nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Ez volt 2015 tizenkét legfontosabb nőknek szóló filmje

Ugyan még mindig bántóan kevés a nő van a filmkészítők között, de ha végignézünk az alábbi listán, az már majd kiszúrja a szemünket, hogy egyre több az izgalmas, női szempontból érdekes témájú film a mozikban. Ezekből válogattam össze a tizenkét legfontosabbat.
TóCsa
f Ajánlom

A szürke ötven árnyalata

Mi ez?
A film, amit senkinek sem kell bemutatni. Anastasia Steele, Christian Grey, S/M és egy bizarr románc, amit az Alkonyat ihletett.
Miért fontos?
Mielőtt félreértenétek: A szürke ötven árnyalata a bemutatója óta nem lett jobb film, sőt az idő még inkább megmutatja, mennyire felejthető volt. Viszont ez a filmecske világszerte közel hatszázmillió dollárt szedett össze, és Magyarországon csak az első hétvégéjén közel kétszázezren látták. Márpedig ez a magasság korábban szinte csak a szuperhősöknek, valamint a fantasyknek és sci-fiknek dukált, most pedig jött egy film, ami szinte kizárólag a felnőtt női célközönségre épített, és mégis megnézték annyian, mint bármelyik marveles csodát. Ez talán egy lecke volt a hollywoodi stúdióknak: a nők is szívesen mennek tömegesen mozikba, ha egy olyan filmet kapnak, ami érdekli őket. És mi lett volna, ha történetesen A szürke ötven árnyalata még jól is sikerül?

A tinilány naplója

Mi ez?
Hetvenes évek, Amerika, virágzik a hippikultúra. A tizenöt éves Minnie már nagyon el szeretné veszíteni a szüzességét. Eleinte csak poénból kezd el flörtölni az édesanyja új pasijával, ám amikor látja, hogy a férfi is vevő a dologra, egy minden szempontból problémás kapcsolat veszi kezdetét.
Miért fontos?
Mert a szüzesség elvesztéséről többnyire alpári vígjátékok szoktak születni, itt pedig végre női szemszögből, egy értelmes filmben van róla szó. Ezen felül a film egy még éppen kiskorú lány és egy felnőtt férfi kapcsolatában a tabukat megtörve a lányt nem tehetetlen áldozatként mutatja be, hanem tudatos szereplőként, és bár kétségtelenül a férfi a hibás, hogy ez idáig fajulhat köztük, Minnie életében ez is csak egy hiba és tapasztalás a felnőtté válás útján, amiből levonva a következtetéseket jobb emberré válhat.

A szüfrazsett

Mi ez?
Egy film a XX. század eleji szüfrazsettmozgalmakról, amikor Angliában nők tömegei álltak ki azért, hogy végre a nők is szavazójogot kapjanak. Amikor nem ment szép szóval, akkor éhségsztrájkkal és vagyon ellen elkövetett bűncselekményekkel fordultak a rendszer ellen.
Miért fontos?
Mert száz év után végre film készült a nők szavazójogát kiharcoló polgárjogi mozgalomról.

Mad Max – A harag útja

Mi ez?
A Mel Gibson-féle legendás Mad Max-trilógia folytatása, egy posztapokaliptikus akciófilm egy romlott, pusztulófélben lévő világról, amiben Gibson szerepét Tom Hardy vette át.
Miért fontos?
Mert a címmel ellentétben ez a film nem Mad Maxről szól, hanem azokról a nőkről, akik fellázadnak az ellen, hogy az őket fogva tartó kiskirály gyakorlatilag tenyészállatként és szexrabszolgaként tartja őket. Ellopják a legértékesebb szállítmányt, és útnak indulnak vele egy olyan világban, ahol gyakorlatilag ez a maroknyi nő képviseli az összes megmaradt szépséget, így egyedül ők jelenthetik a reményt egy újrakezdéshez. Mi ez, ha nem egy csodálatos, nagy költségvetésű, hollywoodi feminista akciófilm?

A szoba

Mi ez?
Emma Donoghue sikeres könyvének filmadaptációja, ami egy olyan nőről szól, akit még tinédzserként rabolnak el, majd a sorozatos nemi erőszakból a fogság során gyermeke születik, akit a tőle telhető legnagyobb szeretetben nevel fel, miközben a szökését tervezi.
Miért fontos?
Mert ennyire összetett és izgalmas női szerepet, amilyet itt Brie Larson kapott, évente jó, ha egyszer írnak. A film olyan kérdéseket feszeget, mint hogy egy anya szeretheti-e a gyermekét, aki nemi erőszakból született, fel lehet-e nevelni egy testileg és lelkileg is egészséges gyermeket egy szoba fogságában, vagy hogy a többévnyi fogság után bekövetkező hirtelen szabadulást képes lehet-e feldolgozni valaki? A szoba csodás, felemelő mozi, és senki ne lepődjön meg, ha február végén Brie Larson nevét olvassák fel nyertesként az Oscar-gálán. A filmet a magyar mozik január 28-tól játsszák.

Mustang

Mi ez?
A Saul fia legnagyobb konkurenciája a legjobb idegen nyelvű film kategóriában az Oscaron ez a török–francia mozi lesz, ami öt lánytestvérről szól, akiket a nevelőik minél előbb férjhez akarnak adni, és ebbe a lányoknak nem nagyon van beleszólásuk.
Miért fontos?
Mert a film egy olyan társadalmi problémát, a kiskorúak kényszerházasítását mutatja be, ami sajnos sok országban még ma is fájóan aktuális, ráadásul mindezt néhány életigenlő, tetterős lány sorsán keresztül. Ugyan tragédiában is lesz részünk, de összességében a Mustang egy pozitív, jó példát mutató, csodálatos mozi. A filmet a magyar mozik január 21-től játsszák.

45 év

Mi ez?
Angol kamaradráma egy idős párról, ahol a férfi arról értesül, hogy megtalálták a fiatalkori szerelme jégbe fagyott holttestét a hegyekben, aki még a közös kirándulásuk alatt tűnt el. Egy több évtizede elmúlt szerelem feléledhet annyira, hogy megmérgezzen egy házasságot?
Miért fontos?
A szerelemről szóló női filmek a legritkább esetben szólnak a hatvan feletti generációról, márpedig ezt a súlyos párkapcsolati kérdéseket felvető, okos és apró színészi gesztusokra épülő mozit egy 69 éves színésznő és egy 78 éves színész viszi el a hátán.

Sicario – A bérgyilkos

Mi ez?
Egy szikár krimi a drogkartellek amerikai uralmának terjeszkedéséről, és egy bizarr, határokon is átnyúló rendőrségi akcióról, amiben ugyan Kate Macer FBI-ügynöknő is részt vesz, de a nézővel együtt elveszik a sok kavarás között.
Miért fontos?
Mert ha létezik olyan, hogy értelmiségi akciófilm, akkor ez mindenképpen az, ráadásul Denis Villeneuve rendező szabályosan megküzdött azért, hogy ne egy férfi FBI-ügynök, hanem egy nő lehessen a főszereplő. Emily Blunt a bizalmat egy csodás és összetett karakterrel hálálta meg: megmutatta, milyen nőnek lenni egy kizárólag férfiak uralta világban. Hát nem jó.

Carol

Mi ez?
Patricia Highsmith az ötvenes évek New Yorkjában játszódó regényének filmadaptációja, ami egy leszbikus szerelem történetét meséli el érzékenyen és izgalmasan.
Miért fontos?
Mert azt jelentheti a leszbikus kapcsolatokat bemutató filmek között, mint anno a Brokeback Mountain – Túl a barátságon jelentett a meleg szerelmeket bemutató filmeknek: a nagy áttörést. Míg a két férfi közti szerelem már egy ideje nem tabu Hollywoodban, a két nő közti románcok ez idáig sajnos perifériára szorultak. Cate Blanchett és Rooney Mara sokat tesz azért, hogy ez megváltozzon.

Kész katasztrófa

Mi ez?
Egy klasszikus romkom egy nőről, aki ugyan már jócskán túl van a harmincon, de még mindig képtelen elköteleződni, ám aztán egyszer csak besétál az életébe az igazi. Csakhogy hősnőnk ennek nem örül, inkább beparázik tőle.
Miért fontos?
A Kész katasztrófa nem a sztorija miatt fontos, hiszen tucatnyi hasonlót láttunk már, és nincs is mögötte semmilyen rejtett társadalmi mondanivaló, ami kiemelné a tömegből. A Kész katasztrófa a főhőse Amy Schumer miatt fontos, aki végre nem sorolható be se a cuki lány kategóriába, se a magabiztos bombázóéba. Kicsit közönséges, az alakja távol áll a tökéletestől, és nincs nála olyan, hogy tabutéma. Amy Schumer a reménysugár, hogy Hollywoodban nem csak a klasszikus jó nők válhatnak sztárrá.

Keresztút

Mi ez?
Film egy tizennégy éves kislányról, Mariáról, aki fundamentalista katolikus családban nő fel, szigorú szülői nevelés mellett, és egyre inkább képtelen összeegyeztetni a világi életét a hite, a vallása, valamint szigorú édesanyja elvárásaival.
Miért fontos?
Nemcsak azért, mert a vallási fanatizmus ma amúgy is kulcskérdés a világban, és itt ezt most szokatlan módon katolikus szemszögből mutatják be, hanem azért is, mert a film bemutat egy ellentmondásokkal teli anya-lánya kapcsolatot, ahol az anya a szeretete ellenére egyre mélyebbre taszítja a lányát a hite legsötétebb bugyraiba. A film szerkezete pedig végigmegy Krisztus keresztútjának összes állomásán. Felkavaró film erős idegzetűeknek.

Tangerine

Mi ez?
Az idei Sundance filmfesztivál felfedezettje két transznemű prostituáltról. Az egyikük épp szabadul a börtönből, ahol eljutott hozzá a hír, hogy amíg ő bent volt, addig a pasija egy “muffos csajjal” csalta. Barátnője segítségével próbálja megtalálni a pasit, hogy ellássa a baját: mindezt karácsony este.
Miért fontos?
Ha a Carolnál azt írtam, hogy a film sokat tehet azért, hogy a leszbikus szerelmi történetek is elfogadottabbá váljanak, akkor az érveim hasonlóak a Tangerine esetében is, csak itt a transzneműekre vonatkoznak. Persze a film sikere és Oscar-kampánya csak az első lépés, ugyanis ez egy mikroköltségvetésű, iPhone 5S-sel felvett mozi, nagyrészt amatőr színészekkel, de első lépésnek több mint tökéletes.

További ajánlott női témájú filmek 2015-ből:

He Named Me Malala, Vadon, Csodák, Csajkor, The Duke of Burgundy, A kém, Távol a világ zajától, Phoenix bár, Anyám és más futóbolondok a családból, Szerdai gyerek, Queen of Earth, Brooklyn, Apák és lányaik, The Witch, A második anya, A dán lány, Ixcanol, Mistress America, Sils Maria felhői, Az éhezők viadala – A kiválasztott 2. rész, Amy – Az Amy Winehouse sztori, Adaline varázslatos élete, Bíborhegy, Victoria, A tengernél, My Skinny Sister, Petting Zoo

A filmeket a 2015-ben a magyar mozikban bemutatott alkotásokból, valamint az európai nemzetközi filmfesztiválokon idén játszott darabokból válogattam ki.

 

Megosztás Facebookon