nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Szemed barátja: a spenót

Közel két évtizede egy amerikai optometrista, Stuart Richer megfigyelte, hogy a látásproblémákkal járó időskori makula-degenerációban szenvedő pácienseinek állapota az antioxidánsok szedésének hatására jelentős mértékben javult.
NLCafé
f Ajánlom

Amikor megpróbálta megállapítani ennek az okát, rájött, hogy az antioxidánsok képesek lelassítani a betegség előrehaladását, sőt, akár meg is előzhetik azt. Különösen a lutein jeleskedett ebben.

Richer egy nemrég elvégzett kísérletében 90 páciens betegségének alakulását figyelték: azok, akik naponta 10 milligramm luteint fogyasztottak el, egy idő után egy sorral többet voltak képesek elolvasni a látásvizsgáló táblákon. Az általuk látott kép minősége is javult.

A legjobb luteinforrások között ott vannak a zöld színű, leveles zöldségek, például a spenót és a kelkáposzta, de a kiviben, a cukkiniben, a tökben, a paradicsomban és a tojássárgájában is sok van ebből az anyagból. Az antioxidáns a retina központjában levő sárgafolt fotoreceptorainak egészségét védi: a zeaxantin nevű  hasonló anyaggal együtt a károsító fénysugarak kiszűréséért felelősek. A kísérletben a sárgafolt szűrő molekuláinak sűrűsége 40 százaléknyit javult a luteinfogyasztás hatására.

Bár a kísérletben táplálékkiegészítőket használtak, Richer melegen ajánlja a spenótot a megelőzésre: tele van folsavval, béta-karotinnal, E- és C-vitaminnal, és egy sor egyéb hasznos tápanyaggal – a luteinen kívül. Az ajánlott adag: minden másnap 10-15 dkg spenót.

Megosztás Facebookon