Az nlc. fórumon 20 éves fennállása óta közel 300 ezer témában indult csevegés, és több mint 1 millió hozzászólás született. A Facebook megjelenése és térhódítása miatt azonban azt tapasztaltuk, hogy a beszélgetések nagyrésze áttevődött a közösségi médiába, ezért úgy döntöttünk, a fórumot hibernáljuk, ezentúl csak olvasása lehetséges. Új hozzászólást és témát nem tudtok indítani, azonban a régi beszélgetéseket továbbra is megtaláljátok.

Diszlexia-gyanú

Borisz72
Létrehozva: 2005. június 11. 22:16
A kislányom most júliusban lesz 4 éves és azt hiszem diszlexiás. Ha valakinek van valamilyen tapasztalata erről a betegségről ( ? ), érintett a témában vagy szakember, kérem szépen írjon pár sort.
  1. 2005. június 18. 12:5848.
    Kedves Borisz!Megmondanád nekem, hogy kislányod mikor kezdett el beszélni?Kisfiam 3 éves és csak szavakat mond. , azokat is "furán"! A labda néha adács és a sapka is. Még tudnám sorolni. A bölcsiben egyáltalán nem hajlandó megszólalni!! Neki a mozgása is más mint a vele egykorúaké 17 hónaposan indúlt el!Köszi:g. moni
    előzmény:
    Borisz72 (42)
     
  2. 2005. június 12. 20:2747.
    Több szakember is ezt állítja, csak ezt nem akartam írni, mert nem emlékszem pontos nevekre. De örülök, hogy itt a fórumon is sokan jónak tartjátok. Én is normál általános iskolai osztályokban használtam a módszert, nem speciálisban.
    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_898951 (45)
     
  3. 2005. június 12. 19:2546.
    Szerintem is. :-))
    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_898951 (45)
     
  4. 2005. június 12. 19:2445.
    Minden gyereknek ezzel kéne megtanítani az olvasást. . . :)
    előzmény:
    Lillaréka (44)
     
  5. 2005. június 12. 19:1244.
    Szia! A Meixner módszert én is ajánlom. nagyon jó.
    előzmény:
    Borisz72 (42)
     
  6. 2005. június 12. 19:1043.
    Ha kedden megnézi őt gyógypedagógus, kérdezz rá, nincs-e a környéketeken Ayres terápiával foglalkozó szakember. Az mindneképpen sokat javítana a kislányod beszédén. Majd írd emg, mire jutottatok!
    előzmény:
    Borisz72 (40)
     
  7. 2005. június 12. 18:5542.
    Köszönöm Hangyacsek, felírom magamnak. Köszi
    előzmény:
    hangyacsek (38)
     
  8. Torolt_felhasznalo_516431
    Torolt_felhasznalo_516431
    2005. június 12. 18:5141.
    Sziasztok!

    Ma már elérhető egy olyan számítógépes program is, amely játékos formában olvasásfejlesztéssel is foglalkozik, és nagy hangsúlyt fektet a diszlexia-megelőzésre, terápiára.

    Azért merem mindenkinek ajánlani, mert ingyenesen letölthető az internetről is a www. inf. u-szeged. hu/beszedmester címről.

    Üdv: pGabi

    előzmény:
    hangyacsek (38)
     
  9. 2005. június 12. 18:4740.
    Kedves Kékfestő !

    Hálás vagyok Neked a kimerítő válaszért, kezdem már kapisgálni a dolgot és lehet, hogy nincs is akkora baj mint hittem. Az általad leírt játékok 80%-a mindennapos nálunk, imádom a lányaimat és egyformán teszem azt. Ezt most a fennakadásod miatt is írom ( hidd el én is megdöbbentem, amikor elkezdte azt mondogatni, hogy lelöklek ahelyett hogy vegyél fel. . . )Érdekes, sokan említettétek a mozgást, bennem fel sem merült, hog összefüggésbe hozzam a beszéddel. Zsófi ugyanis nagyon ügyes, jó mozgású, jó ritmusérzékű, jó egyensúlyérzékkel rendelkezik ( nagyon szeret a homokozó szélén egyensúlyozni és szinte soha nem véti el ), tud egyedül biciglizni, imád hintázni és tudja is egyedül hajtani magát. Szeret rajzolni, sütit sütni só-liszt gyurmából, sokat segít nekem, virágot locsol, bepakol a mosogatógépbe, aztán az evőeszközöket is elrakja, szeret feladatokat kapni. A nővére 5 éves és már összead, szavakat másol, pár szót magától is leír. Lehet, hogy én tévedek - kedden mindenre fény derül, mert egy szakmai körökben ismert és elismert gyógypedagógus beszélget majd vele - lehet, hogy vaklárma de jobb résen lenni. Sok rémtörténetet írtatok le pár sorban, ettől szeretném csak megkímélni a gyerekemet. Nincsenek elvárásaim vele szemben, soha nem próbálnám tesztelni őt saját magam, de nem gondolom normálisnak, hogy egy 4 éves -ha nem is mindig -úgy beszéljen, hogy abból senki nem ért egy szót se. Ez pedig neki is gond lehet, mert az oviban sokszor a gyerekek is összenéznek, hogy mit beszél össze-vissza. Az is fura, hogy vannak jobb és rosszabb napok. Ma például nagyon szépen beszélt, de volt olyan, hogy szinte egész nap csak a hottentotta ment.
    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_898951 (34)
     
  10. 2005. június 12. 18:0839.
    Bocsmindenki, most jutottam tegnap éjjel óta géphez, most gyors olvasás következik, de előre is köszönöm mindenkinek a hozzászólást, a segíteni akarást és a figyelmet. :))))))
    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_603598 (0)
     
  11. 2005. június 12. 11:0538.
    Én az óvodáskorhoz nem tudok érdemben hozzászólni, mert tanítónéni vagyok, és nem tanultunk eleget a fiatalabb korosztályról ahhoz, hogy tanácsot merjek adni. De ha iskolába megy a csemetéd, MINDENKÉPP olyan osztályba írasd, ahol Meixner Ildikó Játékház c. könyvéből tanulhat olvasni! Sőt, ha a kicsinél ilyen jelek tapasztalhatók, én a nagyot is megszűretném, és keresnék neki is Meixner-módszeres tanítót. Én ezt a módszert használtam, míg Magyarországon tanítottam, és egy középsúlyos szellemi fogyatékos kisfiún kívül minden gyerekem megtanult olvasni év végére, a dyslexia-veszélyeztetettek is. (Félreértés elkerülése végett: ez NEM az én érdemem, hanem a módszeré. )
    Ennek a módszernek épp az a lényege, amit Pocmak írt a 16. hozzászólásában, hogy a hasonló alakú vagy hangzású betűket/hangokat egymástól távol tanítja, és külön órát szentel a hasonló betűk differenciálásának. Nagyon komoly hangsúlyt fektet a beszédfejlesztésre is.
    Remélem, mielőbb sikerül megnyugtató megoldást találni a problémátokra!
    előzmény:
    Borisz72 (1)
     
  12. 2005. június 12. 10:2237.
    valóban nagyon sok, sőt minden a mozgáskoordináción, legfőképp a finommotorikán múlik. ezek nagyon jó és követendő dolgok, de azért póbálják meg bevonni a másik leányt is. ártani neki sem árthat és elhanyagolva sem érzni magát, míg az édesanya a másikkal érdemben foglalkozik. erre az együtt töltött minőségi időre mindkét gyereknek szüksége van. és korban sem állnak nagyon távol egymástól, ha jól olvastam. szóval hajrá!
    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_898951 (32)
     
  13. 2005. június 12. 10:1036.
    már a kincskereső kisködmönben is szerepelt a kincs, fordított s-sel, de ez nem nagyon befolyásolja a gyerekeket szerintem. viszont így, hogy elmíted a dolgot, az s-t az Öcsi is fordítva írta, meg az N-t is. sőt, másodikban újra elő kellett venni az ábécéskönyvet a nyári szóünet után, mert elfelejtette, hogy milyen a nagy M betű. atyavilág. nem igaz, hogy senkinek nem tűnt föl. vagy csak nem akartak tudomást venni róla?

    amúgy igen, öröklődik, a hajlam legalábbis. asszem kb. 80-ban "sújtja" a fiúkat, lányoknál ritkább. a fejlesztő ovi pedig jó ötletnek tűnik. ártani nem árthatsz vele, ha megfelelő pedagógusok dolgoznak ott.
    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_854721 (28)
     
  14. 2005. június 12. 09:3035.
    Kolléganőm van hasonló helyzetben, neki már 22 éves a fia és főiskolára jár. De gimiig végigtanulta vele együtt az egészet. . .
    előzmény:
    Borisz72 (11)
     
  15. 2005. június 12. 09:1534.
    Még valami. . .
    Pocmak, én nagyon sajnálom, hogy ennyi teszt fenn van a neten. Rengeteg kárt lehet okozni azzal, hogy a szülő "megszűri" a gyermekét. Nemegyszer előfordult, hogy olyan tesztet végzett el a kiskölkön, amit fél évente szabad csak, vagy olyat, amit én már hiába veszek fel, értékelhetetlen, ha ismeri.
    A mama felveszi, de kiértékelni, értelmezni már nem tudja, azzal jön hozzám. Viszont enm tudott róla, hogy az időfaktor is számít, stopperrel kell mérni, enélkül fabatkát sem ér. . . ez csak egy kiragadott példa volt, de gondolom, értitek, mire gondolok.
    előzmény:
    pocmak (20)
     
  16. 2005. június 12. 08:5533.
    Kindertojás belső tartójából gyüjts össze páros számút. Töltsd meg párosával lisszttel, babbal, mákkal, összevágott parafadugóval, stb, és játszatok "hallómemorit".
    Fújjatok el gyertyát, pingponglabdát, papírgalacsint, stb.
    Szívószállal igyatok, egyen több rágógumit, (nem tudom, azt le szokta-e nyelni. . . ) Csináljatok buborékfújót, lufit is próbálgathatja egyedül felfújni.
    Beszédértését azzal fejlesztheted, hogy sokat kommunikáltok, sok dologra kéred meg: add ide, hozd ide, rakd oda, stb. . .
    Most hirtelen egy szuzsra ennyi jutot eszembe, de ha van kérdésed, akár priviben is. . . . :)))
    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_603598 (0)
     
  17. 2005. június 12. 08:4932.
    Sziasztok, jó reggelt!
    Tegnap este már túl fáradt volta, azt hiszem, és elég elutasítóan reagáltam, ezért bocsánat.
    Most megpróbálok összeszedettebben, normálisan válaszolni, remélem, sikerül.
    :)))
    Szóval, amiket leírtál a kislányodról, Borisz, azok egyelőre inkább a megkésett, akadályozott beszédfejlődés tünetei. Amelyek jelezhetik a diszlexiaveszélyeztetettséget is akár, de nem feltétlenül. Mondjuk, egy eseten rökönyödtem meg, mégpedig azon, mikor azt írtad, a felvesz helyett "lelöksz" használt. Ez ugyanis nem a felvesz nyelvi ellentéte. . . ha "leteszel"-t mondana, az oké. . . , de a lelöksz számomra zavart jelez az anya-gyermek kapcsolatban is, bár nem ismerlek benneteket, így elképzelhető, hogy alaptalan a feltevésem. De azért megkérdezném, hogy tényleg ezt a szót használja?
    A megkésett beszédfejlődés legeslegjobb terápiája a mozgásfejlesztés, uis ebben az életkorban a rendezett mozgáskoordinációval karonfogva fejlődik a beszéd.
    Ajánlok neked egy könyvet: Németh Erzsébet-S. Pintye Mária: Mozdul a szó című könyvét. Ebben sok támpontot találsz otthoni foglalkozások megszervezéséhez is. Természetesen vidd el logopédushoz, bár ilyenkor legtöbb estben a kivárást, a spontán érést várják a logopédusok is, mert szinte lehetetlen egy ekkora kisgyermekkel szervezett formában eredményesen foglalkozni.
    Eg ekkora gyermek még az édesanyjához kötődik, a bizalom pedig elengedhetetlen része a logopédiai munkának.
    Helyezz nagy hangsúlyt a mozgására, arról nem írtál, szeret-e hintázni, szereti-e, ha édesapja a magasba emeli, fel mer-e mászni a mászóka legmagasabb fokára, tud-e biciklizni, hogyan jár a lépcsőn, (váltott lábbal, biztosan?) Bohóckodjatok, nevessetek sokat, járjatok sarkon, talpélen, lábújjhegyen, mezítláb. . .
    Tehát itt a nyár, rajta. . . .
    Aztán rajzoljatok, fessetek, gyurmázzatok! Legyen mindig elől egy doboz gyurma, vegyetek ujjfestéket, és engedd, hogy összemasaztolja magát! Süssetek együtt süteményt, gyúrja ő is a tésztát, és legyen az ő feladata tökmaggal megszórni a pogácsát. Válogassa szét a lencsét a babtól, közben meséld el neki a Hamupipőkét. . . Fűzzetek gyöngyöt, anyának, nagymammának, barátnőnek, szomszédnéninek, stb. . . hidd el, sokkal jobban fejlődik a finommozgása, mintha logopédussal tenné ugyanezt, hetente 2X1 órában.
    Ha a mese nem érdekli könyvből, mesélj neki fejből! Este vedd az öledbe, ringasd (--->mozgásfejlesztés, anya-gyemek kapcsolat erősítése!), és mesélj neki! Az jó, ha mondókák, versikék érdeklik, azt folytassátok!
    Biztosan van otthon tükör, álljatok elé, és játszatok előtte! A testsémája fejlődik rengeteget. . . rajzold le őt hatalmas csomagolópapírra, vágjátok ki, és dekoráljátok együtt.
    Kösd be a szemét, és adj neki különböző falatokat, találja ki mit evett. . .
    Hallási differenciálását erősítsd!
    Vegyél fel magnóra mindenféle hangokat az életből: családtagok hangja, csengő, kutyaugatás, nyávogás, mosógép, turmix, hajszárító, porszívó, stb, és hallgassátok vissza, beszéljétek meg, mit hall
    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_603598 (0)
     
  18. 2005. június 12. 08:2931.
    Ráadásul egy csomó feladat, ami fejleszti ezen a téren a gyereket, azt fel sem fog egy ekkorka. Sok-sok ritmikus mondóka, vers, ének sokkal többet segít. Igaza van kószálónak hallgassál rá.
    előzmény:
    piglet (30)
     
  19. 2005. június 12. 08:2530.
    5 éves kor alatt nem szűrnek diszlexiára, mármint magára valamit is adó logopédus. Ahogy a beszédkorrekciót is ekkor kezdik el, egészen egyszerűen nincs hamarabb értelme, ilyen korban még nagyon sokat fejlődnek.
    előzmény:
    Borisz72 (11)
     
  20. Torolt_felhasznalo_223255
    Torolt_felhasznalo_223255
    2005. június 12. 08:0129.
    Szia!

    Mint gyakorló anya mindenképpen javaslom, hogy szepterberben nézesd meg a kislányt logopédussal, akár maszek alapon is. A családunkban mind a két gyerekünk küzdött ezzel a problémával. a lányom akinél oviban kiszürte a logopédus az iskolára tökéletesen menteslett, és még a helyesírása is aránylag jó. A fiam akinél csak első évvégére derült ki, hogy ilyen problémálya van a mai napig nehezen tanul, helyesírása csak akkor elfogadható, ha lassan ír, az órameneten elvárt írás teljesítménye egyenlő a 0-val olvashatatlan. Kb: 6 éve folyamatosan jár fejlesztő pedagógushoz. Elmondanám nektek, hogy nem mindíg szabad bízni az ovónők, tanítónénik megitélésében, mert tisztelet a kivételnek nem igazán figyelik a gyerekeket ilyen szempontból, és ha megven a probléma anyuka észreveszi, hogy nincs minden rendben a gyerekkel Ők vannak a legjobban meglepődve.

    A diszlexia örökölhető probléma ezért mindenkinek javaslom, ha volt a családban olvasási helyesírási problémával küzdő családtag egy felmérést mindenképpen megér sok problémától kudarctól mentitek meg a gyerekeket.

    A felmérést a kerületi (vidéken a faluban városbanműködő) nevelési tanácsadóban lehet kérni előzetes belyeletkezés alapján.
    Sajnos ez csak szeptembertől lehet mert ott is nyári szünet van. Ezeket csak azért írtam, hogy ne járjatok úgy mint mi, hogy szegény második gyerekem iskolai élménye rémálom volt.
    Sohasem felejtem el mikor elsőben a tanulást bőgési rohamok kisérték és egy hatéves gyerek veri a fejét, hogy ő "hülye" csak azért mert a tanító néni nem vette észre, hogy milyen problémája lehet én min anyuka ezután vittem logopédushoz és ott derült ki, hogy 22 betűpért téveszt.
    A tanúság tehát mindenki ahol a családban olvasási problémás szülők, nagyszülők vannak, vagya gyereken bármi jel mutatkozik vigyétek nyugottan logopédushoz.
    előzmény:
    Borisz72 (1)
     
  21. Torolt_felhasznalo_854721
    Torolt_felhasznalo_854721
    2005. június 12. 07:5128.
    Most eszembe jutott Micimackó. A házára is fordított betűkkel volt kiírva . . . . mi is? Kovács János?? Az S betű. . . Már a gyerekek is ezt láthatják a rajzfilmekben!
    előzmény:
    Torolt_felhasznalo_603598 (0)
     
  22. 2005. június 11. 23:5927.
    Köszönöm a válaszod, tudod, ismervén a hazai iskolarendszert -nem gyakorló, de pedagógus lennék én is - tudom, hogy mi várna a gyerekre, ha ölbe tett kézzel ülnék. Ráadásul vidéki vagyok, lehetőségem sincs alapítványi iskolába, vagy fejlesztő iskolába adni. Szerencsémre van a városunkban egy fejlesztő ovi, ha szükség van rá, átiratom szeptembertől és akkor jó kezekben lesz, mert mégis a nap nagy részét az óvodában tölti, ahol külön nem foglalkoznak vele. Én úgy tudom, hogy a dislexia örökletes lehet. Azt nem írtam, hogy a férjem is az, nagyon intelligens, szivacs agya van, mégis végigbukdácsolta az iskoláit. Amikor a tesódról írtál, mintha csak őt hallottam volna. Alázták a tanárok, ahol tudták. Bal kezes, iszonyú rondán ír és ha felolvas valamit rengeteg hibát vét. Eleinte viccelődtem vele, hogy tanuljon már meg olvasni, mire rájöttem, hogy mi van. Annak ellenére, hogy a szakmunkásképzőben is megbukott, ma építőipari cég vezetője, frankón csinálja, csak éppen a számlákat, meg minden kézzel írandó, kitöltendő dolgot én intézek, ő csak aláírja, mert nehezen és rettenetesen ír. Amúgy köszönöm mindenkinek az odafigyelését és a hozzászólását.
    előzmény:
    pocmak (26)
     
  23. 2005. június 11. 23:3726.
    találtam egy honlapot, a keresett tesztet sajna nem.
    http://www. varazsbetu. hu
    asszem tesztlemezt is kérhetsz. és mondanám én is, hogy kár ilyenekkel "nyúzni" a gyereket, de nekünk pl azt mondták itt a suliban, hogy ha 3-4 éves korban észreveszik és elkezdik a fejlesztést, akkor sokkal jobbak az esélyek és az eredmények. amúgy "meggyógyulni" tényleg soha nem fog, ha tényleg van ilyen probléma. és általában kiemelkedően magas intelligencia társul a diszlexiához.
    annyit még mindenképpen hozzáfűznék ehhez az egészhez, hogy jobb félni, mint megijedni. az öcsémen is érzékelhetők voltak hasonló tünetek (beszéd és hallásproblémának tűnők) egész pici korától kezdve és ezek mind a mai napig fennállnak. 10 éves körül volt, mikor először "szakemberhez" küldték, aki azt mondta, talán diszgráfia. . . ezzel el is lett intézve a dolog. gondolom azért, mert már macerás vagy túl késő lett volna változtatni bármin is. az öcsém gyűlöli az iskolát, amióta csak betette a lábát. gondolom a sorozatos kudarcélmények miatt. a múltkor megkérdeztem tőle, hogy emlékszik vissza az első osztályra, mennyire volt nehéz megtanulnia a betűket, stb. (minél többet tanultunk erről a jelenségről, annál erősebbé vált bennem a gyanú, hogy az ő estében is ilyesmiről van szó, hát rákérdeztem). azt válaszolta: "milyen lett volna? végig sírtam"
    neki mind a mai napig nem mondtam, hogy nem az ő hibája, hogy nem megy az iskola, mert a szüleim hallani sem akarnak róla. . . vagy legalábbis elzárkóznak ettől. meg talán kár is lenne bolygatni egy-két évvel az érettségi előtt, amit egyébként esze ágában sincs letenni, mert ő azt úgysem tudja-alapon. Szóval óriási rombolásokat tehet a személyiségben, ha nem veszik időben észre. . . ezért is írtam, hogy nagyon jó, hogy így figyelsz a kislányra meg egyáltalán a gyerekeidre. foglalkozz továbbra is sokat a picivel (de a nagyobbal is! ;-) )
    előzmény:
    Borisz72 (23)
     
  24. 2005. június 11. 23:3525.
    Nem minden szót, de 4 évesen ez fura. És az is fura, hogy ha énekelek neki, azt imádja - ő is rengeteget énekel - a verseket, mondókákat imádja, de mesét nem tudok neki olvasni, mert nem érdekli. Még akkor sem, ha kevés a szöveg és sok a kép. Ideges lesz tőle és eszeveszetten lapozni kezd.
    előzmény:
    kószáló (24)
     

Címlap

top