Életmód

Miért teszed ezt a szüleiddel? – Nyílt levél Csernus Imréhez

  • Nők Lapja Cafe
  • 2011. 07. 21.
Felnőve mindannyian szembesültünk azzal, hogy szüleink nem szentek, rossz tulajdonságaik vannak, és ugyanolyan gyarló emberek, mint bárki. De van-e okunk, jogunk emiatt nem tisztelni őket? Somát felháborította az, ahogyan Csernus Imre pszichiáter a szüleiről beszél.
Ez nem jó példa, Csernus doktor!

„Tiszteld apádat és anyádat, hogy hosszú ideig élj a földön!” Amióta világ a világ, minden kultúrában a szülők tisztelete volt a törvények törvénye. Az ALAPTÖRVÉNY. Miért? Mert szüleink által léptünk be az élet folyamába. Nem, nem tőlük kaptuk az életet, ahhoz mi, emberek túl kicsik vagyunk, hogy életet osszunk. Az ÉLET él és élni akar, a szülőkön keresztül „csak” belépünk az életbe. De – én úgy hiszem – nem véletlen, hogy éppen rajtuk keresztül.

Aki nem tiszteli a szüleit, nem tiszteli a saját sorsát (vagy tudatalatti választását), innentől kezdve pedig nem tud senkit sem igazán tisztelni. Megfigyeltem, hogy az a férfi, amelyik nem tiszteli az anyját, az alapvetően a nőket sem fogja. Ahogy az anyjával beszél (vagy az anyjáról ír), annál csak rosszabbra számítson az a nő, aki összeköti vele az életét. És természetesen mindez a nőkre is igaz: amelyik nem tiszteli az apját, az minden férfivel hadilábon fog állni, ahogy a saját férfi-énjével is. A saját anyánk nem tisztelése női mivoltunk megtagadása. Az ilyen nő soha nem fog kiteljesedni a nőiségében, ugyanúgy, ahogy egy apját nem tisztelő férfi sem a férfiúi minőségében. És mit jelent tisztelni valakit?  

Miért teszed ezt a szüleiddel? - Nyílt levél Csernus ImréhezGondoljuk végig, hogyan viselkedünk azzal, akit tisztelünk! Elfogadjuk őt olyannak, amilyen, tudjuk, hol van az ő helye és hol a miénk. Nem ítélkezünk felette és legfőképpen nem alázzuk meg, nem hozzuk kellemetlen helyzetbe. Ilyet csak azzal teszünk, akit nem tisztelünk. Te évek óta ezt teszed a szüleiddel. A Sors és önismeret című könyvben (Mesterkurzus sorozat, Jaffa Kiadó ) oldalakon keresztül részletezed, mért nem tiszteled a szüleidet azért, mert megkeseredtek.
Ezzel aztán segítettél nekik, ez biztos feldobta őket! Jó érzés lehet a szüleidnek, amikor megállítják őket a rokonok, barátok, szomszédok, hogy „olvastam, mit írt rólatok Imre!”. Mit gondolsz, kinek használsz ezzel? Kinek adsz vele jót? Ki fejlődik tőle? Miben és milyen példát mutat ez? Ha megkeseredtek a szüleim, akkor igyekszem örömöt vinni az életükbe, hiszen anyaként pontosan tudom, mennyi energiába kerül egy gyereket fölnevelni. Te ezt nem tudod, ez érződik is az írásaidon. Négy-öt éves koráig a felnőttnek kell a gyermeke fenekét kitörölni, ugyanis nem ér el addig egy kisgyermek keze. Éveken át kel föl egy szülő éjszakánként a gyermekéhez, aggódik érte, beteg, köhög, lázas. Tizenéves koráig minden nyaralást, szabadságot, szabadidőprogramot hozzá kell igazítani, hisz amíg nem kezdődik el a leválás (kamaszkor), addig bizony egy gyermeknek leginkább a szüleire van szüksége. Akinek nincs gyereke, nem is tudja, milyen a felelősségvállalásnak ez a dimenziója, amikor olyasvalakiért vállalunk felelősséget, akit még magunknál is jobban szeretünk.

Út a felnőtt párkapcsolatok felé című írásodban változatlanul a szüleidet hozod kellemetlen helyzetbe, mert azt gondolod, hogy ez is a róluk való leválás velejárója. Elképesztő tévedés! Ezt írod: „Amikor kisfiú voltam, iszonyúan felnéztem az apámra, ő volt számomra az első hiteles férfi. Aztán, emlékszem, egyszer kiskölyökként megfogalmaztam, hogy »hé, hát az apám milyen bizonytalan!«. Akkor még nem tudtam, hogy ez azt jelenti: az apám férfiként bizonyos helyzetekben gyáva. A következő iszonyú fontos lépés: ha ránézek az apámra és az anyámra, akkor könyörtelenül ki merem mondani az emberi személyiségvonásaikat, jót, rosszat egyaránt.” 
Ezzel szinte mindannyian így voltunk. És ez így természetes! Mindannyian azt hittük, hogy a mi apukánk a legerősebb és a mi anyukánk a legszebb és legjobb anyuka a világon, és igen, felnőtté válásunk során egyszer csak elkezdtük őket meglátni. És ez a meglátás egy időre adott egy távolodást is. Ebben a periódusban többféle negatív érzés alakult ki bennem is a szüleimmel szemben (harag, vádlás, kritizálás, elégedetlenség...), de idővel – ahogy bölcsültem – azt is megláttam, miért erre voltak képesek a szüleim, miért ezt tudták adni. És ezután jött a megértés és a teljes elfogadás, ami igen nagy megbékélést és harmóniát hozott az életembe.

Véleményem szerint amíg eljutunk a leválásig, a következő folyamaton megyünk keresztül: először mindannyian rajongunk a szüleinkért, akármilyenek is; automatikusan szeretetre születtünk. Kamaszkorban – jó esetben – elkezdünk lázadni, leválni, meglátni. Ez a meglátás egyre bővül: egyre több mindent látunk meg belőlük. Normális, hiszen elkezdünk tőlük távolodni, jobban rájuk látunk. Ez sokféle érzést fölhozhat az emberben. És – szintén jó esetben – ezután jön a megértés, hogy ő miért erre volt képes, milyen okai lehettek a tetteinek. És ezzel együtt jöhet a teljes elfogadás is. És a leválás csakis itt történhet meg.

Szerinted ez a leválás, hogy az előadásaidban és az írásaidban évek óta a szüleidet minősíted? Hogy ország-világ előtt legyávázod az apádat? Ez épp KÖTÉS, nem pedig elengedés, leválás! És most hadd osszak meg valamit, ami szintén a törvények törvénye. Minden negatív érzés, gondolat, tett kötést hoz létre. Az igazi elengedés a szeretet. Nem az imádat (az is egy véglet), hanem a szeretet, ami elfogadó. A másoknak okozott rossz érzés viszont az egyik legerősebb ragasztóanyag. Mit érezhet az apád, amikor elolvassa, vagy visszamondják neki, hogy ő gyáva? És mi köze van ehhez az olvasónak? Vagy hogy az anyukád megkeseredett? Mért tartozik ez ránk, és mit gondolsz – kérdem még egyszer –, kinek segítesz ezzel? Milyen klassz lesz, amikor a követőid majd elkezdik kiosztani a szüleiket, abban a totális tévhitben, hogy ez a „leválás”! Na ez az, amivel igazán bonyolítani lehet az életünket!

Közel száz családállítást láttam, illetve vettem részt rajta segítőként, állítóként egyaránt, több tucatszor tapasztalhattam meg, hogy a konfliktusok, nehézségek mögött az állt, hogy a gyermek nem tisztelte a szüleit. Bert Hellinger (korunk egyik legnagyobb terapeutája, a családállítási módszer létrehozója) ezt úgy hívja: lázadás. Azt mondja, az egyik legtöbb nehézséget hozó állapot, ami leblokkolja az energia áramlását. Az ő kifejezéseivel élve, a szülő a „nagy”, a gyerek a „kicsi”, és a kicsinek nincs joga ahhoz, hogy megítélje a nagyot. Ami nem egyenlő azzal, hogy vakok vagyunk és nem látjuk a szüleink negatív tulajdonságait. De a látás még nem ítélkezés. Te pedig ezt teszed. Amíg „a nyúl viszi a puskát”, addig a gyermek nem kerül a helyére, ezáltal nem is tudja a saját, felnőtt életét élni. Több tízezer (sőt a világban több százezer) családállítás bizonyította ezt.

Mindenki azt teszi, amire képes. Oka van annak is, ha valaki gyáva lett. Ráadásul nem attól lesz bátor, mert legyávázzák. Nem, attól még gyengébb lesz, mert szorongani fog, hogy ő nem elég jó, nem elég erős. Egyébként meg a szeretet olyan, mint a napfény, a gyávára is éppúgy süt, mint a bátorra. Szép kis világ lenne, ahol csak az erőseket, szépeket, csinosakat, sikereseket, bátrakat lehet szeretni...
Végezetül annyit, abban tökéletesen igazad van, hogy a felnőtté válásnak valóban elengedhetetlen része a szüleink halálának elfogadása, illetve a szülők mintegy kívülről való meglátása – tehát a negatívumoké is –, de véleményem szerint minden igazságnak (ami alapvetően szubjektív), minden őszinteségnek akkor van értelme, ha attól a másik fejlődik. Ha az segít a másiknak.
Ahogy írtam, a szülő-gyermek kapcsolat folyamatában én azt tartom egészségesnek, ha a kezdeti rajongás után jön a kamaszkor lázadása, a kívülről való meg- és rálátás (ez a belső mozi igen sok változáson megy keresztül), majd pedig a megértés, elfogadás és ezáltal más minőségben újra egyfajta közeledés, hiszen örökké össze leszünk egymással kötve, még akkor is, ha soha nem találkozunk.
Ma már sajnos egyre kevésbé divat a tisztelet. A gyerek nem tiszteli a szülőt, így hát nem tiszteli a diák sem a tanárt, a tanítvány sem a mestert. Egymást sem, önmagunkat sem. Hogyan tudna bárkit is igazán tisztelni az, aki a saját életébe való belépés forrását, a szüleit nem tiszteli?
Mintha elfelejtettük volna, kiktől mit kaptunk. Csakhogy így minket sem fognak tisztelni.

További minden jót:
Spitzer Gyöngyi (Soma)

Csernus Imre válaszát ITT olvashatod.

 

Szponzorált hirdetések

Kapcsolódó hozzászólások
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned!

Lilla_73 2011-11-30 09:44

Soma írásai sokkal közelebb állnak hozzám. Tele van érzésekkel, empátiával.
Viszont aki nem tiszteli a gyerekét az ne is várjon tiszteletet tőle. Egy hároméves kisgyereket is tisztelni kell. Az én fiam négyéves és ha valamit nagyon elront akkor amellett, hogy elmagyarázom neki, hogy mit hogy kell, hozzáteszem, hogy nekem sem ment elsőre. Miért kellene azt gondolnia egy gyereknek, hogy a szülő tökéletes? Aztán tizenévesen érje a pofon? Naphosszat együtt vagyunk, látja a reakcióimat, beszélek hozzá. Tudja, hogy nem mindig könnyű a döntés bizonyos helyzetekben. Van, hogy rosszul döntünk, de az nem a világvége. „feleselek” írása ismerős. Nekem anyám olyan amilyen az ő nagyanyja volt. Mégsem siránkozom emiatt. Tanultam az ő hibáiból és kötelességem nem beleesni ugyanazokba. Az, hogy vertek, megaláztak csak erősebbé tett, de nem dacossá. Egyszerűen elfogadtam. Csernus Imre pedig felnőhetne végre, mert ilyen hozzáállással nem lehet családot alapítani. Nagyon jókat mond, elképesztő jókat. De ez nem elég jó szülőnek lenni. A tisztelethez az is hozzátartozik, hogy nem ordítjuk a másik arcába minden percben a hibáit.

Torolt_felhasznalo_515560 2011-08-15 15:03

Szerintem a többség rá sem jön, hogy 40+ (vagy élete végéig) gyerekkori traumák hatására cselekszik/dönt. Még az is a gyerekkori berögződései mentén él, akit elkényeztettek, pláne az, akit beparáztattak a szülei és restimulált állapotba kerül rendszeresen.

ARZSmamaja 2011-08-15 09:44

Nagyon szeretem Soma gondolatait, és nagyon mélyen együtt érzek és értek velük. Minden kapcsolat így vagy úgy, tükör. A másik hibája mindig a saját gyengeségem.

lidiko78 2011-08-05 22:20

Ezekkel a gondolatokkal nagyon egyet tudok érteni.

xndpt2010 2011-08-03 13:53

Ez a lényeg!!!

Aki szerető, támogató családban nőtt fel, fogalma sincs milyen az, amikor valaki gyomorgörccsel él, mert minden nap találnak benne valami hibát vagy csak idegesítő a jelenléte.. ettől függetlenül nyilván vannak olyan tulajdonságai a rossz szülőknek is, amit tisztelni lehet, de ez nem a szülő tisztelete. A tisztelet szerintem nem feltétlen. Emlékszem apám is fennhangon hajtogatta, hogy tiszteld édesapád stb... de hát mit tiszteljek rajta, ha mióta az eszemet tudom az az emlék róla, hogy az ágyon fekszik és monotonon sorolja mennyire szar vagyok. Ez azóta sem változott, pedig eltelt 20 év. Akkor érdemelne tiszteletet, ha történt volna valami pozitív változás, de nem. Ennek ellenére igyekszem őt elfogadni így, de tisztelni nem fogom addig, amíg nem ad rá okot, és ez így természetes! 

feleselek 2011-08-01 20:14

Cáfolom. 

Anyám anyja azon kevés emberek közé tartozik, akinek nagyítóval kellett keresni a jó tulajdonságait, akkor sem találtuk. Emiatt az egész gyerekkorom feszültségben telt, más konfliktus nem volt a családban.

 

Való igaz, anyukám 40+ felnőttként is néha úgy sírta ki magát a vállamon, mintha egy lenne a pajtásaim közül. És én éppen azért nem értettem, hogy őt miért bántják, utasítják vissza a szeretetét a szülei, mikor ő nem ilyen velem! Aki anyának jó, az gyereknek sem lehet olyan rossz - gondoltam.

Felnőtté válásom hajnalán természetesen voltak konfliktusaim anyukámmal, de azt a fajta elkeseredett, már a gyűlöleten is túli idegenséget soha, a legnehezebb pillanatokban sem voltam képes érezni. Ő teljesen más hibákat követett el, mint az ő anyja. És még veszekedés közben (!) is vigasztaltam, hogy na, ez az egy nem igaz: te nem vagy olyan, mint ő.

 

Abba a hibába én is belecsúsztam (és itt, ebben van igazad!), hogy huszonéves koromban néhány dologért nehezteltem anyámra, viszont mégsem tudtam leválni tőle lelki szinten. De még ebben a neheztelésben is benne volt a szeretet.

Ha a mai eszemmel lennék az akkori szituációkban, nem szövegelnék, hanem lépnék. Merészebb lennék tettekben. Ha nem tetszene valami, egyszerűen csak lezseren kilépnék belőle (pl. nem nekem való suli) és kész. Nem érdekelne, hogy ezért milyen kritikát kapok, vagy hogy meddig nem beszél velem. Tudnám, hogy úgyis megenyhül és később talán belátja, hogy az sem mindig rossz, ha a magam útját járom.;)

 

Biztos lehetek benne, hogy anyukámmal a kapcsolatom nem hasonlít az ő kapcsolatához a nagyanyámmal. Többek között azért sem, mert én nem "kötelességtudatból" törődöm anyuval, hanem szeretetből. Ha olyan lenne, mint a saját anyja volt, még a telefonját is letiltanám.

cassopeia 2011-08-01 17:56

Abban igaza van szerintem Somának, hogy 45 évesen az ember már tudjon túllépni a szülő által anno okozott gyermeki sérelmeken, gyerekként érzett haragokon. Akinek a tettei ilyen idősen még jelentős részben gyerekkori traumák-vagy vélt sérelmek- kontójára íródik, az nem képes túllépni a saját árnyékán. Senki nem tökéletes minden téren, vannak kiugróan jó dolgai és egészen átlagos- esetleg az alatti- dolgai. Ez nem nagy baj. Kevés ember mondhatja el, hogy ő minden témában fölötte áll átlagnak, tévedésnek. Értékeljük a másikban az értékelendőt, a fölöttünk álló dolgokat. Az egyebeket meg hagyjuk meg neki. (cserébe ő is békénhagy átlagon alul lévő dolgainkban)
A tiszteld szüleid meg nem a szülő kiválóságáról szól, nem a tökéletességét érdemes-vagy kell- tisztelni. Hanem a saját utódainknak a saját szüleinkkel való viselkedésünk alapvető része a nevelésnek, ill. helyesen megnevezve a jó példának. Ha 50 évesen a kölyköm előtt még ott tartanék, hogy a szar gyerekkoromra és a jellemgyenge nagytatára tudok hivatkozni, azzal csak annyit jelzek a következő generácónak, hogy topogj, akadj el minden sérelmeden, rágódd végig az életedet ezeken, ne bocsáss meg, ne lásd meg a nevelőidben a jót, csak a rosszat ragozd. Ebben a szellemben fogja folytatni az utódgeneráció a hozzáállását az élethez. Nem ismerve a nagyvonalúságot, a megbocsátást, a túllépni, túlélni képességet. Ha öri-harit mutatunk a szüleink felé, erre tanítjuk a jövő nemzedéket. Ez az, ami nem bűn, hanem hiba. Rossz dolog, ha az ember pitiáner, kekec, kérlelhetetlen. De ha én az vagyok, akkor a gyerekem is az lesz, rákattanva az én baromságaimra.
Minek ilyen viselkedést, hozzáállást mutatni, továbbadni?
A gyerek nem tulajdonom. De a nevelés sem pusztán pedagógiai stílus, hanem példamutatás, jellemformlás. Aki szart mutat, szart nevel.

kysslina 2011-08-01 08:01

Csernus pszichiáter, és nem szociológus. Azaz abban tud segíteni, hogy az egyén pszichéjével foglalkozva rávezesse (akár bírálattal, de szerintem ez nem bírálat, hanem egyszerűen kimond dolgokat, amit sokan maguk soha nem mernének kimondani) a megoldásra. Az, hogy gazdasági, szociológiai okoknál fogva sok ember egyszerűen patthelyzetben van, azt nem Csernus feladata megoldani. Mint ahogyan a tüdőgyulladást az orvos meggyógyítja, de arról nem tehet, hogy a beteg utána visszakerül a fűtetlen lakásba, mert nincs pénz a fűtésre. 

 

Egyébként, ha valaki képes szembe nézni a helyzetével, azaz azzal, hogy mégis milyen ponton áll az élete, akkor képes úgy körbenézni, hogy szerintem előbb-utóbb megtalálja azt, ahogyan változtathat. Nem feltétlenül kell kilépni egy kapcsolatból, az állóvízből kell kilépni. Ha csernus felébreszti a túlélő ösztönt valakiben az apátia után, akkor az a valaki képes lesz megtalálni a kiutat az állóvízből is. A körülmények miatt sokuknak baromi nehéz, de legalább már egy akadályt leküzdöttek: önmagukat. Ez csernus dolga, és nem több. 

Hirdetés Életmód

Szabadulj meg a torokfájástól 10 lépésben!

Szabadulj meg a torokfájástól 10 lépésben!

A torokgyulladások nagy része vírusos eredetű. Ilyenkor az orvosi utasítás: "pihenj, és szedj C vitamint, gargalizálj". Milyen természetes módszerekkel enyhítheted a fájdalmat és gyorsíthatod a gyógyulást? »

Itt a Nők Lapja Café februári bögrés játéka! Megnyerheted a Nők Lapja Café egyedi virágos bögréjét!

Sorsolás: 2012-03-01

Páros belépőt nyerhetsz a 2012. március 2-4. között megrendezésre kerülő Konyhakiállításra!

Sorsolás: 2012-02-27


Kapszulás kávéfőzők
Már 20 200 Ft-tól

E-Book olvasók
Már 19 900 Ft-tól

Sütők
Már 8900 Ft-tól

Okostelefonok
Már 15 890 Ft-tól

Hajvasalók
Akár 5000 Ft alatt

 

Nyerj 1 milliót a Startlappal! Regisztrálj a Startlapon és gyűjtsd az érméket, hogy indulj a nyereményekért!

Sorsolás: 2012-03-14

Játssz a Densia játékán, sütőszettet nyerhetsz!

Sorsolás: 2012-03-05

"Mammográfiám lelete: POZITÍV!"
Balazs I. Bodai, Richard A. Zmuda :
Online ár:
1 683 Ft

Eredeti ár: 1 980 Ft
15% megtakarítás
További könyvajánlatok: Még több könyv

A kockázatokról és mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót,



vagy kérdezze meg kezelőorvosát,



gyógyszerészét!