Az nlc. fórumon 20 éves fennállása óta közel 300 ezer témában indult csevegés, és több mint 1 millió hozzászólás született. A Facebook megjelenése és térhódítása miatt azonban azt tapasztaltuk, hogy a beszélgetések nagyrésze áttevődött a közösségi médiába, ezért úgy döntöttünk, a fórumot hibernáljuk, ezentúl csak olvasása lehetséges. Új hozzászólást és témát nem tudtok indítani, azonban a régi beszélgetéseket továbbra is megtaláljátok.
Ma már elérhető egy olyan számítógépes program is, amely játékos formában olvasásfejlesztéssel is foglalkozik, és nagy hangsúlyt fektet a diszlexia-megelőzésre, terápiára.
Azért merem mindenkinek ajánlani, mert ingyenesen letölthető az internetről is a www. inf. u-szeged. hu/beszedmester címről.
Üdv: pGabi
Hálás vagyok Neked a kimerítő válaszért, kezdem már kapisgálni a dolgot és lehet, hogy nincs is akkora baj mint hittem. Az általad leírt játékok 80%-a mindennapos nálunk, imádom a lányaimat és egyformán teszem azt. Ezt most a fennakadásod miatt is írom ( hidd el én is megdöbbentem, amikor elkezdte azt mondogatni, hogy lelöklek ahelyett hogy vegyél fel. . . )Érdekes, sokan említettétek a mozgást, bennem fel sem merült, hog összefüggésbe hozzam a beszéddel. Zsófi ugyanis nagyon ügyes, jó mozgású, jó ritmusérzékű, jó egyensúlyérzékkel rendelkezik ( nagyon szeret a homokozó szélén egyensúlyozni és szinte soha nem véti el ), tud egyedül biciglizni, imád hintázni és tudja is egyedül hajtani magát. Szeret rajzolni, sütit sütni só-liszt gyurmából, sokat segít nekem, virágot locsol, bepakol a mosogatógépbe, aztán az evőeszközöket is elrakja, szeret feladatokat kapni. A nővére 5 éves és már összead, szavakat másol, pár szót magától is leír. Lehet, hogy én tévedek - kedden mindenre fény derül, mert egy szakmai körökben ismert és elismert gyógypedagógus beszélget majd vele - lehet, hogy vaklárma de jobb résen lenni. Sok rémtörténetet írtatok le pár sorban, ettől szeretném csak megkímélni a gyerekemet. Nincsenek elvárásaim vele szemben, soha nem próbálnám tesztelni őt saját magam, de nem gondolom normálisnak, hogy egy 4 éves -ha nem is mindig -úgy beszéljen, hogy abból senki nem ért egy szót se. Ez pedig neki is gond lehet, mert az oviban sokszor a gyerekek is összenéznek, hogy mit beszél össze-vissza. Az is fura, hogy vannak jobb és rosszabb napok. Ma például nagyon szépen beszélt, de volt olyan, hogy szinte egész nap csak a hottentotta ment.
Ennek a módszernek épp az a lényege, amit Pocmak írt a 16. hozzászólásában, hogy a hasonló alakú vagy hangzású betűket/hangokat egymástól távol tanítja, és külön órát szentel a hasonló betűk differenciálásának. Nagyon komoly hangsúlyt fektet a beszédfejlesztésre is.
Remélem, mielőbb sikerül megnyugtató megoldást találni a problémátokra!
amúgy igen, öröklődik, a hajlam legalábbis. asszem kb. 80-ban "sújtja" a fiúkat, lányoknál ritkább. a fejlesztő ovi pedig jó ötletnek tűnik. ártani nem árthatsz vele, ha megfelelő pedagógusok dolgoznak ott.
Pocmak, én nagyon sajnálom, hogy ennyi teszt fenn van a neten. Rengeteg kárt lehet okozni azzal, hogy a szülő "megszűri" a gyermekét. Nemegyszer előfordult, hogy olyan tesztet végzett el a kiskölkön, amit fél évente szabad csak, vagy olyat, amit én már hiába veszek fel, értékelhetetlen, ha ismeri.
A mama felveszi, de kiértékelni, értelmezni már nem tudja, azzal jön hozzám. Viszont enm tudott róla, hogy az időfaktor is számít, stopperrel kell mérni, enélkül fabatkát sem ér. . . ez csak egy kiragadott példa volt, de gondolom, értitek, mire gondolok.
Fújjatok el gyertyát, pingponglabdát, papírgalacsint, stb.
Szívószállal igyatok, egyen több rágógumit, (nem tudom, azt le szokta-e nyelni. . . ) Csináljatok buborékfújót, lufit is próbálgathatja egyedül felfújni.
Beszédértését azzal fejlesztheted, hogy sokat kommunikáltok, sok dologra kéred meg: add ide, hozd ide, rakd oda, stb. . .
Most hirtelen egy szuzsra ennyi jutot eszembe, de ha van kérdésed, akár priviben is. . . . :)))
Tegnap este már túl fáradt volta, azt hiszem, és elég elutasítóan reagáltam, ezért bocsánat.
Most megpróbálok összeszedettebben, normálisan válaszolni, remélem, sikerül.
:)))
Szóval, amiket leírtál a kislányodról, Borisz, azok egyelőre inkább a megkésett, akadályozott beszédfejlődés tünetei. Amelyek jelezhetik a diszlexiaveszélyeztetettséget is akár, de nem feltétlenül. Mondjuk, egy eseten rökönyödtem meg, mégpedig azon, mikor azt írtad, a felvesz helyett "lelöksz" használt. Ez ugyanis nem a felvesz nyelvi ellentéte. . . ha "leteszel"-t mondana, az oké. . . , de a lelöksz számomra zavart jelez az anya-gyermek kapcsolatban is, bár nem ismerlek benneteket, így elképzelhető, hogy alaptalan a feltevésem. De azért megkérdezném, hogy tényleg ezt a szót használja?
A megkésett beszédfejlődés legeslegjobb terápiája a mozgásfejlesztés, uis ebben az életkorban a rendezett mozgáskoordinációval karonfogva fejlődik a beszéd.
Ajánlok neked egy könyvet: Németh Erzsébet-S. Pintye Mária: Mozdul a szó című könyvét. Ebben sok támpontot találsz otthoni foglalkozások megszervezéséhez is. Természetesen vidd el logopédushoz, bár ilyenkor legtöbb estben a kivárást, a spontán érést várják a logopédusok is, mert szinte lehetetlen egy ekkora kisgyermekkel szervezett formában eredményesen foglalkozni.
Eg ekkora gyermek még az édesanyjához kötődik, a bizalom pedig elengedhetetlen része a logopédiai munkának.
Helyezz nagy hangsúlyt a mozgására, arról nem írtál, szeret-e hintázni, szereti-e, ha édesapja a magasba emeli, fel mer-e mászni a mászóka legmagasabb fokára, tud-e biciklizni, hogyan jár a lépcsőn, (váltott lábbal, biztosan?) Bohóckodjatok, nevessetek sokat, járjatok sarkon, talpélen, lábújjhegyen, mezítláb. . .
Tehát itt a nyár, rajta. . . .
Aztán rajzoljatok, fessetek, gyurmázzatok! Legyen mindig elől egy doboz gyurma, vegyetek ujjfestéket, és engedd, hogy összemasaztolja magát! Süssetek együtt süteményt, gyúrja ő is a tésztát, és legyen az ő feladata tökmaggal megszórni a pogácsát. Válogassa szét a lencsét a babtól, közben meséld el neki a Hamupipőkét. . . Fűzzetek gyöngyöt, anyának, nagymammának, barátnőnek, szomszédnéninek, stb. . . hidd el, sokkal jobban fejlődik a finommozgása, mintha logopédussal tenné ugyanezt, hetente 2X1 órában.
Ha a mese nem érdekli könyvből, mesélj neki fejből! Este vedd az öledbe, ringasd (--->mozgásfejlesztés, anya-gyemek kapcsolat erősítése!), és mesélj neki! Az jó, ha mondókák, versikék érdeklik, azt folytassátok!
Biztosan van otthon tükör, álljatok elé, és játszatok előtte! A testsémája fejlődik rengeteget. . . rajzold le őt hatalmas csomagolópapírra, vágjátok ki, és dekoráljátok együtt.
Kösd be a szemét, és adj neki különböző falatokat, találja ki mit evett. . .
Hallási differenciálását erősítsd!
Vegyél fel magnóra mindenféle hangokat az életből: családtagok hangja, csengő, kutyaugatás, nyávogás, mosógép, turmix, hajszárító, porszívó, stb, és hallgassátok vissza, beszéljétek meg, mit hall
Mint gyakorló anya mindenképpen javaslom, hogy szepterberben nézesd meg a kislányt logopédussal, akár maszek alapon is. A családunkban mind a két gyerekünk küzdött ezzel a problémával. a lányom akinél oviban kiszürte a logopédus az iskolára tökéletesen menteslett, és még a helyesírása is aránylag jó. A fiam akinél csak első évvégére derült ki, hogy ilyen problémálya van a mai napig nehezen tanul, helyesírása csak akkor elfogadható, ha lassan ír, az órameneten elvárt írás teljesítménye egyenlő a 0-val olvashatatlan. Kb: 6 éve folyamatosan jár fejlesztő pedagógushoz. Elmondanám nektek, hogy nem mindíg szabad bízni az ovónők, tanítónénik megitélésében, mert tisztelet a kivételnek nem igazán figyelik a gyerekeket ilyen szempontból, és ha megven a probléma anyuka észreveszi, hogy nincs minden rendben a gyerekkel Ők vannak a legjobban meglepődve.
A diszlexia örökölhető probléma ezért mindenkinek javaslom, ha volt a családban olvasási helyesírási problémával küzdő családtag egy felmérést mindenképpen megér sok problémától kudarctól mentitek meg a gyerekeket.
A felmérést a kerületi (vidéken a faluban városbanműködő) nevelési tanácsadóban lehet kérni előzetes belyeletkezés alapján.
Sajnos ez csak szeptembertől lehet mert ott is nyári szünet van. Ezeket csak azért írtam, hogy ne járjatok úgy mint mi, hogy szegény második gyerekem iskolai élménye rémálom volt.
Sohasem felejtem el mikor elsőben a tanulást bőgési rohamok kisérték és egy hatéves gyerek veri a fejét, hogy ő "hülye" csak azért mert a tanító néni nem vette észre, hogy milyen problémája lehet én min anyuka ezután vittem logopédushoz és ott derült ki, hogy 22 betűpért téveszt.
A tanúság tehát mindenki ahol a családban olvasási problémás szülők, nagyszülők vannak, vagya gyereken bármi jel mutatkozik vigyétek nyugottan logopédushoz.
http://www. varazsbetu. hu
asszem tesztlemezt is kérhetsz. és mondanám én is, hogy kár ilyenekkel "nyúzni" a gyereket, de nekünk pl azt mondták itt a suliban, hogy ha 3-4 éves korban észreveszik és elkezdik a fejlesztést, akkor sokkal jobbak az esélyek és az eredmények. amúgy "meggyógyulni" tényleg soha nem fog, ha tényleg van ilyen probléma. és általában kiemelkedően magas intelligencia társul a diszlexiához.
annyit még mindenképpen hozzáfűznék ehhez az egészhez, hogy jobb félni, mint megijedni. az öcsémen is érzékelhetők voltak hasonló tünetek (beszéd és hallásproblémának tűnők) egész pici korától kezdve és ezek mind a mai napig fennállnak. 10 éves körül volt, mikor először "szakemberhez" küldték, aki azt mondta, talán diszgráfia. . . ezzel el is lett intézve a dolog. gondolom azért, mert már macerás vagy túl késő lett volna változtatni bármin is. az öcsém gyűlöli az iskolát, amióta csak betette a lábát. gondolom a sorozatos kudarcélmények miatt. a múltkor megkérdeztem tőle, hogy emlékszik vissza az első osztályra, mennyire volt nehéz megtanulnia a betűket, stb. (minél többet tanultunk erről a jelenségről, annál erősebbé vált bennem a gyanú, hogy az ő estében is ilyesmiről van szó, hát rákérdeztem). azt válaszolta: "milyen lett volna? végig sírtam"
neki mind a mai napig nem mondtam, hogy nem az ő hibája, hogy nem megy az iskola, mert a szüleim hallani sem akarnak róla. . . vagy legalábbis elzárkóznak ettől. meg talán kár is lenne bolygatni egy-két évvel az érettségi előtt, amit egyébként esze ágában sincs letenni, mert ő azt úgysem tudja-alapon. Szóval óriási rombolásokat tehet a személyiségben, ha nem veszik időben észre. . . ezért is írtam, hogy nagyon jó, hogy így figyelsz a kislányra meg egyáltalán a gyerekeidre. foglalkozz továbbra is sokat a picivel (de a nagyobbal is! ;-) )
Oviban valóban szűrik a gyerekeket, de még nem veszett fejsze nyele, ha dysfunkciót állapítanak meg.
Ha pedig diszlexiás lesz, sajnos nincs ellenszere, semmilyen olvasástanítási módszer nem tudja kiküszöbölni, csak _enyhíteni_ a mértékét.
Egy 4 éves gyermek még veszélyeztetett sem leeht, hidd el. Amúgy logopédus vagyok, diszes gyerekekkel foglalkozom, szóval nem a levegőbe beszélek.
Nyugodj meg, mesélj, énekelj, sokat a kislányodnak, tanítsd meg biciklizni, úszni, hintázzatok sokat a nyáron. Ezzel adsz neki a legtöbbet.
A másik, hogy sajnos nekem az a tapasztalatom, hogy egyelőre még a szakemberek sem értenek teljesen egyet egy-egy gyerek esetében, hgoy ez most valóban diszlexia, vagy egyéb tanulási nehézség, vagy. . . Ezért aztán ezek a számok, hogy 10 %, elég megbizhatatlanok! Mindenesetre én azt tapasztalom, hogy azok a gyerekek, akiknél idejében fel van fedezve a diszlexia, rendszeresen foglalkoznak velük és a környzetetük egyéb szempontból nem elhanyagoló, könnyen ugorják az akadályokat.
es koszi a felvilagositast.
Borisz72! ez tényleg nem betegség. . . ne kezeld annak. valaóban csak arról van szó, hogy picit lassabban és estleg más módszerekkel kell majd megtanítani neki a dolgokat. pl a hasonló betűket nagyon differenciáltan, tehát időben távol egymástól.
azok alapján, amiket írtál, nem kizárt a diszlexiára való hajlamosság. de az sem kizárt, hogy csak "bohóckodik". ez azért kevés
kivanom a legjobbakat! majd meseld el, hogy mit mondott az orvos jo?:)
Már régen látom, hogy valami baj van Zsófinál, mert annyira más mint a többi hasonló korú gyerek. Főleg a beszédfejlődés lassúsága kezdett el aggasztani, nagyon gyér a szókincse és még mindig előfordul, hogy teljesen zavaros, érthetetlen mondatokat alkot. Három és fél éves volt, amikor beszéltem a vezető óvónővel, a saját óvónénijével ( aki óvodapedagógus ) és egy logopédus is látta. . Mindenki megnyugtatott, hogy korai még aggódni, legyek türelmes. Én ennek ellenére tovább aggódtam, mertközben elkezdte minden cselekvésnek az ellenkezőjét mondani. Pl. : ha azt akarja, hogy adjam rá a hátizsákját, azt mondja " leveszem " Ha azt akarja, hogy felvegyem, azt mondja " lelöklek". Van egy nővére, 5 és fél éves, ő rendkívül értelmes, hibátlanul beszél és felnőtteket megszégyenítő szókincse van. Én is sokat foglalkozom Zsófival, mégis olyan, mintha nem ragadna rá semmi. Nemrég egy gyógypedagógus ismerősömnek meséltem a problémát és ő rögtön azt mondta, hogy ez a dislexia előjele. Kedden viszem a kislányt vizsgálatra, de amit az interneten olvastam erről, az 90%-ban illik Zsófira. Szeretnék többet tudni erről a dologról, esetleg megismerni olyan szülőket, akik hasonló cipőben járnak. Hát röviden ennyi.
c. fórumban!!