. Ez lenne az ideális. Sabankanak meg abban van igaza, hogy a vége az, hogy a házit meg kell írni, akkor is ha baromság. :-(
mindegy milyen??? ???
nem, nem mindegy milyen... hatékony tudást, és rendszerezési, felhasználási lehetőségeket kell a fiatalok kezébe adni. Hogy aztán ők is hozzátehessék a magukét.
Mindeki úgyse tudhat mindent, de ha átlátja a rendszert, mindig hozzáférhet ahhoz, amire szüksége van. Ha megtanulja használni a dolgokat, akkor felépíthet belőle bármit.
egyáltalán nem mindegy milyen a lecke. Az időtlopó kizárólag memóriára építő gondolkodást gátló biflázás nem építő embereket nevel, csak robotokat. akiknek mindenhez utasítás kell.
A cél meg az lenne, hogy gondolkodó, tervező, építő generációk nőjenek fel. Akik aztán meg tudják oldani a felmerülő újabb és újabb problémákat. Mert mindig ÚJ dolgok merülnek fel.. nem elég hogy a régiekre sémát adunk, magoltatással.
én meg az alsóról mondtam véleményt, mert egyenlőre abban vagyunk benne ... hát ha ez nem látszódott, akkor neked is vissza kéne menned még egy kis szövegértést gyakorolni :-)
a lecke az lecke, mindegy milyen, ha van, meg kell írni, ennyi.
A többin meg már nem érdemes vitatkozni ...
Pont mondtam, hogy a gyerek alig hoz haza házit ,erre hazaállított 4 oldalnyi, oldalanként 4 oszlopnyi szorzással. :-)
Erről mondjuk az a véleményem, hogy ha nagyon megy neki, akkor fél óra alatt kész. Ha meg nem megy annyira, akkor pont nem árt, ha gyakorolja.
Ha a 8-os gyerek úgy esik ki a padból, hogy halvány lilája sincs, hogy kell valamit elinzétni az önkormányzaton, abban elég nagy szerepe van a családjának is...
Többivel pedig egyet értek.
Batorkodtam mar utalni ra korabban is, hogy ugorjuk mar at az altalanos iskola also tagozatat.
Ugye nem feltetelezed, hogy nekem vagy barkinek azzal lenne baja, hogy megtanulnak irni, olvasni, netan a szorzotablat?
A tarsadalom nagyon nagy resze ennel tobb osztalyt, iskolat vegez. Itt kezdodik a problema.
De ha mar also tagozat, ki kellene egyelni ezeket a regies nyelvezeto osregi szovegeket. Nem hogy a gyerekek, a szulok nem ismerik mar ezeket a regies szavakat.
A gyerekeknek halovany fogalmuk sincs, hogy mit olvasnak, feltetelezem nem mind neprajzkutato akar talan lenni. De megkockaztatom ,kesobb a Janos vitezt is mi a fenenek kell honapokon at tanulni? A kotelezo olvasmanyok nagy resze nem a XXI. szazad emberenek szol, egy kinszenvedes elolvasniuk, mert a mai gyerekeket mar nem koti le sem a szoveg, sem a tema. Mert a vilag valtozik!
De, a gyerekek 8. végén ugy esnek ki az iskolapadbol, hogy nulla tarsadalomismeretuk van, azt nem tudjak, mit tudnak elintezni a helyi onkormanyzatnal, de lassan nev szerint kell mar tudniuk a Rakoczi-szabadsagharc resztvevoit, lenyegtelen kis csatak idopontjait.
Soroljam meg? Kesobb meg tobb hasznavehetetlen vagy az eletben nem hasznalt informaciot tomnek a fejukbe meg a termeszettudomanyok teruleten is.
De ha mar iras-olvasas, nezd meg, hany ember kepes ra, hogy a sajat ugyeben egy normalis, hivatalos kervenyt, beadvanyt megfogalmazzon? Tragedia.
De ne menjunk messzire a forumokon a legtobb osszeveszes, vitatkozas abbol fakad, hogy az emberek nem tudnak egy ketmondatos szoveget helyesen ertelmezni. Pedig allitolag mar alsoban megtanultak...
ha visszaolvasol nem lecke ellenes vagyok hanem monoton unalom ellenes.... ez a nem mindegy. hogy kihasznaljuk a gyerekek termeszetes tudasvagyat vagy megutaltatjuk vele a tanulast....
es szerintem a 20 szor olvasd el a ma szot... ne rohogtess!!! ertelmetlen. a fiameknal pl az olvasasgyakorlas vicces verseken volt... betukeresonek hivtak. szoveg benne keresd a betut vagy szotagokat... hoppa... nem ertelmetlen toredekek "gyakorlasa" .
amugy igen volt ahol volt lecke tojtam megirni. ahogy most is vannak akik nem irnak... csak van tanar aki a tudast osztalyozza van aki a biflazast... szerintem a biflazas kizarolagossa tetele vagy a kizarolagos ismetlessel gyakoroltatas iszonyu karos. kizarolag bevesesre epiteni ekkora rendszerezni valo ismeretanyagnal .... persze... kinek jo??? tanulni kene tanotani nem magolni.
én nem tudom, hogy mit tettél gyerekkorodban, én csak kérdeztem, hogy hogyan tanultál meg írni, olvasni, ha sose adtak leckét ... de szavaidból úgy tűnik, hogy leckét ugyan adtak, de mintha te sose csináltál volna, te amúgy magadtól másképp mindent megtanultál ....
olvasásgyakorlás alatt amúgy arra gondoltam, mikor első osztályban a lurkók a betűket tanulják, hiszen elsőre senki nem tudja az ábc összes betűjét, hogy kiolvasson ilyen-olyan szavakat innen-onnan, viszont, ha már megtanulták pl. az m és az a betűt, akkor gyakorolni kell pl kiolvasni a ma szót. Szóval valami ilyesmire gondoltam .... nem kell mindent szó szerint venni ...
én pl emlékszem rá, hogy irogatni kellett az S betűket, pedig már majd 40 éve volt ...
a lényeg, hogy igenis kell a lecke, lehet nem mindenkinek, de a többségnek igen, és én csak azt mondom, hogy ugyanazt a leckét meg lehet írni 5 perc alatt is és totál nyögvenyelősen két-három óra alatt is, aztán mindenki úgy panaszkodik ahogy akar ... Aki meg nem panaszkodik és zavarja, hát nem hallgatja .. És a lecke nem feltétlenül monotonitást jelent csak, lehet gyűjtő munka is, vagy egyéb érdekes feladat.
A gyerekeimen én nem látom nagy hátrányát, ha marad egy-két öt perces lecke véletlenül estére vagy netán hétvégére. Úristen, szegény gyerekek de totál le vannak amortizálva! Ugyanmár ...
Bőven sok, amit akár általánosban, akár felsőbb iskolákban a gyerekek eltöltenek- gimnáziumban átlag 7 30- du. 16-18 -ig vannak a tanulók, és sok helyen csak elektromosan férnek a hazaküldött házihoz. Napi 8-12 óra több, mint sok. Ez alapvető szervezési hiba, átgondolaTLAN. Mint majdnem minden manapság az országban. Törvényes, kötelező, muszáj, akinek nem tetszik, mehet- ezek nagyon súlyos bajok. A passzív dohogás az ,ami a legnagyobb ellenállást jellemzi többnyire. Nem tudom, miért így van, mi lesz, de ez nem Fidesz-királyság- ez egy kora-kapitalista diktatúra, gazdasági gyarmatként funkcionáló maradék országban. ...??? Nem tudom, MI működik egyáltalán JÓL és tisztességesen még. De jogállamiság nincs és mintha nem is keresné senki igazán, akinek a dolga lenne.
olvasni olvasassal tanultam. mint sokan. feliratok az utcan elsore. rovik kirakatmondatok. aztan kepregenyek. rovid ismeretterjeszto szoveget majd igy vegul konyv. vagy te mit ertesz olvasasgyakorlas alatt??? :o azt amit most csinal sok tanito hogy egy meset 5-10 szer felolvasni??? nem ilyet nen csinaltam.
irni probaltak ilyen ismetlossel de nem... egyszeruen leveleket irtam :)) elsore csak bagyon rovid szavakat aztan kis mondatokat. vegul elso vegere mar rovidebb leveleket... nagyapamek meg a rokonok meg valaszoltak ra....
hoppa es begyakorlodtak a betuk is...
a szamolast ugye nen kell magyarazni. az egesz elet szamolas. elkuldtek igen 6 evesen tejert. zsemleert. vehettem magamnak fagyit... osztozkodtam a tesommal, a baratokkal...
na hova is kell a lecke??? megtanulni begyakorolni a gyakorlatban is lehet. menet kozben. semmi szukseg monotoniara.
de batran hallgatom. szerinted mit tettem gyerekkoromban ;)
na de most itt mire gondolsz?
kevés vagy sok vagy épp teljesen más?
Mert pl nálunk van matek, magyar, környezet, ének, rajz, technika, angol harmadikban. Most melyik az, amit kihúznál és miért? Magyarból már tanulgatják a nyelvtant, helyesírás, fogalmazás, szerintem teljesen jogosan, és meg is értik, hogy miről van szó. Irodalom részéből pedig olvasgatnak, szövegértelmeznek, nem is értem, hogy mi ezzel a probléma.
Biztos van olyan suli, ahol irdatlan sok a lecke, de szerintem sok minden függ a gyerek habitusától is. Mondom, nálunk is van olyan anyuka, aki panaszkodik, hogy úristen, még este leckét írnak, én meg csodálkozva hallgatom, hogy vajon miről beszél ....
azért ezzel most vitatkoznék, ha sose írtál leckét, akkor sose gyakoroltál pl írni??? Elég volt az a napi egy óra az iskolában? Otthon sose kellett gyakorolnod pl az O betűket vagy az S betűket? Pedig annál monotonabb tuti nincsen ...
Vagy az olvasás gyakorlása pl elsőben, sose, de sose gyakoroltál otthon?
Milyen iskola volt az???
90%Kimaradt a szombati rajz, a magyar meg megoszlott az aktuális tudásunk alapján írás, olvasás, fogalmazás és nyelvtanra
Késő.
hétfő: magyar, matek, magyar, ének, technika
kedd: környezet, magyar, matek, tesi, ofői
...
Nem biztos, hogy az altalanos iskola also tagozatos szintje az, amit tudasban es muveltsegben meg kellene celoznia ennek a tarsadalomnak.
Csak a sztori kedvéért: 1980-ban kb. így nézett ki az órarendünk (lehet totózni a jeleket)--->
Igaz, hogy ez egy nagy iskola 2 tantermes "kirendeltsége" volt, de gondolom nagyságrendileg a nagy is így működött, max. picit hosszabb szünetekkel - de nekünk nem kellett vándorolni, MINDENT az az egy szem tanítónéni nyomott a buksinkba.
Ebbe a beosztásba még belefért némi lecke (meg játék, meg amit akartunk) - ja, és a B hét - amikor szabad volt a szombat - az meg délutános volt;-) Tiszta buli volt így visszagondolva. És nem ültünk akkor sem sem a napköziben, sem a tanulószobán... otthon voltunk és túléltük... Több ragadt rám az Iskolatévéből, mint bárhonnan azóta (azokat is hová ásták el???)
en sajnos tudnek meselni... :(
Csak néhány volt ovistárs szüleitől van infom más iskolákból, hallok olyat, hogy oldalszámra írja a szerencsétlen gyerek a betűket esténként, és csak csesztetik, hogy nem úgy gömbölyödik, gyerek meg ki van akadva. 7 évesen már pont tele a bakancsa az egésszel.
Középső fiam épphogy 6 évesen kezdte az isit. Eleinte neki sem úgy gömbölyödött, de senki nem b...tatta miatta, itthon sem erről szólt az élet, azóta már gömbölyödik a betű, és még mindig élvezi is az iskolát.
Hát akkor mi is szerencsések vagyunk, mert nálunk nem gyerekmegőrző a napközi. 2 tanítónője van minden osztálynak, egyik délelőtt, másik délután. Délután is normálisan foglalkoznak a gyerekekkel, a házit ellenőrzik, szükség esetén kapnak segítséget is.
igen... ezt a gond tobb helyen... ok hogy ismetles a tudas anyja... de nem csak bevesessel lehet tanulni... a tobbi tanulasi technika hl marad ezeken a helyeken??
Ez mind igaz lehetne, ha a napközi (vagy nevezzük tanulószobának stb) azt a célt szolgálná, amire hivatott.
A mi esetünkben a délután 16h-ig való iskolai tartózkodás hamar megszűnt. Ugyanis a napközinek nem volt más funkciója, mint a gyermekmegőrzés.
Én is azt hittem, hogy ott tényleg tanulás folyik délután, tanító segítségével. Hát persze... Gyorsan kiderült, hogy nagy létszámú csoportok vannak, a megoldott házi feladatokat nem ellenőrzi a tanító, hogy jó-e, csak láttamozza stb. A verstanulás ott lehetetlen, a gyakorlás minimális.
Ezek után mihamarabb megoldottam, hogy órák után otthon tanuljanak a srácok. Nem volt több hiány, fekete pont, mert tényleg tanultunk, ellenőriztem, javítottam és még szorgalmi is belefért az időbe. Ennek még előnye is volt, mert megtanultak egyedül tanulni, leckét írni, magukban megbízva.
Tudom, hogy nem mindenki ilyen szerencsés és muszáj megőrzésileg a gyermekét napközibe járatni. Majd otthon leülni újra és átnézni minden leckét. Így tényleg 10 óra lesz a "munkaidejük" a gyerekeknek.
Ahogy írtam, nálunk nincs sok házi, végeznek vele a napköziben. Csak azzal foglalkozunk otthon, ha épp valami nehezebben megy, pl. pár napig szorzótábláztunk. Már nem. Ezzel nincs gond, de hogy agyatlan feladatokat írogassanak órákon át, ahogy hallani innen-onnan, nem hiszem, hogy ez bármilyen szempontból építő lenne.
alsóban persze gyakran járt apám fogadóórára...
haj, és nem vagyok valami extrakülönleges egyedi eset ám...
van ahol eleve nem adnak leckét. házidoga, vagy kutatómunka van.. de ilyen ismételjünk ismételjünk isételjünk lecke nincs.
Szóval én csak azt mondom, hogy nem mindegy, hogy bamba robotként, vagy gondolkodó embernek kezeljük a gyerekeket.
Kutatómunkát, stb azt adnék. sőt azt hiányolom is. Az jó buli.
Hja, gimiben ezért szűnt eg a leckekaró... mert szemetzúrt egy osztályozón a tanári karnak, hogy lehet az, hogy a nagydogái, dogái mind 4-es 5 ösök vmkinek, és mi ellette az a sok karó...
És végül úgy döntöttek, ez nem öregbíti a suli hírét, ha így ropssz jegyet átlagolnak... Így megszünt a leckekaró... :)
nem tom.. én először egyetemen írtam leckét.. de ott meg nem ismételni kellett, hanem konkrét problémákat megoldani.. És nem volt két ugyanolyan senkinek :)
szóval lehet hogy hülye marad aki nem ír leckét, én pl egész jól tudom a mai napig az ált sulis anyagot is. még a sose használt része is megmaradt, annak ellenére, hogy nemí rtam leckét...
na mostmnmilesz?? hja, olvasással tanultam, meg gyakorlatban... hmm... és mai napig nem tűröm a monotonitást. nincs is rá szükséégem hogy tűrjem. más meg azt nem tudja csinálni amit én. azt, én se vagyok több, az se aki mást tud.
ugye mindenkinek más a habitusa ...
én csodálkozva hallgatom azt a pár szülőt arról, hog mennyi lecke van azzal a pár másik szülővel együtt, akinek nincs gondja otthon ilyesmivel.
Az enyémek spéci harmadikosok és szerintem pont azt tanulják, amit kell, tudnak fejben számolni, szöveget értelmezni, és néha olyan dolgokat is tudnak már, amit én sose tudtam, vagy total elfelejtettem már ... pl. madarakról ...
Igen, bizony a leckét meg kell írni, ha nincs megírva sorozatosan, pl ötször nem készült el, ötödik után jön az egyes, nálunk még olyan sem volt soha, hogy egy ne készült volna el ...
Azért ismétlés a tudás anyja, ha nincs lecke egyáltalán, akkor hogy is tanul az a gyerek?? még ha olyan unalmas is és monoton...
Szerintem a problema onnan indul, hogy ebben az orszagban nem lehet talalni 10 hozzaerto embert, aki vegigfesulne es cenzurazna mar ezt a sok baromsagot, amit mind meg akarnak tanitani a gyerekekkel.
Vegtelenul szomoru, hogy a felnotttek hozzanemertese miatt kenytelenek a gyerekek ilyen sok ismeretanyagot megtanulni, holott annak a ketharmadat soha az eletben nem fogjak hasznalni.
Ellenben nem tudnak fejben szamolni, nem kepesek egy 10 mondatos szoveget ertelmezni , hogy az idegen nyelvekrol ne is beszeljunk. Az a rengeteg ido es energia csupa felesleges dolog elsajatitasara fordítodik, melyet par even belul el is felejtenek.
.
hát ha a többségnek gond a lecke, azért én azt kell mondjam, ennyi "hülyegyerek" nincs...
Amúgy általában avval molyol az ember, amit utál, és nem akar megcsinálni.. Csak ugye míg egy elnőtt keres másik melót, egy gyereknek nulla lehetőséges van.. eszi nem eszi nem kap mást.
Nekem személy szerint csak az a gondom a leckével hogy iszonytatóan monoton és unalmas... alig várom, hogy vége legyen az alsónak.. ahol mindenért büntetnek.. tapasztalt szülőktől hallom, hogy harmadik negyedikben a legdurvábban..
pedig szerintem az visszás, hogy valaki megírja a dolgozatokat 4 e átlaggal, akkor mégis csak kettes, mert nem ír leckét... most a tudás számít, vagy a monotóniatűrés? És ez elég gyakori..
nálunk is úgy van, hogy elvileg 4-ig megcsinálják a suliban a leckét, csak annyit kell este csinálni, amit addig nem sikerült befejezni ilyen-olyan okból.
Nálunk ebből nem szokott gond lenni, általában nincs lecke, vagy kb. 5 perc alatt megcsinálják, de sok osztálytárs anyukája panaszkodik, hogy még este is a leckét írják ....
mondjuk nekem is van olyan kolléganőm, aki annyira, de annyira lassú ... hogy egész nap képes egy 5 perces feladaton molyolni ... oszt mindig panaszkodik, hogy már megint nem tudott időben elmenni ...
tudod azért több felsőoktatási intézményben lévő tanár befoghatja... mert az ő színvonaluk se egy was ist das...
Érdekes, azokban az egyetemekben, ahol működik a diákok elől a visszajelzés, nincs sipákolás... Ahol a tanárok sipákolnak, ott meg is lehet nézni mi van.. no komment.
egyébként meg évinek van igaza. Ha ragaszkodjunk a suli a gyerek melója dologhoz, meg kötelessége, amit szajkóznak, akkor miért is kellene a munkát hazahoznia?? hmm??
nem magánvállalkozás, nem szabadon választott... akkor meg miért kell egy gyereknek többet bírnia mint egy felnőttnek???
Szerintem arról, hogy ha a 6 éves hazaesik a 8 órai iskolai elfoglaltsága után, akkor már ne kelljen leülnie este 8-ig Ó betűket írogatni, meg 2+3-at számolgatni, ahogy én is az irodából kilépve lerakom a munkát, és nem azzal szívok lefekvésig...
Most komolyN EZEN GORCSOLNI ? Nem az a lenyeg hogy a gyerek minel jobban terhelheto legyen hogy kesobb tanulmait el tudja vegezni ?
Olvasom hogy milyen gyalazatos szinvonalon lehet felsooktatasi kepzesre bejutni : Olvasom a felsooktatasban dolgozok velemenyet a hozzajuk bekerult diakokrol.
Most akkor mirol is beszelnek a szulok ?
Gyerekeimnél a házi feladat azt jelenti, hogy azt délután elkészítik a védet tanulóidő alatt. Csak az visz belőle haza, aki valami miatt előbb lelép (pl. edzés), vagy végtelenül lassú.
Hétvégére max. fél órányi feladat van. Meglennénk nélküle, de szót nem érdemel...
MÁSIK CIKK