Életmód

“Schumacher fia gratulált először” – ismerd meg Keszthelyi Vivient, aki 16 éves és autóversenyző

Keszthelyi Viviennek még egy darabig biztosan nem lehet "rendes" jogosítványa, a 16 éves lány azonban már több mint három éve szaggatja az aszfaltot az Audi gyári akadémiájának csapatában versenyezve, ezzel jelenleg ő a világ legfiatalabb autóversenyzőnője.

“13 éves koromban kezdtem a versenyzést, egy Suzuki Swifttel, a Suzuki Kupában” – meséli Keszthelyi Vivien, aki pár napot tölt csak Magyarországon, aztán már utazik is az autóversenyzés egyik fellegvárába, a németországi Hockenheimbe, ahol május 5-én áll rajthoz egy 340 lóerős Audi TT Cup Racer volánja mögött. “Magyarországon 12 éves kortól lehet megszerezni a versenyzői jogosítványt, a licencet, ha valaki leteszi a versenyzői vizsgát, és a szakmai mentora is úgy gondolja, hogy tud annyira vezetni. 2013-ban kint voltunk a kamionos Európa-bajnokságon, ahol láttam a Suzuki Kupa egyik versenyét is. Akkor mondtam először, hogy ki szeretném magam próbálni ebben a sportban.”

Keszthelyi Vivien a világ legfiatalabb autóversenyzőnője (Fotó: Andersen Dávid)
Keszthelyi Vivien a világ legfiatalabb autóversenyzőnője (Fotó: Andersen Dávid)

Persze ehhez Vivien szüleinek is volt egy-két szavuk, akiket a fiatal pilóta szerint “erősen győzködni kellett”, hogy kötélnek álljanak, de mivel Vivien is és a szülei is szeretik az autók világát, végül engedtek.

A baleset sem akadály

“Az első versenyemen 2014-ben indultam, sikerült is egyből a harmadik helyet megszereznem” – mesélte Vivien. “A versenyzőtársaim alaposan meg is lepődtek, meg persze nagyon le akartak nyomni, hogy ne egy lány legyen előttük, de én küzdő típus vagyok, ezért sosem adtam fel. Úgy állok hozzá, hogy ez tényleg egy fiús sport, de én ugyanúgy küzdök, mint ők.”

Vivien és Anthon, a 7-es rajtszámú Audi TT Cup Racer (Fotó: //vivienkeszthelyi.com)
Vivien és Anthon, a 7-es rajtszámú Audi TT Cup Racer (Fotó: http://vivienkeszthelyi.com)

Az autóversenyzés nem veszélytelen üzem, Viven kétszer is megtapasztalta, milyen érzés amikor verseny közben baleset történik. Mindkét eset a Suzuki Kupában történt, az első alkalommal második helyen haladt, majd átvette az első helyet, de a mögötte haladó hátulról meglökte, ezért megpördült és szinte mindenki beleütközött, frontálisan. Szerencsére komolyabb sérülés nélkül megúszta a dolgot, kisebb agyrázkódást szenvedett, emiatt kórházba szállították, és pár hétig eltiltották a versenyzéstől. 2015-ben pedig a Salzburgringen egy tömegbaleset miatt borult fel Suzukijával, de itt szerencsére semmi baja nem lett, az egy héttel későbbi versenyen nemhogy elindult, de meg is nyerte.

A küzdőszellemnek tehát már most látszanak az első gyümölcsei, Vivien ugyanis tavaly bekerült az Audi Sport Racing Academy hallgatói közé, ráadásul egyedül ő mutatott olyan teljesítményt, hogy tovább folytathatta “tanulmányait”. Tavaly már kapott is egy olyan Audi TT-t, amelyet kizárólag tehetsége miatt vettek ki az Audi Sport TT kupából, hogy a magyar lány egy ilyen autóval indulhasson a Közép-Európai Zóna Túraautó Bajnokság 2000 köbcenti alatti kategóriájának versenyein. Ezek közül az elsőt rögtön sikerült is megnyernie.

Idén márciusban pedig újabb örömteli bejelentést tehetett a versenyzői karrierjét egyengető Team VRS csapat: Vivien mostantól az Audi Sport TT Kupában versenyezhet majd. A sorozat lényege, hogy tökéletesen azonos teljesítményű és beállítású autók küzdenek egymással, így tehát kizárólag a versenyzők képességei alapján dől el, hogy ki hányadik helyen fut be a célba. Azt, hogy milyen erős mezőnyről van szó, jól szemlélteti a tény, hogy a 22-24 versenyző közül az első 15 1,7 másodpercen belül ért be a célba a legutóbbi teszteken.

A szezon kezdete előtti utolsó teszten Vivien a 4. helyen zárt (Fotó: //vivienkeszthelyi.com)
A szezon kezdete előtti utolsó teszten Vivien a 4. helyen zárt (Fotó: http://vivienkeszthelyi.com)

“Már 2014-ben azt mondtam, hogy mindenképpen az Audinál szeretnék versenyezni, ezért nagyon boldog voltam, amikor először kigurulhattam a pályára az autóval – mondta a fiatal tehetség. – Ez egy 1121 kilós, 340 lóerős, elsőkerék-meghajtású autó, igaz, van benne egy olyan rendszer, ami 310 lóerőre korlátozza a teljesítményt, ezt egy gombnyomással további 30 lóerővel lehet gyorsítani, de csak korlátozott ideig és meghatározott alkalommal.”

Keszthelyi Vivien idei célja, hogy a TT-szériában a legjobb 5 között végezzen autójával, amelynek az Anthon nevet adta (a tavalyi Audit Alexnek hívták), jövőre pedig szeretne feljebb lépni, az úgynevezett GT-sorozatba, ahol már 600 lóerős gépekkel állnak rajthoz a pilóták. A távlati cél a világ egyik legerősebb sorozata, a DTM néven is ismert német túraautó-bajnokság, természetesen audis színekben.

A nagy álom a háttérben látható DTM-Audi (Fotó: //vivienkeszthelyi.com)
A nagy álom a  DTM-Audi, a világ egyik legerősebb sorozatában  (Fotó: http://vivienkeszthelyi.com)

Vettel öccsét már maga mögé utasította

Az autóversenyzés világában természetesen ott forognak a tévéképernyőkről ismert sztárok és rokonaik. Viven például az Audi Sport TT kupában nem mással szerepel egy ligában, mint a négyszeres Forma-1 bajnok Sebastian Vettel öccsével, Fabiannal. A fiatal németnek pedig alaposan fel kell majd kötnie a tűzálló overallját, Vivien ugyanis a sorozat indulása előtti utolsó teszten már maga mögé utasította és ez várhatóan a jövőben is előfordul majd.

Fabian Vettel már tudja, hogy Keszthelyi Vivien mire képes (Fotó: //vivienkeszthelyi.com)
Fabian Vettel már tudja, hogy Keszthelyi Vivien mire képes (Fotó: http://vivienkeszthelyi.com)

“Amikor elkezdtem versenyezni, nem sokkal utána már elkezdtem üzeneteket kapni komolyabb pilótáktól – mondta Vivien. – Elsőként Michael Schumacher fia, Mick Schumacher gratulált, vele a mai napig tartom a kapcsolatot. De utána megismerkedtem Sebastian Vettel testvérével is, akivel már együtt versenyzek. Rajtuk kívül is többen írtak, sokan nem is hitték el, hogy ilyen fiatalon már versenyzek. Egyébként Michael Schumachert tartom a példaképemnek, aki nagyon tehetséges pilóta, az autókhoz is nagyon értett, és több komoly balesete is volt a pályán, de sosem adta fel.”

Vivien egyik kedvenc pályája a legendás Nürnburgring, mivel a több mint 20 kilométeres aszfaltcsíkból számtalan változatos pályát ki lehet alakítani. De nagyon szívesen kipróbálná a Forma-1-es versenynaptárból ismert austini Circuit of the Americas nevű pályát is, mert nagyon tetszik neki a vonalvezetése.

Az Audi Sport TT Kupa indulói, Keszthelyi Vivien a jobb szélen (Fotó: //vivienkeszthelyi.com)
Az Audi Sport TT Kupa indulói, Keszthelyi Vivien a jobb szélen (Fotó: http://vivienkeszthelyi.com)

“Szinte minden időmet leköti a sport, a tanulmányaimat is magántanulóként végzem, szabadidős elfoglaltságokra, magánéletre egyelőre nincs kapacitásom” – mondta Vivien, aki azt is elárulta, hogy az “utcai” autók közül az álomautója egy 1500 lóerős Bugatti Chiron, amely habkönnyű 2,7 millió dollárba kerül. Ha így folytatja, előbb-utóbb ez is összejöhet.

Aki szeretné élőben látni Keszthelyi Vivient egy versenyautó volánjánál, megteheti május 1-én, a Nagy Futam elnevezésű rendezvényen, ahol Nico Müller DTM-versenyző társaságában egy igazi DTM-autóval száguldoznak majd Budapest utcáin.

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top