Tiltsák be a jégkrémreklámokat!

Feleannyi szívbeteg lenne, ha betiltanák a hizlaló élelmiszerek reklámozását. Karafiáth Orsolya különvéleménye.

A hír: Az agyvérzés és a szívroham okozta halálesetek számát felére lehetne csökkenteni azzal, ha megemelnék a hizlaló élelmiszerek adóját, betiltanák azok reklámozását, a gyümölcsökre és a zöldségekre kivetett adók pedig csökkennének – állítják a szív-és érrendszeri betegségek megelőzésével és rehabilitációjával foglalkozó európai szövetség (EACPR) szakértői. „Az egészséges életmódra áttérés tekintetében a meggyőzésnél hatékonyabbak a kormányzati intézkedések” – írják, és javasolták azt is, hogy a dohánytermékekre vonatkozó szigorú szabályokhoz hasonlókat vezessenek be az alkoholtartalmú termékek forgalmazásában is.

Tiltsák be a jégkrémreklámokat!Karafiáth Orsolya véleménye: Volt az életemben egy időszak, amikor voltaképpen kizárólag egészségtelen dolgokon éltem. Korlátlan mennyiségben vedeltem a kedvenc italaimat, nevezetesen egy ismert konyakot, és bizonyos remek borokat, a napi cigiadagom vagy másfél doboz volt, és ételeket csak rendeltem. Az egy szokványos párbeszéd volt közöttem és a diszpécser között, hogy „igen, ugyanazt a pizzát vagy tésztát kérem, mint mindig, és utána somlóit, plusz még egy üveg szénsavas üdítőt, köszönöm”.  Utóbbi a másnaposság ellen kellett, akkori véleményem szerint egy ilyen túlcukrozott, szénsavas valami meg egy fejfájás-csillapító együtt maximálisan hat a macskajajra. A napra, amikor kezdődött minden elölről. Hozzátartozik a dologhoz, hogy abban az időben igazán remekül éltem, azt sem tudtam, mi mennyibe kerül. Tehát felőlem drágulhatott is a dolog, csökkenhetett is a cuccok ára, észre sem vettem. Ráadásul ha már mindenképpen ki kellett lépnem a lakásból, a közeli kis csemegében vásároltam, amit csak Rablónak becéztek legendásan eltúlzott árképzése miatt.

Aztán történt egy és más a családomban: a szüleim, akik szintén nem az egészséges életmód útján jártak, súlyos betegek lettek. Érszűkület, szívpanaszok, májproblémák. Végigkísértem hosszú-hosszú hónapokon át, mit is jelent mindez. És megváltoztattam az életemet. Sokszor írtam már arról, hogy mi a véleményem az alkoholról, és most is megragadom az alkalmat, hogy hangsúlyozzam: a heroinon kívül nincs még egy olyan gyilkos és biztosan pusztító drog, mint az alkohol. Alig létezik borzalmasabb betegség, mint az alkoholizmus és szövődményei. Hangsúlyozom: az alkoholizmus betegség, amit kezelni kell, és elszánással, akarattal úrrá lehet lenni rajta! Átálltam a pizzánál több tápértéket rejtő élelmiszerekre, és figyelek arra, hogy megfelelő mennyiségben kapjon a szervezetem nyomelemeket és vitaminokat. Viszont a cigarettáról még nem sikerült lemondanom, ez a harc még hátravan.

De, és hangsúlyozottan de: nem az áruk miatt változtattam. (Bár tény és való, hogy eleinte nagyon csodálkoztam, mennyi pénzem maradt, mert azok az italok, amiket vedeltem, valóban nem két fillérbe kerültek...) Emlékszem, amikor régen azt mondtam magamnak: ha hétszáz forint fölé megy a kedvenc cigim ára, tényleg lemondok róla. Felment, bőven felette jár, és én még mindig füstölök. Ráadásul húst sem eszem, a táplálkozásom jelentősen megdrágult a korábbi pizza-sütemény kombóhoz képest. Szóval szerintem központilag elrendelt árszabályozással nem lehet szív- és érvédő életmódra nevelni senkit, csak és kizárólag azokat, akiknek egy-egy termék megvásárlásánál csak az ár számít. Tehát az amúgy is nehezebben élőket. Mert aki már tud csipszet, miegymást venni, annak nem az a legfőbb gondja, hogy lesz-e elég pénze megvásárolni a vacsorára valókat.

Nyilván örülnék, ha alacsonyabb adó lenne a zöldségféléken, ezáltal olcsóbbak lennének, és annak is örülnék, ha kevesebb zsír és só lenne a termékekben. De az árszabályozással csak átmeneti eredményeket lehet elérni: megveszik a termékeket azért, mert olcsóbbak, de ez nem jár feltétlenül gondolkodásbéli változással. Tehát ha már belevágnak egy ilyen nagy projektbe, azt támasszák alá rendes és átfogó felvilágosító kampánnyal. Mert aztán jön egy új intézkedés, felmennek az árak, és akik addig a jó zsíros és sós falatokat preferálták, a kényszerű diéta után vissza is fognak térni azokhoz...

Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned!

cabron 2012-07-31 10:27

Még véletlenül se arra törekedjünk, hogy a társadalmunk képes legyen felelősen gondolkodni, élni. Meg úgy egyáltalán gondolkodni.

 

Tiltsunk, büntessünk, kötelezzünk...

Szép kis világ. :(((

Torolt_felhasznalo_368791 2012-07-31 10:11

Miért kéne bármit betiltani? Kit érdekel, hogy mások hülyére zabálják magukat, semmit nem mozognak és megpusztulnak szívbetegségben? Majd még mindjárt sajnálom is őket.

Tulipáncsokor 2012-07-31 09:39

Bravo. Lassan már csak az intim betéteket és tampont lehet reklámozni. Na, ezeket speciell meg én tiltanám be.

 

Egyébként meg teljesen egyetértek: nem kell mértéktelenül zabálni és még a WC-re is autóval járni.

Amarynda 2012-07-31 09:32

Ez egy idiota cikk. Csak azt mutatja meg hogy valaki aki ivott mint az allat es zabalt mertektelenul egy ido utan attert egy masik eletmodra.

 

 

Ha valaki szereti a jegkremet akkor is enni fogja ha sose reklamozzak.

 

tt az egyik legnepszerubb edesseg a donut. Sosem reklamozzak megis ezrevel fogy naponta. Sot tulajdonkeppen edessegeket senagyon reklamoznak, italt meg cigarettat meg egyaltalan nem.

 

megi szazezrek alkoholistak tizevesek mar cigarettazna. Nem a reklam az oka.

Torolt_felhasznalo_139892 2012-07-31 09:27

Pontosan ezt akartam írni, amit megfogalmaztál. Engem bármennyi és bármilyen csábító jégkrémreklám nem bír rá arra, hogy ész nélkul tomjem magamba. Nem is szeretem a jégkrémet és fagyit. A nagy melegben inkább hideg gorogdinnyét eszem.

Torolt_felhasznalo_879276 2012-07-31 09:21

Az ész nélküli zabálást tiltsák be inkább. Semmelyik reklám nem tömi le a torkomon azt, amit nem akarok megenni.

Elvira78 2012-07-31 09:13

Egészségtelen élelmiszer nem létezik, csak egészségtelen táplálkozás.

Nők Lapja Cafe 2012-07-31 09:13

Feleannyi szívbeteg lenne, ha betiltanák a hizlaló élelmiszerek reklámozását. Karafiáth Orsolya különvéleménye.

Nők Lapja Café: Tiltsák be a jégkrémreklámokat!