Immunerõsítõ tippek a konyhából

Kövess minket a facebookon!

f Ajánlom
Az õsz beköszönte sok ember számára nem jelent mást, mint a 100 darabos papírzsepicsomag beszerzését. Ha fogékonyabb vagy a betegségekre, és a hûvösebb hónapokban könnyen leterít a nátha, akkor itt az ideje, hogy táplálkozási szokásaidat megváltoztasd!
2007. 09. 18. |

Kövess minket!

f Ajánlom

Napjainkban a gyakori stressz, a kevés alvás, a rohanó életmód annyira megterheli a szervezetet, hogy az fogékonyabbá válik a vírusokra, bacilusokra, vagyis válságos helyzetben felmondja a szolgálatot. A népi szájhagyomány szerint a legegyszerűbben úgy erősíthetjük ellenálló képességünket, ha naponta hideg-meleg vizes váltott zuhanyfürdőt veszünk, és sok C-vitamint juttatunk szervezetünkbe.



Az vagy, amit megeszel

Tartja a régi bölcselet, és ez olyannyira igaz, hogy táplálkozásunk adja meg a szervezet működéséhez szükséges energiaforrásokat: a fehérjét, a szénhidrátot, a zsírt. És ahhoz, hogy testünk ezeket az anyagokat megfelelően tudja hasznosítani és immunrendszerünket a kellő időben mozgósítani tudja, természetes eredetű anyagokra (rostokra, vitaminokra, ásványi anyagokra, vízre és nyomelemekre) van szüksége. Vagyis a védekezés legegyszerűbb módja az evés!

Az immunrendszerünket gyengítő tényezők

Szervezetünk működését több külső tényező is veszélyeztetheti: kedvezőtlenül hatnak rá a nehézfémek (kadmium, ólom), amelyek elsősorban azokban az élelmiszerekben találhatók, amelyeket kipufogógáz szennyezett, vagy a fertőzött vizű tengerből származó halakban, rákokban. Továbbá gyengítőleg hat rá a túlzott alkohol- és koffeinfogyasztás, az erős dohányzás is. A félkész termékek rendszeres fogyasztása pedig nemcsak a zsírpárnáinkat növeli, hanem felhasználja az utolsó ásványianyag- és vitaminkészletünket is, mivel ezekben az ételekben egyáltalán nem vagy csak kismértékben találhatók vitaminok a friss ételekhez képest.

Hogyan alapozzuk meg ellenálló képességünket?

Hogyan alapozzuk meg szervezetünk ellenálló képességét egy olyan időszakban, amikor több vitaminra, ásványi anyagra lenne szüksége, viszont a beszerzési lehetőségeink korlátozottak, mert a friss gyümölcs és zöldség ára az idényből való kimenet miatt egyre drágul? A válasz egyszerű: törekedjünk a legfőbb védőbástyák megerősítésére a mindennapi étrendbe könnyen beépíthető, szezonális zöldségek, gyümölcsök felhasználásával.

• Legnagyobb immunszervünk a bélrendszer, melynek épségéről a tejsavbaktériumok rendszeres fogyasztásával gondoskodhatunk. Fogyasszunk gyakran joghurtot, kefirt, kombuchakészítményeket, tejsavas erjesztésű savanyított zöldségeket, kovászos uborkát, savanyú káposztát, erjesztett szójababkrémet (miszó).




Tipp: Reggelire vagy vacsorára iktass be tejsavtartalommal készült ételt vagy italt vagy ezeket is tartalmazó salátákat. Naponta egymaréknyi savanyú káposzta a kiemelkedően sok vitaminjának köszönhetően biztos védelmet jelent a meghűléses betegségek ellen! 






• Szervezetünknek a legnagyobb arányban C-vitaminra van szüksége, és mivel ez vízben oldódó vitamin, gyorsabban kiürül a szervezetből, ezért naponta pótolni kell. Hiánytünete lehet egy seb vagy betegség lassú gyógyulása vagy a fogínyvérzés. Szerencsére a legtöbb zöldség, gyümölcs igen gazdag C-vitaminban, de kifejezetten nagy mennyiségben megtalálható a kiviben, a csipkebogyóban, a homoktövisben, a citrusgyümölcsökben (narancs, mandarin, citrom, grépfrút), zöldsalátákban, paprikában. Jelentős még a céklában, káposztafélékben, dióban, póréhagymában, fokhagymában, szőlőben.



Tipp: Naponta fogyassz el legalább 2 adag párolt zöldséget, salátákat, és legalább egy darab gyümölcsöt egyél meg hozzá a fentiekből. A salátaöntetet citromlével készítsd, és ne ecettel!





• Mivel télen nem éri elég napfény a bőrünket, ezért a D-vitamin pótlásáról is érdemes ebben az időszakban gondoskodni. Így megelőzhetjük a korai csontritkulás kialakulását és megőrizhetjük a csontok rugalmasságát is. A D-vitamin megtalálható a májban, tejben, tejtermékekben, margarinokban, tengeri halakban, csonthéjas gyümölcsökben.



Tipp: Az őszi–téli étrendben fokozottan érdemes szerepeltetni az idénygyümölcsöket: egyél csonthéjasokat, diót, mandulát, gesztenyét, mert jó sejtvédő és idegerősítő, sok benne az E- és B-vitamin, ugyanakkor kevés benne a fehérje és a zsír.  






• A cinket tartalmazó ételek megakadályozzák a fertőzések kialakulását és felgyorsítják a gyógyulás idejét. Cink nagymértékben található a vörös húsokban, a teljes kiőrlésű lisztben és a sütőtökben.



Tipp: Csemegézz esténként sütőtököt, mert rendkívül gazdag más ásványi anyagokban és vitaminokban is. Kiváló immunerősítő!


Természetes antibiotikumok

Vannak olyan növények, gyógynövények, amelyek fertőzésgátló hatásúak és védenek a hűvösebb időszak vírusai ellen.

• Hagymafélék
• A csípős, mustárolaj-tartalmú zöldségek (retek, torma, mustár)
• Grépfrútmagkivonat
• Méhészeti termékek (propolisz, virágpor, méz, méhpempő)
• Echinaceakivonat (kasvirág)



Immunerősítő koktélok (italajánló):

• Zöld tea: Rendszeres fogyasztásával megelőzhető néhány krónikus (pl. szív- és érrendszeri panaszok) betegség kialakulása, és csökkenti a fáradtságérzetet. Jelentős mennyiségben találhatók meg benne vitaminok és ásványi sók.
• Homoktövis-ivólé: A homoktövisben legalább harmincszor több C-vitamin található, mint a citromban, de frissen nehéz a gyümölcséhez hozzájutni, mivel a bogyókat nem könnyű a tövises ágakról leszedni. Ráadásul az íze is savanyú, ezért inkább cukor vagy méz hozzáadásával lekvárt, zselét vagy ivólevet készítenek belőle. Amellett, hogy hatékonyan erősíti az immunrendszert, gyógyítja a gyomor- és nyombélfekélyt, javítja a szívműködést, megelőzi a korai ráncok kialakulását is. Érdemes naponta legalább egypohárnyit meginni belőle.
• Frissen facsart gyümölcsök: Egy-egy frissen facsart narancs-citrom-grépfrút leve egy kiskanálnyi mézzel elkeverve nyerő immunerősítő koktélnak bizonyul a hűvösebb hónapokban. A fenti adag két embernek elég. Van, aki reggel éhgyomorra, van, aki este issza. 

További receptek:

Fokhagymás, fűszeres tagliatalle
Sültfokhagyma-püré pirítóssal
Töltött cékla
Vitaminos zöld leves
Kapros salátafőzelék




Olvass tovább

Hozzászólások