Aktuális

Aktuálpolitikai áthallások is voltak benne – tanárral elemeztük a történelemérettségit

Repárszky Ildikó, a Fazekas Mihály Gyakorló Gimnázium vezetőtanára közepesen nehéznek találta az idei töriérettségit, szerinte ezt meg lehetett oldani, bár néhány megtévesztő kérdés és ábra volt benne.

“Vannak problémás pontok az idei történelemérettségi középszintű feladatsorában” – mondja Repárszky Ildikó az NLCafénak.

Ezeket találta Repárszky Ildikó a feladatsor első részében:

  • Mindjárt az első feladatban van egy aktuálpolitikai áthallás: az athéni demokráciában nem a tesztben szereplő bevándorlóknak, hanem “együtt lakóknak”, a városban tartósan megtelepedett idegeneknek fordítják a metoikoszokat. Ez ráadásul megtévesztő lehet a diákoknak, mert ilyennel nem találkoztak eddig a történelemtanulmányaik során! 
  • A kettes feladatban tippelniük kellett a gyerekeknek, ugyanis “Házhoz” történő zarándoklatról van szó, miközben a Kába-kő eme fordítása nem valószínű, hogy általánosan ismert, s biztosan nem tananyag. Kieséses alapon megoldható a feladat, de az egyistenhitről szóló részben sem egyértelmű, hogy az iszlámhoz kötődik az idézet. 
  • A négyes feladatban el kellene dönteni, hogy melyik felfedezőhöz kapcsolhatók az idézetek, azonban a Velencébe érkező üres gálya véleményem szerint vagy mindkettővel összefüggésbe hozható, de ilyen opció nincs a megoldásnál, vagy egyikhez sem tartozik, mivel egy konkrétan megnevezett 1504-es eseményre még nem lehettek döntő hatással a felfedezőutak, de ezt meg nem valószínű, hogy a diákok “összerakják”.
  • A 10-es feladatban a diagramok nagyon nehezen értelmezhetőek, az biztos, hogy ezekkel a gyerekek szenvedtek, az a) kérdésre szerintem nem ad választ az A diagram. Másrészt olyan államok megnevezése szerepel a kérdésben, amely nem felel meg, illetve nem beazonosítható a diagram területeivel.
Aktuálpolitikai áthallások is voltak benne - ilyen volt a középszintű történelem érettségi

Az esszék

  • Az esszéfeladatok közül már az első pontatlanul van megfogalmazva, lehetett volna jobban orientálni a diákokat, és a választott idézet sem segített a diákoknak a megoldásban. Nem egyértelmű ugyanis, hogy miről kell írnia a gyereknek, a felvilágosodás korának az államról alkotott felfogását kérdezik, miközben rengeteg hely van kihagyva, és az eddig megjelent megoldások is az egész felvilágosodást összefoglalták ehhez az esszéhez. Biztosan a gyerekek is így tettek. Kíváncsi leszek, hogy milyen lesz a javítókulcs megoldása.
  • Következő esszé a sztálini diktatúra politikai rendszerének legfőbb jellemzői: megint csak egy forrás van, és rövid, nem ad elég segítséget, bár igen beszédes, mikor azt fejtegeti, hogy Sztálin figyelme még az iskoláskönyvekre is kiterjedt. Mindenképpen jó lett volna még szöveges forrás vagy kép. Ez így nem forrásközpontú érettségi, ezzel csak az a baj.
  • A következő feladat, hogy mutassa be az erdélyi rendiség jellemző vonásait, viszont a vallási viszonyokra ne térjen ki. Ebből a témakörből, vagyis az önálló Erdélyi Fejedelemség korában épp a vallást tanulja leginkább a gyerek, s a rendiségről nem tud összehozni egy esszényit. Egyébként szerintem az erdélyi országgyűlésnek nem volt elnöke ekkor, tehát ez még meg is zavarhatja a diákot. Károly Róbert bevételeit és pénzügyi-gazdasági reformjait kellett bemutatni, ez egy hosszú esszé, ez teljesen rendben van, minden gyerek tanulta, tudja, mondjuk, lehetne informatívabb a hozzá tartozó ábra.
  • Mária Terézia úrbéri rendelete is teljesen megírható, könnyű, ezt biztosan sokan választották, csak kicsit szűknek gondolom a témát.
  • Következő esszékérdés, hogy miként alakult a katonai helyzet 1849 nyarán, ezt is tanulhatták, de a vereség okainak elemzése már komolyabb feladat.
  • Az életszínvonal összetevőinek alakulása a Rákosi-korszakban: ami ehhez forrásnak van megadva, az komolytalan, nagyon kevés, vagy megtanultad és megírod fejből, mert a forrás alapján biztosan nem fog menni.
  • Az utolsó esszé Bethlen István legfontosabb politikai és gazdasági konszolidációs intézkedései: ez a legkönnyebb, ez tuti sláger, a diákok 90 százaléka ezt választotta szerintem, ez már nagyon sokszor volt érettségifeladat, és szinte mindenhol szóbeli tétel.”

Repárszky Ildikó szerint az idei történelemérettségi megírható volt, eltekintve a pontatlanságoktól és a kevés forrástól. Valószínűleg azok a diákok, akik készültek a megadott témakörökből, jól meg tudták írni az idei középszintű érettségit.

 Itt olvashatsz még többet az érettségikről: 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top