Az nlc. fórumon 20 éves fennállása óta közel 300 ezer témában indult csevegés, és több mint 1 millió hozzászólás született. A Facebook megjelenése és térhódítása miatt azonban azt tapasztaltuk, hogy a beszélgetések nagyrésze áttevődött a közösségi médiába, ezért úgy döntöttünk, a fórumot hibernáljuk, ezentúl csak olvasása lehetséges. Új hozzászólást és témát nem tudtok indítani, azonban a régi beszélgetéseket továbbra is megtaláljátok.

Elvált apaként fejleszteni

utas
Létrehozva: 2014. szeptember 9. 07:31
Sziasztok!
Elváltam, most jubilálok: kb egy éve költöztem el otthonról. Van egy négy éves kisfiam, aki a legfontosabb számomra a világon. Az ő életéből való hátralépés talán a legnagyobb feladatnak bizonyult abban ez egész katyvaszban, ami azóta utolért engem. Gondoltam én... aztán rájöttem, hogy mennyire nehéz helyzetbe kerültem azzal, hogy nincsenek a barátaim között gyermekek (vagy nagy körkülönbséggel, vagy távoli) így csak az ovis társaságba járhatok vele, ahol más gyermekektől jövő impulzusokat is kapok, de sajnos nagyon-nagyon keveset. Megérkezett az óvodás értékelés, és nem túl pozitív. Nem is negatív, hiszen -amennyire utánaolvastam- itt tendenciákat kell figyelembe venni, de azért elemi erővel csapott tarkón az a tudat, hogy nem járulok hozzá a motorikus fejlődéshez, a szocializációhoz, és az összes többi szirszar kérdéshez egyszerűen azért, mert nem tudom hogy kell...

Minden erőmmel arra koncentrálok, hogy nevessen és jól érezze magát amikor velem van. Hogy ne veszítsük el egymást, hogy jól érezze magát velem, hogy ne legyen pszichológus a vége állandó bepisilések miatt, hogy maradhasson apaképe, még ha ritkábban találkozunk is. De közben nem akarok károkat okozni benne, ezért kiemelten figyelek arra, hogy ne kenjem el: természetesen le is teremtem piszkosul, ha éppen ez kell. Ezek működnek is rendesen. Arra  mindig figyeltem, hogy fejlesszem a készségeit, arra viszont már nem, hogy nekem is fejlődnöm kell ehhez. Ebben kérném a segítségeteket. Nincs gyermek a környezetemben, nem tudom milyennek kell lennie a korának megfelelően. Hogyan, merre járjak utána annak, hogy milyen trükkökkel lehet egy gyereket az asztalnál tartani amikor nincs kedve rajzolni? Honnan tanuljak mondókákat amikor egyet sem tudok? Mi fejleszti a motorikus mozgást, és egyáltalán milyennek kell lennie négyévesen? HOGYAN tanulhatom meg azt, hogy játékosan vegyem rá olyan fejlődésre, amihez alapjában véve egyáltalán nincs is kedve (pl rajz, gyurma)?

A kiscsávóról, ill a részletekről: másodéves összevont csoportban. Nehezen mozdult, de korán beszélt (egy évesen szavak, két évesen komplett és helyes összetett mondatok ok-okozattal). Rettentően aktív (tőlem örökölte:)), állandóan pörög, szaladgál, meg nem áll. Középpontban a vihogós szaladgálás, az autó és a bicikli: a mozgás. Háttérben a koncentráció: festés, rajzolás, leülve bármire hosszabb távon koncentrálás (ami nem esik az érdeklődési körébe). Oroszlán. Cuki, de közben hisztibajnok is. Édesanyjával jól váltunk el. Nem volt a gyermeket érintő vita, mindketten ez Ő érdekeit tartottuk szem előtt. És ez a mai napig meg is maradt. Édesanyja rettentően szereti, Ő a mindene, nem hiszem hogy lenne amit nem kap meg tőle. Nincs anyagi probléma, nem csúszik ki a lábuk alól a talaj. Az édesanyja le tudja ültetni, nekem sajnos nem megy...

Én szeretnék fejlődni tehát, ebben kérem a segítségeteket!
Előre is köszönöm.




  1. 2014. szeptember 22. 07:5642.

    Készült a hétvégén autóba akasztható illatósító: ehhez egy fatuskót faragtunk nagyból kicsire különböző szerszámokkal, majd beáztattuk öblítőbe, később lyukat fúrtunk rá, aztán cérna átfűz és kész is. Volt még betonra rajzolás is az itt említett kiegészítős ötletekkel. Sajnos nem jutottunk vele messzire. Hamar összevisszaságot rajzolt a betonra, és kész is volt az autópálya. Nehezen boldogulok, de remélem az irány jó! Hétvégén volt egy buli, azért elgondolkodtató volt. A lányok gyönyörűen rajzolnak, hibátlanul fogják a ceruzákat, ügyes a kezük. A fiuk csak ugrabugráltak meg autóztak, ceruzát egy kézben sem láttam. Még építőkockát sem:)

  2. 2014. szeptember 22. 07:5041.

    Ezt egy négy éves gyermek csinálta? Mert ha nem, akkor max részt vett benne.


     

    előzmény:
    utas (1)
    2014-09-09  07:31
  3. Torolt_felhasznalo_998541
    Torolt_felhasznalo_998541
    2014. szeptember 10. 16:2140.
    Ezért építünk madáretetőt...stb. De ezek ott álltak meg, hogy beverte velem a  szöget. Konstruktívan nem vett részt bennük
    Na ha ilyeneket keszitettetek volna 
    Mozdonjnal talaltam
    előzmény:
    utas (10)
    2014-09-09  09:33
  4. 2014. szeptember 10. 16:1039.
    Egyetértünk. Nem kell fejleszteni, ha nincs rendellenesség.

    Csak hát a szülő nem szakember, hogy felfedezze a szenzo-motoros problémákat, vagy ki tudná mérni az idegpályák aszimetriáját. Ő csak azt látja, hogy a gyereke számol, rajzolgat, mesél és egyébként is egy imádnivaló gyémántkarkötő :-)
    Sajna az bölcsődei/óvodai alkalmazottak - tisztelet az önképző kivételeknek - meg szintúgy nem értenek hozzá (nem is képzik őket).
    Legalább egy tesztet, felmérést megér megtudni mi a helyzet, ez még nem veszélyezteti a "gatyát".
    Vannak életkori korlátok. Egy kisgyerek idegrendszeri fejlesztése - mely idegrendszer alatt nem a pszichét és az érzelmi állapotot értem - kb. 6 évek korig fejleszthető.


    előzmény:
    kiarrra (38)
    2014-09-10  15:41
  5. 2014. szeptember 10. 15:4138.
    4 éves gyerekről van szó. Ebben az életkorban nem kell fejleszteni, hacsak nincs valami rendellenesség. A legtöbb fejlesztő foglalkozás és játék arról szól, hogy a hülye szülő úgyis kifizeti a gatyáját is rá, nehogy a gyermeke ne legyen eléggé fejlett. Aztán egy év elteltével megállapítják, hogy hú mennyit fejlődött a gyerek, csak arra nem jönnek rá, hogy egy év alatt magától is sokat fejlődik. A sok-sok kötelező hülyeség, erőszakosan rákényszerített játék pedig inkább csak árt neki.
    Hagyni kell, hogy a saját ütemében fejlődjön, ezt segíteni neki.
    előzmény:
    nok_apja (36)
    2014-09-10  14:55
  6. Torolt_felhasznalo_478259
    Torolt_felhasznalo_478259
    2014. szeptember 10. 15:0637.
    Na de mit lehet gondolni egy olyan aparol , hogy "fejleszt" egy ilyen apa?

    Az ovitol allitolag kezbekap egy "ertekelest" , ez az ertekeles  "elemi erovel" fejbevagja , de a helyett, hogy attol kerne magyarazatot es tanacsot a "szirszar" problemakrol , aki ismeri=az ovonojetol es neveli/fejleszti  a kisgyereket es akinek raadasul ez a mestersege , van tapasztalata stb..... ideseggel es a noklapjan simogattatja a buksijat ?
    előzmény:
    nok_apja (36)
    2014-09-10  14:55
  7. 2014. szeptember 10. 14:5536.
    "Egy gyereket sem kell fejleszteni. A gyerekek maguktól fejlődnek, és akkor fejlődnek jól, ha elfogadásra, érzelmi biztonságra találnak a környezetükben, ha sokat nevetnek, bohóckodnak, rohangálnak, jól érzik magukat a bőrükben."

    De, sajnos nagyon sok gyerekre ráfér/ráférne a fejlesztés. És nem azért, mert nem kap meg mindent amit felsoroltál. Anyukák ugyan mindent megbeszélnek más anyukákkal (vak vezet világtalant), csak hát 
    a szülők előtt rejtve maradnak a kézség hiányok, mert nem tudják mire kell figyelni és nem ismerik fel. Nem tűnik fel, ha a gyerek valamit kompenzál. Vagyis valamiféle mozgást, mozdulatot, bármit amiben elmaradott valami mással helyettesít és végül is célt ér. Igenis léteznek apróbb rendellenességek, amik szakemberi legalább iránymutatást (!!!!!!) esetleg segítséget igényelnek. És nem, nem beteg gyerekekről van szó.
    előzmény:
    kiarrra (28)
    2014-09-10  10:06
  8. 2014. szeptember 10. 14:3935.
    Olvasd el a mozgaskucko pont hu weboldalt. Talán merítesz belőle infót a gyermekeddel kapcsolatban.
    előzmény:
    utas (1)
    2014-09-09  07:31
  9. 2014. szeptember 10. 12:5034.
    Ettől függetlenül szerintem se kellene "erőszakosan" fejleszteni, valszeg ha vele élne akkor se tenné, fel se merülne. Szerintem csak a lelkiismeret indíttatta vele ezt a topikot. És ha már felmerül benne, hogy vajon mennyire jó apa? akkor szerintem jó apa.
    előzmény:
    rattan (33)
    2014-09-10  12:48
  10. 2014. szeptember 10. 12:4833.
    Azért mert a szülők elváltak, és apuka külön el...nem gondolom, hogyha a gyerek egész nap tévét akar nézni, akkor azt tegye, és miért ne kellene elpakolni? Vagy legalább segítenie az elpakolásban??? Ez a tipikus, jajj olyan keveset látlak most akkor mindent lehet amit anyával nem! Szerintem nem jó hozzáállás.

    És elég sokmindent tud csinálni egy 4 éves, amiért piszkosul le lehet teremteni. Nem 4 hónaposról beszélünk, hanem egy óvodásról.
    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_478259 (31)
    2014-09-10  11:13
  11. Torolt_felhasznalo_478259
    Torolt_felhasznalo_478259
    2014. szeptember 10. 11:1532.
    pontosan
    előzmény:
    kiarrra (28)
    2014-09-10  10:06
  12. Torolt_felhasznalo_478259
    Torolt_felhasznalo_478259
    2014. szeptember 10. 11:1331.
    Ne gorcsoljel. Elhuztal - elhuztal! Anyja neveli, nem te.
    Mi lenne , ha az a keves ora "gyerekorzes" ugy tortenne, ahogy O szeretne ?
    Ha fagyi , akkor fagyi, ha TV , akkor TV , ha allatkert, akkor allatkert ???
    Vegyel egy rakas jatekot , korahoz illo konyvet , kockat , legyen egy sarka , ami csak az ove es jatsszon azt es azzal , amit akar....es ne csinaltass vele rendet hazaindulas elott...
    előzmény:
    utas (1)
    2014-09-09  07:31
  13. Torolt_felhasznalo_478259
    Torolt_felhasznalo_478259
    2014. szeptember 10. 11:0830.
    természetesen le is teremtem piszkosul, ha éppen ez kell. Ezek működnek is rendesen.

    4 eves gyereket ?
    Piszkosul ?
    Mit kovet el egy ilyen pici, ami piszkosul leteremtest erdemel ?
    előzmény:
    utas (1)
    2014-09-09  07:31
  14. Torolt_felhasznalo_433679
    Torolt_felhasznalo_433679
    2014. szeptember 10. 10:1329.
    Ezt a "nincs kereke" dolgot úgy értem, hogy nyilván, ha van kerék a készletben, akkor a gyereke használni fogja, vgay felhívhatod rá a figyelmét utólag, hogy lemaradt a kerék, de ebben az életkorban pont az a szép, hogy a gyereke hozzáképzeli a sima kockához azokat a részeket, amik amúgy lemaradtak. Tehát lehet, hogy te csak egy kockát látsz, vagy egy dobozt, de ő a fejében egy komplett autót lát benne, és úgy is játszik vele! Így lehet egy botból a legszuperebb fénykard, vagy az asztal alatt a terítő takarásában titkos bunker, stb.
    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_433679 (27)
    2014-09-10  10:03
  15. 2014. szeptember 10. 10:0628.
    Egy gyereket sem kell fejleszteni. A gyerekek maguktól fejlődnek, és akkor fejlődnek jól, ha elfogadásra, érzelmi biztonságra találnak a környezetükben, ha sokat nevetnek, bohóckodnak, rohangálnak, jól érzik magukat a bőrükben. Felesleges azzal küzdeni, hogy mindenáron gyurmázzál vele, vagy mondókázzál, esetleg méregdrága fejlesztő játékokkal idegesítsd őt és magadat, amihez esetleg semmi kedve.

    Hidd el, hogy amit teszel érte, az úgy mind nagyon jó, ahogy itt leírtad. Nem kell, hogy furdaljon a lelkiismeret, mert nem fejleszted. A tudatos fejlesztés egyébként is károsan hat a gyerekre, a valódi fejlesztő a szabad játék. Ha hagyod, hogy kint homokozzon, jó időben sarazzon vagy vizezzen is, összeszedhesse a kavicsokat, füvet, akármit, és ebből építkezzen, az kellőképpen fejleszti. Ha még te is beszállsz ezekbe a játékokba, akkor a gyerek kivirul, és még jobban fejlődik. Ezenkívül beszélgessetek, nevessetek sokat, érezzétek jól magatokat együtt!

    És ha eddig nem volt, akkor én a helyedben bevezetném az esti mesét, vagy a napközbeni mesét is. A mesénél jobban semmi nem fejleszti az intelligenciát és a logikai készséget, a szókincset, valamint segít csökkenteni a napközben felgyülemlett feszültségeket. És nem utolsó sorban a gyerekek nagyon szeretnek mesét hallgatni. Pláne apától, az olyan extra!

    De a legfontosabb, hogy ne akarj mindenáron mindenféle elvárásnak megfelelni. Biztos vagyok benne, hogy nagyon jó édesapja vagy a kisfiadnak, és mindent megkap tőled, amire az életkora alapján szüksége van. Ehhez nem kellenek más gyerekek, hiszen úgyis jelzi a fiad, hogy mire van igénye: játékra, összebújásra, szaladgálásra, kiabálásra, stb.
    Lehet, hogy jobb is, ha nincsenek más gyerekek, mert akkor meg próbálnád őket folyton összemérni, és az esetleg csalódáshoz vezethet. Fogadd el őt olyan csodálatosnak, amilyen, és nem görcsölj rá erre a fejlesztés dologra. Vekerdynek, Ranschburgnak vannak nagyon jó könyvei a gyereknevelés témában. Szívből ajánlom őket!
    előzmény:
    utas (1)
    2014-09-09  07:31
  16. Torolt_felhasznalo_433679
    Torolt_felhasznalo_433679
    2014. szeptember 10. 10:0327.
    Megkérdezhetem, hogy hogyan történik nálatok a legózás? Egy konkrét készletet megvesztek, és az ábrán szereplő épületet, járgányt építitek meg? Vagy van egy nagy adag legó ömlesztve, és abból szabadon alkothat, ami éppen jön?

    Szerintem egyébként egy ekkora gyereknek még inkább a legó dupló a megfelelőbb, az könnyebben kezelhető. És nem baj, ha egy autó három különböző színű kockából áll és épphogy van kereke - vagy ha nincs kereke, az sem baj!
    Nem tudom, érted-e, mire gondolok... érdemes megnézni a most kijött legó filmet, A Lego kalandot - felnőttek számára is van mondanivalója!

    Amúgy én, mint írtam, gyakorló szülő vagyok, szóval nincs ebben semmi ördöngösség. Talán annyi, hogy már tinikoromban is elolvastam a gyereknevelésről szóló cikkeket, de egyébként látom, kaptál itt jótanácsokat másoktól is, szóval csak rá kell érezni egy kicsit és lazábban venni! :)
    előzmény:
    utas (22)
    2014-09-09  15:22
  17. Torolt_felhasznalo_433679
    Torolt_felhasznalo_433679
    2014. szeptember 10. 09:5026.
    Én azt veszem észre, hogy az apahiány inkább a társasági viselkedésben lehet hátrány - én a lányomat nevelem egyedül (tanulási gondjaink sosem voltak), bár állítólag van apaképe (van azért a családnak férfitagja), de mégis bizonytalanabb tud lenni társas szituációkban - de az is lehet, hogy egyszerűen ilyen a személyisége. Sokat beszélgetünk ezekről a helyzetekről, remélem, később jobban fogja tudni kezelni - most is inkább akkor jönnek elő a problémák, ha éppen fáradt, szóval nem érzem kirívóbbnak a viselkedését, mint bármely más gyerek, vagy akár felnőtt esetében.
    előzmény:
    Kristine (24)
    2014-09-09  16:26
  18. 2014. szeptember 10. 08:5825.
    Semmiképp ne erőltesd, majd magától kialakul az érdeklődése. Az jutott eszembe, hogy játszhatnátok szerepjátékokat pl.ő a doktor bácsi, te a beteg, megvizsgál, gyógyszert ad. A gyógyszer legyen francia drazsé, a sárga torokfájásra, a kék hasfájásra jó, stb. Öntsd egy tálkába, válogassa ki ő. Az is fejleszti a finom mozgásokat, vizuális differenciálást, stb. Számoljátok együtt, mikor mennyit kell bevenned belőle, szortírozza kis dobozkákba, stb.
    Vagy játszatok szakácsost, bevásárlóst, azt is imádják. Legyen kis kosara, táskája, pakolgassa bele, amit vesz, számolja mi hány drazséba kerül (a maci 3 drazsé, a nyuszi 2, stb.)
    Mondj neki bevásárló listát, 3-4 elemszámút, mondja vissza, szedje össze, ez a memóráját fejleszti, mondja vissza sorrendbe, rakja maga elé sorba, ez a szerialitás fejlesztésére jó. Tegye maga elé a macit, maga mögé a nyuszit (elbújik a maci elől) egy a téri tájékozódást, téri viszonyokat, stb fejleszti. Találjatok ki történetet az állatokkal, stb.
    Fejlesztésre a legegyszerűbb játékok is jók, lényeg hogy együtt játszatok, csak rá figyelj, legyél vicces, akkor élvezni fogja :)
    előzmény:
    utas (20)
    2014-09-09  14:02
  19. 2014. szeptember 9. 16:2624.
    és a másik. a kisebb gyerekem imádott rajzolni, most kiderült, hogy tanulási zavaros. neki sincs apja.
    előzmény:
    utas (1)
    2014-09-09  07:31
  20. 2014. szeptember 9. 16:2523.
    az én gyerekem se rajzolt. most 21 éves, az ELTE matek-informatika szakos tanár hallgatója. de neki nincs apja. APJA légy, ne a tanára. csavarogjatok, beszélgessetek, nem kell gyurmázni, senkit nem érdekel, ha rondán ír majd, egyetemen a beadandók géppel írandók...
    legyél az APJA. mint eddig :) szeresd.
    a lego jó lehet. de csak ha hagyod, hogy azt és úgy építsen, ahogy neki tetszik.
    előzmény:
    utas (1)
    2014-09-09  07:31
  21. 2014. szeptember 9. 15:2222.
    10 perc az nagyon jo. A 6 eves 1. osztalyos gyerekek koncentralasi kepessege atlagosan 6-7 perc. Nem kell neki tobbet kibirnia, a 10 perc nagyon jo.
    idézet:
    natika75 (21)
    2014-09-09 14:49:10
    Rosszul fogalmaztam, ennyi ideig vesz részt benne. Ezt a 10 percet ne úgy értsd, hogy végig koncentrálja. 
    előzmény:
    natika75 (21)
    2014-09-09  14:49
  22. 2014. szeptember 9. 14:4921.
    10 perc az nagyon jo. A 6 eves 1. osztalyos gyerekek koncentralasi kepessege atlagosan 6-7 perc. Nem kell neki tobbet kibirnia, a 10 perc nagyon jo.
    előzmény:
    utas (20)
    2014-09-09  14:02
  23. 2014. szeptember 9. 14:0220.
    Én a Legozást javaslom. Nagyon jól fejleszti a kézügyességet, finommotorikát. Igazi apa-fia elfoglaltság. Ha érdeklik az autók válassz autós változatot, jó ha van hozzá minifigura, jó nagyokat lehet játszani vele, közben sokat beszélgetni, szerepjátékokat játszani.
    idézet:
    kpityike (18)
    2014-09-09 12:48:57
    Próbáltam már, de csak kb 10 percig tudom lekötni. Még a jobbik játékok egyike. Közösen gyűjtjük, de összerakni általában nekem kell. 10 perc után feláll belőle, erőltetni pedig feláll belőle. Erőltetni pedig nem akarom, nehogy megutálja :)
    előzmény:
    kpityike (18)
    2014-09-09  12:48
  24. 2014. szeptember 9. 13:5519.
    Szia! Nem tudom, mennyi időd van a gyerekkel, de ha csak pár órád, úgy elég nehéz. Ha van mondjuk kéthetente egy hétvégéd, az már sokkal jobb.

    A gyurmázást ki lehet váltani pl. kókuszgolyó készítéssel (nagyon könnyű recept), vagy amikor jön a karácsony: mézeskalácsozással (lehet gyúrni, figurákat kivágni belőle, díszíteni cukormázzal, magokkal - nem muszáj a klasszikus formákat kihozni belőle, ha akartok, lehet Ferrarit is alkotni! :D).

    Nagymozgásokra legjobb temrészetesen a játszótér, a kirándulás (amit ugye írtak mások is). De pl. kezdhetitek a napot egy férfias tornával (légzőgyakorlatok, egy kis hajolgatás ide-oda, meg egy-két bukfenc az ágyon), és bármikor lehet birkózni-repülőzni is egyet napközben. Ha van rá lehetőség, el lehet menni úszni, vagy lovagolni akár alkalmanként is.
    Lehet játszani rendőröset, megtanítani neki a kézjeleket, amiket a forgalomirányító rendőr használ, és akkor te leszel az autós, akit irányítani kell - a kézjelek megtanulásával a mozgás koordinációját és az irányok ismeretét is fejlesztitek.

    Egyéb: mindenféle dolgok pakolászása. Pl. a könyvespolcon lehetnek színek szerint is a könyvek, vagy a kisautóit rendezze el nagyság szerint...

    Szocializáció: játszótér megintcsak, lehetőleg úgy, hogy nyitottak vagytok az ismerkedésre, az együttjátszásra a többi gyerekkel, szülőkkel. Látogatás a nagyszülőkhöz, baráti családokhoz, vagy vendégek fogadása otthon. Gyermekrendezvények, gyerekkoncertek látogatása - itt általában automatikusan van mit csinálni, a szervezők megmozgatják a népet, lehet itt is ismerkedni. Játszóházak felkeresése. Ezeken a helyeken (gyerekrendezvények, játszóházak) sokszor szoktak fejlesztő játékokat is bemutatni, ki lehet próbálni őket ingyen, sokszor vannak kint szakértők, akiktől lehet kérdezni a gyereknevelésről.
    idézet:
    Frida29 (13)
    2014-09-09 11:56:43
    Sok időm van vele szerencsére. Hétközben egy este alvással, egy csak oviból elhozatallal. Ezen felül a szokásos minden második hétvége kompletten. Az ötleteid honnan jöttek? Láttad valakitől, olvastad valahol, vagy csak simán nyitott szemmel jársz?
    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_433679 (13)
    2014-09-09  11:56

Címlap

top