Életmód

Önkéntes orvostanhallgatók segítenek a magyar középiskolásoknak

Az egészségre nevelés nem épp központi eleme az oktatásnak, pedig hatalmas szükség van rá, hogy a következő generáció már sokkal tudatosabban törődjön az egészségével. Ezért remek hír, hogy létezik már olyan kezdeményezés, aminek keretében az orvostanhallgatók prevenciós órákat tartanak a középiskolásoknak országszerte.

A Budapesti Orvostanhallgatók Egyesületének tagjai azzal a küldetéssel kezdték el az egészségre nevelést, hogy a fiatalok kezébe olyan tudásanyagot adjanak, amivel képesek felmérni a mindennapi életben, hogy mi a jó döntés az egészségük szempontjából. Ennek érdekében rendezték meg idén már másodszorra a Semmelweis Egészségversenyt 125 önkéntes orvostanhallgatóval és 1400 középiskolással az ország minden részéről.

A versenyen megszerzett tudás hozzájárul ahhoz, hogy a diákok könnyebben eligazodjanak az egészségügyi rendszerben, valamint rendelkezzenek a legalapvetőbb információkkal, az egészségükkel kapcsolatban. Az Egészségversenyről és a prevenciós órákról Veréb Fannit, a Budapesti Orvostanhallgatók Egyesületének tagját kérdeztem.

Mi a célotok az Egészségversennyel?

Az Egészségverseny célja a prevenció népszerűsítése a 9-12. osztályos középiskolás diákok körében, felhívni a figyelmet az egészségmegőrzés és a betegségmegelőzés fontosságára. A versenyre az ország minden területéről összesen 1400 diák jelentkezett, akik mindannyian kaptak egy körülbelül 300 oldalas segédanyagot a különböző prevenciós témákban (ezek: kardiovaszkuláris prevenció, szexuális prevenció, drog-, alkohol-, dohányzásprevenció, elsősegélynyújtás és újraélesztés, transzplantáció és véradás, tumorprevenció, védőoltások, egészségtudatos táplálkozás). Az egyesület munkájának és ezáltal a versenynek is az egyik különlegessége, hogy egyetemisták oktatnak nem sokkal fiatalabb diákokat, ezáltal a kortársoktatás egyedülálló formáját valósítjuk meg.

Önkéntes orvostanhallgatók segítenek a magyar középiskolásoknak

Milyen feladatokat kaptak a gyerekek?

Az első két fordulóban a diákoknak egy 90 kérdéses online tesztet kellett kitölteniük, a harmadik fordulóban pedig egy prevenciós kampányt kellett megvalósítaniuk az iskolájukban vagy a lakhelyükön. Sokan tartottak előadásokat, szerveztek egészségnapot, egészséghetet, készítettek oktatóvideókat, illetve sokan a közösségi médiával próbálták hangsúlyozni a prevenció fontosságát.

A döntőbe 36 csapat, azaz 180 diák jutott be és minden témában interaktív feladatokat kellett megoldaniuk. A kardiovaszkuláris prevenció témánál egy idős férfi, “Béla bácsi” rizikóját kellett felmérniük az egyes szív- és érrendszeri megbetegedésekre, az elsősegélynyújtás állomásnál egy tömegbaleset sérültjeit kellett ellátniuk. A védőoltásoknál különböző vakcinákkal kapcsolatos tévhiteket kellett megcáfolniuk, a szexuális prevenció témakörnél szintén az interneten fellelhető, diákok és kamaszok által írt gyakori kérdéseket kellett megválaszolniuk az eddig szerzett tudásuk alapján.

Hogyan képzeljük el a prevenciós órákat?

A prevenciós órákat az adott témában képzett orvostanhallgatók tartják általános és középiskolás diákok számára. Igyekszünk minél interaktívabb, gyakorlatias feladatokkal felkelteni a figyelmet, kiemelvén a legfontosabb tudnivalókat, tanácsokat, tapasztalatokat. Gyakran megkérjük a tanárokat, hogy ne legyenek jelen ezen órák során, így a gyerekek még nyíltabban, őszintébben mernek kérdezni, érdeklődni az őket érdeklő pontok iránt.

Önkéntes orvostanhallgatók segítenek a magyar középiskolásoknak

Mennyire sikerül megfogni a diákok figyelmét?

Tapasztalataink szerint a diákok könnyebben figyelnek egy korban hozzájuk közel álló társra, sokat számít az újdonság ereje is egy-egy ilyen óra során. Általában nagyon lelkesek, aktívak, ez már önmagában is jó visszajelzés tőlük. Többször előfordult már, hogy a tanárok visszahívtak minket megtartani egy újabb órát, mert ők is úgy látták, a gyerekeknek van igényük erre, élvezik.

Néha előfordul, hogy a gyerekek félreértenek valamit, ilyenkor jókat szoktunk nevetni, de sokszor ők próbálják egymást, minket szórakoztatni egy-egy humorosabb megjegyzéssel. Általában oldott hangulatúak az órák, így ők is nyíltabban mernek érdeklődni az addig ki nem mondott témák iránt.

Hol tartjátok az órákat?

Tavaly 750 prevenciós órát tartottunk, a legtöbbet Budapesten. Az Egészségverseny nevezési feltétele volt az egyesület által tartott legalább egy prevenciós óra, így jelenleg az ország számos részén, Budapesten kívül például Szombathelyen, Balassagyarmaton, Székesfehérváron, Gyöngyösön, Nagykanizsán tartunk órákat. A legtöbb órát azonban így is a versenytől függetlenül tartjuk, számos éves programunk van, több iskola kér Egészségnapot, vagy csak egy-egy órát.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top