Női sofőr - avagy veszélyes teremtmény az utakon?

Kövess minket a facebookon!

f Ajánlom
Nem tudnak parkolni, sminkelnek a volán mögött: se szeri, se száma a női vezetőkkel kapcsolatos sztereotípiáknak – de vajon valóban rászolgáltunk-e az előítéletekre?

Elég beírni a Google-ba a „női sofőrök” kifejezést, és máris ömlenek a hölgyek autós szerencsétlenkedéseit megörökítő videók linkjei. A férfiak hibáit mintha jobban elnézné a közvélemény – mintha nem is létezne a kalapos úrvezető néven ismert veszélyes teremtmény az utakon, és a száguldozó, törtető, autót törő macsók is csak a fantázia szüleményei lennének. Kislány korunktól azt halljuk, hogy a nők nem tudnak vezetni: talán már az apukánk is kritizálta az előtte tötymörgő hölgyet a kis piros autóban. Mire eljutunk a jogosítványszerzésig, már mélyen bevésődött ez a kép. Ehhez adjuk hozzá a kedves autóstársak türelmetlenségét, és máris semmi csodálkoznivaló nincs azon, hogy a nők többsége önként és dalolva engedi át a volánt „apunak”. Ennek viszont az a veszélye, hogy mikor mégis kénytelen vezetni, rutin híján az előítéleteket tápláló megmozdulásokat fog produkálni – amelyeket rosszabb esetben élete párjának kritikus megjegyzései kísérnek. A kör bezárult…

Nő a volánnál

Másként tanulunk
„2004-ben olvastam arról, hogy az Angol Autóklub felmérése szerint a nőknek átlagosan 14,5 órával több gyakorlásra van szükségük a jogosítvány megszerzéséhez – meséli Gyémánt Péter, a Smink & Drive női vezetésoktatási módszer kidolgozója. – Ennek nem valamiféle gyengeség az oka, a nők egyszerűen másként tanulnak vezetni, ám ezt az oktatásnál nem veszik figyelembe, hiszen az oktatók 90 százaléka férfi. Erre, illetve egy több mint 1000 magyar nő megkérdezésével készített saját felmérésre alapozva dolgoztam ki kollégáimmal a Smink & Drive névre keresztelt oktatási módszert, amelyet autósiskoláknak adunk át, és amelynek segítségével azóta több mint 15 000 nő tanult meg vezetni” – teszi hozzá a szakember.
És hogy miben más a nők oktatása, mint a férfiaké? „Figyelembe kell venni az alapvető különbségeket: a nőknek a vizsgálatok szerint valamivel rosszabb a térlátásuk, mint a férfiaké – innen erednek a parkolási nehézségek –, ám a perifériás látásuk jobb. Épp ezért a statisztikák szerint ritkábban ütköznek beléjük oldalról” – magyarázza a vezetéstechnikai szakértő, és azt is elmeséli, hogy a nők nehezebben birkóznak meg a gyors döntést igénylő helyzetekkel, viszont szabálykövetőbbek, és könnyebben osztják meg a figyelmüket. Ez utóbbi a vezetés során eleve hasznos, de akkor lesz igazán áldásos képességgé, amikor a dugóban araszolva vagy az autópályán a Balaton felé még a gyerekek is összevesznek a hátsó ülésen.

Mennyi tud egy nő az autójáról? A Vezess.hu csapata letesztelte – katt ide, ha érdekel az eredmény! 
Nő az önbizalom
A Gyémánt Péter módszerével tanuló nőket többek között kineziológiai gyakorlatok segítik például a térlátás fejlesztésében, és azt is megtanulják, hogyan ne zavartassák magukat az előítéletektől. A szakértő szerint egyébként a fiatal hölgyek ma érezhetően nagyobb önbizalommal érkeznek a vezetői tanfolyamra, mint pár évtizeddel ezelőtti sorstársaik – ők azok, akik már nem hajlandóak kritikátlanul elfogadni a külvilág által rájuk erőltetett „tanult tehetetlenséget”.
Olyannyira nem, hogy ma már csak női vezetőkből álló sofőrszolgálathoz is fordulhat az, aki pár pohár ital után dönt úgy, hogy egy profi sofőrrel viteti haza magát és az autóját. Veress Ildikó, a Vénusz Sofőrszolgálat tulajdonosa szerint a hozzájuk forduló férfiak sokszor úgy vélik, egy nő jobban vigyáz majd a nemegyszer nagy értékű autóra, mint egy férfi tenné. A megrendelők 30 százalékát kitevő hölgyek pedig szívesebben ülnek be egy másik hölgy, mint egy férfi mellé egy-egy vacsoráról, buliról hazatérve.

Fő a praktikum!
Nő a volánnálAmi a férfiak és a nők vezetési stílusa közötti különbségeket illeti, Veress Ildikó szerint a reménybeli hivatásos sofőrnők tesztvezetései során igen sokszor kiderül, hogy az illető hölgy remekül vezet, amíg a saját autójában ül, másik autóra viszont nehezen áll át. Az „átlagos” női vezetőknek pedig legtöbbször a parkolás okoz gondot – talán ezért is választ olyan sok nő kisebb autót.
Gyémánt Péter szerint a praktikum is vezeti a hölgyeket: a nők ugyanis általában nem státusszimbólumként, hanem egyszerű használati tárgyként tekintenek az autójukra. Mivel az autók egyre nagyobb részét vásárolják nők, az autógyárak egy részében már felmerült az ötlet: mi lenne, ha speciális igényeiknek megfelelő autót dobnának piacra? A Volvo 2004-ben mutatta be az YCC (Your Concept Car) elnevezésű modellt, amelyben a rengeteg tárolóhely mellett olyan ötletek is helyet kaptak, mint az automatikusan záró és nyitó elektronikus kézifék vagy a tanksapka nélküli benzintank, illetve az utastérből tölthető ablakmosótartály. „A női igényekre szabott autók olyan praktikus apróságokkal is segítik tulajdonosuk életét, amilyen például a gyerekek szemmel tartására alkalmas póttükör, illetve a megfelelő helyen mélyedéssel ellátott fejtámla, amelynek feltűzött hajjal is kényelmesen neki lehet dőlni” – meséli szakértőnk.

És mit mond a statisztika?
Érdeklődésünkre mind a Magyar Biztosítók Szövetségénél, mint a Közlekedéstudományi Intézetnél azt válaszolták, hogy nem készül felmérés, nyilvántartás arról, melyik nem képviselői okoznak több balesetet. Az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottságának honlapja (www.balesetmegelozes.eu) viszont a KSH 2008-as adatait idézi: eszerint a férfiak aránya 76 százalék, a nőké pedig 20 százalék volt a balesetet okozó járművezetők körében (az esetek 4 százalékában cserbenhagyás vagy egyéb ok miatt nem volt megállapítható, milyen nemű sofőr volt a vétkes). Ez különösen akkor sokatmondó, ha tudjuk, hogy a férfiak a B kategóriás jogosítványok 58,3, a nők pedig 41,7 százalékát birtokolták ugyanebben az esztendőben.
Talán ennek is köszönhető, hogy világszerte nő a bizalom a női vezetőkben. A két nem egyenjogúsága terén amúgy is élenjáró Svédországban például egyre keresettebbek a női kamionsofőrök – a Volvo Trucks és a Scania például nyílt napokat is rendezett már, hogy felhívja a hölgyek figyelmét erre a hivatásra…

Parkolók csak nőknek
Ausztriában és Svájcban egyre elterjedtebbek a parkolóházakban a női parkolóhelyek. Ezek egy része szélesebb a többinél – nem elsősorban a nők parkolási nehézségeire apellálva, hanem azért, mert sok nő gyerekkel száll ki az autóból, esetleg még a babakocsit és a csomagokat is elő kell ráncigálnia. Ezek a parkolóhelyek általában a kijárathoz is közelebb vannak, de olyan is van, amit a parkolóőr irodájához közel helyeztek el, hogy megelőzzék a nőket a garázsépületekben érő támadásokat. Itthon is van már példa a jól megvilágított, kényelmes női parkolóhelyek kialakítására, többek között Hódmezővásárhelyen és Szentendrén találkozhatunk velük.
Olvass tovább

Hozzászólások

csakcsokis 2010-10-11 08:56

8 éve van jogosítványom, napi szinten sokat megyek, külföld-belföld nem akadály, szintént a trabanttól a transporterig mindent vezettem már.

És az a tapasztalatom, hogy a nők a sztereotipiák miatt lesznek egyre vakmerőbbek.

Pont a napokban esett meg, hogy teljesen szabályosan közlekedtem a nagy forgalomban viszont a mögöttem közlekedő nő idegesen és szerintem frusztráltan ide-oda cikázott az autójával. Hídon 70-en helyett legalább 100-al előzött majd satufékkel kiment, mert lekanyarodott volna... A végén fél autóhosszal járt előttem, amikor lekanyarodott, holott nem füstöltem el felesleges benzint és senkinek sem veszélyeztettem az életét...

Nem a sofőr nemétől függ a minőség, hanem a rutin számít... Van olyan férfi rokonom, aki mellé nem voltam hajlandó beülni, mert hetente megtett 25 km-t és semmi többet, ellenben én naponta a többszörösét levezetem.

 

Idegesít, ha valaki elbambul és nem az útra figyel, ha telefonál, ha a zebrán nem állnak meg és ha a gyalogos átrohan előttem, holott 5 méterre van a zebrától.  

Torolt_felhasznalo_753701 2010-10-11 08:52

Ebből megint csak az lesz, jönnek a mundért védők csőstől!

 

Ilyen téma feldobása egyenlő az éhes vadak közé koncot lökni.

:D 

bookkeeper 2010-10-11 08:36

Rá bizony!!

Én is nő vagyok, de sajnos nem kérhetjük ki magunknak az efféle "beszólásokat". Én nagyon régóta vezetek már, amint lehetett megszereztem a jogsit, azóta is nem keveset autózok. A saját tapasztalataim szerint: a nők nem tudnak vezetni, és parkolni sem. Egyszerűen nem erre vannak kitalálva. (persze vannak kivételek is, mint ahogy a pasik között is vannak balfékek a kormány mögött).  Ne csüggedjetek csajok, ha menni kell autóval, ne feszengjetek, bárki autózhat az úton, akinek van jogsij. Max kikerülik, vagy jobb esetben segitenek neki a többiek.

Csillagvirág27 2010-10-10 22:06

:D:D:D:D

audi 2010-10-10 21:42

hangyacsek 2010-10-10 20:31

Az a nagy mázlim, hogy az édesapám oktató (volt), mégpedig jó oktató! Kaptam tőle önbizalmat, nem is keveset. 16 éve vezetek, kispolskitól a Mercedes buszig bármit. Kifejezetten szeretek újabb és újabb autókat kipróbálni, szeretem a nagy dögöket és a kis libakergetőket is. (A nagyokat azért kicsit jobban.) Van két olyan ismerősöm is ( két férfi), aki rajtam kívül egyetlen nőnek sem engedi vezetni a kocsiját... :D (Szerintem tök hülyék, hiszen sok jó női sofőr van - de ezt nekik persze nem mondom.)

Sajnos kaptam már büntetést gyorshajtásért... és nem 30-as táblánál... de nem vagyok büszke rá.

Sminkelni itthon sem sminkelek, nem hogy a kocsiban!

Azt hiszem, nem vagyok ,,tipikus női sofőr" - bár a pasik szerint mind ezt gondoljuk magunkról.:D

Ja, és utálom a sztereotípiákat!

Dnanga 2010-10-10 20:22

Idősebb hölgy vagyok, negyven évesen lett jogosítványom, de kamionos párom az között a három ember között tart nyilván, aki mellé beül a jobbos ülésre. Nem, nem ő tanított meg vezetni!

Tükörből tolatok be a parkolóhelyre, mert a párom már az elején felhívta  a figyelmemet, hogy orral kijönni mennyivel könnyebb.  És dagadt a fejem mint a dinnye, amikor a huszon valahány éves hölgy, egymásután kétszer is beletolatott az ajtómba , mert nem tudott tolatva kijönni a parkolósávból.

Nem szeretem  azokat a fiatal csitriket, akik vágtáznak a céges autóval, azt hiszik magukról, hogy vagány, dinamikus vezetők, holott csak símán életveszélyesek. Nem szeretem azokat az anyukat, akik az óvatos vezetés jegyében, harminccal mennek a városban mindenhol, ötvenkettővel városon kívül, és nem húzódnak le a gyerekmentő elől, holott nekik is ott ül hátul a poronty. De a telefon a fülükön van! Nem szeretem a vadul száguldozó fiatalokat, nemtől függetlenül. Nem szeretem a fekete üveges merciket, amelyek fittyet hánynak minden szabályra. És még sorolhatnám.

 

Szeretem viszont azokat a nőket és férfiakat, kortól függetlenül, akik udvariasak, figyelmesek és óvatosak az utakon, nem tolják le a másik autóját és nem tartják fel indokolatlanul a forgalmat! 

Cathsy 2010-10-10 20:20

2006-ban szereztem meg a jogsit. Parkolni és toltatni tényleg nem szeretek. Párhuzamos parkolásnál csak olyan hellyel próbálkozom, ahol 2 autónyi hely van. :D (Igaz, a kicsikém elég nagy. Egyszer láttam egy matricát, hogy "Az enyém négy méter!" Sírtam a röhögéstől. Az enyém négy méter hetven centi.) De azért tudok. Például, egy szűk zsákutcában lakom, a legegyszerűbb, ha betolatok. Az első betolatásnál féltem, aztán nem volt többször gond.

Több mint 100ezer kilómétert levezettem. Télen, nyáron, hóban, fagyban, dagonyában. Sosem volt balesetem, még parkolásos koccanásom sem. Ebből merészen levonnám azt a következtetést, hogy vezetek úgy, mint egy férfi...  Ja, és ritkán "bénázok", max ha nagyon el vagyok tévedve. Egyébként dinamikus, defenzív a vezetési stílusom.