Egy családanya nem lehet szexi?!

Rihanna „túl szexi” ahhoz, hogy családi kozmetikumot reklámozzon. Soma különvéleménye.
A hír: Túlságosan szexinek ítélte meg Rihannát a Nivea cég új vezetője, aki szerint a vállalattal tavaly leszerződött, feltűnő külsejéről és érzéki videoklipjeiről híres énekesnő nem illik bele a globális bőrápolási márka családbarát arculatába. A cég egyik reklámjában egy család látható, amelynek tagjai krémmel kenik magukat, miközben az énekesnő California King Bed című slágere szól a háttérben. A számhoz tartozó eredeti videoklipben azonban az előadó harisnyában és fehérneműben hempereg kedvesével az ágyon. „A Rihanna közreműködésével készült reklám nem megfelelő” – nyilatkozta a 49 esztendős igazgató, hozzátéve, hogy nem érti, miként lehet összefüggésbe hozni Rihannát a Nivea céggel, amely olyan értékek közvetítésére törekszik, mint a bizalom, a család és a megbízhatóság.

Egy családanya nem lehet szexi?!Soma véleménye: Egyik vesszőparipám – szinte minden könyvemben írok róla – a „szűz és a szajha” kettőssége, illetve ennek kapcsán az alapvető női minőségek széthasadása. Sigmund Freud (a pszichoanalízis szülőatyja) a múlt század közepén azt írta, hogy kora férfiai egyik tragédiájának azt tartja, hogy az alapvető női minőségeket nem lehet egyben megélni, tehát a nő vagy úgy jelenik meg, mint a tisztességes feleség, a gyermekei anyja (a szűz, vagyis a szűzen férjhez ment nő, aki aztán anya lesz), vagy a szexuálisan kivánatos „rossz lány” (a szajha). Ez a Mária vagy Magdaléna-dilemma elvileg mára már lejárt, hiszen elérkezett a női szerepek integrálásának az időszaka, ám a gyakorlat még sok helyen nem azt mutatja, hogy erre valóban érett a világ.

„A cég olyan értékek közvetítésére törekszik, mint a bizalom, a család és a megbízhatóság.” Ugyan már, honnan veszik a bátorságot, hogy megítéljék az ismert popsztárt, hogy ő nem alkalmas a bizalomra ?
Vajon szerintük ő nem képes bízni, vagy benne nem lehet bízni? Józan paraszti ésszel is nyilvánvaló, hogy ilyen szinten működő világsztár csak azért lett képes ilyen fiatalon ekkora karriert befutni, mert kőkeményen és megbízhatóan tud dolgozni. Nagyon sokan nem is sejtik, milyen fegyelmezett munkára, mekkora szorgalomra és megbízhatóságra, tartásra van szüksége egy olyan embernek, aki ilyen szinten sikeres.
Az, hogy időnként kilazít, a legnormálisabb dolog, anélkül ezt az iramot nem is lehetne bírni. Rengeteg munka fekszik a sikerében (nyilván nem csak az övé, hiszen egész ipar épül rá), ami bizalom és megbízhatóság nélkül összeomlana. És hogy a család mennyire fontos neki, azt csak ő tudhatja.

Ezek szerint a cég vezetője úgy gondolja, hogy egy családanya nem lehet szexis, vagány, élni, bulizni szerető? Én alapvetően jó anyának gondolom, tartom magam, és bizony a gyerekeim megszületése után néhány néhány hónappal (fél-egy évvel) már igényeltem azt, hogy legalább kéthetente elmenjek a barátaimmal bulizni, táncolni, kilazítani. Másképp nem is lett volna annyi türelmem hozzájuk. Ez persze nem azt jelenti, hogy ezt mindenkinek így KELL csinálni, csupán azt, hogy hagyjuk a sztereotípiákat, olyan sokfélék vagyunk, nem lehet egyenruhákat ránk húzni! Egy 21. századi anya lazán maradhat szexi, belevaló, nyitott, de akár pajkos, játékos, huncut... akármilyen is!

Mindamellett az is igaz, hogy Rihanna jelenleg nem azt sugározza, hogy élete fókuszában a gyermekvállalás és a családi tűzhely melegen tartása lenne, bár ez nem zárja ki azt, hogy akár így legyen.
Nem jó sem ítélkezni, sem sztereotípiákat, előítéleteket, sémákat gyártani. Tele vannak hazugsággal.

Felsorolni nem tudnám, hány olyan nő történetét hallgattam végig, akik arról számoltak be, hogy éveken át saját maguknak is hazudták az idealizált mosóporreklám-anyuka imázsát, amiből aztán előbb-utóbb ki akartak törni, mert úgy érezték, megfulladnak benne.
Az egyik legnagyobb pszichológus, Jung szerint (elméletét a klasszikus pszichológia mind a mai napig elfogadja) énünk-lényünk legkülső rétege a persona, azaz a személyiség, ami maga a maszk. Ez az, amit a társadalom felé mutatni akarunk, és mutatunk is. Ennek az ára az árnyékszemélyiség. Vagyis lefojtjuk mindazt, amilyenek nem szeretnénk lenni. De ennek ára van. Minél inkább olyan maszkot gyártunk, amivel másoknak szeretnénk megfelelni, annál nagyobb feszítő erők pulzálnak a mélyben, árnyékszemélyiségünk részeként. Így viszont nincs lehetőség a valódi harmóniára és az önazonosságra.
Úgyhogy az a véleményem, hogy nagyon éberen nézzük a reklámokat is (és persze minden mást),  mert nem biztos, hogy az az irány a miénk, amerre a tömeg megy.

Soma: Mi az, amit soha nem mertél megtenni, de vágysz rá?
Soma: Csak az élelmes lányoknak lesz fiújuk?
Soma: El kell engedni az elvetetett magzatot
Megosztás
 

Hozzászólások

Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás