Az nlc. fórumon 20 éves fennállása óta közel 300 ezer témában indult csevegés, és több mint 1 millió hozzászólás született. A Facebook megjelenése és térhódítása miatt azonban azt tapasztaltuk, hogy a beszélgetések nagyrésze áttevődött a közösségi médiába, ezért úgy döntöttünk, a fórumot hibernáljuk, ezentúl csak olvasása lehetséges. Új hozzászólást és témát nem tudtok indítani, azonban a régi beszélgetéseket továbbra is megtaláljátok.

Iskolák külföldön

Ariandre
Létrehozva: 2014. május 6. 10:26

Szeretnék megismerni olyan szülőket, akik szívesen beszámolnának, mesélnének külföldi iskolákról, ahová a gyerekeik járnak. Egy blogot írnék az ő tapasztalataikról. Van egy sablonom, amiben nagyjából összefoglaltam a legfontosabb kérdéseket, ha ez segít gondolatébresztőnek. Leginkább az általános iskola szintű iskolák érdekelnének, de szívesen olvasok közép- vagy felsőfokú oktatásról is.

Nagyon jó lenne tájékozódni kissé "egzotikusabb" helyek iskoláiról is, pl:japán, kínai, vagy arab országok, északi népek, amerikai vagy ausztrál vagy bármely távoli országéról. Köszönöm:Ariandre  

  1. 2014. június 13. 21:5342.
    Tulipáncsokornak köszönhetően megvan a 3. külföldi iskoláról szóló bejegyzés. Itt olvasható:http://variandi.blog.hu/tags/Luxemburg
    előzmény:
    Ariandre (1)
    2014-05-06  10:26
  2. 2014. június 10. 02:4941.

    szia.  bocsi a kesoi valaszert de nagyon beteg vagyok. (voltam )

    te ami teccet itt anno  28 evvel ez elott hogy a lanyomnak ferfi volt a tanarja, es egyik nap jun haza a gyerek es mondja:kerte a tanar bacsi, hogy aki tud tegyen be egy extra szendvicset, vagy extra uditot vagy csemeget , mer nincs mindenkinek enni valoja,  . rendbe volt, igaz szegeny immigransok voltunk de beraktunk.  es szuloin a tanar ur meg koszonte, hogy az osztalyaban volt egy kisfiu aki ehezet es a tesvere a masik osztalyba, es mikor ebed ido volt a testver le jutt  es egyutt ettek, mer olyan sok minden ossze jutt. 

     na  a szivem orult  hogy milyen okos tanarunk volt.   ISTEN SEGITSE MEG. 

     

     nos ez nekunk fontos volt eveken keresztul.   ezt ird meg feltetlenul.... jo ejt nektek. 

    előzmény:
    Ariandre (36)
    2014-05-20  18:45
  3. 2014. június 9. 19:4740.

    Még egy érdekesség a német oktatással kapcsolatban, ezt már elküldtem szaszo71-nek is.

     

     

     http://moderniskola.hu/n%C3%A9metorsz%C3%A1g

     

    A blogra pedig hamarosan egy új ország oktatása is felkerül.

    előzmény:
    Ariandre (30)
    2014-05-13  21:39
  4. 2014. június 9. 19:4439.

    Ismét köszönöm, hogy ide is írtál, elolvastam már a priv. bejegyzést is.

     Nagyon egyetértek azzal, hogy egy iskolai közösség valódi közösségként működjön, és mindig jó olvasni, hallani arról, hogy ilyen egymást segítő, támogató közösségek léteznek. Bár szerencsére meg tudom erősíteni, hogy itt M:O-on és nem Waldorfban is létezik ilyen. Bár amit a frissen szült anyukáról írtál, akinek felváltva vittek ételt a szülőtársak, még itt sem hallottam! Ha egy gyerek úgy nő fel, hogy ilyen közösség veszi körül, baj nem lehet!

    előzmény:
    Caithleen (38)
    2014-05-31  13:44
  5. 2014. május 31. 13:4438.

    Kicsit keson valaszolok, bocsanat:

     

     Azt hiszem batran mondhatom, hogy nemcsak kialakulnak kapcsolatok, de meg is maradnak, baratsagokka szovodnek. Mi ezt nem pusztan a W. kozosseghez csatlakozokent, de kulfoldikent is kiprobalhattuk, ami duplan "kivulallosag" ugye. Az iden tobbszor kellett hazautaznom Mo-ra, es az osztaly szuloi kozossege, osztalytanito olyan megtarto erokent allt a fiam/ferjem mogott, amig tavol voltam, ami nem mindennapi. A gyerek a legjobb baratjanal (osztalytars) aludt, onnan ment suliba, ha az apja kesoig dolgozott, a masik baratunk azon morfondirozott, miert csak ilyen keves segitsegre kertuk meg oket, pedig napi szinten fuvaroztak a fiunkat suliba/haza, mert 9 merfoldnyire van az iskola, stb.

    Elvileg itt is torekednek arra, hogy minel tovabb, ha lehet 8 evig legyen uaz az osztalyfonok. Ennek nagyon sok elonye is van, de igazabol hatranya is. Tobbek kozott amit te is emlitettel. De mivel az intellektualis nyomatas nem all kozeppontban az elso 8 evben, csak elsore lehetetlen feltetel, mert sokkal kevesbe az intellektualis fejtagitas a cel, mint inkabb az egyes targyak egyuttes felfedezese, egyutt tanulas. Kesobb, majd gimnaziumban kezdik el az igazi, melyebb fejnevelest is, mert a W. pedagogia szemlelete miatt ekkor erkezik el az ideje. 

    A szaktanarok fokozatosan lepnek be, van, aki mar az elejen, pl. a nyelvtanarok mar elsoben. Vagy a kerteszet tanar, illetve a testneveles. Aztan fokozatosan a tobbi. 

    Igen, az osztfonokot is mindig hivjuk ezekre a kulon programokra. Gyakran sajat sutesu dolgokkal erkezik, pedig ferfi! Na ez egy masik kuriozum a Waldorf-okban vilagszerte, hogy sok ferfitanar van, ami szerintem nagyon jo, es nemcsak fius szulokent mondom ezt. A tanari szakma elnoiesedese a lanyokat ugyanugy negativan erinti szerintem.

     

    előzmény:
    Ariandre (20)
    2014-05-11  18:40
  6. 2014. május 30. 22:0237.

    Felkerült a blogra az angol iskolákról szóló rész /link a 34. hozzászólásban/

    köszönet érte Caithleennek és Christinnek .

    előzmény:
    Ariandre (36)
    2014-05-20  18:45
  7. 2014. május 20. 18:4536.

    Blogot írok külföldi iskolákról, hogy legyen egy kis kitekintésünk a világra.

    Milyenek másutt az iskolák? Még nincs itt sok bejegyzés,ha visszaolvasol, lent vannak a kérdéseim, ami alapján írhatnak véleményt a kinti oktatásról. Meg persze bármit, ami nekik, neked fontos! 

    előzmény:
    irenehavas (35)
    2014-05-20  16:53
  8. 2014. május 20. 16:5335.

    szia.  szerintunk az altalanos  szinvonala  nagyon gyenge. 

    es egyik ismerusunk nek a fia elsobe megbukott.  hat az volt a csucs. 

      mier hova mentek,  hogy igy erdeklodsz? 

     gimi be mar kemeny  de akkor sincsen az , mint othon .

    előzmény:
    Ariandre (32)
    2014-05-13  23:04
  9. 2014. május 20. 10:0534.

    Megvan az első blog bejegyzés! Köszönet szaszo71-nek érte!

    De várom a további informácikhoz a szülőket, akiknek külf.ön jár iskolába a gyermeke.

     

     

     http://variandi.blog.hu/2014/05/14/nemeto rszagi_iskolak#more6166384

     

     

     

    Már 2148 szem!!!

    előzmény:
    Ariandre (1)
    2014-05-06  10:26
  10. 2014. május 20. 10:0133.

    Szia Irene!

    Köszi a hozzászólást! Szívesen veszek minden infót az iskolákkal kapcsolatban. Ha van kisgyerekes ismerősöd, akinek kint jár a gyereke suliba, ajánld figyelmébe a topicot. Okos lányodhoz pedig gratulálok!

    Üdv:Ari

     

    Ezen a blogon már olvasható a külf.i iskolák bejegyzés!

    előzmény:
    irenehavas (31)
    2014-05-13  21:56
  11. 2014. május 13. 23:0432.
    Mármint a canadai iskolák színvonala gyenge?
    előzmény:
    irenehavas (31)
    2014-05-13  21:56
  12. 2014. május 13. 21:5631.

    szia.   CANADA  fovaros:  lanyom anno francia iskolaba jart mer miko ki kerultunk perfect franciat beszelt, 2 os volt.  aztan 5. be olyan "okos"  volt hogy a 6, at nem is jarta, ment egybul 7, be. 

     de it a suli egy csucs, 5. be foldrajz oran anno fel evig az itteni egyik folyot tanultak.

      jo mi?

     aztan gimibe ma angolba jart de o meg 5 evet mer tovab akart tanulni. egyetemre is fel vettek 3 ba is de mi nem engedtuk   ;ment foiskolara, na az kemeny volt, utana ment orvosira 3 evet jart es terhes lett, egy ev kihagyas utana vissza ment de nem birta.

     igen is az itteni altanoss iskolak meg a gimik szerintunk semmi sem.

    jo ejt nektek.

    előzmény:
    Ariandre (1)
    2014-05-06  10:26
  13. 2014. május 13. 21:3930.

    szaszo71 /Németország/ 

     

    kiegészítő kérdéseimre még ezeket a válaszokat írta:

     

     

     Itt nincs olyan értelemben vett napközi, mint otthon. Ha azt akarod, hogy a gyereked délután (Vagy ha korán mész dolgozni, tanítás előtt) felügyelet alatt legyen, akkor szerződést kell kötnöd egy úgynevezett Hot-tal, ez külön intézmény, nem az iskolához tartzik. Az előfordulhat, hogy egy suliból a gyerekek különböző Hort-ba járnak. A lányom pl. abba járt, amelyik közvetlenül a suli mellett volt, de azok a gyerekek, akik a város másik szélén laknak, ők egy ottani oviban működőbe jártak. Ezeket a gyerekeket egy kisbusz szállította oda. Erre kell a 30 euro, és ahogy írtam, ezek az év minden munkanapján nyitva vannak. (Nem tanítási, hanem MUNKAnap, tehát olyan soha nem fordulhat elő, hogy a szülőnek szabit kell kivenni, mert nincs hova tenni a gyereket.

    Erről eszembe jutott az is, hogy itt maximálisan figyelembe veszik azt, hogy a szülők dolgoznak. Pl. a szülői értekezletek mindig este 7-kor kezdődnek. (Nyilván van, aki akkor is dolgozik, de azért nem a többség.)

     Fegyelem, fegyelmezés.

     Itt kicsit nagyobb tekintélye van még a tanárnak, a szülők se nagyon reklamálnak, csak ha nagyon muszáj. Alsóban még nincs sok gond eleve, magasabb suliból meg simán kirúgják, aki olyan.

    A fiam magántanulóként még régebben be volt íratva egy nagyon jó nevű gimnáziumba otthon. Egyszer (talán 6.-ban) pont úgy voltunk otthon, hogy be tudott menni 1 napra. Nagyon elszörnyűlködve j9tt haza, hogy micsoda fegyelmezetlenség volt, még aki akart volna sem tudott figyelni.  

     

    -Kapcsolattartás a tanárral. /szülői értekezlet, fogadóóra van-e/ Mennyire barátságosak a tanárok? Vagy inkább távolságtartás van? /Itt szerintem mindkettőre van példa/ 

    Szülői értekezletet már írtam, kb. 2-szer van évente, fogadóóra olyan nincs, mint otthon, viszont bármikor kérhetsz időpontot, nagyon hamar kapsz. (Olyat, ami neked jó:))

    A tanárok nem barátságtalanok, viszont a magánéletet és a munkát nagyon szétválasztják. A gyerekek a legtöbbjükről azt sem tudják, hogy hol lakik, van-e házastársa, gyereke stb. A lányomék osztályával pont tegnap voltunk grillezni (ez a mániájuk, mindig grilleznek, minden osztály szülőkkel meg az osztályfőnökkel. Nagyon jó volt, a gyerekek saját maguk készítettek programot, még az osztályfőnök se tudott róla. Mindenki csinált valamit, volt aki hangszeren játszott, volt, aki bűvészmutatványokat mutatott be, előadtak különböző jeleneteket, mivel 2 tannyelvű osztály, nem csak németül, angolul is. 

    Előtte-utána mindenki beszélgetett mindenkivel.

     

     

    Németországban az oktatás tartomyányi feladat, még a szünetek is máskor vannak. A tananyag különböző, de most próbálják egységesíteni, idén először lesz olyan érettségi, ahol azonosak a követelmények.

    Mi Szászországban lakunk, itt nincs annyi külföldi. Nem a nemzetiséget nézik, hanem azt, hogy milyen ember vagy. Amúgy eleinte érdeklődően fordulnak mindenki felé, de ha azt látják (pl. itt sok orosz van így), hogy nem tudsz semmit németül, akkor nem erőltetik a dolgot.

    Szünetek: 6 hét nyári szünet, 2 hét őszi szünet, 1 hét szünet karácsonykor, 2 hét februárban, 2 hét húsvétkor.

    előzmény:
    Ariandre (29)
    2014-05-13  21:26
  14. 2014. május 13. 21:2629.

    szaszo71

    A lányom még csak 5.-es, úgyhogy tavaly általánosba járt még. (Itt csak 4 év az általános iskola.)

     

    - A gyerekek abban az évben mennek suliba, amikor még nyáron betöltik a 6. évüket. Előtte van egy vizsgálat, az iskolában adják az időpontot, a szülő megy a gyerekkel. (Semmilyen felmérést nem végeznek a szülő jelenléte nélkül.) A körzetes-nem körzetes kérdésre nem tudok válaszolni, mi egy kisvároban élünk, itt csak 1 általános iskola van, évfolyamonként 3-4 párhuzamos osztállyal. Általános iskolában még nem nagyon szokás a  magániskola, a közelünkben pl. csak 1 Waldorf-iskola van. 

    Az iskolában van 1 tanítónő, akinek az a feladata, hogy az óvodákb

     

     

    - Az órarend szerintem hasonló, mint otthon, 4-5 órájuk van naponta, 3.-ban kezdik tanulni az angolt, de azt csak 4.-től osztályozzák. Egyébként elsőben nincs osztályozás, csak szöveges értékelés, a tanító néni a gyereknek (!!) ír egy levelet, amiben leírja, hogy mi az, amit ügyesen csinál, miben kellene még fejlődnie.

    - A tananyag sokkal egyszerűbb, 1. év végére kell tudni olvasni és 3. év végére helyesen írni. Környezetből 1 évben 1-2 dolgot tanulnak, olyasmit, amivel tényleg találkoznak, de azt alaposan. Kedvenc példám, amikor fél évig csak a krumplit tanulták, ezt lehet, hogy olvastad, már sokszor leírtam. Megtanulják még a közlekedési szabályokat, 4.-ben szinte csak azzal foglalkoznak, 4. év vége felé még bicikli-vizsgát is tesznek. A rendőrség jön, kitöltenek egy elméleti tesztet (elég komoly, táblákkal, jobbkézszabállyal, egy kis elsősegély-nyújtással), utána pedig gyakorlati vizsga is van. Akinek nincs biciklije (pl. a lányomnak sincs, mert a hegyekben szerintem nem olyan jó biciklizni), az kap a suliban, persze előtte gyakorolnak is. Akinek sikerül, kap egy biciklis-jogosítványt. Persze anélkül is lehet közlekedni, de a gyerekek nagyon büszkék, hogy van ilyenjük.

    Van etika vagy hittan is, már elsőtől. A lányom etikára járt, itt is az élethez kapcsolódó dolgokat tanultak. Pl. mit jelent a neve, kik vannak a családban, mindig igazat kell mondani, nem szabad lenézni, aki különbözik tőlünk, nem szabad idegenekkel szóba állni stb. Matekból az alapműveleteket tanulják, törteket nem, meg különböző számrendszereket sem.

    - Az oktatás teljesen ingyenes, a gyerekek a tankönyveket ingyen kapják, ill. a szociálisan rászorulók (akik munkanélküliek hivatalosan) megkapják a füzetek árát, év közben pedig az osztálykirándulásét is.

    - Reggelente az iskolák környékén segítők állnak, akik átkísérik a gyerekeket a zebrán. Ezt otthon csak az első 1-2 hétben láttam, itt egész évben van.

    - A napközi rendszere itt egészen más, gyakorlatilag külön intézmény, nem is tanítók dolgoznak ott, hanem  olyan végzettség kell, mint az óvónőknek, itt Erzieher (nevelő) a megnevezése. A lányoméknál az iskola melletti telken áll az épület, de van, ahol a közeli óvódában van elhelyezve. Itt inkább különbőző programok vannak, a gyerekek sokat sportolnak (elsőben még ebéd után 1 órát alhatnak), megünneplik a szülinapokat, van egy csomó társasjáték. A tanulásra 45 perc volt, ez bőven elég volt, igyekeztek az órán mindent megtanítani, alig volt házi feladat, hétvégén pedig egyáltalán nem volt meg szünetekre se (törvényileg tilos)

     

    Ebédet kaphatnak az iskolában, de van, aki csak szendvicset visz, azt eszi.

    Ez a napközi egész évben működik, a szünetekben inkább napközis-tábor szerűen. Pl.télen mennek korcsolyázni, megünneplik a farsangot, nyáron uszodába, kirándulni mennek. Ez nem kerül külön pénzbe, mert a szerződést tanévre kötöd, havi kb. 30 euro, minden hónapban levonják, szünetben is, ha megy a gyerek, ha nem.

    Korrepetálás külön nincs, de van heti 1 óra, ahol a gyerekeket különböző csoportokba osztják, ott ha valaki gyenge valamiből, akkor olyan csoportba kerül, ahol az gyakorolják. Ha valaki nem gyenge semmiből, akkor meg tehetséggondozás van ebben az órában. A csoportok között átjárás van, nem érzi magát senki megbélyegezve.

    Ami nekem érdekes, az a diszlexia kezelése. Akinél megállapítják, az 2. után elmegy egy külön logopédiai osztályba, ahol a 3. osztályt 2 év alatt végzik el, közben elég jól "kikezelik" a diszlexiát. Utána visszamegy az eredeti suliba, ahol rendesen folytatja a tanulmányait 4.-ben, de felmentés nincs osztályozás alól.

    4.-ben dől el, hogy hol tanul tovább a gyerek, nincs felvételi, hanem meg van határozva egy átlag, amit ha valaki elér, gimnáziumba mehet, ha nem, másik suliba.  Itt kb. egy korosztály 40%-a jár gimibe, a többiek olyan suliba, ami 10. vagy 9. osztályig tart, utána szakmát tanulnak. Mondjuk itt egy csomó szakmához nem kell érettségi, amihez otthon diploma kell, pl. óvónő, ápolónő, műtős, banki ügyintéző. Viszont a szakmai képzés sokkal alaposabb.

     

    Ennyi jutott eszembe, ha gondolod,még kérdezz!!! Lehet, hogy úgy jött le,hogy itt minden jobb, azért az nem igaz, vannak gondok, pl. középiskolában nagyon sok óra elmarad, mert kevés a tanár.

     

    előzmény:
    Ariandre (1)
    2014-05-06  10:26
  15. 2014. május 13. 20:2228.
    "Nekem a magyar nagyon nagyon nem tetszik!!" Itt konkrétan mire gondoltál? A magyar iskolákra?
    előzmény:
    Bbohar (27)
    2014-05-13  09:10
  16. 2014. május 13. 09:1027.

    Legyen élmény, gyakorlatias, tapasztalatszerző, motiváló, érdeklődést felkeltő, kielégítő, kutatásra ösztönző, csapatmunkát megtanító, önálló munkát megtanító, önbizalmat erősítő, dícsérő, egyéni erősségek, érdeklődés útján mehető.

    Jó lenne ha lenne mindenből egy alap, de ki miben jó, vagy érdekel, abban tovább mehetne.

     

    Nekem a magyar nagyon nagyon nem tetszik!! Használhatatlan tudás, lelket, érdeklődést kiölő, büntető, kritizáló, nagyon fárasztó!  Gyerekkort elvevő!!

    előzmény:
    Ariandre (26)
    2014-05-12  21:52
  17. 2014. május 12. 21:5226.

    Szerintetek milyen a jó iskola? Az oktatásra helyezze a fő hangsúlyt, vagy a nevelésre? Vagy inkább adjon teret a táras kapcsolatoknak? Esetleg a gyerek biztonságos megőrzése a lényeg? Sokat tanuljanak vagy keveset?

    Mire készítse fel a gyerekeket? Az élethosszig való tanulásra,  alkalmazásképes, gyakorlati ismereteket adjon? Szociális kompetenciákat fejlesszen? Mi ma egy szülő elvárása az iskolával szemben?

    remélem feléled a topic és vki válaszol!

    előzmény:
    Ariandre (25)
    2014-05-12  21:39
  18. 2014. május 12. 21:3925.
    A 2013./14-es tanévben kötelező az 5 tesi hetente, de lehet benne tánc, úszás  is, ami szintén része az oktatásnak.
    előzmény:
    natika75 (24)
    2014-05-12  16:23
  19. 2014. május 12. 16:2324.
    Kötelező viszont csak a tavalyi tanévtől. Tavaly még meg lehetett azt is csinálni, hogy a 3 kötelezőn kívül 2 szabadon választott tesi volt, vagyis délutáni sportkör. Idén azt hiszem már kötelezően az órarendi órákba kellett beilleszteni, de ebben nem vagyok egészen biztos.
    előzmény:
    Ariandre (23)
    2014-05-12  13:07
  20. 2014. május 12. 13:0723.

    Igen, mert az új rendszert mindig 1. és 5. osztályban vezetik be nálunk.

    A mindennapos testnevelést  pl Zuglóban már több, mint 5 éve bevezették.

    előzmény:
    natika75 (22)
    2014-05-12  12:46
  21. 2014. május 12. 12:4622.

    A 6.-osnak pont van heti 5 tesije, mint az 1.2.-osnak és az 5.6.-nak. Az 1. és 5. osztályban még pluszban hozzá jön a hittan vagy erkölcstan.

     

    előzmény:
    Ariandre (13)
    2014-05-09  14:51
  22. 2014. május 12. 12:2421.
    előzmény:
    Ariandre (1)
    2014-05-06  10:26
  23. 2014. május 11. 18:4020.

    Ismét köszönöm a hosszú választ!

    Nagyon szimpatikus az a segítő közösség, ami kialakult az iskolában, de elolvasva a Waldorf szellemiségét, az iskola alapításának "történelmi előzményeit" - kicsit nagy szavaknak tűnnek! - valószínű, hogy nem véletlenül keresik a hasonló gondolkodású szülők az iskolát. Kialakulnak így valódi baráti kapcsolatok is? Gyerekek között és a szülők között? Ott is ugyanaz az egy személy/pedagógus/ viszi 8 évig az osztályt? Mikor, és hogyan lépnek be a szaktanárok a tanításba? 

    A pedagógus is részt vesz a piknikeken?

     

     http://magyar-irodalom.elte.hu/nevelestortenet/10.03. html innen idézet:

     

     

    A korábbiakban vázolt - nagyjából a múlt század utolsó évtizedeitől az első világháborúig tartó - fejlődési periódus egyik jellegzetes vonása a gyermeki egyéniség, önállóság, szabadság kibontakozásának minél teljesebb elősegítése volt a hagyományos iskola szerkezetének, belső világának, tananyagának radikális átalakítás útján. Ez a folyamat a húszas évektől új elemmel - a közösségi életforma megteremtésének igényével - gazdagodott.

    Az első nagy világégés után - a háború borzalmait megszenvedve - sokan továbbra is azt vallották, hogy a nevelés segítségével lehet majd olyan új világot megteremteni, amelyben a népek, nemzetek békében élnek egymással. Az új szemléletű nevelés is hozzájárul ahhoz, hogy beköszöntsön az emberiség régóta vágyott békés korszaka.

     Ezt a törekvést tükrözi az 1918/19-es nagy német összeomlást követő - elsősorban a weimari Németország északi részében kibontakozó - reformpedagógiai mozgalom, amely "életközösségi" (Lebensgemeinschaft) vagy "közösségi iskola" néven vált ismertté. Az első kezdeményezés, a hamburgi "Lichtwarkschule" példájára hamarosan Németország számos városában (Drezda, Lipcse, Berlin) alapítanak ilyen - a közösségi nevelést középpontba állító - új iskolákat.

     A Waldorf-iskolai mozgalom - miként önmagát jellemezte - a reformpedagógia fejlődése harmadik évtizedének sajátos irányzata. Az 1919-ben megszülető Szabad Waldorf-iskolák - vagy más elnevezésükkel Rudolf Steiner-iskolák - egységes és részletesen kidolgozott közös tanterv alapján működtek (és működnek ma is), amely alapítójuk, Rudolf Steiner sajátos okkult világfelfogásán és embertanán, az antropozófián alapszik.

     

     

    előzmény:
    Caithleen (19)
    2014-05-10  14:24
  24. 2014. május 10. 14:2419.

    Nos, probalok meg irni, ahogy igertem. Orulok, ha valamelyest informativnak talalod.

     

    A korrepetalas egy erdekes kerdes Waldorf-ban: igazabol majdnem nem letezo kategoria, mert a gyerekek szemelyes tempoja all a kozeppontban. Ha belegondolunk, a korrepetalasra, felzarkoztatasra legtobbszor idobeli faktor miatt van szukseg az elso evekben: mert nem mindenki ugyanakkor er el egy-egy eresi, fejlodesi fazishoz. Mivel a W-ban nincsen ez az idobeli lecugratas, ezert nemigazan kell mestersegesen zarkoztatni sem.

    Mas kerdes a tehetseggondozas, de igazabol erre is eleg jo valasza van a W-nak szerintem, mert azzal, hogy tobb iranyban, holisztikusan nevel (nemcsak intellektualis, de mely emocionalis, szocialis neveles is folyik, egyszerre fejlesztik a fejet, kezet es szivet), es ezzel valahogyan automatikusan csiszolodik az is, ami amugy is erossege a gyereknek. Ezt a fiamon nagyon jol le tudom merni. Annak ellenere, hogy nem volt resze kimondott direkt tehetseggondozasban, tovabbra is kiemelkedo azokon a teruleteken, ahol mar kicsi koraban mutatkoztak az erossegei.

    Iskolai idobeosztas teren nalunk nagyon idealis a helyzet a normal angol menetrendhez kepest. Eleve csak 6 eves kor utan (inkabb 7) kezdik a gyerekek az elso osztalyt, es akkor is figyelnek ra, hogy az elso evekben ne legyen idoben sem megterhelo: az elsosok 8.30-tol 12.30-ig vannak, majd minden evben egy delutannal gyarapszik az orarend, vagyis negyedikes-otodikes korukra erik el a gyerekek csak, hogy 8.30-tol 3-ig legyenek suliban. Az itteni iskolakban nem 45 percesek az orak, hanem nagyobb blokkok vannak ugye, es 2db kozel egy oras szunet, amikor kint jatszhatnak a gyerekek a suli koruli hatalmas birtok kulonbozo jatszo- es sportterein.

    Az iskolai taborok, amelyek nalunk magan a taneven belul vannak, fantasztikusan jo es peldaertekuek. Mindig szorosan kapcsolodnak az adott tanev tananyag profiljahoz. Penzbe kerulnek, de nem orbitalis osszegekbe, mert mi, szulok szervezzuk, illetve vallalunk nagyon sok munkat bennuk, igy csokkentve a konkret kiadasokat.

     

    A W kozossegek hiresen jo es szoros kozossegek, ez abszolut kulonbozik a normal rendszertol nemcsak A-ban, de mindenhol. A szulok jol ismerik egymast, allando kapcsolatban allnak, es segitik egymast. Pl ha baba szuletik egy csaladnal, vagy komoly betegseg ut be, akkor ebed-rotat szervezunk, mindennap mas foz az adott csaladra, fuvarozzuk egymas gyerekit suliba, haza, ha kell penzgyujtest szervezunk, es hasonlok. Rendszeresek a suli utani piknikek, amikor osszegyujtjuk a gyerekeket, es egyutt megyunk el egy kozeli parkba, vagy a folyopartra hogy ott meg egyutt jatszhassanak a kolkok. Illetve sokszor dolgozunk mi szulok egyutt.

     

    Az altalanos isi a W-ban 14 eves korig tart, de vannak, akik 12 evesen atlepnek a normal rendszerbe. Illetve mi is szoktunk befogadni onnan erkezoket. A gimnazium a mi sulinkban most meg csak 16 eves korig megy fel, de keszulunk az utolso 2 ev letrehozasara is.

    No, most ennyi jut eszembe.

    De nagyon szivesen valaszolok konkret kerdesekre, ha barkinek van:-)

    előzmény:
    Ariandre (13)
    2014-05-09  14:51

Címlap

top