Az nlc. fórumon 20 éves fennállása óta közel 300 ezer témában indult csevegés, és több mint 1 millió hozzászólás született. A Facebook megjelenése és térhódítása miatt azonban azt tapasztaltuk, hogy a beszélgetések nagyrésze áttevődött a közösségi médiába, ezért úgy döntöttünk, a fórumot hibernáljuk, ezentúl csak olvasása lehetséges. Új hozzászólást és témát nem tudtok indítani, azonban a régi beszélgetéseket továbbra is megtaláljátok.
Német tankönyv gyerekeknek
Általános iskola alsó tagozatán németet tanítók segítségét szeretném kérni.
Milyen tankönyvet tudnátok ajánlani 8 éves gyerek némettanításához? Ti milyen tankönyvből tanítotok 2. osztályban, és mi a tapasztalatotok vele?
A kérdés hátteréről:
A lányomat szeretném otthon németre tanítani játékosan, de egy nyelvkönyvet vezérfonalként követve.
Én is német szakos tanár (középiskolai) vagyok végzettségemet tekintve, de kicsiket csak korrepetáltam.
Kicsit körbenéztem, és nekem a Tamburin című tűnik a legszimpatkusabbnak.
Köszönöm előre is a segítségeteket.
Kedves Nati,
nem tudom él -e még ez a fórum, de érdeklődnék az Alle machen mit 2 német könyv hanganyaga felől.
Hol lehet ezt beszerezni? Köszi
Nem folyamatosan tanítottam, már írtam, volt, h csak az ált.suliban tanult. Amióta középsulis, az iskolában németet és spanyolt tanul, angolt velem. Idén vagy jövő év elején akar középfokúzni.
Én most gyesen vagyok még a legkisebb gyerekünkkel, itthon tanítok, aztán majd megyek vissza a suliba:) vagy :( még nem tudom, ebben a megbolydult rendszerben mennyire lesz jó.
Te hogy haladsz? Hú,most nincs több időm írni, még főznöm kell, szóval a lelkesedés fenntartására miket vetettem be....hát legelőször is én voltam nagyon lelkes, s az átragadt:) Majd folyt.köv.
A lelkesedés fenntartására milyen trükköket vetettél be?
Ezek szerint a 17 éves fiadat is tanítod még, óvodás kora óta? Le a kalappal!
Egyébként általános v. középiskolában tanítasz?
Jól hangzik, amit írtál a tankönyvről, megpróbálom majd felkutatni. Egyébként az ára sem mindegy, úgy látom, elég jó áron van. A
A Tamburin (ezt néztem ki) egy kötetéhez 10e Ft a CD + tk, mf kb. 5e. De nagyon tetszik, mert nagyon sok játék van benne, és a gyerekeket érdeklő témák.
Eddig úgy tanítottam őket, hogy a mindennapos utasításokat németül mondom nekik (pl. gyere ebédelni, öltözz fel), ha eszembe jut persze.
Ezen kívül hétvégén 1x témaköröket veszünk - színek, számok, ruhák stb. én keresek hozzá anyagokat, nagyon jók vannak az interneten, de nagyon sok idő.
Ezért gondoltam azt, hogy a nagyobb 8 évessel egy könyvből kezdünk tanulni, + kéne folytatni minkettővel ezt a lazább, játékos tanulást is, de nem tudok kiszorítani hétköznap még 1 alkalmat. fél 6-ra érek haza, és van, hogy még úszásra is megyünk.
Hát, majd meglátjuk. A gyerekek szívesen csinálják, mert mindig játszunk németül. + Bevallom, ha ügyesek, piros pontot kapnak, és 10-20 piros pontot beválthatnak valami ajándékra. Kicsit aggódom, hogy ha itthon tanítom évekig, fenn tudom-e tartani a motivációt, de a topicban a másik hozzászólónak sikerült, úgyhogy talán nem reménytelen.
Szerintem a hanganyagot érdemes hallgatni.
A lányom a suliban angolt tanul, és a tankönyvhöz van mellékelve CD is, azt szoktuk itthon is hallgatni.
Ha a gyereked tanul németet eleve a suliban, és elegendő óraszámban, akkor szerintem nem kell neked is külön tanítani.
A tankönyvön kívül használsz még más segdanyagokat az órán, munkafüzetet, kártyákat pl.?
Szia,
a könyvet Edina Rieder-Erdőfy írta. Nemzeti Tankönykiadó adja ki, nemzetiségi iskoláknak.
Én nemzetiségi tanító vagyok, de a gyerekemmel ( 2. osztályos) kizárólag a leckét tudjuk megcsinálni, én nem tanítom őt. Eddig bármilyen ilyen jellegű próbálkozásom (pl. úszás, úgy, hogy kb. 300 gyereket tanítottam már meg úszni) kudarcba fulladt. Nekünk ez sajnos nem megy.
A tankönyv hanganyagát nem ismerem, de a lányomék használják, ő nagyon szereti. Szereti hallgatni. Lehet, hogy itthon is kéne? Szerinted az segítség, ha nem én olvasom fel neki, hanem cd-ről megy?
Szerintem aranyosak az olvasmányok, van hozzá mf is, az is egész jó. 3. és 4. osztályban tanítok, tetszik nagyon, hogy az olvasmányok összefüggenek, (a 4.-es is a 3.-ban megismert osztályról szól) A gyerekek is várják a folytatást. A nyelvtan nagyon nehéz, de az gondolom mindig.
Te hogy tervezed a tanítást otthon? Minden nap egy keveset?
Köszönöm, ha válaszolsz, üdvözlettel
nati
A többit nem tanítottam, azt csak azért használtuk, ha vmi titkosat akartunk a kicsik előtt mondani...:) Ill. a nagylányomat orosz A2-ig eljuttattam...azért az nem egyszerű, s csak heti 1x2 óránk volt.
Nem, a vasárnap a családé. Angolóra hétközben volt 2x, du-i órarendbe 'építve', s ha ott voltak a kis csoporttársak, akkor muszáj kezdeni, nincs kecmec.
Amíg nem olvastak, írtak, addig saját kútfő+ összes eddigi tapasztalatok (azért az angol nyelvtanításnak nagyobb a szakirodalma, tudom), meg mindig a gyerekekre szabva, s összhangban az óvodai/iskolai nevelési programmal:) (pl évszakok szerint, meg a színek, formák,stb az ő szintjüknek megfelelően....) Nagyobbakkal az írástanítás nagy project, aztán meg a lelkesedés meg-és fenntartása. Aztán fokozatosan nyelvtan, szövegértés feladatok, megmindenmás:) de milyen jó aztán a világ dolgairól angolul elmélkedni....s most a 17 éves nagyfiamtól simán megkérdezhetem azt angolórán angolul, amire kíváncsi vagyok:) mert ugye egyébként azért nem túl bőbeszédű....
Igen, ez ismerős, hogy épp van valami roppant fontos, ami a németezést übereli.
nagyon tiszteletreméltó, hogy ilyen hosszú ideig, és több nyelvvel is tudtad csinálni az otthoni tanítást, követendő példa a számomra!
És akkor úgy csináltátok, hogy pl. minden vasárnap 4-kor nyelvtanulás a gyerekekkel? Hetente hányszor tudtátok megoldani, könyvből tanítottad őket, vagy te találtál ki feladatokat?
Igen, kétségtelenül rugalmasabb időben, ha csak a tieid vannak...de sajna akkor is rugalmasabban le lehet mondani az 'óráról', ha valami fontosabb übereli, vagy csak egyszerűen el vagy havazva. Általában nagycsoportos korukban kezdtük, s volt néhány év, amikor csak az iskolában tanultak. Aztán, amikor nyelvvizsga környékére értek, megint valakikkel társulva, célegyenesbe értek! A nyelvtanulás életforma:)
Otthon nem bohóckodtunk angolul, csak ha ők akarták, sztem ahhoz Apukának angolnak kéne lenni, h életszerű legyen....hogy is van a csüccs németül/angolul?! De nagyobb korukban ez lett a 'tolvajnyelv', amit akkor használtak, ha nem akarták, h a kisebbek megértsék. Aztán átváltottunk németre, majd oroszra...karácsony előtti roppant fontos, halasztást nem tűrő diskurzusokban:))
Köszi, hogy írtál.
Jó ötlet más gyerekek bevonása, de ha csak az enyémeket tanítom, úgy időben rugalmasabb tudok lenni.
Mennyi ideig tanítottad így a gyerekeket?
A mindennapokban is angolul beszéltél vellük (pl. gyere vacsorázni stb.)?
Nálunk egyelőre én magam állítok össze feladatokat, és nagyon élvezik (a 8 éves és az 5 éves tesója), de a nagyobb már többre lenne képes, ezért szeretnék könyvből is tanítani, mert ő szerintem jobban tud már haladni.
Szia!
Én angolos vagyok, s a sajátjaimat is tanítottam:) egy nagyon kedves kollégám javaslatára úgy csináltam, h a sajátomon kívül mások is voltak a csopiban, s így nem 'anya' voltam, hanem tanár:) Néha volt nehéz, de szinte mindig lelkesek voltak....A nagy már tolmácsnak készül, s a nagyobbak is jól beszélnek:) Ebbe nőttek bele...
Sok sikert neked!
Szia,
köszi a választ. Ezt a könyvet nem találtam meg sima könyvesboltban, úgyhogy nem tudtam még belenézni.
A 2.-os kötetet milyennek találod? Vannak benne játékos feladatok? Milyen a hanganyag?
Ezek szerint Te is tanítod a gyereked otthon? Mennyire könnyű/nehéz a sajátot tanítani?
Köszi
Mi az "Alle machen mit"-et használjuk. Nemzetiségi iskolák tömkelegében használják.
Mit is mondjak? Egy csomó minden kusza és zavaros benne. Pl. 3.-ban veszi az igeragozást, amikor még nem tudják (magyarul) mi az az ige, meg a személyes névmás. De sok helyen jó, nekem a 4.-es kifejezett tetszik. Ami nekem még nem annyira jön be, hogy hamar tanít írni (1.ben), de összeségében egész jó. Gyerekem nagyon szereti az olvasmányokat, és a tanítványaim is.