Aktuális

Hány kiló a gyereked iskolatáskája?

A jogszabályok szerint az 1–4. évfolyamokra beiratkozott tanulók heti órarendjét úgy kell kialakítani, hogy az egyes tanítási napokon használt tankönyvek tömege a három kilót ne haladhassa meg.

2004 óta él Magyarországon is az a javaslat, miszerint nem ajánlott, ha a megpakolt iskolatáska súlya meghaladja a gyermek testsúlyának 10-12%-át. Vagyis egy negyvenkilós gyereknek, nem nagyon lehetne 4-5 kilónál nehezebb a táskája. Pedig nehezebb, ez tuti!

A minap lehoztam a lányom iskolatáskáját az emeletről, és igencsak meglepődtem. Iszonyú nehéz volt, pedig a tornacuccát külön cipeli, az uzsonnája pedig még nem is volt benne. Általában a rajzcucc is külön dobozban megy a suliba, és az edzéscucc is. Mindent összevetve, nem is tudom, hogy bírja el. Még csak hatodikos, egész nap, teremről-teremre vándorolnak ennyi motyóval. Nem sok értelmét látom ennek sem, mint annyi minden másnak sem a mai iskolarendszerben. Van szekrényük, oda be tudja tenni a tesicuccát, hogy legalább azt ne kelljen cipelnie.

Alsóban a tanító néni kerek-perec megmondta, hogy a könyvek nagy része maradhat a suliban, ha mégis szükséges otthonra, akkor ő szól a gyerekeknek, hogy vigyék haza. Így aztán nem sok könyvet kellett cipelniük. Tavaly is nehéz volt a táskája, idén azonban jócskán nőtt a súlya. Tiszta agyrém, még technikából is kell füzet, nem beszélve a könyvről. Szerintem technikán kézműveskedni kellene, nem pedig magolni értelmetlen dolgokat.

Esetleg barkácsolni, meg varrni, és persze főzni, ha van tankonyha. És nekem még mázlim van, mert a lányom hajlandó rendes hátizsákban, két vállon cipelni a táskáját, még nem ragaszkodik a féloldalas táskához, ami a gerincét is rendesen megterheli majd. Biztosan nehéz volt az én táskám is iskolás koromban, de ennyire biztosan nem” – mesélte egy anyuka az NLCafénak.

Nehéz iskolatáska: nemcsak egészségtelen, de felesleges is

Persze a tanároknak is van véleményük a tankönyvekről, és a súlyukról is. Sokan a pedagógusok közül kifejezetten figyelnek arra, hogy ne kelljen túl sokat cipelni a gyerekeknek, amikor lehet, szólnak, hogy ne hozzák feleslegesen a nehéz könyveket.

“Szerintem is nehéz a gyerekek táskája, de ez minden évben így van. A legtöbb iskolában nincs elég szekrény, és ezért kell a srácoknak cipelniük a táskájukat egész nap magukkal. Én sokszor a saját tárgyaimnál megmondom nekik, hogy nem kell a könyvet behozniuk, az arra való, hogy otthon utánanézzenek benne annak, ami nem volt érthető nekik órán. De a munkafüzet és a füzet kell, mert használjuk. Mivel mindennap irreálisan sok az órájuk, ezért sok a cuccuk is. Ezzel mi, pedagógusok sem értünk egyet, de hiába tiltakozunk, ez van. Én azt szoktam tanácsolni a felsősöknek, hogy ne vegyenek spirálfüzetet, vegyenek inkább sima nagy alakút, mert az könnyebb és tökéletesen megfelel a célnak. Rendszeresen mondom a tanítványaimnak, hogy két vállon cipeljenek,vagyis két vállra vegyék fel a hátizsákot, mert akkor nem megy tönkre a gerincük, de nem hallgatnak rám.”

Nehéz iskolatáska: nemcsak egészségtelen, de felesleges is
 

Tényleg gerincbetegséget okoz?

Ha rosszul terheljük a gerincet, a gyerekkori hátfájás hátterében gyakran állhat a túl nehéz vagy a nem megfelelő iskolatáska cipelése is. Ha a vállra és a hátra helytelenül nehezedik a súly, az ártalmas lehet. A nagy alkalmazkodóképességű gerinc az aránytalan terhelés kompenzálására görbületeinek megváltozásával reagál, így az izmok túlfeszülhetnek, vagy meg is nyúlhatnak. Az állandósuló rossz tartás a későbbiekben gerincproblémák kialakulásához is vezethet, és – elsősorban a vállak túlterhelése miatt – nyaki és vállfájdalom vagy fejfájás is jelentkezhet. Ha gyermekünk hát- és vállfájásról, kényelmetlenségről számol be, az mind utalhat arra, hogy a táska túl nehéz a számára. Ha séta közben előre kell hajolnia, hogy megtartsa a táska súlyát, valószínű, hogy túl nagy a terhelés.

Hogyan kellene hordaniuk a gyerekeknek az iskolatáskát?

  • Mindig mindkét vállra tegyük fel az iskolatáskát, mert a csak egy oldalon hordott táska nem megfelelően terheli a gerincet.
  • A gyermek termetéhez állítsuk be a pántok hosszát, ha nagyot nő, cseréljünk táskát.
  • A pántok hosszát úgy állítsuk be, hogy a táska alja kb. 20 cm-rel a csípő fölé érjen, illetve jól igazodjon a hátához. Nem előnyös, ha a pántot túl hosszúra, “lógni” hagyjuk, mert akkor folyamatosan verdesheti a gyerekek hátát, a derék és a váll pedig túl erősen terhelődhet, a testtartás görnyedté válhat. Fontos, hogy a pántok túl szorosak se legyenek.
  • Tanítsuk meg gyermekeinknek, hogy amikor fel- vagy leveszik a táskát, ügyeljenek a helyes technikára. Ne csak karból emeljenek, hanem mindkét térdüket behajlítva igyekezzenek a testhez minél közelebb tartva felmarkolni a táskát. Így nem feszítik túl a hátukat és a derekukat sem.

A Fővárosi Szülők Egyesülete a Gyermekekért Társaság arra hívja fel a figyelmet, hogy a jelenleg érvényes jogszabályok szerint az egyes osztályokba beiratkozott tanulók szüleit tájékoztatni kell az adott osztályban használatos tankönyvek össztömegéről.  Az 1–4. évfolyamokra beiratkozott tanulók heti órarendjét pedig úgy kell kialakítani, hogy az egyes tanítási napokon használt tankönyvek tömege a három kilogrammot ne haladhassa meg.

Nehéz iskolatáska: nemcsak egészségtelen, de felesleges is

A mostani gyakorlat szerint, ha a gyerek nem viszi magával az órarend szerint előírt tankönyveket, tanszereket, akkor elégtelen osztályzatot vagy intőt kap a mulasztásáért. Ha otthon hagyja a tornafelszerelését, akkor igazolatlan órát is kaphat. Az új rendelkezések szerint a tankönyvekbe kártérítési kötelezettség mellett nem lehet beleírni, nem lehet szöveget kiemelni, akkor minek kell bevinni az iskolába?kérdezi a Fővárosi Szülők Egyesülete a Gyermekekért Társaság.

A gerincszakemberek szerint a rövid távú terhelés után a szervezet könnyen regenerálódik, ám sok gyerek naponta órákon át hurcol nagy súlyt magával. Ez pedig nem egészséges!

Még több az iskoláról: 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top